teerex Skrevet Lørdag kl. 23:17 Skrevet Lørdag kl. 23:17 Har et par Sjøsport fra 1968 og 1969 var det vel. Så har jeg noen engelske og amerikanske MC-blader fra 60-tallet faktisk. Noe system har jeg foreløpig ikke på dette. Forøvrig ingen kone heller 😆
Rune-K Skrevet Søndag kl. 01:40 Skrevet Søndag kl. 01:40 (endret) Vanlige bilblader har jeg sjeldent brydd meg om å kjøpe, veteranbil blader derimot. Har vel nesten alle utgaver av svenske classic motor og Norsk motorveteran fra de siste 30 år. Problemet med og ha så mange er at jeg vet at jeg har lest en artikkel om det men å finne den er nesten umulig. Begynte for noen år siden og katalogisere artiklene i bladene jag har men ga opp etter et par årganger. Det var rett og slett for mye jobb. Jeg har også nesten komplett av Fantomet fra 1985 til de sluttet og komme ut. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre med de men det er jo for galt og kaste de også. Jeg vet jeg er gal. Endret Søndag kl. 01:41 av Rune-K Ampera, teerex og Fredrik reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Søndag kl. 12:14 Forfatter Skrevet Søndag kl. 12:14 (endret) Apropos det å samle på ting. Jeg kastet som sagt bilmagasinene jeg hadde, men jeg samler på bøker. Jeg har temmelig mange bøker og har nesten alle av forfattere som f.eks Ingvar Ambjørnsen, Jahn Otto Johansen og Hans Wilhelm Steinfeld. Skjønnlitteratur er ikke helt min greie, men f.eks Ambjørnsen har jeg alltid likt. Jeg har flere ganger vært i Hamburg for å gå i områder som er nevnt i f.eks de såkalte Eppendorf notatene av Ambjørnsen. Det er en ganske artig måte å bli introdusert for en by. Dessverre gikk han bort i fjor. Nytt for meg bruker jeg nå den samme teknikken med Berlin via f.eks bøker om historiske jernbanestasjoner. Ilja Nieuwland's "The lost Termini of Berlin" kan anbefales. Man kommer rundt i de sentrale delene av Berlin og man lærer historie samt byen å kjenne mens man går. Nye ting dukker opp hele tiden og plutselig kan man ganske mye om både den andre verdenskrigen og DDR tiden. Det var også på den måten jeg fant frem til Moabit og Siemensstad i Berlin som stadig har enkelte eldre bygninger fra før den andre verdenskrigen. I dette området kan man også f.eks besøke Classic-Remise som utover å være gratis viser en imponerende samling klassiske bilmodeller. Det er et såkalt "working museum" så bilsamlingen endrer seg hele tiden. Noen av bilene er også til salgs. Jeg har forøvrig også stadig en ganske stor CD samling fra 80 og 90-tallet. Det har vært nære på noen ganger at de har blitt kastet, men heldigvis ikke. Noen av CD'ene er i dag ganske sjeldne som f.eks Pink Floyd's "Dark side of the Moon" fra Harvest og den såkalte "black triangle" utgaven. Jeg har også en samling Donald blader fra 70-tallet. Jeg tror ikke at de er verdt noe, men jeg har hatt bladene i over 50 år og for meg har de derfor en verdi. Det er det samme med en del barnebøker fra bl.a Thorbjørn Egner. Jeg var engang på besøk hjemme hos familien Egner via en venn som var barnebarn av maleren Johannes Rian. Egner og Rian var begge en del av Ekely kunstner kollektivet i Oslo og kjente hverandre. Ekely kollektivet ble forøvrig bygget i hagen til Edvard Munch og eksisterer stadig. Endret Søndag kl. 12:20 av Fredrik Rune-K og sveigis reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Søndag kl. 16:20 Forfatter Skrevet Søndag kl. 16:20 @Fredrik 90 Et fint innlegg i tråden og jeg kjenner meg igjen når du forteller om din far og hvordan hans bilinteresse har endret seg med årene. Jeg tror at det er ganske vanlig at begjæret etter det beste og/eller dyreste dempes med årene. Andre interesser betyr mer og man greier seg egentlig helt fint med en mer alminnelig bil. Jeg mener forøvrig stadig at en Ford Fiesta 1.1 (andre generasjon) vi hadde på slutten av 80-tallet er en av de relativt beste bilene vi har hatt. Andre tilsvarende små biler vi har hatt var ikke like balanserte vedr. økonomi/bruksområde/komfort. Kanskje med et lite unntak av en VW Up vi hadde rett etter at modellen kom på markedet. Jeg har forøvrig alltid hatt et godt forhold til Ford. Uansett hvilken modell jeg har kjørt har jeg umiddelbart funnet meg til rette. Utfordringen her i Danmark er at Ford alltid har vært ganske dyre biler i forhold til sammenlignbare biler fra f.eks Peugeot og da valgte jeg heller det. Ikke til forkleinelse for Ford, men når det gjelder rene bruksbiler er økonomien viktig. Jeg er ellers helt enig med deg når det gjelder elbiler. Det er imidlertid ingen tvil om hvilken vei det går, men jeg er ikke helt klar for dette ennå. Med krigen i Iran får jeg åpenbart svi for det. Nå koster bensinen rundt 15 DKR pr. liter eller ca. 23 NOK. Vi får håpe at det etterhvert roer seg ned - selvfølgelig også av menneskelige hensyn. Regimet i Iran vil sannsynligvis falle, men til hvilken kostnad for befolkningen og andre land i området?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå