Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ingen bombe akkurat at du foretrekker M3 fremfor C63S...

Nei det bør ikke komme som noen bombe all den tid vi er på ett BMW forum. Når det er sagt så er M3 ett ikon og en "merkevare" helt i samme gate som f eks 911, begge er modeller som blir ansett som det ypperste i sine segmenter og den som andre konkurrenter gjerne strekker seg etter. Forskjellene i prestanda er så si ikke eksisterende på M3 og AMG S ennå effekten er vesentlig høyre hos sistnevnte. Du er jo tilhenger av "less is more" og i grove trekk kan man si at M3/M4 nettopp er ett ypperlig eksempel på akkurat dette. Det at den i tillegg kommer til en mer fordelaktig pris samt ett design som er penere (akkurat det er en smaksak) gjør at M3/M4 stadig forblir favoritten til bilpressen, publikum og bilkjøperene i dette segmentet. Også er det noe med navnet, alle har hørt om BMW M3 eller Porsche 911, men når du sier du kjører Mercedes C63 AMG S så er det nok mange som vil se spørrende på deg og se for seg at du kjører en taxiaktig sedan diselmotor ;)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dagens M3/M4 er utviklet etter et "less is more" prinsipp er en misforståelse. Selv om C63S er både tyngre og har mer effekt betyr dette ikke at M3/M4 er noen lettvektere eller er agile som en 911 GT3. Poenget er at C63S er latterlig tung med sine 1,75 tonn og BMW'en for tung med sine 100 Kg mindre. Det burde være mulig å skjære minst 150 Kg av disse modellene når neste generasjon kommer på markedet. Da nærmer vi oss dagens 911 Carrera S og tingene begynner å se mer lystige ut.

 

Etter å ha vært her inne i over 12 år har jeg faktisk lagt merke til at dette er et BMW forum, men har du lagt merke til at det nesten bare er deg som hele tiden føler et behov for å påpeke det?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå enn slik at biler i denne bransjen er noen "tungvektere", men BMW har tatt grep med sin M3/M4 og redusert vekten noe. Ved mer bruk av karbon slik som i nyeste 7-serie så tror jeg de kunne fjernet enda mer vekt ifra M3, med det må i såfall bli på en GTS modell eller neste generasjon. Vektmessig tror jeg aldri at M3/M4 kommer til å kunne konkurrere med med biler som 911 GT3, det er og blir en sedan med all den ekstra vekt det bærer med seg.

Det er mulig det bare er meg, men noen ganger kommer du med slike små "tilstikk" slik du gjorde innledningsvis og da svarer jeg deretter. Jeg synes det var ett lite snev av nedlatende holdning, mitt første innlegg handlet kun om at jeg foretrakk (i liket med Evo) M3 over AMG S. Da er det unødvendig å komme med en slik kommentar som at det ikke var noen bombe, referert til at du tidligere har kalt meg BMW fan boy opptil flere ganger. Mulig du ikke mente det nedlatende men det var iallfall slik jeg tok det, dessverre. Hadde vært fint å kunne diskutere i fremtiden uten slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er også en ting jeg har nevnt noen ganger. Du har alt for kort lunte og blir dermed for lett irritert over hva andre skriver. Jeg mente faktisk ikke noe negativt da jeg skrev at det ikke akkurat er en bombe at du liker M3 bedre enn C63S. Få om noen her inne predikerer i den grad om BMW's fortreffeligheter som du gjør. Greit nok, men jeg synes at det er litt kjedelig å høre på i lengden. Du er imidlertid i din fulle rett til å fokusere mest mulig på BMW. Jeg har imidlertid ikke mottatt negative reaksjoner fra moderatorene hverken i forbindelse med denne tråden eller andre innlegg jeg har postet om andre bilmerker. Ergo tror jeg vi kan ta det for gitt at vi innenfor rimelighetens grenser kan diskutere andre biler enn BMW her inne. For min egen del forsøker jeg alltid å ha en relasjon/kontekst til BMW når jeg diskuterer andre bilmerker i forumet. Dette er kanskje ikke alltid like vellykket, men jeg forsøker iallefall... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men her i Paris er det svært få av M-modellene, en X5 M innimellom. Men er en del av AMG C63, samt ikke så mange 7-serie, men kryr av S-Klasse, gjerne AMG eller en med stor motor. Gikk forbi to stk Brabus S-klasse idag, stod Brabus 900 på ene og Brabus 850 på den andre. Og jeg mistet tellingen av Porsche etter bare 10 minutt. BMW-utstillingslokalet i en high-class sidegate ved Champs Elysees var svært pjaskete. X6 M, 2stk i3, 1-serie 120d msport og en 2 serie cab. Hvor er feks. M4 og i8 i et så viktig lokale? Mercedes trødde til med Jurassic Park tema over hele lokalet og bare AMG-modeller: G, GLE, GLA, C-klasse, CLA og A-klasse og B-klasse og mye merchandise.

Kanskje BMW har mistet litt taket?

Når der er sagt falt 2-serie cabrioleten i smak og vi ble enige om prøvekjøring sv denne når vi kommer tilbake til Molde :-) Jeg lovte også etter et besøk på Renault i Champs E at vi skulle kjøpe Twizy til bil nr 2 når hun tar lappen. Vi fikk en god og profesjonell kundebehandling og visning av bilen, blir ordentlig prøving av den i Molde også.

Edit:skrivefeil

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til nye MX-5.

Den har nå fått terningskast 6 i testen hos dinside.no.

Det som imponerer enda mer er at prisen på 2 literen med fullt av utstyr bare er 349.000,- 

Til sammenligning, I USA så konkurrerer bilen blant annet mot FR-S (GT86) og Mustang Ecoboost i pris. Nevnte biler koster til sammenligning 456.500 og 739.000 i Norge.

Nå er ikke akkurat rimeligste utgave av dagens BMW Z4 en direkte konkurrent til MX-5, til det er den for lite sportslig (og for "sofistikert"), men for å sette den i perspektiv, en Z4 starter på 441.000. I praksis 500k med noe utstyr, og da er bilen treigere enn MX-5 med 2 literen om vi ser på f.eks 0-100.

Z4 har en EU vekt på 1495 kg. Røflig 1370kg uten bensin og fører. Om jeg ikke har bommet helt så er dermed MX-5 i området rundt 350-400kg lettere enn Z4 med 4-sylindre avhenig av motor/utstyrsnivå.

Håper nye MX-5 selger bra uansett motor/utstyrsnivå. Kjempe pris med tanke på ytelsene, utstyrsnivået og morrofaktoren.  :)

 

Edit: Ble ikke helt klok på Z4 vekt. Prisliste sier 1395kg med manuell girkasse. EU vekt sier 1470kg /(1495). 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos andre merker enn BMW: På mandag har jeg booket prøvekjøring av Octavia TSI 180 hk 4x4 DSG. Octavia er en bil som står i grell kontrast til mange av de herlige bilene som vanligvis diskuteres i denne tråden, men bær over med meg en kort stund. For noen måneder siden prøvekjørte jeg nye Passat, riktignok i en moderat diesel-versjon med manuelt gir. Det var ikke lenge siden jeg hadde solgt min gamle Passat og jeg var nysgjerrig på hvordan den nye var, etter mine første måneder i F11. Det var en gedigen skuffelse, i hvertfall sett med sniffe-BMW-i-rompa-forventninger, som jeg hadde fått etter å ha lest nesegrust bejublende anmeldelser i den kulørte bilpressen.

Jeg har ved flere tidligere anledninger kjørt Octavia, også som leiebil når Passaten (typisk nok) var syk og måtte på verksted. Hver gang har jeg blitt positivt overrasket, sammenlignet med Passat. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Skoda er den perfekte sweetspot mellom pris, ytelse og kvalitet blant VAGs utvalg i den mer fornuftige enden av skalaen. (Personlig ville jeg valgt Skoda også fremfor Audi, men det sier kanskje mer om mitt forhold til Audi enn til Skoda.)

Jeg har ikke prøvd siste generasjon Octavia enda, og gleder meg til å prøve TSI 180hk-motoren. Bilen er 300+ kg lettere enn 520d, men med på papiret sammenlignbare ytelser (dog med bensin vs. diesel). Og for ordens skyld: har ingen planer om å kvitte meg med F11-en, prøvekjøringen er kun for å tilfredsstille min nysgjerrighet. :)

Så tilbake til noe litt mer on-topic (?). Jeg har veldig lite erfaring med å kjøre biler i den litt mer heftige enden av skalaen, faktisk såpass lite at for meg vil selv en BMW med bensin rekkesekser være eksotisk... Hvordan skaffer man seg tid bak rattet i slike biler? (BMW med rekkesekser skal jeg alltids klare å ordne prøvekjøring av hos BMW-pusher'n, så tenker noen klasser opp fra det.) Det er vel ikke bare å møte opp hos Autostrada og be om å få låne nøklene til den lekre Porsche'n i utstillingsvinduet? Regner med at de siler veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er også en ting jeg har nevnt noen ganger. Du har alt for kort lunte og blir dermed for lett irritert over hva andre skriver. Jeg mente faktisk ikke noe negativt da jeg skrev at det ikke akkurat er en bombe at du liker M3 bedre enn C63S. Få om noen her inne predikerer i den grad om BMW's fortreffeligheter som du gjør. Greit nok, men jeg synes at det er litt kjedelig å høre på i lengden. Du er imidlertid i din fulle rett til å fokusere mest mulig på BMW. Jeg har imidlertid ikke mottatt negative reaksjoner fra moderatorene hverken i forbindelse med denne tråden eller andre innlegg jeg har postet om andre bilmerker. Ergo tror jeg vi kan ta det for gitt at vi innenfor rimelighetens grenser kan diskutere andre biler enn BMW her inne. For min egen del forsøker jeg alltid å ha en relasjon/kontekst til BMW når jeg diskuterer andre bilmerker i forumet. Dette er kanskje ikke alltid like vellykket, men jeg forsøker iallefall... :)

Dette er vel et av de store problemene med kun skriftlige svar uten og kunne se den personen man snakker til. Innimellom så er det nesten fascinerende hvordan helt uskyldige kommentarer alltid blir tolket på verst mulig måte. Noen ganger kan det hjelpe med en smiley men det og var mye enklere før. Nå begynner det og bli så mange at det er helt umulig og vite hva de betyr.

Jeg vet ikke med andre men jeg fant ut for mange år siden at det er bedre og tolke alt mest mulig positivt også for man heller bli skuffet de få gangene man tar feil, det er ikke ofte.

 

 

Apropos Skoda og andre VAG produkter så har jeg aldri skjønt folk som kjøper VW framfor en Skoda da Skodaen er mye mere bil for pengene. Sagt på en annen måte så er vel Skoda det eneste folkevognproduktet som er vært pengene. Noe helt annet er verkstedpolitikken deres. Det er ikke sikkert det er det slik nå men før så var det i vertfall dyrere og ta service på en A4 enn en Passat. Det blir litt feil siden det er i utgangspunktet samme bilen med den samme motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er også en ting jeg har nevnt noen ganger. Du har alt for kort lunte og blir dermed for lett irritert over hva andre skriver. Jeg mente faktisk ikke noe negativt da jeg skrev at det ikke akkurat er en bombe at du liker M3 bedre enn C63S. Få om noen her inne predikerer i den grad om BMW's fortreffeligheter som du gjør. Greit nok, men jeg synes at det er litt kjedelig å høre på i lengden. Du er imidlertid i din fulle rett til å fokusere mest mulig på BMW. Jeg har imidlertid ikke mottatt negative reaksjoner fra moderatorene hverken i forbindelse med denne tråden eller andre innlegg jeg har postet om andre bilmerker. Ergo tror jeg vi kan ta det for gitt at vi innenfor rimelighetens grenser kan diskutere andre biler enn BMW her inne. For min egen del forsøker jeg alltid å ha en relasjon/kontekst til BMW når jeg diskuterer andre bilmerker i forumet. Dette er kanskje ikke alltid like vellykket, men jeg forsøker iallefall... :)

  

Årsaken til at svært få andre her inne "predikerer" BMW sine fortreffeligheter kan jo være av den enkel grunn at de nettopp ikke ønsker å bli stemplet som fanboy eller andre latterlige flåsebemerkninger. Jeg på min side bryr meg egentelig ikke og all den tid jeg heller ikke har mottat noen tilbakemeldinger ifra moderatorene på nettopp dette kommer jeg til å fortsette å ta den sure jobben, BMW har mange fortreffeligheter og de må man som entusiast være stolte av (hvilket jeg er). Da skal det være unødvendig å bli kaldt fanboy selv om man kanskje er det, det hele handler om respekt for hverandre. Jeg har ingenting i mot å diskutere andre bilmerker, er nettopp det som gjør denne tråden interresant selv om det blir litt mye MX5 og Porsche til tider. Med det fine med Internett da er at man scroller bare forbi det som er uinteressant, finner du det jeg skriver kjedelig så bare scroll forbi :)

Jeg vet ikke, men her i Paris er det svært få av M-modellene, en X5 M innimellom. Men er en del av AMG C63, samt ikke så mange 7-serie, men kryr av S-Klasse, gjerne AMG eller en med stor motor. Gikk forbi to stk Brabus S-klasse idag, stod Brabus 900 på ene og Brabus 850 på den andre. Og jeg mistet tellingen av Porsche etter bare 10 minutt. BMW-utstillingslokalet i en high-class sidegate ved Champs Elysees var svært pjaskete. X6 M, 2stk i3, 1-serie 120d msport og en 2 serie cab. Hvor er feks. M4 og i8 i et så viktig lokale? Mercedes trødde til med Jurassic Park tema over hele lokalet og bare AMG-modeller: G, GLE, GLA, C-klasse, CLA og A-klasse og B-klasse og mye merchandise.

Kanskje BMW har mistet litt taket?

 

I 2013 solgte BMW M hele 31 000 biler fordelt på 13 modeller, AMG solgte på samme tid 32 000 biler fordelt på 36 modeller.... Så ja, volum i modell porteføljen er en bra ting med det er jaggu meg en solid merkevare også. Igjen, "less is more" ;)

Var selv i disse showrommene i Paris og jeg fant Citroën sitt mest spektakulært, Mercedes sitt var også bra men hadde F1 tema da jeg var der. Jeg tror ikke man skal dømme BMW sin innsats etter hvordan showromet i Paris ser ut, men man kan spørre seg om ikke BMW og Mercedes fokuserer på litt forskjellige ting. Det ser man jo klart på nye 7-serien, her er helt klart fokuset på kjøredynamikk og high tech teknologi fremfor overdådig luksus og vilt design. Jeg spurte også meg selv om BMW ikke begynte å miste taket når de fokuserte på downsizing og I serien, men nå i ettertid skjønner jeg jo hvorfor de gjorde som de gjorde. Jeg skulle dog fortsatt ønske at de laget en skikkelig superbil ala M1, jeg kan ikke skjønne hvorfor BMW ikke vil gjøre noe sånt. Jeg forstå at de ikke kan strekke luksus stikken for langt da de har Rolls Royce å tenke på, men en ny M1 ser jeg virkelig ikke noen grunn til at de ikke skal ha

Apropos andre merker enn BMW: På mandag har jeg booket prøvekjøring av Octavia TSI 180 hk 4x4 DSG...

Jeg liker Skoda, kjørte en del med en Octavia 2,0 TDI med firehjulstrekk. Var en veldig grei og likanes bil egentlig :) Skulle jeg ha hatt firmabil så hadde helt klart en Skoda stått langt frem om ikke lengs frem i køen, mye bil for pengene. Til og med navnet er på god vei til å få renvasket seg ifra gamle fordommer, tør påstå at Skoda er et vel så bra produkt som Audi. Og jeg har hatt ett par Audier og det er virkelig ikke annet enn en forfinet VW, som igjen er en forfinet Skoda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2013 solgte BMW M hele 31 000 biler fordelt på 13 modeller, AMG solgte på samme tid 32 000 biler fordelt på 36 modeller.... Så ja, volum i modell porteføljen er en bra ting med det er jaggu meg en solid merkevare også. Igjen, "less is more" ;)

Var selv i disse showrommene i Paris og jeg fant Citroën sitt mest spektakulært, Mercedes sitt var også bra men hadde F1 tema da jeg var der. Jeg tror ikke man skal dømme BMW sin innsats etter hvordan showromet i Paris ser ut, men man kan spørre seg om ikke BMW og Mercedes fokuserer på litt forskjellige ting. Det ser man jo klart på nye 7-serien, her er helt klart fokuset på kjøredynamikk og high tech teknologi fremfor overdådig luksus og vilt design. Jeg spurte også meg selv om BMW ikke begynte å miste taket når de fokuserte på downsizing og I serien, men nå i ettertid skjønner jeg jo hvorfor de gjorde som de gjorde.

Jeg baserer naturligvis ikke på showroomene, men jeg synes det er rart de ikke gjør mer på et slik viktig lokale. Samt at jeg tror det ligger noe i at det ikke er så mye BMW her. Men som jeg sa så likte vi 2-serien godt og skal prøvekjøre denne når vi kommer til Molde. Den er kanskje litt for dyr hjemme hos oss, men en tidligere modell 1-serie coupe/cab kanskje... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det kan være tilfeldig at BMW's showrom i Paris virker litt tilbakeholdent (jmf. deres kommentarer). Jeg har ikke selv vært der, men showrommet i Berlin er det intet å utsette på... snarere tvert imot. Jeg tror at dette mest handler om fokus i relasjon til hvor viktig det franske markedet er for BMW. Ut fra hva jeg leser om BMW's aktiviteter i f.eks USA og Kina skorter det ikke på tiltak og entusiasme i bl.a showrommene. I San Francisco har BMW sogar fått en egen butikk/showrom kun for de elektriske modellene. Dette er såvidt jeg forstår et helt nødvendig tiltak for å vise at BMW også satser på dette området. Tesla Model S har mer eller mindre blitt standardbilen for direktører og ledere i Bay Area (sikkert ikke tilfeldig nå som miljøproblemene pga. tørken i området tårner seg opp).

 

Jeg liker også Skoda, men VAG har adressert problemet konsernet har med å diversifisere VW fra Skoda. Ergo vil VAG nå etablere div. selvstendige underselskaper a la Daimler AG der produktlinjer som naturlig hører sammen skal få en øket oppmerksomhet. Daimler AG har som kjent delt opp produktlinjene i hhv. Mercedes-Benz, Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach. Dette vil trolig medføre at forskjellen på bl.a Skoda og VW (samt Seat) blir mer signifikant og lettere for kundene å forstå.

 

Fredrik90: Jeg verdsetter din store entusiasme for BMW. Du tilfører forumet mye med din kunnskap og ikke minst lyst til å skrive (mye) ut fra kunnskapen. Det er på ingen måte dette som er problemet for min del. Det jeg hefter meg ved er at du ofte føler et behov for å understreke noe de fleste av oss allerede vet og erkjenner. BMW er blandt verdens mest innovative og kreative bilprodusenter. Vi vet at bilene BMW produserer stort sett er blandt de aller beste. Dette betyr imidlertid ikke at BMW alltid er best og/eller alltid er det beste alternativet. Det er selvfølgelig plass til forbedringer for BMW også. Jeg nevner ofte redusert vekt som et område BMW bør fokusere på og spesielt når det gjelder M-modellene. De har definitivt blitt for tunge med årene... også selv om de er enormt hurtige pga. effektive drivlinjer og kraftige motorer. Tenk hvor mye bedre dagens M3 hadde vært i forhold til C63S hvis den ikke bare hadde vært 100 Kg lettere enn Mercedesen, men 200 Kg lettere. Da hadde M3 igjen kunnet kjempe head to head med Porsche 911 selv på trange baner og det hadde vært litt av en bragd. Slik var det en gang i tiden og dette er lett å glemme midt i alt effekthysteriet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos liten og lett... Porsche 911 (urmodellen) er faktisk ikke større enn dagens VW Up! og har stadig plass til 2+2 personer (to voksne og to barn). Derfor er motoren bak, taket relativt høyt og frontvinduet forholdsmessig plassert relativt langt foran. Porsche 911 er den vellykkede summen av en lang rekke utradisjonelle kompromisser. Les mer i denne velskrevne artikkelen om hvorfor 911 er som den er i Petrolicious... :)

 

http://www.petrolicious.com/the-porsche-911-was-not-designed-around-its-rear-engine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... i3 ved bruk av range extender = 40 mpg eller 0,70 liter/mil. Vi skal snart til Amsterdam med vår Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi og den klarer uten problemer 0,40 liter/mil selv om man kjører 140-150 Km/t på Autobahn. Jeg har planer om å skrive et reisebrev fra vår tur sydover... Århus, Hamburg, Groningen, Amsterdam, Den Haag, Maastricht, Rochefort, Trier, Strasbourg, Freiburg, Lyon, Avignon, Cotignac, Cannes, Nice, Genova, Lugano, Vaduz, Innsbruck, Würzburg, Weimar, Hannover, Hamburg, Århus. Vi får se hvordan det går, men noen bilder (film) og litt tekst blir det helt sikkert...  :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad at noen kjøper M3, M5, M6, AMG, Audi RS Porsche, Ferrari, EVO Sti osv.

Selv er jeg altetende når det gjelder biler med "spenst". :sly:

 

Bilparken i norge er alt for kjedelig med alle Yaris, Micra, Golf, Hyundai, KIA osv. i trafikkbilde.

Ikke kan dem kjøre bil heller. :whistle:

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...