Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Med "bil 2.0" mener jeg summen av hvor gjennomført TMS er.

De har ikke bare oppgradert noe eksisterende. Fremstegene i bilverdenen generelt er jo grovt sett en evig facelift. Mao litt annen design på lykter, knotter og felger. Andre farger osv. Det er jo egentlig bare det samme med mer eller mindre fremsteg. Ofte styrt av myndighetenes krav til sikkerhet og utslipp.

 

Ingen har turt å gjøre det Tesla har gjort - å ta den helt ut. Gjennomføre prosjektet skikkelig. Bortstt fra "crazy-prosjekter" og konseptmodeller som aldri har blitt noe av.

 

Drivlinjen gjør selvsagt mye med opplevelsen av bilen, men det å kutte ut så og si alle knapper, erstatte de med to skjermer, oppdatering, aktivering/forbedring av SW og HW over the air gjør også noe.
Hvordan bilens systemer snakker sammen - feks at HomeLink og luftfjæring er GPS basert, at du kan kommunisere med bilen via app, og hvor enkelt og intuitivt alt er.

Bilen ligner rett og slett mer på andre moderne ting vi er vant til å bruke.

 

Summen av ting som dette legger jeg i "bil 2.0".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er blikket mindre fra veien på iDrive kontra tesla? Dessuten er talekommandoer såpass sofistikerte at man vil på sikt foretrekke dette. Som referanse er hele denne posten lest inn på min telefon :)

Nå har jeg som sagt ikke kjørt Modell S ennå så dette er kun ting jeg ser for meg og hører ifra andre. Men forskjellen på Tesla sin skjerm og BMW sitt Idrive system er at man leter seg igjennom menyene med hurtigtaster til de viktigste funksjonene, man har også hjulet som man enkelt beveger seg rundt i menyen uten å måtte se visuelt hvor man setter fingeren som på Tesla skjermen. Menyene (har kun sittet i en Modell S og "trykka" litt rundt på skjermen) virker litt mer kompliserte og det er mange steg man må gjennom for å komme til riktig innstilling eller funksjon. Dette er med på å ta fokuset mer vekk ifra veien.

For å si det litt enkelt, etter at smarttelefoner har overtatt så har det blitt veldig vanskelig å skrive SMS mens man kjører. Før følte man hvor riktig tast var men det gjør man ikke nå lengere, derfor må man oftere ta blikket av veien. Litt politisk ukorrekt er nok dette eksemplet men det illustrerer hvor jeg vil med argumentet ;)

Med "bil 2.0" mener jeg summen av hvor gjennomført TMS er.

De har ikke bare oppgradert noe eksisterende. Fremstegene i bilverdenen generelt er jo grovt sett en evig facelift. Mao litt annen design på lykter, knotter og felger. Andre farger osv. Det er jo egentlig bare det samme med mer eller mindre fremsteg. Ofte styrt av myndighetenes krav til sikkerhet og utslipp.

Ingen har turt å gjøre det Tesla har gjort - å ta den helt ut. Gjennomføre prosjektet skikkelig. Bortstt fra "crazy-prosjekter" og konseptmodeller som aldri har blitt noe av.

Drivlinjen gjør selvsagt mye med opplevelsen av bilen, men det å kutte ut så og si alle knapper, erstatte de med to skjermer, oppdatering, aktivering/forbedring av SW og HW over the air gjør også noe.

Hvordan bilens systemer snakker sammen - feks at HomeLink og luftfjæring er GPS basert, at du kan kommunisere med bilen via app, og hvor enkelt og intuitivt alt er.

Bilen ligner rett og slett mer på andre moderne ting vi er vant til å bruke.

Summen av ting som dette legger jeg i "bil 2.0".

Er det ikke da mer riktig å kanskje kalle Modell S for en "prototype" på noe som muligens kan kalles Bil 2.0? For dette er jo ikke en perfekt bil, selv om den har tatt ett kvantesprang i ett enkelt segment og viser at noe er mulig? Ja den har rekkevidde som matcher en vanlig bil, men den veier like mye som en Chevrolet Tahoe for å kunne klare det. Ja den er forbaska rask men den går varm av å ligge i 200 km/t konstant, dessuten er den uhyre lite effektiv i de hastigheter. Den er jo ikke akkurat laget av lett resirkulerbare materialer som ikke gjør belastningen på miljøet så minimal som mulig den dagen bilen skal utrangeres. Til sist så har vi prisen, i alle andre land enn Norge så er dette en bil som koster det samme som BMW M5, MB S500, Audi S8 uten å kunne tilby på langt nær samme kvalitet, finish og kjøreegenskaper. Dette er ting jeg mener mangler for at dette kan kalles Bil 2.0, ja den er er virkelig spenstig og innovativ på_noen_områder men spør du meg så holder det ikke til Bil 2.0! Derfor vil jeg heller si at det er en slags prototype eller "mulighets studie" for hvordan fremtidige kjøretøy _kan_ bli :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morsomt at i en tråd er det VELDIG viktig for F90 at M5 er 0,3sek raskere enn E63AMG....Men det er ikke så viktig at TMS er 2sek raskere enn 740e fra 0-100....

 

Har lest diskusjonen her lenge uten å ha kommentert...og konklusjonen er igrunn ganske enkel. TMS er innovativt da den får folk til å ville kjøpe en elbil som bil nr 1 i familien. Rene bensinbiler er dømt til døden med tanke på alle krav til utslipp etc... nei man regner ikke med fabrikk-utgiftene ved elbil produksjon når man skal avgiftslegge en elbil... Elbil er kul så lenge man kan tilpasse seg bilens behov for strøm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det siste poenget du kommer med Wicky er veldig viktig, men det er like viktig å sette det inn i et bredere perspektiv. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake da rekkevidder på over 450-500 Km på en tank med drivstoff var forbeholdt relativt trege og illeluktende dieselbiler. Min tidligere E36 323i fra 1997 hadde i praksis en rekkevidde på rundt 500 Km, men det var lett å komme langt under dette hvis man ble litt inspirert på Autobahn. 

 

Den teknologiske utviklingen på batterier går utrolig fort og det går nesten ikke en dag uten at forskerne utvikler nye metoder som gjør både ytelsen og holdbarheten på batteriene mye bedre. Tesla og ikke minst Panasonic har gjort en stor innsats på dette området i relasjon til elektriske biler, men ikke uten hjelp fra ulike universiteter og forsknigsinstitusjoner som f.eks MIT (Massachusetts Institute of Technology). Senest idag kom det nyheter om at MIT har oppdaget hvordan de kan forlenge levetiden på batteriene så de holder fire ganger så lang tid selv om de repeterende ganger utlades fullt ut. Dette er viktig også i forhold til Model S fordi effektreduksjonen/begrensningen som slår til ved maksimal belastning over lengere tid gjøres av hensyn til batterienes holdbarhet og levetid. Hvis man så ser denne utviklingen i sammenheng med Tesla's nye Gigafactory som bygges utenfor Reno i Nevada, USA forstår man hvorfor Elon Musk vil ha full kontroll med produksjonen av batteriene som de ulike Tesla modellene bruker. Ikke bare vil han få full kontroll med 50-60% av verdensproduksjonen av batterier som brukes i elektriske biler, men prisen på batteriene vil også falle med rundt en tredjedel. Det er blandt annet i denne sammenhengen vi bør se Teslas nye konseptet med batterier til hjemmebruk (lade strøm fra solceller og/eller opptanking når strømmen er billig på strømnettet). Litt mer om MIT prosjektet: http://newsoffice.mit.edu/2015/yolks-and-shells-improve-rechargeable-batteries-0805

 

Det er med andre ord viktig å se Model S (og andre elektriske biler) i en større sammenheng. Den omkringliggende infrastrukturen i bredeste forstand er minst like avgjørende. Det er verdt å reflektere litt over hvor primitive og banale elbilene var før Model S kom på markedet i 2012. Plutselig... mer eller mindre ut av det blå kom en komplett bil som direkte kunne sammenlignes med det beste den tradisjonelle bilbransjen kunne stille opp med. Dette er litt av en historie og det er ikke merkelig at mange har vanskelig for å tro på den, men noen ganger gjør utviklingen et kvantesteg fremover. Uten sammenligning forøvrig, men siden andre allerede har nevnt smartphones... så kom de også mer eller mindre ut av det blå (Nokia kan sikkert underskrive på akkurat dette). Citroën DS, Messerschmitt Me 262 og Aérospatiale-BAC Concorde er andre eksempler i denne sammenhengen. 

 

Ikke bare var Model S komplett i relasjon til motor, drivverk, ytelser, størrelse, komfort, bruksområde... tenk hvordan de andre elektriske bilene var i 2012, men den hadde også et ordentlig design utvendig og innvendig. At Tesla måtte spare noen kroner på seter, hendler, ergonomi etc. hører til i småtingsavdelingen i denne sammenhengen, men det forteller også hvorfor BMW noen ganger må redusere interiørkvaliteten på enkelte nye modeller. Den siste finishen når det gjelder spesielt interiøret representerer en stor kostnad for bilprodusentene. Det meste annet som er grovt tilpasset kan de skjule bak gummilister og deksler, men ikke når det gjelder interiøret.

 

Jeg har egentlig bare en vesentlig ting å utsette på Model S og det er at den er for dyr, men prisen er også en funksjon av produktets sammensetting. Model S fikk den størrelsen den fikk pga. behovet for nok plass til batteriet (altså slik situasjonen var i 2012). Størrelsen på bilen definerte markedsklassen og dermed ble klassen 5-serien tilhører en direkte konkurrent og ikke den mer økonomisk tilgjengelige klassen 3-serien tilhører. På den annen side kan dette også ha vært tilsiktet fra Elon Musk iom. at Tesla neppe ville ha kunnet håndtere en større etterspørsel etter bilene.

 

Tesla Motors har produksjonsmessig nå den størrelsen Porsche hadde på midten av 80-tallet. I utlandet er statusen Tesla har heller ikke helt ulik den statusen Porsche hadde på 80-tallet (altså temmelig stor og på mange måter større enn idag). Da er det kanskje ikke så merkelig at selv Aston Martin ønsker å bygge en Model S konkurrent... :)

 

http://www.autoblog.com/2015/08/18/aston-martin-800hp-electric-rapide/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da mer riktig å kanskje kalle Modell S for en "prototype" på noe som muligens kan kalles Bil 2.0? For dette er jo ikke en perfekt bil, selv om den har tatt ett kvantesprang i ett enkelt segment og viser at noe er mulig? Ja den har rekkevidde som matcher en vanlig bil, men den veier like mye som en Chevrolet Tahoe for å kunne klare det. Ja den er forbaska rask men den går varm av å ligge i 200 km/t konstant, dessuten er den uhyre lite effektiv i de hastigheter. Den er jo ikke akkurat laget av lett resirkulerbare materialer som ikke gjør belastningen på miljøet så minimal som mulig den dagen bilen skal utrangeres. Til sist så har vi prisen, i alle andre land enn Norge så er dette en bil som koster det samme som BMW M5, MB S500, Audi S8 uten å kunne tilby på langt nær samme kvalitet, finish og kjøreegenskaper. Dette er ting jeg mener mangler for at dette kan kalles Bil 2.0, ja den er er virkelig spenstig og innovativ på_noen_områder men spør du meg så holder det ikke til Bil 2.0! Derfor vil jeg heller si at det er en slags prototype eller "mulighets studie" for hvordan fremtidige kjøretøy _kan_ bli :)

 

Spørsmålet er hva du mener skal til for å kalle en bil for bilen versjon 2.0? Selvfølgelig kunne Model S ha vært enda mer futuristisk og innovativ, men da hadde den kostet 4 ganger så mye og vært helt umulig å selge. Elon Musk har allerede poengtert at vekten er for høy og at den enkleste måten å løse dette på er å bruke div. kompositmaterialer som i BMW i3 og i8. Utfordringen i denne sammenhengen er at dette er svært kostbart... ja såpass kostbart at BMW idag er alene om å ha en dedikert fabrikk som står for dette.

 

Når dette er nevnt kunne Tesla selvfølgelig ha redusert batteriets størrelse til det halve, men dette ville ha redusert bilens rekkevidde kraftig og på den måten gjort den lite attraktiv. Resten av bilen er imidlertid rent teknisk så bra som det kan bli idag. Det er avansert, men allikevel enkelt og temmelig effektivt. Poenget i denne sammenhengen er at Tesla med Model S har lagt listen så mye høyere enn alle andre og fra nå av kan det bare bli bedre. Selv om Tesla Motors mot formodning skulle gå konkurs har de allikevel vist hvordan elektriske biler skal være i idag og hvor bra de kan være. Andre bilprodusenter kan ikke gjøre annet enn å bygge tilsvarende og det er selvfølgelig en veldig god ting for fremtidige bilkjøpere. Nissan mener forøvrig at de vil selge opp mot en million elektriske biler i året om fem år. Det er ingen tvil om hvilken vei utviklingen nå går. 

 

http://e24.no/bil/nissan-ser-for-seg-solid-vekst-i-elbilsalget/23507732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er ingen tvil om hvilken vei utviklingen nå går. 

 

http://e24.no/bil/nissan-ser-for-seg-solid-vekst-i-elbilsalget/23507732

 

Aston Martin hiver seg på trenden, med en Model S konkurrent:

http://www.leftlanenews.com/aston-martin-confirms-electric-rapide-dbx-89414.html

 

og Audi kommer med en Model X konkurrent:

http://www.leftlanenews.com/audi-teases-frankfurtbound-etron-quattro-concept-89420.html

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at det går en tidsregning før og etter Tesla.

Hybrid er som de fleste skjønner en "stop gap".

To fremdriftsløsninger er komplekst, tungt og unødig (med tiden).

Et mellomsteg for en "endelig" løsning mtp personlig transport.

Det er i det hele tatt mye som skjer i bransjen og de neste 10 årene kommer det nok til å skje mer, enn det har gjort de siste 50.

Jeg leker med tanken om igjen å kjøpe en bil nr 2.

Entusisten i meg tenker en ok bil til ca 100k, typisk LCI av E39 evt E46.

Økonomen i meg (ligger dyyypt) snuser på i3.

Regnestykket er nok nærmere enn jeg liker å tro, når man tar med drivstoffforbruk og bommer.

Men en så lenge så snuser jeg på elbil som en bil nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at flere omtaler Tesla som bil 2.0. Uten tvil en bil som er med på å definere fremtiden samtidig som den tar et godt hopp fremover rent teknisk.

Menne... det er noe med biler som konstant ønsker å drepe sjåføren..   :love:  :D

 

..og turtall fra en hissig rekkesekser kombinert med 3 pedaler (hentet fra Nürburgring tråden)  :love:

Flott fotarbeid. :)

 

Eller alle disse bilene fra Mad Max: Fury Road.. 

2015-Mad-Max-Fury-Road-Picture-Backgroun

..en film med herlig underholdningsfaktor som jeg anbefaler alle (bilentusiaster) å se! :)

 

Absolutt mye å like med bil "1.0". Mad Max hadde ikke vært det samme om folk kjørte rundt i gamle BMW I3 og Teslaer som var drevet av strøm fra solcellepaneler. Bil "1.0" har absolutt sin appell på mange plan uansett om den rent teknisk blir utdatert.

 

Google (og mange andre) holder jo aktivt på med noe som kanskje kan kalles bil "3.0"? Selvkjørende biler..

http://www.google.com/selfdrivingcar/

 

Fremtidig selvkjørende Mercedes?

3040442-slide-s-4-why-mercedess-self-dri

 

Eller hva med bil "4.0"? :P

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... genialt poengtert. Vi er selvfølgelig langt fra ferdig med bil 1.0 selv om Model S er en veldig fin konstruksjon og uten tvil representerer fremtiden. Jeg elsker de beste av de tradisjonelle bilene med stempelmotor, men akkurat Model S har imponert meg stort selv om den er noe helt annet enn f.eks GT40, Mazda MX-5 eller Boxster Spyder... :)

 

Apropos Nüburgring, villmannskjøring og bil 1.5 (var dekkene virkelig så dårlige på 80-tallet?)... :)

 

 

Rüf "Yellowbird" var/er forøvrig temmelig rå med sine 476 HK og 553 Nm fordelt på kun 1170 Kg. 0-100 Km/t gikk løs på 3,9 sekunder (altså i 1987) og topphastigheten var 340 Km/t. Rüf CTR "Yellowbird" var basert på 911 Carrera 3.2 og ikke 911 Turbo (930) som mange tror (den lave vekten på Carrera'en var avgjørende). 

 

Jeg kan også helt fint se meg selv i en Boxster Spyder... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil 1.0 har fortsatt livets rett som engasjerende underhodning - uten tvil!
Men som vanlig kjedelig uengasjerende bruksbil ala Toyota Avensis, har den helt utspilt sin rolle.
Fantastisk imponerende fotarbeid i den M3-videoen over her. Ser jo bare utrolig gøy ut å klare å kontrollere bilen på den måten. Det begynner å bli en sjeldenhet med tre pedaler - selv på fossilbiler.

 

Sto og vasket Teslaen istad, og reflekterte over noe da jeg så en haug med ved hos en nabo.

Man fyrer fortsatt med ved selvom man idag vet at det er en svært lite effektiv oppvarmingsform. Mange ting har en sjarm som overgår bedre viten...

 

Tok en tur i M5en igår for første gang på et par måneder, bare for å kjenne på forskjellen fra P85Den.
Det føles faktisk som å gå tilbake til fortiden - på godt og vondt.

Man får jo ståpels på ryggen av lyden av en V10 på 8000 rpm - det er ikke tvil om det, men ting føles gammelt og utdatert.

En ting er det tekniske, også fordi dette er en 2007-modell, men en annen ting er drivlinjen. Selv med så mye krefter, sugemotor og alt det der som er i M5en, kjenner jeg at ting beveger seg og overføres på en helt annen måte enn i Teslaen. Den føles mye løsere og mer skranglete ut der hvor Teslaen er tight og direkte.

Teslaen føles som en stor sammenhengende klump, mens M5en føles mer sammensatt.

Har blitt fortalt en gang at Teslaen har under hundre bevegelige deler - man kan jo bare tenke seg hvor mange som er i M5en...

 

Det ble nevnt her å kunne tilpasse seg elbilens behov for strøm, og det er jo absolutt et poeng. Med alle andre elbiler enn Tesla.

Man trenger ikke å tilpasse noe som helst så lenge man har tilgang på strøm hjemme, noe de aller fleste har, med mindre man bor i en bygård med gateparkering i Oslo sentrum.
Skal man ut på tur har man Supecharger-nettverket som tar deg Europa rundt om du vil. Gratis.

I tillegg popper det opp flere og flere offentlige ladestasjoner for alle elbiler.

Det eneste man trenger å gjøre er å tenke _litt_ anneledes. Som feks det å plugge inn bilen når du setter den fra deg på ettermiddagen/kvelden. Da er den klar som et egg for nye gjøremål dagen etter, og det til en brøkdel av prisen for fossilt drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet og poengtert Magnus... og jeg kan ikke fri meg for å tenke på analogien med Smartphones i relasjon til Model S. Min iPhone er nærmest perfekt bare jeg husker å legge den til lading hver kveld (det tok halvannet år, men nå må jeg lade den hver dag). Jeg har kjøpt et ekstra 2000 mA batteri fra Sandstrøm med to USB porter (måler 4 x 1,5 x 9 cm) og jeg vil definitivt ikke tilbake til en olsdschool Nokia selv om den klarte opp til en uke uten lading. Man venner seg til mange ting bare fordelene er store nok... :)

 

En tradisjonell bensinmotor har flere hundre deler... den elektriske motoren i Model S har én (1) bevegelig del... rotoren. Den er også kompakt og har en fysisk størrelse som en tradisjonell gearkasse. I tillegg kommer inverteren som er omtrent halvparten så stor... og det er det. Fabelaktig med tanke på at hele pakken så langt kan utvikle hele 476 HK og 660 Nm. More to come!... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært en interessant diskusjon her en stund. Mange saklige argumenter uten og bli sure.

 

Så det var en tidligere her som mente at man ikke kunne være bilentusiast og like el-bil men det toget tror jeg er gått for lenge siden. Jeg vil nesten dra det så langt som og si an man sliter med og være bilentusiast med en moderne bil. Grunnen til det er at det er svært lite man kan gjøre selv på en ny bil og trimming vil si og programmere om innsprutet, Hvor artig er det da?

 

På den måten var det mye artigere før med en ren mekanisk bil uten noe elektronikk.

Jeg kom til og tenke på det i sommer da jeg hjalp en kamerat med og få igang bilen hans, 1953 mod. Chevrolet. Det var trivelig når jeg hadde demontert fordeleren, smurt opp vektene til fortenningen slk at de beveget seg igjen og justert stiftåpningen. Etter og ha funnet tenningmerkene og vridd litt på fordeleren så var det utrolig tilfredsstillende og høre hvor pent motoren gikk. Var sikkert 20 år siden jeg sist hadde gjort dette. Det blir liksom ikke det samme og plugge til en datamaskin og lese ut feilkoder. Når jeg begynte og interessere meg for det så var jo dette en operasjon alle kunne men nå vet jo ikke ungdommen hva en fordeler er engang. Husker med glede tilbake da jeg var 17 og demonterte min første forgasser og rengjorde den. Da var det med et smil og munnen jeg startet opp og tok en testtur i visshet om at dette hadde jeg fikset selv.

 

Jeg tror dette også er en grunn til at bilpleie er blitt så populært. Det er snart det eneste du kan gjøre selv på en moderne bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche 944 så kan den faktisk brukes til ekspedisjoner i Afrika... :)

 

http://expeditionportal.com/porsche-944-across-africa/

 

gallery_38233_76_1952271.png

 

gallery_38233_76_1059461.png

 

 

Apropos ekspedisjoner i, ehm..velegnede ekspedisjons biler.   :love:

IMG_4822_zps1408af351-640x480.jpg

 

Inuvik or Bust: To the End of the Earth in a BMW M Coupe

 

En historie om øl, geiter og mye mer..

 

"With a barrage of explicit words now escaping my mouth, we both hopped out to assess the damage. The goats head bounced off the roof rack into the roof, its chest devoured the driver’s side mirror, as its lifeless body ricocheted off the rear quarter panel and into the ditch. Poor goat some may say… well, screw that suicidal goat. Poor BMW!" 

 

Screen-Shot-2014-11-13-at-9.33.31-AM-640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune-K: Du kan så si og jeg tror at du har helt rett. Et annet aspekt er at veldig mye teknisk på bilene begynner å bli "proprietært" ved at man stort sett er tvunget til å bruke originale deler over hele linjen inkl. stereo etc. Dette gjør at det har blitt mye dyrere å skru på bilen selv (hvis man i det hele tatt kan skru på bilen selv). Mange bilentusiaster kompenserer derfor ved å bruke en halv formue på bilpleieprodukter, felger og dekk. Her i DK (Århus) er det nesten litt merkelig å observere hvor lite interessert dagens unge voksne er i biler. Man skal et godt stykke ut på landet før man finner klassisk bilinteresse (type: personlig stylet 3/5-serie).

 

bimmerR: Fantastisk og virkelig noe jeg har sansen for. På mange måter var det litt tilsvarende vi gjorde når vi på 80-tallet dro på "ekspedisjoner" til Spania og Gibralter med hhv. Porsche 928S og 931. Den gangen måtte man kjøre på relativt rustikke landeveier fra Valencia. Jeg husker ikke helt hvor, men et eller annet sted på veien var det en mindre by der folk bodde i fjellhuler og mange andre byer var som å gå 30-40 år tilbake i tid. Ikke ulikt deler av Østueropa og Nordafrika idag. Vi møtte forøvrig en tysker på veien som hadde bygget om en MB S-klasse (W116) til personlig campingbil. Han hadde fjernet passasjersetet foran samt baksetet. Deretter hadde han bygget en slags plattform av tre langs høyre side av bilen som fungerte som underlag for en madrass i full lengde. Bak forsetet hadde han et kjøkken som han kunne nå via bakdøren på venstre side. Der hadde han også et solseil som var festet til takstativet. Et lite bord og en campingstol hadde han også. Rutede gardiner rundt baut i bilen gjorde det hjemmekoselig. Alt er mulig bare man går sterkt nok inn for det... just do it!... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tok en tur i M5en igår for første gang på et par måneder, bare for å kjenne på forskjellen fra P85Den.

Det føles faktisk som å gå tilbake til fortiden - på godt og vondt.

Man får jo ståpels på ryggen av lyden av en V10 på 8000 rpm - det er ikke tvil om det, men ting føles gammelt og utdatert.

En ting er det tekniske, også fordi dette er en 2007-modell, men en annen ting er drivlinjen. Selv med så mye krefter, sugemotor og alt det der som er i M5en, kjenner jeg at ting beveger seg og overføres på en helt annen måte enn i Teslaen. Den føles mye løsere og mer skranglete ut der hvor Teslaen er tight og direkte.

Teslaen føles som en stor sammenhengende klump, mens M5en føles mer sammensatt.

Har blitt fortalt en gang at Teslaen har under hundre bevegelige deler - man kan jo bare tenke seg hvor mange som er i M5en...

 

 

 

Meget imponerende!

 

En bedre attest enn det du skriver kan neppe noen bil få. Ordene veier tungt når de kommer fra en M5 / M3 CSL / M3 eier!

Hva syns du om svingegenskapene til Tesla’en? I hvor stor grad klarer den å skjule vekten?

---

 

Diskusjonen om ”bil 2.0” er egentlig meningsløs ettersom begrepet ikke er skikkelig definert. Likevel vil jeg heller ikke nøle med å bruke 2.0-betegnelsen for Tesla’en. Det er godt mulig at alle enkeltkomponentene ikke i seg selv er revolusjonerende men det å sette det hele sammen og faktisk produsere bilen kan godt være det likevel. Execution is everything!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...