Haug530D Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 30 minutter siden, sveigis skrev: Dagens Lada spotting : En gammel herre med stav som kjørte den . Altså disse her ,så kjenner man på følelse av å kjøre bil kan jeg tenke .😅 Men igjen godt vi har forskljellge nerds for ting ,men dette er noe som ligger nederst i min kurv 😊 Hehe, nei aldri hatt noe særlig forhold til Lada jeg heller, det er en bil men den appellerer ikke til meg på noe som helst måte, men det er ikke sånn at jeg tenker at Lada er en dritt bil og slikt, når jeg vokste opp så var det slik at man ble latterliggjort om man kjøpte eller kjørte Lada for større dritt bil kunne man ikke få tak i, men jeg har liksom aldri vært der heller at jeg har følt behov for og snakke ned hverken bil eller de som har kjøpt den, selvfølgelig har jeg nok blitt revet med litt når kompiser har diskutert det og slik, man kunne jo ikke gå imot kompisgjengen for eksempel og risikere og bli fryst ut, men det var vel bare slik det var på 90 tallet hvor "Homo" var ett skjellsord og man måtte absolutt ikke være en eller assosiere seg med de, som sagt helt andre tider da enn nå, nå er både Lada og Homo inn, litt satt på spissen der altså 🙂 Fredrik og sveigis reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten at ungdommer i Oslo oppfattet det å gjøre noen en bjørnetjeneste som positivt. Dette er nytt og skyldes trolig manglende erfaring og forståelse for språket hos f.eks innvandrere. Opprinnelig kommer uttrykket fra en fabel av La Fontaine om den tamme bjørnen som med en sten forsøkte å slå ihjel en flue på sin sovende herres hode, men istedenfor drepte ham med slaget. Fabelen eksisterer på ganske mange språk og moralen er alltid den samme at en bjørnetjeneste er definitivt negativt. Det er ellers svært mye historieløshet og misforståelser i sosiale medier. Ofte er det relativt uforskyldt blandt unge mennesker, mens andre ganger utnyttes det grovt av folk med f.eks politiske og/eller religiøse hensikter. Hva som er sannheten eller korrekt blir mer og mer diffust. Det hjelper heller ikke at sosiale medier ofte er et ekkokammer. Kunstig intelligens i sin nåværende form fungerer på den samme måten, men vil mest sannsynlig bli bedre med årene. Såvidt jeg forstår henter f.eks ChatGPT i dag 60-70% av svarene fra Wikipedia og min egen erfaring er at dette også trolig gjelder for Google Gemini. Endret 2 timer siden av Fredrik sveigis reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 14 minutter siden, Fredrik skrev: For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten at ungdommer i Oslo oppfattet det å gjøre noen en bjørnetjeneste som positivt. Dette er nytt og skyldes trolig manglende erfaring og forståelse for språket hos f.eks innvandrere. Opprinnelig kommer uttrykket fra en fabel av La Fontaine om den tamme bjørnen som med en sten forsøkte å slå ihjel en flue på sin sovende herres hode, men istedenfor drepte ham med slaget. Fabelen eksisterer på ganske mange språk og moralen er alltid den samme at en bjørnetjeneste er definitivt negativt. Det er ellers svært mye historieløshet og misforståelser i sosiale medier. Ofte er det relativt uforskyldt blandt unge mennesker, mens andre ganger utnyttes det grovt av folk med f.eks politiske og/eller religiøse hensikter. Hva som er sannheten eller korrekt blir mer og mer diffust. Det hjelper heller ikke at sosiale medier ofte er et ekkokammer. Kunstig intelligens i sin nåværende form fungerer på den samme måten, men vil mest sannsynlig bli bedre med årene. Såvidt jeg forstår henter f.eks ChatGPT i dag 60-70% av svarene fra Wikipedia og min egen erfaring er at dette også trolig gjelder for Google Gemini. Og når det gjelder Google sin AI så henter den info fra diverse forum også, så om alle her legger ut info om At N43 er den beste motoren BMW har laget så kan man faktisk risikere at en del går på limpinnen og tror det, desverre så er det jo en veldig stor del av befolkningen som er lite kildekritiske. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå