Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Utfordringen med spesielt Citroën er at kvaliteten på bilene er inkonsistent og varierer med modellene og hvor de er produsert samt tildels også når de er produsert. Dette er en av de mer ukjente kvalitetsfordelene med f.eks BMW's modeller. Kvaliteten på bilene de bygger er hele tiden konsistent og jevnt høy selv om enkelte "mandagsbiler" forekommer.

For Citroën betyr dette at folk kan ha tildels helt forskjellige opplevelser av en Citroën. Noen har knapt problemer og kan kjøre bilene 5-600000 Km uten annet enn alminnelig vedlikehold, mens andre opplever problemer hele tiden. Vi har f.eks nå kjørt ca. 52000 Km med vår C4 Cactus fullstendig uten problemer av noe slag. På det samme tidspunktet hadde jeg allerede skiftet eksospotten (løs innmat) og bakfjærene på vår tidligere E46 318d Touring. Denne forskjellen er ikke signifikant i et større perspektiv, men ganske mange beholder en bil kun 50-60000 Km (da går også leasingperioden ofte ut) og man kan derfor lett få et bestemt inntrykk av en bil som ikke er helt korrekt.

Spesielt C5/I (2001-04) var det en del mindre alvorlige problemer med da den var på markedet, men idag er disse bilene kjent for å holde svært bra og de er stort sett rustfrie selv her i fuktige Danmark. C5/I er derfor rimelig populær som bruktbil tiltross for at mange har en bestemt oppfatning av at disse bilene er typisk franske og dermed dårlige biler. Jeg tror at du skal lete lenge for å finne tilsvarende gamle tyske biler i den samme prisklassen som idag fremstår like rustfrie og teknisk solide.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg synes det var en skuffelse, trodde med dette nye spreke designet at Renault hadde forsøkt å lage en bedre bil men når man går den i dybden så ble jeg skuffet. Husker jeg kjørte Opel Insignia tilbake i 2010, da fikk jeg en aha opplevelse når det kom til premiumfølelse. Det var liksom "wow, kan Opel dette", den følelsen forventet jeg i nye Renault Talisman. VW Passat synes jeg er MYE bedre her, nesten så man kan kalle den for en premiumbil. Her er det også løsninger som vi er vant til, hard plasten er i det miste gjort "mindre hardplast" aktig. Det at girkassa ikke er noe behagelig og at dieselmotoren ikke har spesielt kultiverte egenskaper hjelper ikke akkurat på.

Mulig det er mye hardplast i de billigere BMW modellene, men det er fortsatt langt unna nivået på de billigere bilmerkene. Noe annet skulle selvsagt bare mangle med tanke på prisen. Man får også en del andre ting når man betaler ekstra for en premiumbil som man ikke får i en smør og brød bil.

Ok, så bilen i seg selv var ikke direkte dårlig slik du fremstilte franske biler, men at den ikke stod opp til de høye forventningene du hadde til denne bilen. Jeg har lest et par tester av Renault Talisman, og der er den gjennomgående konklusjonen at dette er en relativt god ikke-premiumbil, generell grei kvalitetsfølgelse og uvanlig godt utstyrsnivå (Head-up Screen, firehjulsstyring, massasje og ventilasjon i førersetet og adaptivt understell) - altså helt annerledes av hvordan du beskriver bilen. Til sammenligning kan ikke BMWs premiumbil anno 3- og 4-serien leveres med verken firehjulsstyring, massasje eller seteventilasjon, i tillegg er midtkonsoll og nedre del av alle dørtrekk av kjip hardplast. Jeg tror nok forventningene til bilen er utslagsgivende i forhold til konklusjonen, der motorjournalister tar bilen for det den er og du for at det er en premiumbil (light).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare være enige om at vi er uenige, jeg vet iallfall at jeg aldri skal ha en fransk bil. Jeg er utrolig opphengt i kvalitet, særlig når det kommer til bruksgjenstander som biler, klær, husholdningsartikler og liknende. Da tenker jeg på byggekvalitet og opplevd kvalitet, her faller franske biler totalt igjennom for min del. Derfor kjører jeg BMW, her får jeg alt jeg ber om og litt til. Sånt blir man fanboy av :) Er vel en grunn til at tilhengerskaren (altså fanboys) til franske biler bare er en brøkdel av hva den er til tyske biler, med mindre det dreier jeg om veteranbiler ;) Man møter vel ca to Renault fanboys for hver tjuende BMW eller Mercedes fanboy man møter :) 

Man kjører den bilen man liker og ferdig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er litt kjent på tyske motorveier(autobahn)? :P

Skal kjøre fra Hirtshals til Praha på en dag så vil helst velge raskest rute.

google maps foreslår å kjøre forbi berlin som valg(e45). Men også forbi hannover-wolfsburg osv som alternativ rute(e45 og a7).

Utifra maps ser det ut som via berlin er raskest, men tenker det kanskje kan være mye kø der?

reiser fra hirtshals ca 11:30.

Ja det blir en lang dag 😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ifra Hannover til Munchen i dag, stort sett via A7. Kunne store deler ligge konstant i 140-150 km/t, men det er også veldig mye veiarbeid som medfører kø. Blir litt sånn at det går unna en stund, så er det veiarbeid før det bare er å gi gass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på maps.google.com på de to alternativene, så er det massivt med veiarbeid via Hannover. Er står det kø , og jeg har selv stått i kø vest for Dresden i timesvis.. Var bare å stoppe bilen og gå ut.

Drar du via Berlin så har du nok lettere for å ha flytende trafikk store deler av dagen, og når du ankommer Dresden på kvelden så har du nok temmelig fri vei :) Har du med deg en god kartleser som er litt aktiv kan dere effektivt spare MYE tid ved bruk av TomTom-live på en iPad sammen med feks. Sygic. Hadde med meg en kamerat nedover en gang som syntes det var gøy å forutsi kø, svinge av og kjøre småveier gjennom mindre tettsteder(de minste var passert med et blaff), tidvis kunne man se motorveien med stillestående kø mens vi peisa på i godt driv videre.

Distansen Hirtshals - Flensburg er en distanse som jeg gjerne unngår. Kjørte gjennom Danmark et år ved å ta ColorLine SuperSpeed. Heretter er det Kiel-båten som gjelder, frisk og opplagt med Kiel som utgangspunkt gjør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D

Kom ikke på å sjekke det med veiarbeid, det er jo selvfølgelig meget viktig.

Har med meg kartleser ja(fruen), men hun eier ikke stedsans så vet ikke hvor avansert jeg tørr å gjøre det for henne 😅 Får sjekke det ut.

Superspeed fra krsand-hirtshals passer best for meg da jeg reiser fra Farsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, janerik171187 skrev:

hva skal man med 4hjulsstyring? (ivaffall i så liten grad som det er på biler)

Firehjulsstyring er genialt. Vi har integral active steering på F01´en (aktiv styring og firehjulsstyring), noe som gjør bilen helt fantastisk å manøvrere ved parkering, trange gater eller i bykjøring.

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Vi får bare være enige om at vi er uenige, jeg vet iallfall at jeg aldri skal ha en fransk bil. Jeg er utrolig opphengt i kvalitet, særlig når det kommer til bruksgjenstander som biler, klær, husholdningsartikler og liknende. [...] Man kjører den bilen man liker og ferdig med det!

Vi er nok stort sett enige når det gjelder preferanser i forhold til bil, men det eneste jeg reagerte på var kommentaren om at franske biler er dritt/søppel/younameit kun fordi du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Vi får bare være enige om at vi er uenige, jeg vet iallfall at jeg aldri skal ha en fransk bil. Jeg er utrolig opphengt i kvalitet, særlig når det kommer til bruksgjenstander som biler, klær, husholdningsartikler og liknende. Da tenker jeg på byggekvalitet og opplevd kvalitet, her faller franske biler totalt igjennom for min del. Derfor kjører jeg BMW, her får jeg alt jeg ber om og litt til. Sånt blir man fanboy av :) Er vel en grunn til at tilhengerskaren (altså fanboys) til franske biler bare er en brøkdel av hva den er til tyske biler, med mindre det dreier jeg om veteranbiler ;) Man møter vel ca to Renault fanboys for hver tjuende BMW eller Mercedes fanboy man møter :) 

Man kjører den bilen man liker og ferdig med det!

Selvfølgelig... i teorien, men for de aller fleste er det faktisk ikke helt så enkelt i praksis. Mange har et begrenset budsjett når de skal kjøpe en bil (inkl. klær, husholdningsartikler etc.) og det er sjelden at dette budsjettet korresponderer helt med hva man liker. Ergo handler biler også om kompromisser og det er her de såkalte mellomklasse bilene som f.eks Peugeot, Citroën, Ford, Opel etc. har deres primære marked og ikke minst tilbyr relativt mye for pengene.

Her i Danmark er faktisk Peugeot klubben en av de aller største og aktive bilklubbene. Såvidt jeg forstår er det tilsvarende med Citroën i bl.a Nederland. Franske biler er også temmelig populære i Tyskland og dette fremgår ikke minst i valget av bilmodeller som populære tyske biljournalister gjør i forbindelse med biltester på Youtube. Det er også tilsvarende stor etterspørsel etter franske biler i England og selvfølgelig i Belgia og Frankrike. 

Jeg har i likhet med Saltkjelen et klart inntrykk av at når det gjelder andre biler enn BMW (og kanskje en og annen amerikaner) lar du deg styre av dine egne meninger, som imidlertid ikke er basert på alt for mye praktisk erfaring med bilene. Jeg har bl.a godt og vel 14 års fartstid bak rattet på ulike BMW'er og 8-9 års erfaring med ulike franske biler (Peugeot og Citroën). Jeg synes faktisk ikke at de tyske bilene totalt sett er enormt mye bedre enn de franske. Den opplevde kvaliteten på interiøret er nevnt samt kraftige motorer og fine drivlinjer, men generelt synes jeg at de franske bilene ofte har en mye bedre balanse mellom pris og kvalitet. Som du sikkert forstår har jeg ikke så store fordommer mot franske biler fordi jeg faktisk har praktisk erfaring med disse bilene... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF-Racing skrev:

Det der var noe av det minst nyanserte gnålet jeg har lest.

Synes kommentarfeltet på VG(forøvrig dinside.no også) er morsomst jeg, der kryr det nemlig av bedrevitere og rakettforskere, spesielt i saker som dette :lol:

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, BmwChris skrev:

Denne artikkelen må være skrevet på vegne av vw.

Godt politiet velger riktig bil

"Freud em fahren"

VG sine eksperter må være litt av noen eksperter

http://www.vg.no/spesial/2016/politibilene/

Leste den i går, dummeste vissvasset jeg har lest på lenge. Det er jo fult av synsing ifra ende til annen. For eksempel at de sammenlikner bremselengder på 520d med 190 hk og Passat BI TDI med 240 hester, selvsagt har sistnevnte kortere bremselengde. Det er en mer motorsterk bil som da har kraftigere bremser, samt at den veier midre. Ellers sammenlikner de 520d med vanlig Passat... Videre henviser de ofte til svenske politiets vurderinger av disse bilene, hva med med å henvise til det britiske eller tyske politet. Bare det britiske politet har 5000 F10/F11 i sin flåte, det nevner de heller ikke. Videre nevner de betjening hvor de trekker frem en del posetive sitater ifra motorpressen om Passat. Ikke ett ord om hva pressen har sagt om multimedia systemet til BMW, som av en samlet presse regnes som det beste på market. 

La alle de politidistriktene som er negative til en "asfalt racer" som 520d (viser hvilen kompetanse de har) beholde sine gamle Passater. Alle andre politidistrikter er lei av Passaten etter 10 år nå. Føler de at de kan gjøre en bedre jobb med en BMW 5-serie så la dem få den bilen, det er politifolkene ute på veiene som skal ha sin hverdag i disse bilene. Ikke en gjeng misunnelige venstrevridde journalister som ikke aner hva de skriver om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...