Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@[space] det var litt unfair mot BMW å sammenligne AMG-utgave mot vanlig BMW, skulle vært M-Sport. Uansett er det liten tvil om at A-klassen er lekrere utført. Jeg tar BMW i forsvar og sier kjøreopplevelsen veier opp, men de kan ikke leve på den for alltid og snarveier og/eller billige løsninger og materialvalg blir fort lagt merke til (f.eks. blinklyshendel og materialvalg i G30, som ellers er en nydelig bil). Det kommer vel forresten ny 1er snart også, F20 ble lansert i 2011. Ved typisk 7 års-periode så burde 2018 være året for introduksjon av ny. Da krysser vi fingrene for at nye 1eren har et like eller mer moderne og flott interiør som MB A. Jeg er spent på om nye har rwd eller fwd, jeg har ikke satt meg inn i hva som blir. Blir det fwd er det igrunn en skandale...

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir litt feil å sammenligne det som er en eldre bil. Men tror jeg de kommer opp på MB sitt nivå her? njaa...
På den annen side. Det SER bra ut. Spørsmålet er hvordan det oppleves IRL.

Om en ny 1 og/eller 2-serie blir FWD har BMW tapt. RWD er hele essensen og grunnsteinen til BMW. Med FWD og firer under panseret kjøper jeg like gjerne en Audi.

Ille nok at en må opp i "millionsummer" for å få en ok kultivert motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, [space] skrev:

Ja, blir litt feil å sammenligne det som er en eldre bil. Men tror jeg de kommer opp på MB sitt nivå her? njaa...
På den annen side. Det SER bra ut. Spørsmålet er hvordan det oppleves IRL.

Om en ny 1 og/eller 2-serie blir FWD har BMW tapt. RWD er hele essensen og grunnsteinen til BMW. Med FWD og firer under panseret kjøper jeg like gjerne en Audi.

Ille nok at en må opp i "millionsummer" for å få en ok kultivert motor. 

Du tar litt i essensen til problemene til BMW her Space. De ordinære «billige» bilene er stort sett rebadged Mini. 2 serie AT og storebroren. Samt nåværende X1 og X2. Kommende 1 serie vil sikkert også bli UKL. Håper er at 2 serie kan bli RWD. G3* er lite spennende, hybriden kommer som SWD og i sedan utførelse...og nye X3 kommer kun med fossil drivlinje, lite imponerende stadium vi er inne i fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som skjer her utover bakhjulstrekk vs. forhulstrekk (inkl. 4x4 med bias på forhjulstrekk). Det handler også om billigere konstruksjonsprinsipper (les: plattformer som primært tilbyr forhjulstrekk) og knapt så høyverdige biler (mindre fokus på balanse og kjøredynamikk).

På bildene av den nye A-klassen ser man også utstrakt bruk av sort pianolakk over det som ganske sikkert er hard plastikk. Dette finner man også f.eks i VW Up! og der må jeg si at jeg foretrekker BMW's noe mer påkostede matte finish på pastikken rundt f.eks midtkonsollen og deler av dashboardet.

Det nye store instrumentpanelet i A-klassen ser imponerende og moderne ut, men det er strengt tatt også både en enklere og billigere applikasjon enn et skikkelig instrumenthus/panel (som naturligvis også kan være digitalt). Jeg ser for meg at både sollys og reflekser kan bli et problem i A-klassen.

Det store digitale instrumentpanelet fører naturligvis også til at designet på hele dashboardet har blitt endret og her er det nok helt sikkert ganske delte meninger om dette er til det bedre. For å sammenligne litt med Model 3 som virkelig er minimalistisk synes jeg at Tesla har gjort en mye bedre jobb hvis det først skal være moderne. Måten Tesla har implementert en stor skjult luftdyse (som også er temmelig avansert) er betydelig mer sofistikert enn hva vi ser på A-klassen, men ikke alle liker den prominente "in your face" skjermen.

Det beste med disse forskjellige løsningene er imidlertid at man idag vanskelig kan si at alle moderne biler ligner på hverandre. Aldri har vi sett flere ulike filosofier vedr. design og teknikk på samme tid. Det er virkelig noe for enhver smak.. :)

model-3-dashboard---head-on-view.jpeg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nettopp et HUD i tillegg var også min første tanke da jeg så interiøret på Model 3. Andre har naturligvis også tenkt det samme og Elon Musk har også kommentert dette. Han sier at bilen er konstruert til å være selvkjørende og at dette kommer for fullt om noen få år og derfor er ikke en ekstra skjerm eller HUD nødvendig. Bilen vil naturligvis hele tiden få de nødvendige oppdateringene når det gjelder software (den har allerede alt som den skal bruke av hardware - forutsatt at dette blir bestilt når bilen skal spesifiseres i konfiguratoren).

Jeg liker virkelig designet på interiøret i Model 3 og tenker at dette er en smart form for minimalisme (ikke ulikt skikkelig skandinavisk design). Plutselig virker tradisjonelle interiører i biler veldig gammeldagse og man kan bare ta av seg hatten for hvordan de tenker ut av boksen i/hos Tesla. Virkelig imponerende... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at BMW kommer med mer el, 5 generasjon kommer 2021, sikkert med inext.

https://www.tu.no/artikler/bmw-investerer-milliarder-i-a-utvikle-fremtidens-elbilbatterier/412875

 

Nær to milliarder kroner legges på bordet de neste årene når BMW investerer i et nytt forsknings- og utviklingssenter for batteriteknologi.

Her skal de utvikle og teste nye batteriteknologi, med mål om å få dette i produksjon.

Ifølge Reuters planlegger bilprodusenten å investere 200 millioner euro (1,93 mrd. kroner) i løpet av de neste fire årene i senteret.

Det betyr selvsagt ikke at BMW først nå skaffer seg kompetanse innen batteriteknologi, men heller at kompetanse fra ulike deler av selskapet skal samles under ett tak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det investeres uten tvil store beløp hos de ulike bilprodusentene når det gjelder overgangen til elektriske biler. BMW har i denne sammenhengen investert mye i bl.a bilfabrikken i Leipzig som bl.a bygger i3 og i8, men de har også gjort andre store investeringer (som du bl.a er inne på) så det er liten tvil om at vi etterhvert kan forvente interessante konkrete resultater i form av nye modeller på veiene.

VAG's styre har som tidligere nevnt akkurat godkjent et program til hele 330 milliarder kroner som skal sikre at spesielt VW forblir en ledende bilprodusent også når de elektriske bilene tar over om få år. VAG føler naturligvis en ekstra forpliktelse i denne sammenhengen med tanke på historien og navnet Volkswagen/Folkevogn. 

Det er verdt å tenke litt over at Tesla allerede har gjort mange av disse investeringene og de har i motsetning til bl.a BMW og VAG populære bilmodeller i markedssegmenter der tyskerne ennå ikke er representert (større familiebiler). Tesla har også en etablert infrastruktur både når det gjelder produksjon av batterier og ladestasjoner som de tyske bilprodusentene mangler. I tillegg har Tesla Connected Drive i et format som også ligger langt foran de fleste andre bilprodusentene. 

Apropos BMW's 5th Generation Electric Drivetrains... :)

http://www.bmwblog.com/2017/11/26/video-bmws-fifth-generation-electric-architecture/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.... det er ikke helt det samme nei, men det er et artig eksempel. Jeg har nevnt det før og jeg tror at de elektriske bilene med tiden blir like kule (om enn på en litt annen måte) som dagens biler. Det må forøvrig være finsk sisu som gjør at en såpass gammel fyr som "The Rally Professor" Rauno Aaltonen (79) stadig kjører så bra... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til begynnelsen (i alle fall i relativt moderne tidsregning) og bilmodeller som f.eks 911, 914, E9, M1 etc. var toppen av kransekaken. Dette var på 70-tallet og jeg var en ung gutt som ennå ikke ordentlig hadde begynt å interessere meg for biler. Jeg husker imidlertid E9 CSL "Batmobile" og selvfølgelig Porsche 911 (inkl. varianter), men også 914. Akkurat 914 synes jeg idag er en av de aller mest spennende gamle modellene fra Porsche og tilsvarende med E9 når det gjelder BMW. Vi snakker virkelig gammeldags teknikk, men du verden for en sjarme og ikke minst inspirerende lydbilde. Når det gjelder begynnelsen på BMW Motorsport (idag BMW M) er det verdt å nevne at utgangspunktet var Ford's store suksesser i billøp med Jochen Neerpasch og Hans Joachim Stuck som de ledende personene (bildene er dessverre forsvunnet ettersom forumet er oppdatert). Lydbildet fra M1'en her i videoen fra Eifelrennen 2009 er bare fantastisk...   :)

https://petrolicious.com/articles/this-group-5-bmw-csl-batmobile-spent-decades-in-an-indonesian-barn

Mario-Bok-BMW-CSL-Gosser-Beer-99-2000x10

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...