Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Citroën C4 Cactus har både dører (4 stk) og panser av aluminium. Sportslig... overhode ikke, men lett og økonomisk. Alfa's nye Giulia Quadrifoglio Verde er ikke i Porsche 911 GT3 klasse, men jeg tror at den har en fair sjanse mot BMW M3. Hvorvidt den er er desidert bedre er mer usikkert, men hvis Alfa Romeo bare er i nærheten av M3 når det gjelder vesentlige ytelser (performance og dynamiske kjøreegenskaper) har de gjort en liten revolusjon i Milano.

 

Jeg holder dog en knapp på Jaguar XE... og kanskje spesielt hvis den som lovet får V8 motoren fra F-Type med 550 HK og 680 Nm. F-Type har en splittet personlighet når det gjelder motorisering. V6 motoren på 340-380 HK er lettere enn V8 motoren og kjøreegenskapene er derfor marginalt bedre. Jeg vil tro at det samme gjelder for XE modellen, men 170-210 HK samt 220-230 Nm er såpass mye mer at vi i realiteten snakker om en helt annen bil og med helt andre ytelser. På papiret er forskjellen ikke så stor f.eks 0-100 Km/t... 4,3 vs 3,9 sekunder, men mellomakselerasjonene er av en annen verden med V8 motoren. Allikevel er Porsche 911 GT3 med sine 475 HK ekstremt effektiv (som alltid) og helt suveren i de fleste sammenhenger. Skikkelige sportsbiler er i 2015 noe helt annet enn sportslige biler... :)

 

Jeg er forøvrig helt enig når det gjelder hvordan man kan prøvekjøre relativt eksotiske biler (takk skal du ha bimmerR). Jeg vil imidlertid legge til at det er mulig å leie ganske fine biler hos f.eks Sixt i Tyskland og ikke er prisen spesielt avskrekkende heller. Ikke alle utleiekontorene hos Sixt har sportsbiler som f.eks 911 Carrera S, men Frankfurt kontoret har eller kan bestille og det passer bra med tanke på å ta flyet ned... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eksotiske leiebiler: Vi var nettopp en tur i Tyskland, og her valgte halve reisefølget å fly ned til Frankfurt for og så leie bil hos Sixt:

 

IMG_0880_zpsrfoyouj1.jpg

 

Jeg null, niks og nada erfaring med biler av denne typen så jeg kan ikke kommentere så mye annet enn at jeg syntes det var en fantastisk bil. :) Jeg husker ikke helt hva de betalte i leie for denne, men helt avskrekkende var det ikke. Sixt har også f.eks. BMW M3 til ganske fornuftige summer om man trenger en mer "praktisk" bil (noe F-type absolutt ikke er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën C4 Cactus har både dører (4 stk) og panser av aluminium. Sportslig... overhode ikke, men lett og økonomisk.

 

Ikke værst. Verden går fremover på visse områder. Aluminium dører på E36 var ikke hverdagskost.

Den Amerikanske E36 M3 3.0 Lightweight fikk aluminium dører fremfor stål.

Disse var bare levert i hvit farge. 

1995-M3-Lightweight.jpg

 

Aluminiums dørene kom også på den Europeiske E36 M3 (3.0) GT. En spesialmodell som bare var levert i British Racing Green.

GT10+_Large_.jpg

 

Til flere sin overraskelse så fikk man også disse dørene på E36 M3 3.2 Coupe, eller E36 M3 EVO som den ble kalt i England.

Jeg er ikke 100% sikker på om alle 3,2l Coupe fikk disse dørene, men såvidt jeg vet så var alle andre varianter av E36 M3 levert med dører i stål.

Nøyaktig vektbesparelse har jeg ikke blitt helt klok på siden det står mye forskjellig på nettet, men jeg har inntrykk av at det er rundt 7,5kg per dør, om ikke hakket mer.

 

Kan legge til at Car And Driver gikk på jakt etter "best handling car" i 1997 uavhengig av prisklasse. Biler som NSX, Supra, Ferrari 355, Viper, Corvette, 911 og Boxster var blant utfordrerene til M3 3.2. I USA hadde M3en 240hk ,mot 321hk i Europa.

For de som vil gå tilbake til 1997. Her er testen som PDF hvor "best handling car" skulle kåres. 

1997-bmw-328i-m3-photo-166229-s-original

 

Apropos Car and Driver og 90-tallet. Csaba Csere (tidligere omtalt av Fredrik her ) tar en tur tilbake til 90-tallet og snakker om NSX og litt forskjellig rundt den bilen. Anbefales  :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har vært inne på tidligere er Csaba Csere (navnet stammer fra Ungarn) både interessant og saklig som biljournalist. Jeg liker virkelig hvordan han i denne filmen trekker paralleller frem og tilbake i bilhistorien. Slikt kan bare en mann med bred faglig innsikt og erfaring gjøre såpass enkelt og lettfattelig... :)

 

Apropos E36 M3 "Lightweight" samt E36 generelt så har jeg skrevet litt om disse modellene i denne artikkelen: http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/e36-et-tilbakeblikk-r60 .

 

Singer har forøvrig "backdated" en 964 til å bli en klassisk 911 Targa... helt nydelig er den... :)

http://www.thecoolist.com/singer-porsche-911-targa/singer-porsche-911-targa-1/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Singeren hadde vært noe...

 

Ang. Jaguar vs Alfa vs 3-serie.

 

Jaguaren viser jo her at den er knallgod. Jeg kunne mer enn gjerne blitt sett kjørende rundt i en slik.

Siste nydelige skapning fra Alfa var 8C, som leverte på alle punkter bortsett fra selve kjøringen, så mye mulig de går på samme smellen her. Lager en utrolig lekker bil som trykker på alle de rette knappene, men som ikke når M3 (eller 3-serie avhengig av motor) til leggen.

 

Så kommer det jo et wildcard inn fra sidelinjen om 2-4 år. Tesla Model E.

Med ytelsene til bilene over, og pris i Norge som en 316d uten ekstrautstyr.

Selv om den ikke engang skulle levere sportslige egenskaper som en 320d på svingete vei, så er det en totalpakke til en pris som er fullstendig umulig å se bort fra.

Jeg tror "halve Norge" kommer til å stå på venteliste når denne blir lansert. (Gitt at ikke staten ser denne komme og finner på noe jævelskap med avgiftene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... jeg er helt enig og det er ingen tvil om at bl.a BMW har lagt merke til denne utfordringen fra Tesla. Ikke nødvendigvis i form av frykt, men derimot som en stor kommersiell mulighet. Hvis Tesla kan åpne opp markedet for elbiler og faktisk selge mange av disse bilene... tenk bare på hva BMW kan få til... :)

 

Forøvrig er den nye Audi A4 modellen klar og jeg synes at det ser fornuftig ut (dog kanskje litt vel konservativt og tradisjonelt).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, BMW vet hva som kommer, og har flere muligheter til å rekke å komme ut med noe tilsvarende som Model E samtidig som Tesla vil jeg tro.

De har en pen 3-serie nå. Kommer det en ny versjon om 3 år, eller blir det kun en facelift?

 

Om det er en "ny" 3-serie tenker de nok allerede alternativ drivlinje, og samler erfaringer fra i3 og i8.

En 3-serie med eldrift, 400HK, 40-50 mil rekkevidde, alle deilige kjente BMW-gadgets og utsøkte interiører, med en prislapp rundt 300.000 i Norge. Da snakker vi suksess.

Vi snakker vel også slutten for 3-serie slik vi kjenner den i Norge.

Folk har 3-4 år til med tilvenning til tanken på eldrift, flere og flere har sett at det faktisk kan fungere som en bil nr.1, og pris/ytelse som er uslåelig.

Med dagens avgiftspolitikk blir det ikke mange 3-serie diesel på veien, om de slipper en elektrisk variant. (tror nå jeg da)

 

Ellers enig med deg ang. A4. Den er "A4". Likte godt interiøret. Ellers er den litt "Meh.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW skal etter sigende ikke komme med noen ny elbil før 2020, da mest sansynlig I5 :) Jeg forstår hvorfor de trår varsomt frem og ikke forhaster seg, elbilsalget går jo tross alt forholdsvis tregt i Tyskland og andre store europeiske land. Det er litt lett å glemme elbilsituasjoen ute i Europa her i vårt lille "elbil paradis" ;)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forsøkte å påpeke i Bjørn's Teslatråd er det viktig å holde fokuset når det gjelder ulike drivverk der elektriske motorer inngår. BMW har hatt eller har produksjonsmodeller når det gjelder alle variantene og dette er ikke tilfeldig. Jeg oppfatter i3 (spesielt varianten med range extender) og i8 som former for avanserte prototyper der BMW tester "holistisk" ved at hele næringskjeden fra designfasen via produksjonsapparatet til salg og ettermarked utvikles og gjøres klart til en større utrulling av av teknikken. Dette er det eneste riktige å gjøre hvis BMW ønsker å være førende når det gjelder rene elbiler samt overgangsteknologier.

 

Dette er en mye større øvelse enn man skulle tro. Overgangen til elbiler er dramatisk ikke bare for bilprodusentene, men også for hele bilbransjen med utallige underleverandører og ikke minst oljebransjen samt energileverandører. Dette er hva man kaller et paradigmeskifte i økonomien og er minst like viktig som da internettet og smartphonen ble utviklet. Overgangen til elektriske biler vil få innvirkning på det aller meste vi kjenner idag. Slike signifikante overganger har imidlertid den egenskapen at de dominerende aktørene i markedet før paradigmeskiftet finner sted stort sett alltid henger fast i gammel teknologi og/eller forretningsmodeller. Det er svært vanskelig å omstille seg hurtig nok og nye aktører med smartere løsninger popper opp på markedet hele tiden Hvor kom f.eks Tesla fra og hvordan klarte de å få frem en komplett modell som Model S såpass hurtig? 

 

I Tyskland og enkelte andre land som f.eks Frankrike og Japan er imidlertid bilbransjen viktig for hele samfunnsøkonomien. Ergo har myndighetene et ansvar for at fundamentale endringer i bransjen ikke går for fort. Det står om mange hundre tusen arbeidsplasser for ikke å snakke om millioner av arbeidsplasser. Derfor subsidierer ikke tyske myndigheter elbilprodusentene økonomisk som norske og danske myndigheter gjør selv om de gjerne vil nettopp dette for å løse de massive miljøproblemene som trafikken medfører idag. Går utviklingen for fort klarer bilprodusentene ikke å omstille seg hurtig nok og dette vil få fatale følger. Det er ingen tvil om at Tesla tok en samlet bilbransje på sengen da de kom med Model S. Teknisk er bilen overlegen tradisjonelle biler, men som en markedsaktør er Tesla liten og dette har foreløpig gitt bl.a BMW ekstra tid til å gjennomføre omstillingen av produksjonsapparatet.

 

På den annen side var f.eks Apple også en liten produsent for ikke alt for lang tid siden, men så kom de med iPhone som revolusjonerte hele bransjen. Nokia som var den ledende markedsaktøren klarte ikke omstillingen da alle plutselig ville ha smartphones. De hang fast i operativsystemet Symbian som ikke egnet seg til smartphones og få så at nettopp operativsystemene reelt ble det nye slagfeltet og ikke selve telefonene. Det er lett å trekke paralleller til Tesla og Model S i denne sammenhengen. Den underliggende teknologien er elmotoren (smartphones), men det alle vil ha er motorens ytelser (operativsystemet) og når det hele presenteres i en sexy innpakning skal det godt gjøres å ikke få suksess. Det er verdt å merke seg at det først var med iPhone 3GS at f.eks multitasking (kjøre flere apper samtidig) ble tilgjengelig. Selv med en såpass signifikant mangel ble iPhone hurtig enormt populær fordi selve produktet var så mye bedre enn de tradisjonelle mobiltelefonene. På dette området har markedet alltid rett og dette vet BMW så alt for godt.

 

Et annet poeng som ikke må undervurderes er den påvirkning Tesla og Model S har på den ressurssterke delen av samfunnet. Det å være grønn og ta ansvar for miljøet (direkte og indirekte) er det nye mantraet blandt mange av disse menneskene og der passer Model S som hånd i handske (også selv om man kan stille store spørsmål ved hvor grønne elektriske biler i realiteten er). Poenget her er at Model S tilbyr alle de rette signalverdiene i en innpakning som er attraktiv for mange mennesker i ledende possisjoner. Dette gjelder ikke minst i California og en førende by som San Francisco. Det som er populært blandt eliten og meningsdannere der vil enten man liker det eller ei bli populært andre steder også og Model S er nå bilen alle med midlene og de rette ambisjonene skal ha i San Francisco. Vi ser den samme tendensen her i Europa også og det er ikke overraskende. Norge stiller i en litt spesiell situasjon pga. myndighetenes subsidiering av elbiler, men selv i Norge er Model S en bil som er sosialt akseptert og populær i selv de mest intellektuelle kretser. Dette kan man ikke akkurat si om et bilmerke som f.eks BMW og det er definitivt et fenomen som de helt sikkert tenker grundig over rundt styrebordet i München.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøvrig er den nye Audi A4 modellen klar og jeg synes at det ser fornuftig ut (dog kanskje litt vel konservativt og tradisjonelt).

 

 

Jeg syns også nye A4 ser ryddig og fornuftig ut, men den vekker på ingen måte noe "må ha"-begjær slik som Alfa Romeo Giulia. Likevel er jeg ikke i tvil om at den vil selge godt i Norge.

 

---

 

Jeg har nettopp hatt fornøyelsen av 3 dager på Vestlandet i/på min BMW #2:

post-69487-0-97570000-1435691138_thumb.j

 

Norge er et fantastisk land for entusiastisk kjøring på 2 eller 4 hjul. Topphastigheten er ikke alverden men Vestlandet byr på utrolige veier, lite trafikk og fantastisk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er vakkert... ingen tvil om det (en fin motorsykkel også). Jeg var sammen med yngstemann en liten tur ned til Flensburg og Glücksburg idag (dog ingen bilder). Vi droppet å se nærmere på slottet i Glücksburg pga. alt for mange turister og dermed en ganske lang kø for å komme inn på slottsområdet. Slottet er fra 1586 og er det egentlige familiesetet til Huset Glücksburg, som kongefamiliene i Danmark og Norge nedstammer fra (les: fyrstehuset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg).

 

Flensburg (dansk: Flensborg) inkl. hertugdømmene Slesvig (tysk: Schleswig), Holsten (tysk: Holstein) og Lauenborg (tysk: Lauenburg)... idag omtrent samsvarende med den tyske delstaten Schleswig-Holstein var før de slesvigske krigene frem tom 1864 danske områder. Danmark vant den første krigen i 1848, men tapte den andre krigen i 1864 mot Østerrike og Preussen og dette førte til at hertugdømmene som gikk helt ned til Hamburg måtte avstås til Tyskland. Den gamle delen av Hamburg har imidlertid aldri vært endel av Danmark, men bydelen Altona i dagens Hamburg var en del av det danske hertugdømmet Holsten. Anslagsvis 200000 dansker kom etter krigen i 1864 under tysk herredømme og den dag idag hilser Dronning Margrethe alltid til danskene syd for grensen når hun holder nyttårstalen.

 

Som en liten kuriositet er den såkalte Siegessäule (seierssøylen) i Tiergarten i Berlin (i rundkjøringen der Straße des 17. Juni, Altonaer Straße, Spreeweg og Hofjägerallee møtes) et minne fra bl.a krigen mot Danmark i 1864. Seierssøylen ble opprinnelig oppført foran Riksdagen i 1873, men ble flyttet til sin nåværende plassering i 1939.

 

https://www.google.dk/maps/place/Seierss%C3%B8ylen/@52.5139329,13.3296483,14z/data=!4m2!3m1!1s0x47a851af28d3f1c3:0x55627fdba380e5c9?hl=no

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått øynene opp for Citroen DS5 Hybrid med 4x4, det er en modell som har gått meg hus forbi. Veldig spesiell bil med 3 takvinduer, ett over hvert sete foran og et større for baksetene, om disse kan åpnes vet jeg ikke. Et lite romskip inni og designmessig annerledes og kul utenpå. Med 163hk på fremhjulene og en elektrisk motor på 37hk på bakhjulene gjør at denne kan kjøres svært økonomisk i bykjøring da ren el-drift kan velges. Selv om den ikke kommer langt på ren elektrisitet, det er jo en tung bil, men det hjelper jo på. 4x4 til de gangene det behøves. Jeg har også sett litt på Peugeot 508 rxh som jeg nevnte i en kommentar for noen måneder tilbake, som har akkurat samme motoren og opplegget.

Det som imidlertid er litt kjipt er at el-motoren tar stor plass (forståelig nok) og det går utover bagasjeromsplassen. Jeg har ikke prøvd bilen eller noe, men lest mye tester rundt om. Den har fått både positive og negative kommentarer og litt pes for benplass bak og bagasjeromsplass. Men noe må man ofre?

Peugeot 508rxh ligger noe høyere i pris enda, men mulig et alternativ om noen år? Jeg liker som sagt at bakhjulene har en egen elmotor, det gir vel fordeler og ulemper som alt annet...

Jeg er litt sær og liker ting som skiller seg ut, derfor Veloster istedenfor en tilsvarende A3, Golf, 1-serie osv.. :)

 

Large%20Image%20(optional).jpg?p=111012_

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg har de siste årene åpnet øynene litt for Citroën etter de begynte med DS modellene. Svært praktiske, prisgunstige og ikke minst pene biler. Jeg har også en guilty pleasure på Fredrik sin Cactus, jeg syns den er ufattelig kul og det er ikke utelukket at jeg i fremtiden kommer til å eie en slik som bil nummer 2. Når det er sagt er ikke franske biler "my cup of tea", mye pga sære løsninger som på en måte er kule men på en annen side helt uforståelige. Litt som Saab, som jeg også beundret men aldri kom til å kjøpe ( litt som videoen fra /Drive som jeg postet ett par sider tilbake ).

 

En DS som fremtidig konebil hadde vært ypperlig, mye bil for pengene og de er jaggu pene å se på. Og dèt er ikke noe jeg kan si om alt som har rullet ut fra den kanten opp gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg har de siste årene åpnet øynene litt for Citroën etter de begynte med DS modellene. Svært praktiske, prisgunstige og ikke minst pene biler. Jeg har også en guilty pleasure på Fredrik sin Cactus, jeg syns den er ufattelig kul og det er ikke utelukket at jeg i fremtiden kommer til å eie en slik som bil nummer 2. Når det er sagt er ikke franske biler "my cup of tea", mye pga sære løsninger som på en måte er kule men på en annen side helt uforståelige. Litt som Saab, som jeg også beundret men aldri kom til å kjøpe ( litt som videoen fra /Drive som jeg postet ett par sider tilbake ).

 

En DS som fremtidig konebil hadde vært ypperlig, mye bil for pengene og de er jaggu pene å se på. Og dèt er ikke noe jeg kan si om alt som har rullet ut fra den kanten opp gjennom.

 

Jepp!

En f.eks. DS3 som konebil eller faktisk ungdomsbil(om budsjettet tillater det) tror jeg er ingen dum ide. :)

 

Large%20Image%20(optional).jpg?p=100903_

 

Eller en DS5 som jeg skrev i forrige post om større bil er behov.

Jeg tror sannelig jeg skal stikke innom Citroen i morgen og ta med meg noen brosjyrer og se på DS5. Ettersom jeg har forstått er det ikke annet synlig forskjell på Hybrid 4x4 og vanlig at det er mindre bagasjerom grunnet el-motoren, og selvfølgelig ekstra knapp/hjul i midtkonsollen som styrer driften på hjulene.

Jeg skrev tidligere at jeg skulle innom Renault og se på Twizy som nr2 bil, men det viser seg at det ikke lengre er Renault-forhandler i Molde. Så da ble det ikke noe av dette, samt BMW 2-serie coupe/cab. Vi ser at den ble litt for dyr og vi har andre behov, selv om vi fant den svært interessant i Paris. Vi har ingen behov for å skifte bil nå, Velosteren er kjempebra. Men jeg har alltid lyst på noe nytt etter en stund. Derfor er jeg stadig å ser på ny bil, men ingen som passer mine kriterier. Ser faktisk på Hyundai i40 faceliften også, og det kommer en ny Tucson nå som tar over for ix35. Men jeg vet ikke om jeg vil ha Hyundai igjen, selv om jeg er positivt overrasket over bilene.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...