Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

RNJ:

Du må melde adresseendring til bakvendtland! Sette en fransk sliter med fwd og diesel i garasjen til penkjøring mens bruksbilen er BMW med rekkesekser og manuell...Huff.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en annen nr2-bil som tilbyr mer kjøreglede, og mindre hodepine. For eksempel Mazda MX-5, E36 M3, amcar-flak, Mercedes W126 eller en fin E34 525i/535i/540i.  Det du driver med nå grenser til masochisme...

 

Det med masochismen har du helt sikkert rett i, men både 130i og C6 står i garasje og brukes kun når vær og føreforhold tilsier det. Jeg tør neste ikke skrive det, men det er en Audi A2 som har fraktet meg på jobb nå i regnværet her i morges. Enda en rar bil som jeg også er glad i. Aluminium og enkel konstruksjon gir et veldig billig bilhold.

 

Av bilene du nevner er det absolutt en MX-5 som frister mest men jeg tror dessverre at jeg har biler nok for en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er kjempefint at noen av oss har litt avvikende smak når det gjelder biler og kvinner. Tenk om vi alle skulle ha de samme bilmerkene samt løpe etter de samme damene. Citroën (nesten uansett modell) er et konkret tilvalg man gjør i sitt liv. Svært få kjøper en Citroën ut fra tilfeldigheter når det er så mange andre biler å velge mellom... og ikke minst billige og relativt pålitelige biler fra østen. Noen elsker designet, noen elsker at de ofte har annerledes tekniske løsninger, noen elsker at de er veldig franske på godt og vondt... og noen elsker det faktum at de er komfortorienterte på en helt annen måte enn hvordan resten av bilverdenen forstår komfort (kanskje med et lite unntak av Cadillac).

 

Citroën C6 er toppen av croquembouche'en (en slags fransk ball/kransekake) i denne sammenhengen. Den modellen står for siste del av en utvikling innenfor franske prestisjebiler som begynte med Citroen DS og fortsatte med CX og XM. På deres beste kunne de konkurrere head on med Mercedes-Benz og BMW, men i likhet med britenes stoltheter, som Rolls-Royce, Bentley, Jaguar og Rover, fikk Citroën føle den klinisk effektive tyske overmakten. Franskmenn lar seg imidlertid aldri kue (Asterix forteller deg hvorfor) og Citroën har har i alle år vært tro mot deres konsept og ideer. Det har bl.a ført til konkurser og et antall svært merkelige biler som f.eks vår Cactus. C'est la vie!... og nettopp den innstillingen til tilværelsen elsker jeg og mange andre Citroën for. Alt skal ikke bare være bestemt ut fra logiske resonnementer og firkantede økonomiske budsjetter. Det skal være plass til å leve livet også... :)

 

Når alt dette positive er nevnt om Citroën er det viktig å poengtere at både RNJ og undertegnede også har stor sans for BMW. For min egen del vil jeg fremheve at BMW uten tvil er det mest "franske" av de tyske bilmerkene. BMW kan absolutt gå deres egne veier hvis de ønsker det. Historien er full av ganske spesielle BMW modeller... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig og ja, jeg har veldig sansen for BMW. Som en drivers car er den fantastisk. Problemet er at veldig mye av min kjøring er enten i kø i Oslo eller fartsbegrenset motorvei mellom Oslo og København.

 

Jeg droppet 130i’en som hverdagsbil for å skåne den fra al kø- og småkjøringen i Oslo. I høst har jeg vært 3 gange i København og må bare innrømme at C6’en er betydelig mer komfortabel og det er uansett ikke mye inspirert kjøring på E6 gjennom Sverige.

 

Om sommeren kjører jeg en del motorsykkel (BMW den også) og har hvert år flere turer til Vestlandet. Norge er et helt fantastisk motorsykkelland!

 

Jeg har hatt fine turer i 130i’en på både svingete norske veier og på autobahn nedover i Europa og begge steder er den glimrende. Likevel er ”problemet” at det blir alt for få anledninger til å utnytte bilen og dens potensial. Strategien er derfor å stelle pent med den, og ha den i mange år fremover. Jeg tenker at lyden fra rekkesekseren relativt sett bare blir bedre og bedre med tanke på downsizing, hybridløsninger og elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg synes C6 er en kjempekul bil og gir dem lange blikk når jeg ser dem gatelangs. Men når en bil har så mange problemer som du har opplevd vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde vært tålmodig. Jeg har vokst opp i baksetet på en 1979 Citroen CX 2400 Pallas, den eide faren min fra 1984 til 1991 før han ga opp (bare for å kjøpe Peugeot 505 noen år senere ](*,)).

Jeg har flere ganger tenkt tanken på å kjøpe en CX serie 1, men det er nok helt håpløst når man er dårlig på å skru. Jeg liker biler som starter og går hver dag, ikke evighets-prosjekter.

Noe av problemet med moderne spreke BMWer er som RNJ sier at man må tyne de ordentlig mye for å få ut potensialet/kjøregleden. Hastighetene blir fort 160 km/t+ på landeveien før man får kicket, og det gjør at førerkortet til grisekjørere som meg lever farlig. Sånn sett er eldre Porsche og små sportsbiler mye mer tilgjengelige følelsesmessig, og dertil mer bang for the buck hvis det er reel kjøreglede man er etter. Det er nok ikke helt uten grunn at for eksempel E30 M3 fortsatt er populær - jeg har aldri kjørt en, men har ingen problemer med å tro at det er den beste "drivers car" BMW har laget. Dessverre gjenspeiler det seg i prisene som er langt ute i jordbæråkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt samme problemet jeg opplevde når jeg prøve kjørte Golf r til en kompis, man får på kort tid veldig god fart.

Da er det mer morro med 520n som man kan holde pedalen i bånn over lengre tid uten at det går sinnsykt fort. Man får følelsen av at man kjører hardt og akktivt uten å oppnå ekstreme hastigheter med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Det er så utrolig mye mer morsomt å tyne en bil med liten/moderat motorisering fremfor å holde igjen med mye motor. Mitt beste eksempel er når jeg kjørte E34 M5 Touring og MX-5 1.6 om hverandre. Førstnevnte er kvikk (0-100 på 5.5 selv med 1800kg og toppfart på 270km/t), men problemet var at farten ble helt hinsides før man gliste bredt. For meg var det faktisk mer morsomt i lengden å kjøre skiten ut av MX-5 1.6 i 120-170km/t enn å dundre avgårde med M5en i 160-250km/t. Begge deler er morsomt, men den dagen jeg skulle selge en av de røk M5en først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg synes C6 er en kjempekul bil og gir dem lange blikk når jeg ser dem gatelangs. Men når en bil har så mange problemer som du har opplevd vet jeg ikke hvor lenge jeg hadde vært tålmodig. Jeg har vokst opp i baksetet på en 1979 Citroen CX 2400 Pallas, den eide faren min fra 1984 til 1991 før han ga opp (bare for å kjøpe Peugeot 505 noen år senere ](*,)).

Jeg har flere ganger tenkt tanken på å kjøpe en CX serie 1, men det er nok helt håpløst når man er dårlig på å skru. Jeg liker biler som starter og går hver dag, ikke evighets-prosjekter.

Noe av problemet med moderne spreke BMWer er som RNJ sier at man må tyne de ordentlig mye for å få ut potensialet/kjøregleden. Hastighetene blir fort 160 km/t+ på landeveien før man får kicket, og det gjør at førerkortet til grisekjørere som meg lever farlig. Sånn sett er eldre Porsche og små sportsbiler mye mer tilgjengelige følelsesmessig, og dertil mer bang for the buck hvis det er reel kjøreglede man er etter. Det er nok ikke helt uten grunn at for eksempel E30 M3 fortsatt er populær - jeg har aldri kjørt en, men har ingen problemer med å tro at det er den beste "drivers car" BMW har laget. Dessverre gjenspeiler det seg i prisene som er langt ute i jordbæråkeren.

 

Det går absolutt en grense for hvor mye trøbbel jeg tåler med C6'en, men jeg har besluttet å gi den en sjanse. Det er en lang liste med "standard-problemer" på C6 og de fleste av problemene med min C6 er på denne listen eller er slitedeler. Jeg håper derfor - muligens veldig naivt - at det verste er over og jeg snart kan nyte bilen. Det frister veldig med en tur til Sør-Frankrike i løpet av 2016. Jeg har kjørt turen i 130i, flere ganger i leid 7-serie og også andre biler men forestiller meg at C6 kunne være morsom.

 

Det er ingen tvil om at de av mine biler (130i, X3, C6 og 2xA2) jeg kjører mest aktivt og aggressivt er Audi A2'ene! C6 og X3 innbyder ikke akkurat til sportslig kjøring og som du nevner så blir farten i 130i ofte høy før det er gøy. Unntaket er naturligvis veldig svingete veier men de er jeg sjeldent på her i Oslo-området. A2'ene kan kjøres med pedalen i bunn og jeg er som en konge på veien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tyske næringslivsavisen Handelsblatt forteller i et intervju med BMW's styreformann Harald Krüger at BMW, som en følge av den aktuelle dieselskandalen, vil akselerere utviklingen mot en fremtid med elektriske biler. Kommende utslippskrav vedr. stempelmotorer vil tvinge bilprodusentene til å tenke radikalt annerledes enn de gjør idag. Såpass alvorlig er dieselskandalen i relasjon til hvordan folk flest nå ser på alminnelige biler at BMW ikke lenger oppfatter andre etablerte bilprodusenter som deres nærmeste konkurrenter, men derimot teknologitunge selskaper som Google, Tesla og Apple (underforstått at BMW frykter konsekvensene hvis disse firmaene for alvor begynner å bevege på seg i retning av å bli bilprodusenter og/eller større bilprodusenter enn de er nå... elektriske og/eller alternativt drivstoff).

 

https://global.handelsblatt.com/edition/318/ressort/companies-markets/article/the-future-is-electric-says-bmw

 

Jeg tenkte at det i en bredere sammenheng er viktig å diskutere et par av momentene som kommer frem i dette intervjuet, som faktisk er ganske oppsiktsvekkende (i alle fall slik som jeg forstår dette). Først og fremst er det viktig å forstå hvorfor fremtidige utslippskrav (innen 2020) vil tvinge bilprodusentene til å tenke radikalt annerledes når det gjelder konstruksjon av biler og ikke minst valg av energibærere. Hva slags energibærere er ikke viktig så lenge det ikke dreier seg om fossilt brensel. Årsaken til dette, som etterhvert også begynner å stå klart for de aller fleste, er at stempelmotorer som går på bensin og diesel i realiteten neppe kommer til å klare disse utslippskravene. Hverken når det gjelder kjørelengde pr. liter drivstoff, CO2 eller NOX. Det som også er temmelig sikkert er at hvis motorene mot formodning skulle klare utslippskravene anno 2020 vil de helt sikkert ikke klare den neste runden med enda strammere krav et par år senere.

 

Bilprodusentene må se langt fremover (minst 10-15 år) når de planlegger fremtidige modeller og tekniske nyvinninger. I tillegg kommer pleie av merkevare og image, som for BMW's del handler om å være verdensledende med ny teknologi. Ergo forstår man bedre Harald Krügers bekymringer vis a vis den bredere betydning av dieselskandalen. Skandalen har virkelig sluppet ånden ut av flasken når det gjelder stempelmotorens begrensninger i kombinasjon med fossilt brensel. 

 

Hvorfor nevner Harald Krüger internasjonale firmaer som f.eks Google, Apple og Tesla som BMW's viktigste konkurrentene i årene som kommer?

 

Tesla definerer seg selv først og fremst som en softwareutvikler og dernest som bl.a en bilprodusent. Årsaken er at drivverket, som primært består av en elektrisk motor, en inverter og et batteri langt på vei kan settes bort til 3-parts produsenter som f.eks Bosch og Siemens. Ja... sogar bygging av karosseriet kan settes bort til 3-parts produsenter som f.eks Magna Steyr. Den sofistikerte programvaren som styrer motoren, batteriet og ladingen av batteriet er imidlertid Tesla's egen og det som i positiv forstand også skiller Tesla fra alle de andre elbilprodusentene. Teknologitunge IT-firmaer som f.eks Google og Apple har imidlertid gode forutsetninger for å relativt hurtig innhente Tesla's forsprang... hvis de skulle bestemme seg for dette. Google og Apple er i tillegg kjente internasjonale varemerker på nivå med BMW og skal ikke bygge opp alt fra bunnen av som Tesla måtte gjøre. Vi kan heller ikke utelukke at Tesla kan bli kjøpt opp av f.eks Google eller Apple. Derfor prøver Tesla med den nye batterifabrikken å konsolidere stillingen ved å utvikle markedet til deres fordel ved å bl.a spesialisere batteriene som skal brukes i fremtidige bilmodeller samt infrastrukturen som omgir batteriene.

 

Det er ikke vanskelig å se at tradisjonelle bilprodusenter som f.eks BMW lett kan komme ut på et sidespor i denne sammenhengen og spesielt hvis utviklingen mot et forbud eller kraftige restriksjoner mot fossilt brensel blir akselerert. Dette ødelegger den timeplanen som BMW har lagt med i-serien og evt. tilsvarende teknologier og derfor ser vi et sterkt øket fokus på hybridmodeller, selv om disse rent logisk må betraktes som et utslag av overgangsteknologi (spesielt hvis det etterhvert bekeftes at heller ikke disse holder hva de lover mhp. kjørelengder vedr. fosilt brensel og/eller batteridrift). 

 

-----------------------------

Over til noe helt annet for de av oss som liker det gamle engelske bandet Talk Talk med den legendariske forsangeren Mark Hollis i spissen. Jeg kom tilfeldigvis over dette intervjuet med Hollis som er fantastisk innsiktsfullt. Hollis forlot brått musikkindustrien kort tid etter at bandets femte album kom på markedet i 1991. Årsaken var at han ikke likte den kommersielle retningen musikkindustrien beveget seg mot, som han mente ødela det kreative grunnlaget for musikere. Det har så langt kun vært norske Anja Garbarek som har klart å lokke Hollis frem igjen fra hans selvvalgte eksil fra musikkindustrien. Det skjedde i 2001 på hennes album "Smiling & Waving", som Hollis også produserte... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er vemodig at stempelmotorene er på vei ut og el motor er fremtidens drivlinje i moderne biler.

Bil blir redusert til et transportmiddel og egenarten forsvinner.

Jeg vil sammenlikne det med mobilbransjen,.

I 2007 kom iPhone mens android kom sent i 2008 med bl.a HTC Dream.

Siden den gang har Sony, Samsung, LG osv osv blitt redusert fra å ha sitt eget OS og egenart, til å bli redusert til rene HW makers.

Nokia og Europa ledet ann inntil dette, skiftet var spektakulært og teknologien skiftet totalt hender.

Etter denne nye tidsalderen har bransjen blitt totalt annerledes, det er vanskelig å se forskjell på "kina" modeller og de etablerte merkene fra Korea og Japan.

Resultatene er marginal avkastning (unntaket er Apple), lite egenart og differensiering.

Sakte men sikkert blir de tradisjonelle merkene skviset fra markedet og det er kun de virkelige store som fremstår som vinnere, Apple og Google.

Jeg sier ikke dette vil skje med bilbransjen, men el motorene og drivlinjene vil bli standariserte og dermed mindre unike.

Det blir design som primært vil skille merkene.

SW i bil, der kommer også de overnevnte gigantene til å gjøre seg gjeldene, med hhv Apple sin "Carplay" og Google sin løsning.

Jeg frykter for Euro 7 og hva det vil si for bilens egenart, jeg håper de ikke vil bli redusert til kjønnsløs transportmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analogien med mobiltelefoner og operativsystemer til mobiltelefoner er god og illustrerer den utfordringen som bilprodusentene står overfor. Jeg husker ikke hvem hos Volkswagen som sa at elektriske motorer kunne jo "alle" lage (underforstått at de reelt er enkle konstruksjoner) da han ble spurt når Volkswagen ville satse på elektriske biler som kunne konkurrere mot Tesla. Uttalelsen forteller imidlertid tydelig dilemmaet som de tradisjonelle bilprodusentene etterhvert mer og mer får en føling med. Det hjelper ikke å være verdensmester hvis teknologien du baserer din forretning på er på vei ut. Jeg tror at Harald Krüger har forstått hva dette handler om og at BMW gjør de rette tingene i tiden fremover. Hvis noen tradisjonelle bilprodusenter har en god sjanse til å kunne migrere over til nye teknologier så er det BMW. Ikke minst de ulike prosjektene med i-serien viser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvem hos Volkswagen som sa at elektriske motorer kunne jo "alle" lage (underforstått at de reelt er enkle konstruksjoner) da han ble spurt når Volkswagen ville satse på elektriske biler som kunne konkurrere mot Tesla.

Enten gjør han seg bevisst dum eller så skjønner han ikke mye om el-motorer. Å optimalisere en el-motor til et gitt bruksområde er en komplisert jobb. :-) Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt, men poenget i denne sammenhengen med at "alle" kan lage en elektrisk motor er at selve konstruksjonen er mye mer generisk i relasjon til en stempelmotor med substans og karakter. BMW's tradisjonelle seksylindre og Porsche's boxerseksere er veldig gode eksempler i denne sammenhengen. Som representanten fra VW og Lasseh poengterer vil det med elektriske motorer bli en utfordring for bilprodusentene å differensiere seg teknisk fra andre bilprodusenter. Det meste vil handle om design, størrelse og pris.

 

Vi er imidlertid ikke der ennå og la oss nyte noe av det beste vedr. biler med stempelmotorer som kan kjøpes for penger... F21 M2. 1570 Kg (litt i overkant tung... rundt 1350 Kg ville ha vært perfekt), en rekkesekser på 2979 cm3 som yter 370 HK ved 6500 rpm og 465 Nm mellom 1400 og 5560 rpm (perfekt), 0-100 Km/t på 4,5 sekunder (med 6-trinns manuell gearkasse) og en topphastighet på 275 Km/t (perfekt). I praksis er M2 en M3 i en mer kompakt innpakning og den historiske likheten med E30 M3 er slående. Jeg vil ha... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er M2 en M3 i en mer kompakt innpakning og den historiske likheten med E30 M3 er slående. Jeg vil ha... :)

 

 

BMWs offisielle reklame/lanserings-film av M2 har faktisk E30 M3 som kjører bak M2 (og 1M coupe).

Jeg vil også ha :) ..

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er imidlertid ikke der ennå og la oss nyte noe av det beste vedr. biler med stempelmotorer som kan kjøpes for penger... F21 M2. 1570 Kg (litt i overkant tung... rundt 1350 Kg ville ha vært perfekt), en rekkesekser på 2979 cm3 som yter 370 HK ved 6500 rpm og 465 Nm mellom 1400 og 5560 rpm (perfekt), 0-100 Km/t på 4,5 sekunder (med 6-trinns manuell gearkasse) og en topphastighet på 275 Km/t (perfekt). I praksis er M2 en M3 i en mer kompakt innpakning og den historiske likheten med E30 M3 er slående. Jeg vil ha... :)

Og startprisen på ca. 845k i Norge er slett ikke avskrekkende... den er faktisk innenfor rekkevidde for mange med "normal" økonomi, om man prioriterer å bruke pengene på en ekte M. Dersom effekt- og vektkomponenten i engangsavgiften reduseres ytterligere i 2017, kan M2 bli enda litt billigere (avhengig av hvordan CO2-komponenten blir justert)... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...