Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, ogee1 said:

Artig bil! Hvordan er den å kjøre? Jeg har kjørt litt i generasjonen etter, og den var ganske morsom å kjøre selv med liten motor.

 

Litt tidlig å si. Jeg har kun kjørt den 20 mil på langkjøring...

Men den er veldig enkel og lett å sette seg inn i - du setter deg inn og kjører av gårde. Rett og slett. Du trenger ikke flysertifikat for å frese avgårde i denne rakkeren.  Typisk japansk (og det er noe av det jeg liker best med eldre japser) - de er ekstremt lettkjørte og lette å ha med å gjøre.

Bilen går ekstremt pent og stille på tomgang med veldig lite støy fra motor. Lett og grei girkasse (ikke like kort og bra som tilsvarende Toyota fra 1985+ dog), men har ikke kjørt gris med den enda. Relativt treg og kjip i ytelse, men den akselerer greit i motorvei-hastigheter og har helt OK dreiemoment i 100 km/t mtp at den egentlig kun har 110NM. 

Bilen fortjener definitivt et sett med 185/60/14" eller 195/50/15" da 155-dekk på 13" blir i overkant sykkeldekk på denne.

Hvis du er ute etter en gammel Honda morro-bil må man nok opp på 1989+ CRX med 1.6i på 124hk. De er betydelig friskere i ytelse og med et pent design. 

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Honda fra 80-tallet er fine biler. Det som er litt vanskelig å forstå i dag er at Honda på denne tiden omtrent hadde den samme statusen som BMW har i dag. I Norge gjorde Hanne Skotvedt, som importør av Honda (Hasco Motor) og jeg tror at hun arvet stillingen etter sin far, en enorm innsats for å gjøre Honda til et akseptabelt premium bilmerke. I en kort periode på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet lykkes hun og Honda var helt der oppe sammen med Mercedes-Benz og BMW.

Mye av denne suksessen skyltes, foruten hennes innsats, at Honda på denne tiden hadde et virkelig sexy design og ikke minst var teknisk avanserte modell for modell. De hadde også en rekke fine modeller som f.eks Civic, Accord, Prelude, CR-X og ikke minst Civic Type R og NSX. Litt mer på sidelinjen hadde Honda også populære modeller som f.eks CR-V og S2000.

Honda hadde en bredde som de tyske premium bilprodusentene manglet på denne tiden og med tekniske spydspisser som f.eks NSX og S2000 (som heller ikke de tyske premium bilprodusentene på denne tiden hadde tilsvarende modeller til) skulle det egentlig bare mangle at ikke Honda var et populært bilmerke.

Jeg har dessverre aldri hatt en Honda, men jeg har via en god venn litt erfaring med Prelude mrk.III (1987-1991). Det jeg husker best er den lette veifølelsen (bilen veide kun rundt 1100-1200 Kg) og ikke minst det enorme utsynet forover. Motoren var plassert såpass lavt og langt tilbake at man praktisk talt ikke så panseret fra førerpossisjonen og dette var helt nytt på denne tiden i relativt alminnelige biler. En annen stor bonus var den temmelig direkte styrefølelsen - bilen var ganske enkelt morsom å kjøre og selv de mindre motorene var svært turtallsvillige. Det som trakk litt ned var en del klassisk japansk billig plastikk i interiøret samt ulike knapper og brytere plassert "all over the place" (lett rotete og ulogisk). Når dette er nevnt var den opplevde kvaliteten rimelig god og holdbarheten var tyskernes alternativer totalt overlegen på denne tiden.

Jeg opplevde Honda på slutten av 80-tallet som ganske sexy, men det var mange konkurrenter ikke minst fra Toyota og Peugeot - spesielt i "GTI" segmentet som var det viktigste den gangen. Honda satset mye på supersportsbilsegmentet med NSX (og lykkes i den grad med akkurat dette i relasjon til bl.a Porsche og Ferrari), men langsomt mistet de grepet på de mer alminnelige markedssegmentene og falt tilbake. Honda har vel egentlig aldri tatt seg opp igjen i full bredde (i Europa), men dette deler de med de andre japanske bilprodusentene. Tyskerne slo kraftig tilbake og resten av historien kjenner vi... :)   

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp i en Accord på slutten av 80 tallet og den bilen imponerte meg stort. Sprek motor og gode kjøreegenskaper. Det var stor forskjell på denne og Sierraen som foreldrene mine kjørte på den samme tiden. Noen år senere når jeg ble bilopphugger så ble jeg imponert over hvor forseggjort alt av understell var. Det var ikke det vanlige fjærbeinene foran men et slags hybridsystem med fjærbein kombinert med øvre og nedre bærearmer. Motorene var jo bunnsolide men det var tungvinte biler og skru på. Synd de rustet så ille. Honda idag er jo bare en skygge av hva de var men motorer er det fortsatt flinke på uansett om det er bil eller gressklipper. Vi har en 90 hk påhengsmotor på hytta og den Hondamotoren er en perle.

Den aktuelle Civicen har en litt spesiell forstilling den også. Den bruker, i likhet med Porsche, torsjonsfjærer. Tydelig at det var et firma der ingeniørene hadde mye og si. @Werther du bør sjekke innfestingen av de fjærene der de er skrudd fast i de indre kanalene. Når det begynner og ruste der så er det kjørt, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må passe på å ikke gå i fella og tenke at Norge er verdens bil navle. Mye over er riktig, men Honda hadde på verdensbasis 2 bilmodeller på topp 5 (bil og truck ) salg.

i tilegg har honda siden 80 tallet hat betydelig flere bilmodeller en det vi har hatt her i norge.  Men salget i europa er elendig. 
Har hatt honda , japansk bygget 3 dørs HRV morsom sak - liten høyreist kompaktbil med 4x;4, den gang bl.a Svenske teknikensvarld dømte denne biltype nord og ned - behøvdes man slik mini SUV ?

Honda vi har nå 2005 mod CRV bensin og gammeldags automat og 4x4 , hatt den i 10 år, oljeskift 2 hvert år, vask 2 ganger i Året og polert 1 gang. Enkel å skru på , men kommer rusten himda rust - og den kommer - bare å bruke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definitivt hva vi har visst her inne hele tiden. Den helt store gyldene perioden for BMW var da E46, E39 og E38 var på markedet og det er også denne perioden jeg helst tenker på BMW når det gjelder design, særegenhet og identitet. Jeg elsker de tidligere modellene som f.eks E34, E36, E32, E31, E30, E28 samt enda eldre modeller som E21, E3 og E9, men bredden og den komplette overlegenheten BMW hadde da E39 var på markedet står som en påle i bilhistorien. Det var en fantastisk tid og selv gnieren i meg klarte ikke å stå imot. Jeg kjøpte i 2004 en 2003 E46 318d Touring med 16000 Km på telleren som her i Danmark kostet hele 550000 DKK (ca. 950000 NOK i dagens pengeverdi - OK den danske kronen er i dag historisk sterk, men allikevel). Bilen var uansett altfor dyr, men den tjente oss i 10 år og over 340000 Km uten altfor mange problemer.

Jeg elsket bilen og siden vi hadde den i hele 10 år vokste barna opp med den. Om dette egentlig er viktig vet jeg ikke, men bilen har for oss blitt et slags referansepunkt for perioden og hva vi gjorde den gangen. Vi var på årlige turer til Provence og skiferierer i Norge. Jeg brukte også bilen til ukependling mellom Århus og Oslo i to år. Den generelle kvaliteten på bilen var eksemplarisk og dette inkluderte også kjøreegenskapene. Effekten var ikke all verden i forhold til dagens standard, men da den var på markedet var ikke effektforskjellen opp til f.eks 320d og 520d all verden. M47D20 motoren ytet offisielt 116 HK, men den reelle effekten var nok nærmere 120-125 HK. 320d (og f.eks 520d) hadde først 136 HK og senere 150 HK. Jeg merket i alle fall ikke i praksis at 318d var vesentlig svakere/langsommere enn 320d og tilsvarende motoriserte biler.

E46 M3 og ikke minst E39 M5 var imidlertid av en annen verden. Utgangspunktet var det samme, men med veldig mye mer effekt og ikke minst oppmerksomhet på tekniske detaljer snakker vi om bilmodeller som selv i dag er blandt verdens beste kjøredynamisk og ikke minst når det gjelder ren kjøreglede... :)

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320d'n ruller og går enda. Stadig med original turbo. Vannpumpe og termostater ble skiftet i fjor høst, og siden har det bare ruslet pent. Den kjøres omtrent 30 000 kilometer i året, men "vi" ligger nok en sju- åtte tusen kilometer bak i år. Hadde håpet å runde 300 000 før nyttår. Det har blitt ei sånn greie, etter hvert. 😁

IMG_20200831_171355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt periode fra BMW strekker seg fra 1986 da de lanserte E32 helt frem til godt ut på 2000 tallet. I denne perioden så viste BMW virkelig muskler og de tok konkurrentene (det vil si Mercedes) skikkelig på senga. Som en fun fact så gjorde E32 750i at MB W126 fikk leve som modell i to år til. Mercedes hadde tenkt å lansere W140 i 1988, men de ble tatt på senga av BMW som kom med en V12er. Det hadde jo selvsagt ikke Mercedes planlagt, så da var det tilbake til tegnebrettet. E32, E31, E34 og E38 ble utviklet etter no cost prinsippet, målet var å ta rotta på Mercedes sin tilsvarende modeller. 

Ting blir med årene vasket ut, nye trender og teknologier kommer. Jeg synes på tross av dette at BMW er utrolig gode på å beholde mye av merkevaren på de tradisjonelle modellene. Det sklir ut med 1-serien og noen av X modellene, mye av dette mangler helt identitet. Men en 5-serie føles fortsatt som en 5-serie og en 7-serie føles fortsatt som en 7-serie (på tross av grillen). Jeg er jo så heldig å kjøre en BMW fra hver epoke, en E34 og en G30. Og det er ikke tvil om at her går det en rød tråd, familiebåndene kan man se både her og der. Og det synes jeg er ganske artig og fasinerende, jeg kommer egentelig kun på Porsche som er like gode på dette. Jeg lagde forøvrig en "artikkel" om nettopp dette med "familielikheter" i E34 tråden min for ett år siden 😀

https://bimmers.no/forums/topic/724379-min-1994-e34-bmw-520ia-shadowline-eu-ok-til-2022/?page=70

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er helt enig i at den totale geniale perioden for BMW strekker seg fra 1985-1986 og frem til godt ut på 2000 tallet (spesielt med E90 M3 og E60 M5). Jeg er også enig i at tiden vasker ut mange av høydepunktene. Nye generasjoner av bilentusiaster kommer til, men ikke alle er like interesserte i gamle modeller og dermed går mye dessverre etterhvert i glemmeboken. Jeg er f.eks et produkt av 80-tallet og selv om jeg dermed har fått med meg mye fra 70-tallet er 60-tallet stort sett ganske uinteressant og ihvertfall 50-tallet med et par unntak. Tilvarende med folk som er yngre enn meg så er 80-tallet stort sett ganske gammeldags (forståelig nok).

Jeg liker imidlertid (basert på hvordan jeg opplevde bilene og teknologien) å dele denne perioden med BMW modeller opp i to perioder. Helt generelt slutten av 80-tallet og slutten av 90-tallet. Spesielt med modellene E36, E34, E32 og E31 gjorde BMW et kvantesprang inn i fremtiden i forhold til de tidligere modellene E30, E28, E23 og E24. Dette gjentok seg (dog i litt mindre grad rent kjøredynamisk) med modellene E90, E60 og E65 når vi kommer frem til 2000 tallet.

Apropos relativt kule bilmodeller fra 80-tallet så er definitivt Alfa Romeo GTV6 2.5 en interessant modell. Motoren var en selvpustende 60° såkalt "Busso" V6 på 2492 cm3 (etter Giuseppe Busso som var motorkontruktør hos både Alfa Romeo og Ferrari) og ytet 160 HK samt maksimalt 213 Nm. Det fantes også en GTV6 3.0 som ytet 186 HK og maksimalt 222 Nm.

Vi har tidligere hatt disse modellene fremme i tråden, men det begynner å bli lenge siden nå. En viktig årsak til at jeg husker akkurat GTV6 2.5 (altså bortsett fra at den er kul og en av de bedre modellene fra 80-tallet) er at den eneste gangen jeg har mistet lappen (3 måneder) var da jeg i min Porsche 944 kappkjørte opp Lierbakken mot nettopp denne modellen (1988 tror jeg det var).

Porschen hadde en selvpustende rekkefirer på 2479 cm3 som ytet 163 HK og maksimalt 205 Nm (altså ganske lik ytelse som GTV6 2.5 - noe som jeg på dette tidspunktet var fullstendig klar over og dermed var det selvfølgelig lagt opp til kappkjøring opp bakken). Jeg vant såvidt det var, men mistet samtidig lappen (litt flaut akkurat det, men morsomt var det). GTV6 2.5 gikk veldig bra, men det var godt det ikke var en E30 325i (170 HK og maksimalt 222 Nm) for den var enda litt hurtigere og det eneste stedet der en standard 944 kunne ta den var med 5-10 Km/t høyere topphastighet.

Jeg synes forøvrig at det er veldig artig at Harry Metcalfe modell for modell tar for seg disse gamle 80-talls klassikerne (også de litt mer spesielle modellene som nettopp Alfa Romeo GTV6 2.5). Han er 6-7 år eldre enn meg, men når det gjelder bilinteresse er vi åpenbart nogenlunde like gamle... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere år har jeg observert en lokal kar i bygda som cruiser rundt i en litt lurvete 911 SC, har til og med sett den utenfor Kiwi i desember. Men har aldri hatt anledning til å slå av en prat med han før i dag da jeg tilfeldigvis møtte på han da vi begge var ute på måfå uten mål og mening. 

911en er en 1983 (første årgang av 911 cabriolet) euro-modell som ble eksportert som "gray market" til USA som ny, men importert tilbake til Norge i 1986. Kanskje en person innen oljebransjen i Houston eller lignende (?) som tok den med seg hjem da den er førstegangsregistrert i Stavanger. 

Uansett er det en artig bil som han har eid nå i drøye 16 år. Det meste av karosserideler har blitt byttet i løpet av årene, girkasse overhalt og motor er byttet ut med en trimmet 3.6l på ca 300hk fra 964.  Bilen har fått seg noen runder rundt Våler, og for et par år siden kjørte han tur-retur Madrid med den. Så den er ikke noen garasjedronning...

Legger ved noen bilder av sleden (inkludert kreative luftinntak i front samt bakvinge som fikk et nytt "service-hull" for oljepåfylling da motorluka ikke ville opp når den trengte påfyll....

 

 

IMG_4837.JPG

IMG_4838.JPG

IMG_4841.JPG

IMG_4840.JPG

IMG_4843.JPG

IMG_4845.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 år gammel og stadig i aktivt bruk sier jo noe om byggekvaliteten Porsche opererte med på 80-tallet. Den var/er legendarisk og 911'er fra G-serien er intet unntak. Du forteller at bilen ikke er helt original med bl.a en trimmet 3,6 liter motor fra 964 (250 HK originalt) og dette gjør helt sikkert bilen en god del hurtigere enn da den hadde 3.0 liter motoren fra 911 SC (204 HK originalt). Massivt "sportsauspuff" (ikke originalt)... :)

Jeg var dessverre ikke en stor fan av 80-talls sepeoperaene, men når det stadig refereres til disse her inne (som f.eks med Falcon Crest) irriterer det meg noen ganger at jeg ikke fikk disse med meg. Jeg husker selvfølgelig Falcon Crest som serie, men handlingen og detaljene fikk jeg aldri med meg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...