Haug530D Skrevet Tirsdag kl. 12:50 Skrevet Tirsdag kl. 12:50 30 minutter siden, sveigis skrev: Dagens Lada spotting : En gammel herre med stav som kjørte den . Altså disse her ,så kjenner man på følelse av å kjøre bil kan jeg tenke .😅 Men igjen godt vi har forskljellge nerds for ting ,men dette er noe som ligger nederst i min kurv 😊 Hehe, nei aldri hatt noe særlig forhold til Lada jeg heller, det er en bil men den appellerer ikke til meg på noe som helst måte, men det er ikke sånn at jeg tenker at Lada er en dritt bil og slikt, når jeg vokste opp så var det slik at man ble latterliggjort om man kjøpte eller kjørte Lada for større dritt bil kunne man ikke få tak i, men jeg har liksom aldri vært der heller at jeg har følt behov for og snakke ned hverken bil eller de som har kjøpt den, selvfølgelig har jeg nok blitt revet med litt når kompiser har diskutert det og slik, man kunne jo ikke gå imot kompisgjengen for eksempel og risikere og bli fryst ut, men det var vel bare slik det var på 90 tallet hvor "Homo" var ett skjellsord og man måtte absolutt ikke være en eller assosiere seg med de, som sagt helt andre tider da enn nå, nå er både Lada og Homo inn, litt satt på spissen der altså 🙂 Orjan, Fredrik og sveigis reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Tirsdag kl. 19:09 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 19:09 (endret) For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten at ungdommer i Oslo oppfattet det å gjøre noen en bjørnetjeneste som positivt. Dette er nytt og skyldes trolig manglende erfaring og forståelse for språket hos f.eks innvandrere. Opprinnelig kommer uttrykket fra en fabel av La Fontaine om den tamme bjørnen som med en sten forsøkte å slå ihjel en flue på sin sovende herres hode, men istedenfor drepte ham med slaget. Fabelen eksisterer på ganske mange språk og moralen er alltid den samme at en bjørnetjeneste er definitivt negativt. Det er ellers svært mye historieløshet og misforståelser i sosiale medier. Ofte er det relativt uforskyldt blandt unge mennesker, mens andre ganger utnyttes det grovt av folk med f.eks politiske og/eller religiøse hensikter. Hva som er sannheten eller korrekt blir mer og mer diffust. Det hjelper heller ikke at sosiale medier ofte er et ekkokammer. Kunstig intelligens i sin nåværende form fungerer på den samme måten, men vil mest sannsynlig bli bedre med årene. Såvidt jeg forstår henter f.eks ChatGPT i dag 60-70% av svarene fra Wikipedia og min egen erfaring er at dette også trolig gjelder for Google Gemini. Endret Tirsdag kl. 19:12 av Fredrik sveigis og Orjan reagerte på dette 2
Haug530D Skrevet Tirsdag kl. 19:26 Skrevet Tirsdag kl. 19:26 14 minutter siden, Fredrik skrev: For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten at ungdommer i Oslo oppfattet det å gjøre noen en bjørnetjeneste som positivt. Dette er nytt og skyldes trolig manglende erfaring og forståelse for språket hos f.eks innvandrere. Opprinnelig kommer uttrykket fra en fabel av La Fontaine om den tamme bjørnen som med en sten forsøkte å slå ihjel en flue på sin sovende herres hode, men istedenfor drepte ham med slaget. Fabelen eksisterer på ganske mange språk og moralen er alltid den samme at en bjørnetjeneste er definitivt negativt. Det er ellers svært mye historieløshet og misforståelser i sosiale medier. Ofte er det relativt uforskyldt blandt unge mennesker, mens andre ganger utnyttes det grovt av folk med f.eks politiske og/eller religiøse hensikter. Hva som er sannheten eller korrekt blir mer og mer diffust. Det hjelper heller ikke at sosiale medier ofte er et ekkokammer. Kunstig intelligens i sin nåværende form fungerer på den samme måten, men vil mest sannsynlig bli bedre med årene. Såvidt jeg forstår henter f.eks ChatGPT i dag 60-70% av svarene fra Wikipedia og min egen erfaring er at dette også trolig gjelder for Google Gemini. Og når det gjelder Google sin AI så henter den info fra diverse forum også, så om alle her legger ut info om At N43 er den beste motoren BMW har laget så kan man faktisk risikere at en del går på limpinnen og tror det, desverre så er det jo en veldig stor del av befolkningen som er lite kildekritiske. Fredrik og sveigis reagerte på dette 2
Rune-K Skrevet Onsdag kl. 00:51 Skrevet Onsdag kl. 00:51 Husker at lokalavisen her hjemme hadde en test av Skoda på 80 tallet en gang. Da ble det mye oppstyr når de tok bilde av bilen på kirkegården, forhandleren var ikke helt fornøyd da.😁Selve konstruksjonene av de gamle Skodaene var ikke dårlig men bygge kvaliteten var sådær. Tsjekkerne har alltid vært gode ingeniører men de fikk ikke lov til og videreutvikle produktene sine. Han her viste jo at teknikken fungerte. https://no.wikipedia.org/wiki/John_Haugland De originale Ladaene var solide biler, du skulle gjøre mye ugagn for og ødelegge en slik en. Men etterfølgeren nemlig Lada Samara, det var en ordentlig drittbil. Det eneste positive med den var at den var veldig billig men den falt jo nesten ifra hverandre så fort den passerte døra hos forhandleren. Husker godt jeg tok av dørtrekket på en sånn en og der var det masse teip fra Konella bil for og holde innmaten sammen. Konella bil som var Lada importør hadde forøvrig en masse russere ansatt hos seg, det var nok ikke alle der som jobbet mye med bil. Fredrik, sveigis og Orjan reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 10:56 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 10:56 (endret) @Rune-K Godt poeng med at tsjekkerne alltid har vært glimrende ingeniører. Ingen Tatra T87 sannsynligvis ingen Porsche 911. Ingeniører som Hans Ledwinka sto f.eks ikke tilbake for mer kjente Ferdinand Porsche, som forøvrig begge kom fra områder i det Østerisk-Ungarske kongedømme (restene av det Habsburgske imperiet) som var kulturelt blandet mellom tsjekkisk og tysktalende. Vedr. Lada Samara er jeg enig, men det er liten tvil om at modellen konsept og designmessig var langt mer moderne enn de såkalte "Zhiguli" modellene (Fiat 124 baserte varianter). Dette deler den med f.eks Skoda Favorit som var langt mer moderne enn forgjengeren. Om de reelt var bedre biler kan imidlertid diskuteres, men de var begge en slags siste krampetrekning før Sovjetunionens endelik på å modernisere bilprodusentene etter vestlig standard. Det gikk naturligvis ikke med bl.a manglende økonomiske ressurser og en arbeidsstyrke som ikke var motivert. Endret Onsdag kl. 11:03 av Fredrik Marius2002 og Rune-K reagerte på dette 2
RNJ Skrevet Onsdag kl. 15:59 Skrevet Onsdag kl. 15:59 (endret) 20 hours ago, Fredrik said: For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Du som bor i Danmark har sikkert sett denne fra et tidligere medlem av Folketinget (=Stortinget) Endret Onsdag kl. 16:06 av RNJ Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 17:36 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 17:36 @RNJ En morsom sketch og er det ikke en relativt ung Finn Nørbygaard? Han var jo mye sammen med Jacob Haugaard fra bl.a Zirkus Nemo som må være noe av den beste slapstick humor fra Danmark. Apropos Skoda 105, som var forgjengeren til Favorit modellen, ser jeg litt på Youtuberen "Seaside Garage". Han (Seppo) reparerer (ikke til å forveksle med restaurerer) virkelig slitte biler. Fortrinnsvis litt spesielle biler som f.eks Skoda 105, men også f.eks Mercedes-Benz W123 og Citroén XM + en hel rekke mopeder. Han er en artig skrue og holder til på Helnæs mellom Fyn og Als. Et virkelig naturskjønt område av Danmark. I denne videoen ser han tilbake på et prosjekt med en Skoda 105. sveigis reagerte på dette 1
RNJ Skrevet Onsdag kl. 20:21 Skrevet Onsdag kl. 20:21 2 hours ago, Fredrik said: @RNJ En morsom sketch og er det ikke en relativt ung Finn Nørbygaard? Han var jo mye sammen med Jacob Haugaard fra bl.a Zirkus Nemo som må være noe av den beste slapstick humor fra Danmark. Jo, du har rett og det er meg som roter. Det er Finn Nørbygaard i videoen. Det var Jacob Haugaard som ble valgt inn i Folketinget for "Sammenslutningen af Bevidst Arbejdssky Elementer". Fredrik reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet Onsdag kl. 21:15 Skrevet Onsdag kl. 21:15 Bare litt mere tsjekkisk apropos. En tidligere bekjent av meg jobbet i et mekanisk verksted og der sto det en gammel haug av en metal dreiebenk, type stor. Jeg spurte en gang hvorfor de ikke kvittet seg med den men fikk da klart svar. Den der er tsjekkisk så den skal vi beholde. Han viste meg litt av innmaten på den og den var virkelig flott laget med tekniske løsninger og toleranser som var langt utenpå tilsvarende vestlige produkter. Men alt utvendig så helt forferdelig ut. En liten ting om de gamle Skodaene jeg kom på nå. Det er den eneste motoren jeg vet om som har lettmetall blokk og støpejerns topp. En veldig spesiell løsning men det fungerer. Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 21:18 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 21:18 @RNJ Jeg måtte slå dette opp, men jeg husket at valgløftene for partiet var litt artige. Første punkt på listen var: Medvind på sykkelstiene. Punkt nummer to var: Bedre vær. Så kom et par punkter jeg ikke kjenner til, men punkt nummer fem var: Fregatten Jylland skal gjøres kampklar. For de som ikke vet det er Fregatten Jylland et seilskip fra 1860 som i dag er museumskip i byen Ebeltoft på Djursland. Videre kommer bl.a et punkt om større julegaver til alle og en innrømmelse til indremisjonen: Man blir liderlig (kåt) av å danse. osv. osv. Til Jacob Haugaard's forsvar så satt han etter sigende tiden ut i Folketinget (fire år) og passet sitt arbeide på en ordentlig måte med entusiasme og få sykedager. RNJ, Rune-K og Marius2002 reagerte på dette 1 2
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 22:50 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 22:50 (endret) @Rune-K Tsjekkerne fikk deres første tekniske universitet allerede i 1780 årene og har frembrakt mange eminente ingeniører. Landets beliggenhet klemt mellom langt større nasjoner som Tyskland, Polen og i historisk forstand det Habsburgske imperiet og senere Sovjetunionen medførte imidlertid at de gang på gang ble oppslukt av fremmede nasjoner. I nyere tid gikk de (Tsjekkoslovakia) direkte fra å være okkupert av Nazityskland til å være en del av Sovjetunionens interessesfære for så tilslutt å bli okkupert som en del av Warsawapakten i 1968. Frihet fikk de først i 1991 og dette igjen førte i 1993 til splittelse av staten Tsjekkoslovakia til statene Tsjekkia og Slovakia. Det er ingen tvil om at disse hendelsene har hindret tsjekkerne i å utvikle seg og blomstre som nasjon. At de fleste vet hvem Ferdinand Porsche var, men ikke Hans Ledwinka er et eksempel i denne sammenhengen. Både Nazityskland og Sovjetunionen var imidlertid klar over at tsjekkisk ingeniørkunst var fremragende. Tyskerne gikk for eksempel i krigens begynnelse (etter annekteringen av de tysktalende områdene Böhmen, Mähren og Schlesien i Tsjekkia, dog mesteparten av Schlesien ligger i Polen) ikke av veien for å bruke bl.a tsjekkiske stridsvogner. Biler som f.eks Tatra T87 ble av tyskerne betraktet som bedre enn selv Mercedes-Benz. Den kunne klare en topphastighet på 160 Km/t på den helt nye Autobahn og med en komfort man bare kunne drømme om i tyske biler. Tatra T87 kom på markedet allerede i 1936 og bortsett fra et virkelig revolusjonerende strømlinjet karosseri hadde den også en eksotisk luftkjølt V8 motor på 2,9 liter. Etter min mening skal vi helt frem til 1955 og Citroén DS før noe lignende fremtidsrettet innen bilverden kom på markedet. Endret 1 time siden av Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå