Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, sveigis skrev:

Jeg er enig i deg i dette på mange måter ,men i bunn og grunn så er e21 kun en ekslusiv Ascona b .

Like nervøse bak ved kjøring som inspirerende ,om man kan kalle det sånn,like ille til å ruste osv .😩

Komfortmessig så var jo e21 noe helt annet enn Ascona b til å være sånne småbiler ,men om e21 var mer kvalitet ,det kan vel diskuteres egentlig .

Jeg og deg er jo noenlunde på samme alder Rune ,og hvertfall i min vennekrets på den tiden som kun var Bmw fanboy ,så stod da jaggu disse kompisene mine like mye i motorrommet eller på verksted som vi som kjørte Ford eller Opel .

Men summen av alt så var jo e21 the shit for min del og higet etter det .

Gjør det selv idag .

Nja, ikke helt enig med deg der. Det er stor forskjell på E21 og Ascona kvalitetsmessig. Det går på alt fra legeringen på boltene til materialvalg og måten interiøret er skrudd sammen på.

Men selvfølgelig. Det var Bosch elektrisk og Solex eller Zenith forgasser på alt sammen og kvaliteten på slike ting var nok den samme. Det var mange ungdommer på begynnelsen av 90 tallet som trodde de kunne justere tenning og forgasserne på gefylen, det kunne de ikke.

EDIT: Kan legge til kvaliteten på ledningsnettet og hvordan det var lagt opp også. Der Opel kjørte strømmen rett fra bryteren og til lyktene brukte BMW releer på alt. Det var jo et spenningsfall på nesten 3 volt på en Ascona fra batteriet og til frontlyktene. Alle slike ting fordyrer jo.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor kan man finne de tallene over antall solgte biler i Norge? Dette er noe jeg kan fordrive tiden med tror jeg 😂

Jeg finner dataene i boken "Biler, Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980" av Stein Inge Stølen og Bård Risan fra forlaget Exlibris. ISBN 978-82-8173-588-0

Boken kan absolutt anbefales og det er bl.a et par bilder av min fars Mercedes-Benz W110 som han kjøpte ny på begynnelsen av 60-tallet i boken. Jeg vet ikke hvor forfatterne har hentet dataene fra, men Stein Inge Stølen har jobbet mange år som biljournalist (bl.a i Autofil) så jeg vil tro at kildene er pålitelige.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig med "vanlige" biler, og særlig fra 70- og 80-tallet da min bilinteresse ble vekket og formet.

Jeg var litt i tvil om jeg skulle tråkke i salaten med noe i helt andre enden av skalaen, men så tenkte jeg: Andreas Preuninger, Henry Catchpole og Porsche RS, det kan vel aldri bli feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Det er selvfølgelig ikke feil. Kontrasten til de gamle bilene er i alle fall veldig interessant. Såvidt jeg forstår er den nye GT3 RS en av de mest avanserte bilene (om ikke den mest avanserte) som man kan kjøre på alminnelige veier i dag. Ihvertfall som man nesten uten videre kan kjøpe direkte fra en bilprodusent.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Bilen er nesten for avansert for meg og det blir også gjort et poeng ut av at bilen krever opplæring før man kan dra full nytte av spesielt de ulike aerodynamiske egenskapene bilen tilbyr (det høres ut som om det meste er justerbart). Jeg tenker at bilen kanskje kan betraktes som en slags rullende prototype der alt nå er gjort klart til enda mer spontan effekt når 911 i neste runde blir elektrisk. Utrolig nok kan det virke som om det nå faktisk er motoren og drivverket som begrenser bilen mest. Jeg tenker ikke på f.eks en høyere topphastighet, men om hva som skjer på en bane der alt handler om marginer i svinger (f.eks inngangshastigheter og akselerasjoner ut av svingene).

Mye har skjedd siden f.eks Porsche 959 kom på markedet i 1986 (for å trekke paralleller til de siste innleggene i tråden). Den bilen var et fenomen som jeg var så heldig å få oppleve på nærthold med bl.a Helmuth Bott som den gangen var Porsches utviklingssjef. 959 var ekstremt avansert for sin tid, men den var stadig til å forstå for lekfolk med bare litt erfaring med sportsbiler. Den nye GT3 RS virker mer som om den kommer fra et annet univers.

Henry Catchpole er en favoritt og sammen med Andreas Preuninger (leder for Porsches GT divisjon) blir det nesten ikke bedre. Det virker som om de har en utmerket kjemi sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avansert bil, men fortsatt "enkel" å kjøre i standard oppsett. Det jeg hang meg opp i er hvor mye det er å hente på aero på en gateregistrert bil. Og hvor mange forskjellige luftstrømmer de jobber med.

De virket også enige i at en 5-600 hester er et passe nivå for denne type biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men det er tilsynelatende ikke helt enkelt å utnytte bilens maksimale potensiale når det gjelder aerodynamikk (noe som Andreas Preuninger forteller er det helt store med bilen og som også er mitt poeng).

5-600 HK er mer enn nok, men når 911 blir elektrisk blir disse hestekreftene også eksplosive med et konstant maksimalt dreiemoment. Jeg har testet dette fenomenet i Taycan Turbo og det er virkelig overbevisende selv for en gammel petrolhead som meg (som et romskip fra en annen galakse). Ingen stempelmotor gjør noe lignende og jeg er helt sikker på at Porsche vet hva de gjør når 911 blir elektrisk. Det blir en stor milepæl for Porsche - på mange nivåer, men de er uten tvil vel forberedt med bl.a den nye GT3 RS.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg liker slike bilder og opplevelser. Trolig kjøpte de bilen som ny og har hatt den i 40 år. Det sier selvfølgelig ganske mye om bilen og vedlikeholdet, men det sier også mye om hvordan man kan knytte seg til biler og ikke ville ha en annen bil.

Her i landsbyen har vi to lignende skjebner. Det er en eldre herre som kjører en prefacelift E30 320i. Denne har han minst hatt så lenge jeg har bodd i byen (22 år) og bilen fremstår som virkelig godt vedlikeholdt. Det er også en eldre dame som kjører en tidlig E28 518i, men den fremstår som temmelig sliten rent visuelt. Hun bruker imidlertid det samme bilverkstedet som jeg gjør og dermed vet jeg at bilen rent teknisk er ok. Jeg kjenner innehaveren av verkstedet og han slurver ikke med slike ting. Selv kjører han en Lexus LS 400 (altså første generasjon fra tidlig 90-tallet) og den fremstår også i god stand (ikke mint, men ok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg liker slike bilder og opplevelser. Trolig kjøpte de bilen som ny og har hatt den i 40 år. Det sier selvfølgelig ganske mye om bilen og vedlikeholdet, men det sier også mye om hvordan man kan knytte seg til biler og ikke ville ha en annen bil.

Her i landsbyen har vi to lignende skjebner. Det er en eldre herre som kjører en prefacelift E30 320i. Denne har han minst hatt så lenge jeg har bodd i byen (22 år) og bilen fremstår som virkelig godt vedlikeholdt. Det er også en eldre dame som kjører en tidlig E28 518i, men den fremstår som temmelig sliten rent visuelt. Hun bruker imidlertid det samme bilverkstedet som jeg gjør og dermed vet jeg at bilen rent teknisk er ok. Jeg kjenner innehaveren av verkstedet og han slurver ikke med slike ting. Selv kjører han en Lexus LS 400 (altså første generasjon fra tidlig 90-tallet) og den fremstår også i god stand (ikke mint, men ok).

Jeg og liker sånt som dette og det tenker jeg og .

Jaha ,morro å lese det du nevner med disse gamle bilene.

Godt det finnes folk som har disse enda og virkelig setter pris på de.

Er noe helt eget det der synes jeg .

Finnes jo unntak her og hos meg ,bla ei dame som kjører e36 318 is coupe  fra 1997 ,kjøpt ny her i Arendal .

Den er og som tatt ut av butikken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2022 den 17.49, Fredrik skrev:

@skoglund Jeg har ikke glemt Porsche 944 Turbo eller Porsche 951 som modellen egentlig heter. Jeg var tett på å kjøpe en ny 951 i 1987, men trakk meg rett før kontrakten skulle underskrives. Bilen kostet ca. 740000 kroner i datidens pengeverdi og dette tilsvarer ca. 1,7 millioner kroner i dag. Jeg fikk helt ærlig kalde føtter og la kjøpet bak meg. Det ble for dyrt og jeg kjøpte en ny Mercedes-Benz W201 190E 2,3 istedenfor (som kostet ca. 750000 kroner i dagens pengeverdi). Dette var langt fra en like interessant bil, men jeg hadde på dette tidspunktet en knapt 2 år gammel Porsche 944 (facelift) og følte vel på et eller annet nivå etter å ha hatt tre andre Porscher (924, 928 S og 911 Carrera 3,2) at jeg hadde gjort meg ferdig med Porsche og alt hva en slik bil fører med seg av gleder og sorger.

En annen ting som spilte inn var at en god venn på denne tiden hadde en Porsche 924 Turbo eller Porsche 931 som modellen egentlig heter. Den hadde en 924 Carrera GT motor (eller Porsche 937 som modellen egentlig heter) på 210 HK (altså kun 8 HK mindre enn den betydelig større og tyngre BMW E28 535i - E30 M3 hadde på dette tidspunktet 200 HK). Ergo hadde den første 944 Turbo varianten kun 10 HK mer og den store tekniske fordelen var egentlig bare bremsene som kom fra 928 S4. Bremsene på 924 Turbo kom fra den eldre 928 S modellen. På Autobahn i høyere hastigheter med flere kraftige nedbremsinger gjorde dette en stor forskjell. Bremsene på 924 Turbo ble for varme selv om bilen ellers både i akselerasjonene (ca. 200 Kg lettere) og topphastigheten (et vesentlig mindre frontareal) var på samme nivå som 944 Turbo.

For min del var dette litt av et déjà vu iom at jeg et par år tidligere hadde hatt en 928 S. Den aktuelle 924 Turbo'en hadde ikke en sjanse mot 928 S'ens 90 HK og 100 Nm mer. Forskjellen til den første varianten av 944 Turbo var litt mer moderat med 80 HK og 50 Nm, men stadig såpass mye at det i siste ende påvirket min beslutning om å ikke kjøpe en ny 944 Turbo. Jeg hadde vært der før og selv om bilen var fantastisk førte den egentlig ikke så mye nytt med seg i forhold til hva jeg hadde erfaring med vedr. Porsche.

I dagens episode av Doug DeMuro tester han en Porsche 944 Turbo fra 1988. Modellen fremstår i videoen temmelig lik slik jeg var tett på å kjøpe modellen i 1987. Fargen (indisch rot) og de såkalte "telefon" felgene (16" - noe som var virkelig store felger på midten av 80-tallet) er de samme. Jeg hadde forøvrig de samme 16" felgene på min standard 944 som var fra annen halvdel av 1985 og dermed en facelift modell (interiøret) som i videoen. Motoren hadde forøvrig 163 HK i Europa og ikke 150 HK som i USA. Jmf. dagens standard er dette ikke imponerende, men standard 944 var en relativt lett bil (1180 Kg) så ytelsene var faktisk ganske bra for tiden (spesielt i første halvdel av 80-tallet). Topphastigheten var rundt 230 Km/t og dermed på nivå med den 4-5 år senere E30 M3 som hadde 195 HK. Både 924 og 944 hadde klasseledende aerodynamiske egenskaper - forøvrig utviklet av den nederlanske designeren Harm Lagaay som også var ansvarlig for bl.a BMW Z1.

Senere fikk 944 først 190 HK (944 S) og deretter 220 HK (944 Turbo). 944 S2 fikk som Doug påpeker 3 liter slagvolum istedenfor 2,5 liter og senere 2,7 liter (944 S) og dermed 211 HK (selvpustende). 944 Turbo S var toppmodellen med 250 HK og en topphastighet på rundt 270 Km/t.

Jeg hadde forøvrig en standard 924 fra 1977 før jeg kjøpte den nevnte 944'en. Denne bilen kjørte jeg litt over 100K kilometer med over en periode på litt over tre år. Bilen hadde som Doug påpeker en motor som opprinnelig kom fra VW og som den gangen ytet 90 HK. Porsche gjorde flere endringer på motoren og resultatet var 125 HK. 924 veide kun 1080 Kg så ytelsene var for tiden respektable. Topphastigheten var rundt 210 Km/t og dermed vesentlig høyere enn f.eks den samtidige BMW E21 323i (143 HK) som maksimalt klarte 190 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Finnes jo unntak her og hos meg ,bla ei dame som kjører e36 318 is coupe  fra 1997 ,kjøpt ny her i Arendal .

Den er og som tatt ut av butikken .

Tenker du på denne? 

Veldig clean og fin E36, er ikke mange slike som er urørte 😀 Eieren bor her på Hisøya, ser den relativt ofte. Tok dette bildet for noen år siden 👍 Sjekk Havva Bil skiltplatene, er noen år siden det ble til Bavaria 😅

B29245FA-F225-4F83-B2AA-FA6A1571604A.thumb.jpeg.98b714dc4b311f3a80dacf1c0b588ae1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tenker du på denne? 

Veldig clean og fin E36, er ikke mange slike som er urørte 😀 Eieren bor her på Hisøya, ser den relativt ofte. Tok dette bildet for noen år siden 👍 Sjekk Havva Bil skiltplatene, er noen år siden det ble til Bavaria 😅

B29245FA-F225-4F83-B2AA-FA6A1571604A.thumb.jpeg.98b714dc4b311f3a80dacf1c0b588ae1.jpeg

Det stemmer på en prikk ja 😊

Ja vel hun bor der ja ,hun er ofte på Landvik og ser jeg .

Fin bil dette Fredrik 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som nevnt i en annen tråd var jeg for en uke siden på en liten roadtrip fra München til Aarhus via Regensburg, Leipzig, Berlin og Hamburg. Jeg tok flyet ned til München og møtte en gammel venn på flyplassen. Han har en Porsche Taycan Turbo Cross Turismo og dermed fikk jeg for første gang muligheten til å kjøre denne bilen der den hører hjemme nemlig på Autobahn. For første gang skulle jeg også kjøre en elektrisk bil på en lang strekning på nettopp Autobahn (+ motorvei fra grensen til Danmark og opp til Aarhus). Strekningen München-Aarhus via Berlin er ca. 1200 Km.

Første stopp var Regensburg ca. 120 Km fra flyplassen i München og som absolutt er verdt et besøk. Gamlebyen er fantastisk fin og byen er virkelig hyggelig. Vi ladet opp med en hastighet på litt over 300 kW. Ladetiden er med andre ord ikke et tema med mindre batteriet er nesten helt tomt. Ladingen går såpass hurtig at en tur på WC stort sett er alt man rekker før batteriet er toppet opp til ca. 80%.

Neste mål var Leipzig ca. 340 Km unna Regensburg der Porsche har en opplevelsespark der man kan prøvekjøre de ulike modellene på bane og i terrenget. Det er også et lite museum der samt restaurant, butikk og en kafé. Man må bestille tid på forhånd og stemningen er ganske fanboy orientert om man kan si det slik. Vi storkoste oss og fikk bl.a se en Carrera GT in action på banen med profesjonelle sjåfører fra orkesterplass på balkongen i tårnet ved banen og jeg kan garrantere at dette er litt av en opplevelse. Lydbildet fra den 5,7 liter store selvpustende V10 motoren på 612 HK kan nesten ikke beskrives og det kan heller ikke hastigheten bilen har på en bane. Helt genialt og en veldig stor kontrast til Taycan Turbo som har lignende fartsressurser, men uten motorlyd.

large.IMG_0216.jpg.10c42194b578e57d3f4409bf304063eb.jpg

Jeg kjørte hele veien og kom bl.a opp i rundt 250 Km/t. Det første som slår deg er hvor stabil bilen er på veien selv i slike hastigheter. Det andre som slår deg er hvor hurtig bilen aksellererer selv i slike hastigheter. Aksellerasjonen er brutal hele veien opp til topphastigheten som på gps'en var ca. 260 Km/t selv om Porsche sier maksimalt 250 Km/t for Taycan Turbo og 260 Km/t for Taycan Turbo S.

Det tredje og kanskje det viktigste som slår deg er hvor tung bilen er og ikke minst hvordan dette påvirker spesielt bremsene. Bilen bremser selvfølgelig enormt bra, men man merker definitivt vekten og dette må man ta hensyn til når det går fort på Autobahn. 2320 Kg egenvekt + ca. 220 Kg (to voksne menn + litt bagasje) er mye og nærværet av en høy vekt er der alltid. Bilen er på alle måter temmelig agil rent kjøredynamisk, men man merker hele tiden vekten når man kjører fort på Autobahn og spesielt i lange svinger der sidekreftene virkelig spiller en rolle. Bremsene er som sagt enormt bra, men den umiddelbare feedbacken man får fra bremsene forteller hvor mye krefter som er i sving. Jeg følte meg aldri usikker, men jeg har definitvt kjørt biler i tilsvarende hastigheter som har gitt en mer sikker følelse for å si det på den måten.

Ellers er chassiset på bilen utrolig bra. Bilen har en stabilitet og ro på veien som må være i verdensklasse. Sporsikkerheten er fantastisk og jeg merket absolutt ingen unoter fra hverken chassis eller fjæringen selv når Autobahn hadde et mindre bra veidekke. Selv med 21" felger sluker bilen stort sett alt av ujevnheter. Med dobbeltglass er bilen også temmelig komfortabel og det er først i hastigheter over rundt 240 Km/t at man for alvor legger merke til litt vindstøy og må heve stemmen en anelse. 

Setene er fantastiske og kan heldigvis innstilles langt nok ned til at man får den perfekte følelsen som man kun får i en lav sportsbil når det går fort. Følelsen av fart minimeres og man føler at bilen har "syvmilsstøvler". Det er på den måten man uten problemer kan kjøre Gibraltar-Oslo i et strekk (ca. 4000 Km og selvopplevd i en Porsche 928 S). Til dette hører også en rimelig god feedback fra styringen. Den er ikke perfekt, men heldigvis langt fra dataspill nivået som man ellers får i en del andre moderne biler.

Jeg merket også hvor genialt systemet med to identiske skjermer er i relasjon til beregne ladesekvenser samtidig som man kjører på navigasjon. På den måten kan man simultant beregne ulike ruter og alternativer. Dette er faktisk veldig smart når man er på roadtrip og ikke vet hvor ladestasjonene er. Poenget er selvfølgelig at systemet hele tiden beregner både ny tid og hastighet på begge skjermene, men uten å endre på forrige valg på den ene skjermen før man ønsker dette. 

Er jeg så overbevist om at elektriske biler er fremtiden? Helt klart ja, men selvfølgelig er ikke alle elektriske biler like gjennomførte som Taycan Turbo. Jeg vil uansett mene at Taycan generelt og Taycan Turbo spesielt er et glimrende eksempel på hvor bra elektriske biler nå har blitt. Rekkeviddeangst er et tilbakelagt tema og med litt planlegging er heller ikke ladetid et tema i dag (iallefall på Taycan).

Jeg savnet heller ikke motorlyd. Dette hadde jeg på forhånd forventet at jeg ville savne, men i realiteten tenkte jeg ikke på dette da jeg kjørte bilen. Hvorfor vet jeg ikke, men tanken var totalt fraværende. Jeg tenker at sensasjonen med bilen i seg selv (interiøret, den perfekte sitteposisjonen, styrefølelsen, fartsressursene etc.) totalt overskygget behovet for motorlyd. Ellers kan man faktisk svakt merke og høre når Taycan skifter gear (den har to gear) og dette er litt artig og ikke noe man forventer i en elektrisk bil.

Vel, kontinuerlig 625 HK og 850 Nm samt hele 680 HK ved launch control er definitivt veldig artig. Bilen går styggfort og har ytelser som en supersportsbil, men med fire seter/dører og relativt god plass til alle + bagasje eller vovsen. Den er helt klart en drømmebil, men det er dessverre også prisen (ca. 1,7 millioner NOK før ekstrautstyr med den nye momsen og dermed totalt utenfor rekkevidde for undertegnede).

large.IMG_0219.jpg.dfe7d90d680bb6f107bcda2f175208d7.jpglarge.IMG_0215.jpg.7b8fad1ccacf5804de27551b17a207fb.jpg        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok opplevelsen sin ja Fredrik og misunner deg 😊

Må jo være noe helt spesielt egentlig å kjøre sånne hastigheter i en bil uten lyd .

At den type Porsche du har vært på tur med er fin ,levner det ingen tvil om.

Faktisk noe av det tøffeste man får kjøpt for penger idag i mine øyne .

Skulle akkurat til å spørre deg om du savnet lyd ,men det gikk fint tydeligvis .😊

Carerra Gt er virkelig unikt og rått .

Igjen fin oppdatering her .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt Fredrik :) Her har du virkelig hatt en kanontur! Jeg regner med det da står en TM3 hos deg om ikke alt for lenge? :D Fra revolver til revolver, rekkeviddeangst er et tilbakelagt kapittel. Og har man den innstillingen at alt går fint og at en lader når en kan og ikke må, så går det meste utrolig bra :) Jeg la ut på 300mil, opphavet tok samme rute i sin i4M50 med vogn(!!) bakpå, og det under 24 timer etter den var hentet ut fra forhandler. Men det gikk smekke godt. 25 mil rekkevidde med vogn på omtrent 1300kg(max nyttelast 1500), er utrolig bra. Det er klart det ble litt ekstra at de enkelte plasser måtte huke av vognen for å lade, men igjen: ens egen innstilling må være positiv fra start. Nå kan ikke min TM3 eller i4M50 hamle opp med Taycan, men alle tre byr på hver sin solide rolle i det elektriske markedet. Du er heldig som har fått presset Taycan på motorvei og virkelig kjent på moderne kvalitet. :) Skikkelig kult reisebrev, det gav meg mer engasjement på elektriske rulleturer til neste år.

Trioen samlet, dessverre er det bare den nærmeste min. Men duverden hvor fornøyd alle er.  :) 
 

44BBF7F5-EFA8-4E07-A921-579A587FE293.thumb.jpeg.e2dedf023587a60554987c04edb5b032.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...