Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Shattered skrev:

Jeg og en kompis fikk tak i en slange fra Biltema som han modifiserte litt, samt slangeklemmer. 200 kr maks ;)

Var sprekk i den øverste slangen, mener jeg å huske, den tykke tarmen du ser over alle hjulene.

1317741907correias_PA_AC_1_.jpg

takk igjen. Skal ut nå å sjekke hva som forårsaker lekkasjen. Håper det blir snakk om bare slangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gallay skrev:

takk igjen. Skal ut nå å sjekke hva som forårsaker lekkasjen. Håper det blir snakk om bare slangene :)

Letteste er å kjøre til et verskted, eventuelt en kompis med trykkutstyr ;) Man kan feilsøke for hånd også men er mer krevende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en papplate under og se hvor det drypper. Jeg greide å spore opp min lekkasje ved å følge dråpene av kjølevæske som hang her og der. Var termostathuset som hadde en liten sprekk. Dette ble ikke plukket opp av verkstedet som tok komp test og byttet vannpumpe rett før. Dryppet bare på varm motor, egentlig ganske lite.

Så det kan egentlig være hvor som helst, radiator, slanger, pakninger og innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Letteste er å kjøre til et verskted, eventuelt en kompis med trykkutstyr ;) Man kan feilsøke for hånd også men er mer krevende :P

34 minutter siden, E.C. skrev:

Legg en papplate under og se hvor det drypper. Jeg greide å spore opp min lekkasje ved å følge dråpene av kjølevæske som hang her og der. Var termostathuset som hadde en liten sprekk. Dette ble ikke plukket opp av verkstedet som tok komp test og byttet vannpumpe rett før. Dryppet bare på varm motor, egentlig ganske lite.

Så det kan egentlig være hvor som helst, radiator, slanger, pakninger og innvendig.

Tok en kjapp tur til bilen, startet den og ventet til den motoren ble varm. Fant ut at synderen var slangen som sitter opp på termostathuset og går til motoren. Det er der den drypper væsken, i koblingen mellom slangen og motoren. Det er en rar følelse jeg har nå, "was that all"? 

Edit: 

Endret av gallay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, And-reas skrev:

Sjekk evt ekspansjonstanken også. De sprekker på langs, og lekker fælt når det først setter igang.

Den har jeg sjekket og den var helt ok. Sliter nå å finne delenummer til slangen :/

3 minutter siden, E.C. skrev:

Er ofte ikke verre nei. Nettopp derfor jeg sa at man bør prøve å se litt selv først :)

Ja, det var nyttig å sjekke opp motoren først. Takker og bukker dere :D

Endret av gallay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et dilemma...

1-serien skal selges, men for en tid tilbake røk en dyse. Jeg har byttet dyse før, så jeg tenkte at dette skulle gå greit, men det gjorde det jo ikke, så nå har jeg en bil der jeg har en knekt(!) dyse stående i motoren. Har snakket med litt forskjellige folk ("eksperter"), og det virker som om det ikke er noen annen utvei enn å ta av hele toppen, for å banke den ut fra baksiden. Det kan hende det er mulig å kinne motoren slik at den blåses ut, men jeg er redd for at senterbiten i dysen kan bli sugd inn i motoren, og da har man plutselig enda større problemer.

Uansett, jeg funderer på å selge bilen slik den står, da jeg ikke vet om jeg vil ta på meg en slik jobb, men er usikker på hvor jeg skal legge meg med tanke på pris i så tilfelle. Jeg hadde sett for meg rundt 90 når den var hel, og ser at 1-serier med defekt motor (da er det snakk om skikkelig defekt) ligger på rundt 50-60, men da er det til gjengjeld snakk om skikkelig defekte motorer, samt eldre biler med mye mindre utstyr.

Noen som har noen formening når det gjelder pris (eller har lyst til å kjøpe :D)?

Er jo perfekt om noen ønsker å bygge om til 130i eller noe annet spennende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.telegraph.co.uk/cars/top-gear/why-top-gears-greatest-ever-car-was-a-1500-bmw-banger/

Den britiske avisen The Telegraph har uttalt at BMW E39 er verdens beste bil :) Vet ikke om jeg personlig er helt enig i dette i og med at E39 sliter såpass med rust og små elektroniske problemer, men de har likevel noen veldig bra poenger. Mercedes W123 er for gammel nå til å kunne kalles verdens beste bil, det samme gjelder forsåvidt også for E34 og MB W124. Toyota Corolla har liksom bare driftsikkerhet å slå i bordet med, den faller igjennom på alle andre områder sammenliknet med E39. E39 er skuddsolid bygget, utrolig bra drivverk og understell samt at den forsatt er en fornøyelse å kjøre.

Eller for å sitere Jeremy Clarkson sitt bidrag til artikkelen:

"So yes, you can keep your Bugattis and Paganis, your Koenigseggs and your Ariels. For me, there’s only one car that can truly lay claim to having been the best car ever to feature on Top Gear – and it’s the E39 BMW 5-series"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ruster vel strengt tatt ikke noe mer enn alle andre biler. Det er dog ganske stor divergens i hvor alvorlig de er angrepet, de eldste er "alltid" dårligst, og det viser igjen hvilke biler som er utsatt for hva.

Små elektriske problemer er de heller ikke belemret med i noe større grad enn at dette også er en bil. Defekte sluttrinn/viftemotstander er en gjengager her, men heldigvis enkelt å feilsøke (uten verktøy) og enkelt å bytte.

Jeg har relativt bred erfaring med 5 serie (flere e34,e39 og nå e61), og e39 er definitivt den som imponerer mest. Jeg interesserer meg dog som vanlig kun for biler med "full M sport" og 705 M-Sport II understell. Og det at man ikke får alcantara seter til e60 er jo, vel, ikke imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, DanielStance skrev:

Ser ut til at det kan bli en utfordring å finne en E39 525i eller 530i med manuell her i landet. <_<

Det finnes noen ;) har en 525i Touring som etterhvert skal byttes ut. Hva går slike for på bruktmarkedet nå om dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Henrik K E39 skrev:

Det finnes noen ;) har en 525i Touring som etterhvert skal byttes ut. Hva går slike for på bruktmarkedet nå om dagen? 

Synd jeg ikke er så stor fan av touring :P Hva de går for vet jeg ikke, er ikke så mange å sammenligne med for å si det sånn. :P Skal jeg gjette vilt ville jeg sagt 60-90k, alt etter utstyr, kmstand, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en 525iA med litt småplukk som var lagt ut for 30k og solgt på dagen for noen måneder siden, så jeg vet ikke helt om det er mulig å få noe særlig over 40-70k avhengig av kjørelengde, utstyr og tilstand. Ligger en 540iA til salg for 85k som nevnt i finn-tråden, så prisene på e39 er ikke særlig høye. Tror jeg så en 530iA ute for 50k nå nylig, så det spørs om noen faktisk vil betale massevis ekstra for manuell for en 525. Er ingen rakett med den vekten der.

Tror ikke at de med manuell er verdt så mye mer kontra automat, men de er nok mer lettsolgte pga lite tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF-Racing skrev:

De ruster vel strengt tatt ikke noe mer enn alle andre biler. Det er dog ganske stor divergens i hvor alvorlig de er angrepet, de eldste er "alltid" dårligst, og det viser igjen hvilke biler som er utsatt for hva.

Små elektriske problemer er de heller ikke belemret med i noe større grad enn at dette også er en bil. Defekte sluttrinn/viftemotstander er en gjengager her, men heldigvis enkelt å feilsøke (uten verktøy) og enkelt å bytte.

Jeg har relativt bred erfaring med 5 serie (flere e34,e39 og nå e61), og e39 er definitivt den som imponerer mest. Jeg interesserer meg dog som vanlig kun for biler med "full M sport" og 705 M-Sport II understell. Og det at man ikke får alcantara seter til e60 er jo, vel, ikke imponerende.

Slik jeg ser det da, etter 2,5 år (ca 60 000 km) med E39 og nå 4 år (ca 50 000 km) med E34 så er sistnevnte en bedre bil. Den er ikke like plaget av rust og bilen er en enklere konstruksjon med færre elektriske komponenter som kan feile. Problemet her er at E34 begynner å bli veldig gammel, så gammel at den kan anses som en klassiker. Likevel så synes jeg den fungerer utmerket som daglig transport, den har imponerende bra kjøreegenskaper til å være en straks 30 år gammel konstruksjon. Jeg mener jeg har god grunn til å hevde det da jeg som sammenlikningsgrunnlag har F10 også, som er siste generasjon 5-serie og anses som standarden i denne klassen. Målt opp mot F10 så synes jeg gamle E34 henger utrolig bra med. 

Videre er det heller ikke riktig å hevde at E39 er den siste "analoge" 5-serien, det er E34. Men begge modellene er fantastiske biler og jeg digger E39 for alt den er. Det var min første BMW, en bil jeg drømte om helt ifra jeg så den første gangen. E39 M5 går inn i historien som den desidert råeste M5en og Touringen som en av markedets mest veldesignede stasjonsvogner. Jeg synes det er litt vanskelig å trekke frem den beste 5-serien, det har vært en rekke av mer eller mindre helt perfekte biler. At dette er verdens beste biler er noe jeg absolutt ikke er enig i, argumentene er gode og det er vanskelig å finne konkurrenter som tilbyr den samme "total pakka" som 5-serie i alle år har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...