Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen grunn til å tvile på BMW's profesjonaltet på dette området, men jeg tenker at det er først nå det virkelig begynner med digitaliseringen av biler. Basert på hva jeg vet på dette området etter å ha jobbet med relativt avanserte IT-systemer i over 20 år er at kompleksiteten bare øker feilraten med mindre man utvikler systemer som f.eks NASA og Boeing gjør det... noe som er ekstremt kostnadsdrivende. Tesla er banebrytende på området når det gjelder biler og de er ikke uten feil og mangler. Oppgraderingene og feilrettelsene kommer ofte og minner ikke så rent lite om hva Apple gjør med iOS. Nettopp denne sammenligningen er relevant når det gjelder biler i tiden fremover etterhvert som de blir mer elektriske og dermed digitale. Tesla er like mye et softwarehus som de er en bilprodusent og bilene de bygger er i praksis like mye rullende online datasystemer som de er biler.

Som en liten digresjon er det nettopp IT-infrastrukturen og hvordan bilene (bilenes datasystemer) skal administreres som de tyske bilprodusentene ligger lengst etter Tesla. VAG innrømmer rett ut at det er dette som tar tid å få på plass og ikke den primære teknikken med bilene (altså batteri, inverter, elektrisk motor etc.).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt på vei til å få tak i en E38/E39. Jeg har faktisk kommet så langt at jeg kan reise ut å se på biler. Mitt krav er helt originalt utseende, og maks 16" felger med original hjulbredde på originalfelg. Jeg verdsetter den utrolige stillheten i en E39👌🏼

 

Ups. trodde jeg svarte inni tulletråden? Brukte mobil...

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det spiller ingen rolle for innlegget passer bra inn i diskusjonen her også... :)

Den nye Opel Ampera får jevnt over meget gode skussmål og jeg tror at General Motors med denne modellen for alvor vil kunne ta opp kampen mot Tesla og deres bestrebelser på å nå massemarkedet med den kommende Model III modellen. General Motors har enorme økonomiske ressurser og når de bygger elektriske biler som tilsynelatende er såpass gjennomførte, som også dinside.no påstår, begynner det å haste veldig for Tesla med å få Model III på gaten. Spørsmålet er imidlertid hva som skjer med de tyske bilprodusentene når de først begynner å rulle ut elektriske biler (som er bygget for å være kun elektriske) for alvor om et par år. Med Opel Ampera er listen lagt veldig høyt og det burde vekke bekymring ihvertfall i Wolfsburg.

http://www.dinside.no/motor/opel-ampera-e-innfrir-til-fulle/66931394

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Hehehe... det spiller ingen rolle for innlegget passer bra inn i diskusjonen her også... :)

Den nye Opel Ampera får jevnt over meget gode skussmål og jeg tror at General Motors med denne modellen vil for alvor vil kunne ta opp kampen mot Tesla og deres bestrebelser på å nå massemarkedet med den kommende Model III modellen. General Motors har enorme økonomiske ressurser og når de bygger elektriske biler som tilsynelatende er såpass gjennomførte som også dinside.no påstår begynner det å haste veldig for Tesla med å få Model III på gaten. Spørsmålet er imidlertid hva som skjer med de tyske bilprodusentene når de først begynner å rulle ut elektriske biler (som er bygget for å være kun elektriske) for alvor om et par år. Med Opel Ampera er listen lagt veldig høyt og det burde vekke bekymring ihvertfall i Wolfsburg.

http://www.dinside.no/motor/opel-ampera-e-innfrir-til-fulle/66931394

Model III Kan ikke komme fort nok rett og slett. Jeg er meget usikker på om Tesla har de industrielle musklene som skal til for å klare dette.

Har selv rattet første generasjon i3 i et kvartal nå, fantastisk fornøyd med bilen i sin helhet. Min "eneste" bekymring er hva jeg skal gjøre med min 13´X3, den blir minimalt brukt. Men får meg ikke til å kjøpe noe "gammelt", ei heller noe nyere med dinosaur fludium som energibærer. Tvert om ønsker jeg heller en nr 1 bil med elektrisk drift, med tilsvarende rekkevidde som nettopp Ampera har. Audi og Jaguar har annonsert SUV med Ampera rekkevidde., disse kommer i 2017, MB kommer vel med sitt bidrag neste år, så var det BMW da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF-Racing skrev:

Tja. Du får alt sånt, til alt bmw har lagd. Dette ligger i diagnose/programmerings systemene, og har blitt med gjennom 3 (?) generasjoner med slikt utstyr, mao, så lenge det har vært noe å flashe. e39 er 20 år, og alle nødvendige versjoner av slikt ligger inne (såkalte daten filer). Du kan til og med koble til, velge nytt delenummer, og på den måten endre oppsettet også.

BMW er ekstremt ryddige med ettermarkedet, eller har i alle fall alltid vært. Trenger du deler til en gammel bil? Bare å bestille. Trenger du sære gamle motorsportsdeler? Bare å bestille, med noen forbehold. Her kuttes produksjonen tidligere enn til gatebiler, men de legger opp til en ganske enorm beholdning til å begynne med, selv til biler/motorer som selges i svært begrenset opplag. Trenger du hjelp eller info om noe fra BMW Motorsport? Bare å spørre (forutsatt at du er ryddig og har en form for relasjon med dem). "Min" kontakt der maser jeg på støtt og stadig om filleting. Et godt eksempel er et svar jeg fikk for en stund siden "han som lagde denne softwaren har slutta hos BMW Motorsport og gått av med pensjon. Jeg har gått gjennom alt av dokumenter og spurt de andre på kontoret men ingen som kan svare på eksakt xx (det jeg lurer på). Det hender jeg treffer på han privat, så jeg skal spørre han om dette neste gang, det kan dog ta noe tid".  Hva slags verdier er det snakk om? Et par hundre euro på noe som må anses som supersært og uten etterspørsel. Stor tommel opp til den gjengen der! :)

Det er dette jeg nyter med å kjøre gammel BMW til daglig, det er uproblematisk da deltilgangen er helt førsteklasses. Trenger jeg noe til E34en så skaffer Bavaria det meste, til forholdsvis overkommelige priser. Det gjør det lettere å holde gamle slitere i gang i en original og god stand. Jeg er kommer dit i livet nå at jeg kjøper originalt, jeg er mer eller mindre ferdig med kopideler ifra Koed. Originalt er litt dyrere men gjør livet mye enklere, ting varer lengere og passer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er dette jeg nyter med å kjøre gammel BMW til daglig, det er uproblematisk da deltilgangen er helt førsteklasses. Trenger jeg noe til E34en så skaffer Bavaria det meste, til forholdsvis overkommelige priser. Det gjør det lettere å holde gamle slitere i gang i en original og god stand. Jeg er kommer dit i livet nå at jeg kjøper originalt, jeg er mer eller mindre ferdig med kopideler ifra Koed. Originalt er litt dyrere men gjør livet mye enklere, ting varer lengere og passer bedre.

Dette er helt klart en fordel med og kjøre eldre BMW. Samtidig så synes jeg at jeg ser en liten lei tendens men jeg vet ikke om den stemmer. Jeg synes at det er forbausende mye som begynner og bli vanskelig og få tak i til Z4en allerede, mulig jeg bare er paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg liker også de/slike bilder. Hvis jeg skal legge til et punkt på din liste [space] så må det være: 3: Jeg er født i feil tidsalder og trolig i feil land. Det må ha vært fantastisk å ha vært ung voksen i USA på 50 og 60-tallet (spesielt hvis du var hvit og ikke fattig). Alt var mulig og velstandsøkningen var formidabel som en følge av krigen, den militære industrien og teknologisk utvikling. Bilene amerikanerne hadde på denne tiden er et kapittel for seg og de kommer dessverre aldri tilbake, men fantastiske var de. I Europa hadde vi boble og andre små biler, mens amerikanerne kjørte biler med V8 motorer på opp til 8 liter og 350-400 HK (for å sette det på spissen).

Bilder fra denne tiden er utrolig fine og sjarmerende. Vi har hatt noe lignende i tråden og da kom bildene fra http://www.shorpy.com/  og http://www.loc.gov/pictures/ . Spesielt bilder som viser dagliglivet og menneskene i USA på denne tiden og 40-tallet liker jeg. Filmer fra denne tiden har også noe helt eget over seg. Litt mer om dette finnes på denne siden i tråden. Ellers kan jeg anbefale denne siden blandt mange på FB: https://www.facebook.com/the.vintage.everyday/photos/?ref=page_internal ... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kunne jeg valgt fritt ville jeg helst ha blitt født i 1935 i USA og opplevd 50/60- og 70-tallet på nært hold. Ikke bare på grunn av den fine bilparken, men like mye på grunn av det gode arbeidsmarkedet (helt uten konkurranse fra Asia, Mexico eller Øst-Europa), det faktum at en familie fint kunne leve på bare en inntekt og ikke minst den personlige friheten.  I 2017 er det en utfordring å bevege seg fritt rundt i samfunnet uten å bli logget og registrert av Storebror, og utviklingen bekymrer meg.  Har lovt meg selv å flytte fra Norge den dagen myndighetene faser ut kontanter - det er siste spikeren i kista for min del. Vil heller være et fritt individ i et fattig land enn en materialistisk statist uten privatliv i et rikt land. 

For en som er glad i å kjøre mye bil blir dessverre en 50/60-talls amerikaner altfor dyr i drift, både når det kommer til innkjøp, forbruk, driftsikkerhet, deler og motstandsdyktighet mot rust. Så da ble det et kompromiss. Legger ved et av mine favorittbilder, knipset av @N.E.W. da han tilfeldigvis havnet bak meg en lørdag- eller søndagsmorgen i fjor våres en gang.

spottespotter.jpg.3cdb2541d78816a1878a74cd9650cd39.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder, det er helt utrolig hvor mye tiden har forandret seg. Det er også fasinerende å tenke på at den velstanden middelklassen i Norge har i dag, var helt normal i USA på 50 tallet. Det må ha vært en fin tid å vokse opp i, optimisme og lyse utsikter. 

@Werther Jeg har sikkert sagt det til deg før, men du må aldri selge den Capricen din. Det er bil med mye sjarm, finner ikke slike på hvert gatehjørne lengere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det faktum at amerikanerne har hatt høy velstand kontinuerlig i rundt 70 år er det mange som glemmer når man diskuterer økonomiske og politiske relasjoner mellom USA og Europa. Det fargelegger alt amerikanerne står for og gjør i disse sammenhengene. De ligger 20 år foran oss i så mange sammenhenger og hadde det ikke vært for den svært ujevne sosiale fordelingen av velstanden hadde de ligget enda lenger foran oss. Trump er en reaksjon på dette, men det endrer ikke på det faktum at den samlede velstanden stadig er verdens høyeste i USA. De er stadig verdens største forbrukersamfunn og stadig verdens desidert største økonomi.

Vedr. USA på 50 og begynnelsen av 60-tallet har jeg lest at mange sammenligner dagens Australia med USA på den tiden. Det tror jeg passer ganske bra når det gjelder økonomisk vekst, optimisme og fremtidstro. Dette har jeg tenkt mye på og hadde jeg vært noen år yngre ville jeg definitvt ha undersøkt saken nærmere... :)

Det er forøvrig lenge siden jeg har vært i Jacob Aalls gate og det amerikanske flaket må du ikke selge Werther... :)

Litt på siden, men allikevel litt relatert til USA på 50-tallet og hvordan de utviklet og konsoliderte velstandsutviklingen... nemlig ved å satse massivt på offentlig finansiert utdannelse og forskning. Adam Savage forklarer overfor Indre Viskontas (som stiller temmelig fornuftige spørsmål i dette intervjuet)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2015 at 16.17, Fredrik skrev:

Hehehe... godt poeng Rune. Apropos tankstørrelse kom jeg plutselig til å tenke på Lamborghini LM002. Den har en bensintank på intet mindre enn 290 liter, men med en Countach V12 motor på 5,2 liter som skal trekke 2,7 tonn bil så var det nok nødvendig med en såpass stor tank også. Såvidt jeg forstår har den offisielt et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 3,57 liter pr. mil. Det var nok ikke for ingenting at det ble sagt at man burde være eier av et eget oljefelt hvis man hadde en LM002... :)

 

Allikevel synes jeg at LM002 er så tøff som en SUV kan bli. Apropos selve begrepet SUV (Sport Utility Vehicle) så var dette ikke oppfunnet da LM002 var i produksjon (1986-93), men den dannet på mange måter en skole som dagens mest hårete SUV'er er barn av. Uoffisielt ble imidlertid LM002 kalt for "Rambo-Lambo" og det gir jo et slags bilde av hvilken tid den tilhørte... :)

http://www.autocar.co.uk/car-news/motoring/lamborghini-lm002-suv-revisited  

I henhold til Lamborghini's administrerende direktør, Stefano Domenicali, kommer deres første SUV siden LM002 (1986-1993) på markedet i april måned. Navnet er "Urus" og den vil ha en V8 med biturbo som yter 600 HK. Såvidt jeg forstår er dette ikke den samme V8 motoren på 3993 cm3 som finnes i bl.a Audi A6 (les: VAG eier Lamborghini). 0-100 Km/t vil iht. Lamborghini gå løs på under 4 sekunder og topphastigheten vil være over 325 Km/t. Prisen på herligheten vil være rundt 180000 euro eller ca. 1,6 millioner norske kroner før ekstrautstyr og avgifter. Det vil også komme en hybridversjon senere.

Det er interessant å se hvordan fokuset med SUV'ene har endret seg med årene fra å være primært et arbeidsredskap til å være en crossover mellom tradisjonell 4x4, stasjonsvogn/coupe og sportslig bil... :)

http://www.thedrive.com/news/7382/lamborghini-urus-suv-will-arrive-in-april-ceo-says

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket om forsvaret og fregattene for en tid siden. Nå har riksrevisjonen påpekt mange av de sidene jeg har vært bekymret for, helt siden jeg fikk jobbe på fregattene og med FLO. Rapporten er jo gammel, bare at den er degradert.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Riksrevisjonen-Alvorlige-mangler-ved-Forsvarets-fregatter-330012b.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skandale, men dessverre ikke uvanlig når det gjelder militært utstyr. Det amerikanske forsvaret kannibaliserer også utstyr (f.eks marinens F-18 Hornet jagerfly) pga. manglende innkjøp av nye fly og dårlig organisering/vedlikehold. Selv de store Nimitz hangarskipene (som de har 10 stk. av + 1 mer moderne Gerald R. Ford klasse hangarskip) har nå løpt inn i en fase der marinen pga. vedlikehold og oppgraderinger ikke kan ha tilstrekkelig antall skip til havs samtidig. Amerikanerne er derfor bl.a i Middelhavet helt avhengig av franskmennenes hangarskip Charles de Gaulle, som når det gjelder utstyr til fly og rullebane bare er en nedskalert utgave av Nimitz hangarskipene.

Jeg forstår ikke hvorfor det alltid skal være problemer med det norske forsvaret. Det er hele tiden merkelige og høyst mystiske disposisjoner som gjøres enten gamle torpedobåter plutselig dukker opp hos en paramilitær gruppe i Nigeria eller eldre veldig godt vedlikeholdte jagerfly blir solgt alt for billig til private amerikanske samlere. Hva handler dette om? Amatørskap, ekstrem naivitet, korrupsjon, femtekolonisme, rivalisering internt i forsvaret og/eller mellom militæret og politikerne, sabotasje, idioti.... jeg vet det ikke, men man kan virkelig begynne å lure når man leser slikt som dette :(

https://www.nrk.no/norge/_-driftingen-av-nodnettet-fra-india-er-en-varslet-skandale-1.13364586

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...