Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Fredrik said:

Absolutt veldig kult. Concorde var også på Gardermoen (jeg kommer fra Oslo) i 1998 og er det noe jeg i dag virkelig angrer på er at jeg ikke kjøpte en billett til rundturen man kunne være med på den gangen. Såvidt jeg husker gikk turen over fjellet til Nordsjøen for så å returnere til Gardermoen. Vel ute i Nordsjøen kom de såvidt over Mach 1 (altså lydens hastighet som er 1230 Km/t på landjorden og 1067 Km/t ved 60000 fot eller 18300 meter over havet) , men opplevelsen må ha vært utrolig kul... :)

 

Jeg var med på rundflyvningen du beskriver. En fantastisk opplevelse som jeg fortsatt lever høyt på 20 år senere :-) Tror jeg betalte rundt 3500 kr for billetten så det var virkelig value for money! Fikk til og med gått på do mens vi fløy supersonisk. Ikke veldig stor andel av jordens befolkning som har gjort fra seg i overlydsfart ;-) 

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos musikk.. Har du hørt om Greta van Fleet? Et relativt nytt band som blir sammenlignet en del med Led Zeppelin. Tre brødre hvorav to er tvillinger, og en kompis som spiller. Mest imponerende er vel kanskje at yngstemann var 13 år når bandet ble startet! Kult at det finnes musikere i dag som driver med musikk lagd av instrument og ikke data. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... ikke helt min smak, men som du sier er det kult at unge folk spiller på ordentlige instrumenter. Led Zeppelin er forøvrig et band som var noe før min tid, men som jeg i dag virkelig liker. Her full konsert fra gjenforeningen i 2007 med originale medlemmer av bandet bortsett fra at trommespilleren John Bonham (som gikk bort i 1980) er erstattet av sønnen Jason Bonham... :)

Apropos gammel musikk og 70-tallet når det gjelder stereo så var det ganske vanlig opp til ca. midten av 80-tallet at man brukte analoge VU-metere (Volume Unit) for å illustrere signalstyrken (frekvensen) på musikken. Det fantes også digitale VU-metere, men de var ikke like kule. Typisk var det analoge VU-metere på litt mer kostbare kassettspillere slik at man kunne justere lydfrekvensen på opptak, men det fantes også forsterkere som hadde dette.

Jeg savner designet og måten ordentlige analoge VU-metere virker på (altså de som viser frekvensen og ikke bare amplituden på musikken), men i dag burde dette kunne representeres like bra digitalt. Er det noen som vet om et bra program/app for Windows som kan vise en digital representasjon av analoge VU-metere?... :)

Her tester Techmoan en Pioneer SD-1000 Stereo Display Scope fra tidlig 70-tallet som har en oscillator til venstre (se bort fra denne) og to analoge VU-metere til høyre. Det er musikkens frekvens som vises og derfor beveger viserne seg relativt rolig og i takt med musikken - slik de skal gjøre.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene mye om Doug DeMuro, men han er smart og vet en del om biler. I dette innslaget snakker han om biler som vil gå opp i verdi i løpet av noen få år. Utgangspunktet er det amerikanske markedet, men mon ikke det dermed også gjelder for hele verden... :)

Han fokuserer naturligvis mest på biler som allerede er releativt prestisjefylte og dyre, men han snakker også om biler som i dag ikke koster alt for mye som f.eks BMW E46 M3, E39 M5 samt enkelte SUV'er som f.eks Range Rover Classic (1970-1996) og en hel rekke japanske SUV'er som f.eks Toyota Land Cruiser (J60, J80 og J100).

Jeg tenker at han har mye rett i antagelsene, men at man kan gjøre bedre kjøp i klassen under uten at man dermed nødvendigvis mister mye av gleden ved å ha disse bilene (hverken ytelsesmessig eller når det gjelder kjøreglede). Et par veldig gode eksempler i denne sammenhengen er BMW E46 330i og E39 530i/540i (selvfølgelig med manuell gearkasse).

Jeg tenker også at Porsche 944 S2/Turbo, 968, 928 (spesielt S4/GT/GTS) og faktisk Boxster S (986 - 1996-2004) - samtlige med manuell gearkasse - har mye å gå på verdimessig. Mercedes-Benz W124 som Coupé og Cabriolet med 220/252/272 HK (samtlige med fabelaktige rekkeseksere) tror jeg helt klart i årene som kommer vil stige i verdi. Tilsvarende også med f.eks Audi 90/Coupé (B3 - 1987-1991) 2,3 20V/Turbo og Audi Coupé (B2 - 1980-1988) - samtlige med fantastiske rekkefemmere. Igjen handler det om at manuelle gearkasser er det man vil ha når det gjelder såpass gamle, men karismatiske biler... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt Doug DeMuro, han har sin helt egen måte lage videoer på og det liker jeg. Jeg er ikke enig i alt han sier, iallfall ikke den Doug Scoren han driver med. Men har tar opp ting og viser sider av bilene andre ikke ville brydd seg om og det liker jeg. Han har ett festlige øye for detaljer...

Men herregud for en irriterende stemme, maks to videoer etter hverandre er nok 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug er uten tvil et Youtube fenomen med sine rundt 3 millioner abonnenter, men som du påpeker kan han bli litt for mye noen ganger. Han snakker som en foss og jeg blir svett i ørene etter et par videoer. På den annen side har han et øye for interessante detaljer og merkverdigheter når det gjelder biler og dette gjør at jeg som regel holder ut 2-3 ekstra videoer på rad.

Jeg synes at han er best når han selv er interessert i bilene han portretterer og bilene behøver ikke nødvendigvis å være interessante for meg (som f.eks med Toyota Previa). Han har laget glimrende videoer med bl.a flere ulike BMW modeller. En ting som skiller Doug fra de fleste andre amerikanske Youtube biljournalistene er at han forstår biler som om han var europeer (kanskje ikke så merkelig siden han kommer fra Colorado og har tilbrakt mye av sin tid på østkysten av USA) og dette liker jeg. Han foretrekker også biler fra perioden slutten av 80-tallet opp mot midten av 2000-tallet - og dette sammenfaller med bilene jeg også liker best. Forskjellen er at Doug er født i 1988 og på dette tidspunktet hadde jeg allerede hatt et par av bilene han har vist frem i sine videoer. Det er naturligvis veldig artig at yngre folk interesserer seg for disse bilene... :)

Doug kan som tidligere nevnt ganske mye om biler og bilindustrien generelt. Dette kommer til uttrykk når han forteller om de enkelte bilmodellene, men også når han analyserer bilmarkedet. Jeg synes at hans refleksjoner vedr. hvorfor enkelte bilmodller kommer til å stige i verdi virker veldig fornuftige. Det er helt klart noen interessante underliggende fenomener som påvirker denne trenden og dette forklarer han på en veldig bra måte etter min mening.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det er snakk om høyteknologiske fly her i tråden, så kan jeg anbefale en tur til IWM museet i Duxford noen mil nord for London. Foruten å huse flere flystevner om året, har de flere hangarer med både sivile og militære fly som er verdt en titt. Det er bla. Concorde, SR-71, B52, U2, A10 Warthog,   B17 Flying Fortress, både statisk og en som flyr ved flyshowene .  https://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford

Stedet huser også The Fighter Collection som restaurerer warbirds, er man heldig kan man komme inn for å titte på prosjektene. . http://fighter-collection.com/cft/

 

DSC01519.JPG

SR-71

DSC01524.JPG

DSC01542.JPG

B52

DSC01552.JPG

B17

 

DSC01615.JPG

Concorde og TSR-2, begge brukte igrunn den samme motoren

 

DSC01616.JPG

Vulcan

 

DSC01603.JPG

Sabre VII, 24 sylindret H motor på 36,6 liter, ca 3500hk.

 

DSC01628.JPG

Motor til Harrier jump jet.

 

DSC01482.JPG

Turbinhus til en B17, wastegate opereres manuelt fra cockpit.

B-17 Turbo-Supercharger Operation

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duxford og Bovington (stridsvogns museum) står helt klart på listen over steder som skal besøkes. Fine og interessante bilder og takk for tipset. Det begynner å bli noen år siden sist jeg var i England  (jeg har faktisk bodd der i et halvt år) og jeg burde kanskje få ut den berømte fingeren snart. Etter at vi flyttet til Danmark er det imidlertid Tyskland som har hatt mest fokus. Sånn blir det nødvendigvis når man bor relativt tett på grensen. Man merker tydelig her nede at Tyskland er mer likestilt med England (økonomisk, kulturelt, praktisk etc.) enn landet er i Norge.

Apropos det strategiske bombeflyet Avro Vulcan (som virkelig er et fascinerende fly med et utrolig lydbilde) så spilte flyet en ganske interessant rolle under Falklandskrigen (1982). Denne krigen utspilte seg på et tidspunkt da Storbritania stadig var en militær supermakt (eller mer korrekt helt på slutten av dette hegemoniet) og nettopp Vulcan viste dette på en veldig tydelig måte selv om prosjektet med å bruke flyet til å bombe flyplassen utenfor hovedstaden Stanley (Operation Black Buck) var heller tvilsom militærstrategisk. Det facinerende er at britene faktisk klarte å gjennomføre operasjonen uten tap av fly eller andre alvorlige hendelser. 

Det er 13000 Km fra Storbritania til Falklandsøyene som ligger ca. 500 Km utenfor sydspissen av Argentina og er et oversjøisk britisk territorium. Flyene kunne imidlertid mellomlande på den britiske øyen Ascension som ligger ved ekvator midt i Atlanterhavet ca. 7000 Km fra Storbritania. Avro Vulcan har/hadde en maksimal rekkevidde på ca. 4200 Km. Ergo måtte man bruke 13 konverterte Handley Page Victor strategiske bombefly (med en maksimal rekkevidde på ca. 9600 Km) som tankfly for å ettefylle 1 Vulcan bombefly. Dette var i sin tur konvertert fra å kunne bære atombomber til å kunne bære konvensjonelle bomber. Logistikken i denne operasjonen kan mildt sagt beskrives som forferdelig, men samtidig utrolig imponerende.

Britene brukte under krigen hangarskipene HMS Hermes og HMS Invincible med totalt 42 Harrier jagerfly i tillegg til atomubåtene HMS Spartan og HMS Splendid samt 123 andre militære og halvmilitære skip. De mistet 2 jagere, 2 fregatter, 2 landgangsfartøyer, 1 lasteskip, 24 helikoptere og 10 Harrier jagerfly (dog ingen i kamp). 255 britiske soldater mistet livet.

Argentina mistet 1 krysser, 1 ubåt, 4 lasteskip, 2 patruljebåter, 1 spionskip, 25 helikoptere, 35 jagerfly (franske Mirage III jagerfly), 2 bombefly, 4 lastefly, 25 rekogniseringsfly og 9 andre mindre militære fly. 649 argentinske soldater mistet livet.

Det er to ting som står frem rent militært i denne krigen og det er hvor sterk den britiske styrken var tiltross for at den var hele 13000 Km hjemmefra til sjøs samt hvor totalt overlegent Harrier jagerflyet var - og dette tiltross for at flyet ikke var et overlydsfly i motsetning til de franske Mirage III jagerflyene med en topphastighet på 2300 Km/t som Argentina hadde. Falklandsøyene er stadig britiske så Storbritania vant krigen.       

Avro Vulcan Howl

 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avro Vulcan er et av flyene jeg ønsker å ha sett og hørt i lufta, men dessverre er XH558 som er i videoen din Fredrik det siste som satte hjulene på bakken for godt etter at den de siste årene ble brukt som et flygende museum på privat basis. Det landet i 2015, men skal vel fortsette med bakkekjøring så muligheten for god lyd er ennå tilstede. Det er to Vulcan til som kjøres på bakken.

Avro Vulcan XH558 THE FINAL FLIGHT

 

I UK blir det i 2019 holdt ca 100 flyshow i smått og stort, der flere har tema om at det er 75 år siden landgangen i Normandie. I Duxford 4-5 juni vil det samle seg over 30 Dakotas som skal ta av og fly over kanalen til Normandie hvor 250 fallskjermhoppere med historisk korrekt runde fallskjermer og uniformer skal hoppe ut for å symbolisere starten på frigjøringen av Europa.

At folkene ute på den forblåste øya er svært opptatt av at vi ikke skal glemme er ingen overdrivelse.

DAKS OVER DUXFORD

 http://www.air-shows.org.uk/2018/06/uk-airshow-calendar-2019/

 

 

DSC01293.JPG

DSC01346.JPG

DSC01382.JPG

DSC01383.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Dette er helt klart en veldig interessant artikkel lest med nogenlunde objektive øyne, men jeg frykter også at uttalelsene fra Dieter Becker kommer til å bli misbrukt av folk som ikke liker utviklingen med elektriske biler. Poenget er etter min mening (og som jeg flere ganger har argumentert for i denne tråden) at et skifte til elektriske biler vil ta tid og mye lengere tid enn folk flest er klar over. Årsaken er nettopp størrelsen på bilindustrien og den innvirkning denne har på f.eks Tysklands økonomi og næringsliv. I mellomtiden vil vi ha flere ulike løsninger for biltransport (stempelmotorer, ulike former for hybridbiler, rene elektriske biler etc.) og dette er faktisk en veldig god ting (les: bilkjøperne får flere valgmuligheter).

Når dette er nevnt handler alt om å nå en kritisk masse. Når f.eks VAG (som er verdens største bilprodusent) har oppnådd et produksjonsvolum vedr. elektriske biler som er økonomisk forsvarlig vil utviklingen akselerere og dette igjen vil føre til at flere produksjonslinjer for konvensjonelle biler blir konvertert/erstattet av produksjonslinjer for elektriske biler. Foreløpig har VAG i denne sammenhengen kun valgt å stoppe produksjonslinjene (alternativt stoppe markedsføringen) for nisjebiler som f.eks New Beetle, Eos, Scirocco m.fl. Etterhvert som det kommer flere elektriske bilmodeller som oppfyller de samme behovene som eksisterende bilmodeller med et større produksjonsvolum vil også disse bli stoppet og/eller redusert mhp. motorvalg, drivlinjer, utstyrsnivå etc.

Jeg liker elektriske biler pga teknikken og mulighetene dette gir i relasjon til en forbedret effektivitet og nye designløsninger, men den beste løsningen for meg i dag er stadig en dieselbil. Selv ikke en relativt billig Tesla Model 3 Standard Range Plus kan endre på dette. Ergo må det bli signifikant dyrere å kjøre en dieselbil og/eller f.eks en Model 3 må bli signifikant billigere før jeg endrer mitt valg.

Ingen av delene er i dag aktuelt i Danmark nettopp fordi den danske staten ikke subsidierer elektriske biler (hverken direkte eller indirekte). Dette kan naturligvis endre seg, men iom. at de aller fleste bilene som koster mer enn rundt 400K DKK blir leaset er det lite trolig at en signifikant avgiftsendring skjer med det aller første. Elektriske biler er ganske enkelt for dyre i Danmark. Tesla Model 3 Standard Range Plus koster f.eks 476000 NOK i Danmark mot 368000 NOK i Norge.

@540is Flotte bilder og igjen takk for gode tips vedr. artige opplevelser i Storbritania. Britene er noen uforbederlige nostalgikere... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...