Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Kall meg gjerne for kjip, men den nye Peugeot 508 her faktisk skikkelig kul. Jeg har tidligere uttalt at dagens 508 RXH-utgave er kul og det står jeg fortsatt for. Vi kan starte med å se reklamefilmen til den:
 

Joda, kanskje ikke verdens beste film, men den allerede her ser lovende ut.
Jeg synes de virkelig har truffet blinkskudd og den blir absolutt ikke utdatert med det første. Jeg er spent på stasjonsvognen og RXH-utgaven når den kommer. Slik jeg skjønte når jeg pratet med forhandleren i fjor på denne tiden skal 508 komme i 4x4-utgave på den vanlige modellen også, ikke bare i hybridversjonen RXH.

peugeot-508-2202styp-302.389372.43.jpg?a

new-508-interior-rhd.389378.43.jpg?autoc

new-508-first-edition-icockpit-night-vis

peugeot-new-508-red-rear-view.389375.43.

new-508-first-edition-number-plate.38937

Nightvision i instrumentpanelet, perfekt! 
Focal-høytalere, rammeløse dører og ellers lekkert interiør.
Man kan si mye om designet på girspaken om man tenker litt "koffert", men vi lar det gå :beer:

 

http://www.peugeot.no/modell/peugeot-modeller/nye-508.html

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 900 NG anno 1994 husker jeg at jeg prøvekjørte over en helg en eller annen gang rundt 1996-1997. Jeg var i markedet for en oppgradering av vår daværende Peugeot 405 2,0 GTX Break (altså stasjonsvogn og med en ganske morsom GTI motor) og Saab 900 NG sammen med Citroën Xantia Break og Peugeot 406 Break samt en lett brukt BMW E34 Touring var blandt alternativene jeg hadde funnet ut var interessante for meg. Jeg valgte tilslutt en ny Peugeot 406 2,1 TD Break, men det var ikke fordi de andre alternativene var dårligere eller mindre interessante biler.

Xantia'en falt hurtig ut fordi min bedre halvdel ganske enkelt ikke likte bilen (jeg elsket imidlertid bilen med hydraulisk fjæring og det hele) og tilsvarende med en E34 Touring som var en 520i. BMW'en føltes solid og definitvt mer premium enn de andre bilene, men også eldre og mer kjedelig i designet. Saab'en var klart mer spennende (med bl.a "black panel" som var en stor gimmick på den tiden), men den generelle byggekvaliteten var ikke on par med bl.a Citroën og Peugeot. Ergo sto vi tilbake med Peugeot 406 og den var fantastisk i løpet av de rundt 80000 Km vi kjørte bilen før den ble erstattet av en ny dansk Peugeot 406 2,0 HDi (iom. at vi i 1999 flyttet til Danmark).

Som en liten digresjon kikket vi i Danmark på en Alfa Romeo 156 før vi kjøpte Peugeot'en og i likhet med den tidligere Saab'en var den interessant og ikke minst morsom å kjøre med 2 liter bensinmotor, men den generelle byggekvaliteten var dessverre omtrent på samme nivå som Saab 900 NG. Peugeot 406 var uten tvil det beste valget blandt mellomklassebilene på denne tiden og dette ser vi idag også iom. at det stadig kjører ganske mange 406'er i trafikken (i alle fall her i Danmark), mens Saab 900 NG, Citroën Xantia og Alfa Romeo 156 idag er sjeldne biler å se i trafikken.

BMW E34 har i mellomtiden blitt en slags semi-klassiker, men direkte mange er det ikke på veiene. Jeg tenker at de er relativt dyre i drift (i alle fall her i Danmark), men at de som stadig kjører disse bilene daglig er ekte entusiaster (på godt og vondt - ikke alle bilene er like originale og "ordentlige")... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAABen hadde jeg i cirka tre år fra 2009/ 181000 kilometer. Toliteren på 130 hk var en solid sak. Stort sett gode minner fra den, ergonomisk var den meget bra. Sammenlignet med BMW var det ikke mye koselig å skru på den. Jeg skiftet "det meste" av understell, og fjærbeina foran var helt opprustet allerede den gang.

Sjefen min med kone skulle skifte ut sin Citroën C5 1.generasjon, det må ha vært rundt år 2014. Jeg foreslo Saab (mye bil for relativt lite penger, ettersom de hadde gått konkurs) men det syntes hun var for spesielle biler. :-D 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... akkurat som om Citroën var/er veldig mye mer spesielle biler enn klassiske Saab'er. Jeg har også hatt en Citroën C5 av første generasjon (Peugeot 406'en ble etterhvert byttet ut med en Citroën C5 2,0 HDi) og hvis vi ser bort fra den hydrauliske fjæringen er disse Saab'ene på mange måter minst like spesielle (f.eks nettopp dashboardet og ikke minst frontvinduet). Jeg tenker at klassiske Saab kjøpere og ditto klassiske Citroën kjøpere hadde/har mye til felles... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som jeg hadde denne SAABen, hadde en venn av meg nettopp en Citroën Xantia. Jeg betalte 45 tusen for min bil, mens han slapp unna med ikke stort mer enn vrakpant og et par tusenlapper oppå dette. Kilometerstanden var omtrent den samme, og den tekniske tilstanden var ikke så forskjellig som man skulle tro, prisen tatt i betraktning. Xantia-en fikk noen nye understellsdeler, inkludert nye gasskuler til hydraulikkfjøringen, og var en god bil i mange år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... den så jeg, men hadde ikke tid til å gjøre noe med innslaget der og da (takk skal du ha!). Edward China er kul og fortjener bedre enn å spille virkelig annen fiolin i den amerikanske utgaven av Wheeler Dealers (les: Discovery/Velocity). Den tidligere britiske produksjonen er langt bedre og der hadde Ed China også en mye mer fremtredende rolle.

Jeg liker det nye konseptet med Ed China og den norske relasjonen er både artig og tidsriktig. Ed ser også ut til å trives i rollen som programleder så la oss håpe at serien blir en suksess. Såvidt jeg forstår har den norske relasjonen sannsynligvis kommet på plass ved hjelp av Ed's kone - Imogen (litt uvanlig navn) som faktisk er norsk.. :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.4.2018 at 20.25, Fredrik skrev:

Enda en god grunn til å besøke Berlin... :)

 

Aftenposten har idag en artikkel som også tar for seg Berlin for bilinteresserte... :)

https://www.aftenposten.no/reise/Berlin-for-bilnerder-11600b.html

Ellers kom jeg tilfeldigvis over denne videoen på Youtube som omhandler den såkalte Atomkeller Haigerloch der Nazityskland drev en forsøksreaktor (Uranmaschine) som bl.a brukte tungtvann fra Vemork i Norge som moderator. Prominente forskere på dette prosjektet inkluderte bl.a Otto Hahn, Carl Friederich von Weizäcker og Werner Heisenberg (jepp... mannen Walter White i Breaking Bad tok navnet Heisenberg fra). De originale urankubene er stadig radioaktive.

"In your face" får en helt ny mening med Mercedes-Maybach SUV. Selv den nye X7 blir både stilsikker og konservativ i forhold til dette monsteret. Felgene på hele 24" er imidlertid litt kule... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik skrev:

Aftenposten har idag en artikkel som også tar for seg Berlin for bilinteresserte... :)

https://www.aftenposten.no/reise/Berlin-for-bilnerder-11600b.html

"In your face" får en helt ny mening med Mercedes-Maybach SUV. Selv den nye X7 blir både stilsikker og konservativ i forhold til dette monsteret. Felgene på hele 24" er imidlertid litt kule...

Mitt inntrykk er også at Berlin har utrolig mye snacks for bilinteresserte. Burde kanskje ta et skikkelig besøk i byen og gå litt gatelangs selv. Har kun vært innom byen i 1999 og 2006, og da var det ganske raskt og overfladisk.  Kan anbefale to personer på Instagram som deler mye kult:

https://www.instagram.com/berlinclassiccars/

https://www.instagram.com/berlinercarwatching/

Angående Mercedesen, så er det interessant å se at det designet på felgene får en renessanse. Den type felgdesign har jo vært enormt populært blant lowridere (da gjerne mexicanere) i California i flere tiår, spesielt på Chevrolet Caprice og Impala.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.4.2018 at 21.46, Marius2002 skrev:

Kall meg gjerne for kjip, men den nye Peugeot 508 her faktisk skikkelig kul. Jeg har tidligere uttalt at dagens 508 RXH-utgave er kul og det står jeg fortsatt for.
peugeot-508-2202styp-302.389372.43.jpg?a

new-508-interior-rhd.389378.43.jpg?autoc

new-508-first-edition-icockpit-night-vis

peugeot-new-508-red-rear-view.389375.43.

Franske PSA - Peugeot Société Anonyme (ekvivalent til VAG - Volkswagen Aktiengesellschaft) som idag inkluderer Peugeot, Citroën, DS og Opel er uten tvil på vei ut av skyggenes dal når det gjelder spesielt innovativt design, men også nye bilmodeller generelt. PSA var virkelig store på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet (ikke ulikt en slags mix mellom VW og Audi idag), men dessverre mistet de plottet på slutten av 90-tallet og stort sett hele 2000 tallet. 

Jeg har alltid likt Peugeot og Citroën (jeg har totalt hatt 9-10 biler), men DS og Opel har jeg ingen erfaring med. PSA har samarbeidet med Opel i mange år, men de kjøpte bilprodusenten først i mars 2017. PSA står uten tvil foran en formidabel oppgave når det gjelder å diversifisere de ulike bilmerkene i porteføljen og målet er helt sikkert å etterligne VAG slik de gjør det med bilmerkene VW, Skoda, Seat og Audi - altså felles plattformer, motorer, drivverk etc. for en mest mulig effektiv og kostnadsbesparende economy of scale. Jeg tenker at dette blir en utfordring vis a vis nettopp VAG, men allerede nå ser vi at franskmennene satser på nyskapende design samt artige gadgets som man ellers må betale dyrt for i de tyske bilmodellene. Peugeot's virtual cockpit er f.eks standard på alle modeller i 3008 serien som ellers har et fabelaktig moderne design vis a vis f.eks BMW X1 og X2.

Når det gjelder nettopp diversifiseringen av de ulike bilmerkene i PSA så tror jeg at Opel kommer til å få en rolle som minner om Seat bare mer premium. DS skal bli som Audi, Peugeot som VW og Citroën som Skoda bare med et betydelig mer innovativt design. Slik er det ikke idag, men om 5-6 år vil vi ganske sikkert tydelig kunne se konturene av dette konseptet. I tillegg kommer selvfølgelig elektriske biler og dette er også noe PSA satser stort på. De har tilgang til teknologien som ligger bak Opel Ampera-e og første større PSA modell ut på markedet som helelektrisk bilmodell blir trolig DS7 Crossback. Denne modellen skal også selges i USA og vil dermed representere PSA's reintroduksjon på dette markedet siden 1991.

Den franske presidenten Emanuel Macron nærmest belærte den amerikanske kongressen i demokratiske prinsipper under en tale i nettopp den amerikanske kongressen i Washington DC på onsdag (25.04.18). Han minnet dem om at det var de som på 40-50-tallet (altså rett etter den andre verdenskrigen) oppfant moderne demokratiske prinsipper og dettte til stående applaus fra de amerikanske representantene. Jeg tenker at franskmennene er mer smarte enn vi normalt oppfatter dem som i Norge og jeg tror også at dette vil prege franske biler i årene som kommer... :)

Aftenposten - President Emanuel Macron's tale i den amerikanske kongressen

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Akkurat.
Jeg fant dessverre nettopp ut at nye 508 ikke kommer som RXH. Likevel vil det komme en ladbar hybrid og helt sikkert etterhvert(litt frem i tid) en elektrisk utgave. Jeg vet også at den vil få et alternativ med firehjulstrekk som tidligere kun har vært tilgjengelig på RXH(ikke RXH-Line som var tilgjengelig på faceliften). Jeg liker RXH-konseptet som var rettet direkte mot Audi Allroad. Jeg kan tenke meg at denne 508 med ladbar hybrid og firehjulstrekk deler mye av det samme systemet som DS7 Crossback gjør(girspaken er faktisk den samme). DS7 er idag tilgjengelig med bensin og diesel, men vil fra neste vår komme med hybrid. Bensindrift på framhjulene og en elmotor til hver av bakhjulene som til sammen blir 300hk.

2019-DS7-Crossback-hybrid.jpg?w=640&ssl=

 

Jeg er jo veldig glad i firehjulstrekk med de fordeler og ulemper det har, men jeg står veldig sterkt på at SUV skal ha 4x4. Og fant nå i skrivende stund ut at DS7 ikke har 4x4 før hybriden lanseres, heller ikke nye folke-SUVen Peugeot 5008 har 4x4. Så kan man vurdere frem og tilbake om behov og drivstofføkonomi osv., men ja... Jeg finner svært få folke-SUVer idag som er edruelig priset som overgår DS7 Crossback. Selvfølgelig I-Pace og F-Pace, Cayenne, Macan, X5, Q7 og Touareg, men da beveger vi oss i et annet prisleie/marked. X3 er innafor, men med alt det utstyret som DS7 har så detter X3en fort ut også. Bare detaljen med frontlyktene på DS7, som vi diskuterte ved en tidligere anledning, er utrolig kult. Harry, veldig harry, men kult.

Jeg er spent på utviklingen fremover, BMW må slå hardt tilbake. iX3 var ikke akkurat revolusjonerende, men jeg liker modellen likevel, men er det nok? Jeg vet ikke, tiden vil vise. Gleder meg til en elektrisk 4GT. Men da må BMW virkelig lage en elbil med grunnlag lik i3(altså chassis, teknologi, material osv. om du skjønner) og ikke et grunnlag ment for både bensin/diesel, hybrid og el. Det blir fort litt halvgjort, ihvertfall kan det virke slik.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 (altså firehjulstrekk) er generelt ikke viktig på kontinentet med mindre det handler om virkelig kraftig motoriserte bilmodeller + evt. som status i seg selv bare for å ha noe mer utstyr i bilen enn folk flest har. For de aller fleste på kontinentet (som tross alt er det viktigste markedet for de fleste europeiske bilprodusentene) representerer SUV'er en livsstil (les: praktisk bilformat) mer enn en nødvendighet for fremkommelighet som i bl.a Norge. Derfor bygger PSA SUV'er med kun forhjulstrekk samt at det holder prisen nede på et akseptabelt nivå. Når dette er nevnt har bl.a BMW også SUV modeller i den billige enden som kun har forhjulstrekk av samme årsak.

Mitt generelle inntrykk er at BMW har vært betydelig mer frempå imagemessig og teknisk enn bilprodusenten er idag. Spesielt på 80, 90 og deler av 2000 tallet var BMW state of the art på de fleste områder. Konkurransen er betydelig hardere idag og elektriske biler roter det dessverre til for BMW - i likhet med de fleste andre tyske bilprodusentene. Overgangen til elektriske biler gjør vondt på tyskerne og har gjort dette i noen år, men slik er utviklingen ofte for etablerte produsenter når ny teknologi plutselig kommer på banen. Noen klarer omstillingen og forblir ledende, mens andre ender opp i historiebøkene.

Overgangen til elektriske biler vil helt sikkert medføre at enkelte av dagens etablerte bilprodusenter ikke blir med videre (i alle fall ikke slik de fremstår idag). Citroën har mer enn noen annen bilprodusent fått merke dette, men av helt andre årsaker. Det har ikke manglet vilje og teknisk innsikt, men hva som er populært endrer seg hele tiden og plutselig var konseptet Citroën satset på avlegs. Kanskje er det dette BMW merker idag når mange av statusmessige årsaker heller vil ha en Tesla enn en M-modell. Euforien rundt M-modellene (og dermed BMW generelt) har på en måte plutselig blitt borte. Ja - de er stadig svært hurtige og sportslige, men det er liksom ikke det samme som det var bare for noen år siden. Vi har sett dette før med bl.a amerikanske muskelbiler og ikke minst frontmotoriserte sportsbiler som f.eks Porsche 944 og Toyota Supra samt i nyere tid MPV'er.

Apropos et gammelt konsept som imidlertid ikke har gått av moten... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firehjulstrekk skjønner jeg ikke er behov på flatlandet eller i storbyer. Der er det som du sier en livsstil med mindre man bor i Norge(utenom storbyen), altså hvem har bruk for en Range Rover Sport med dens motorkraft og 4x4 i Paris? Ingen, men likevel kryr det av de hos fiffen. Jeg synes 4x4 hører til SUV, men har ingen problemer med å se og skjønne taktikken fra bilprodusentens side. Så trangsynt er jeg ikke, men jeg har likevel en egen mening om saken :) Jeg tror vi egentlig er ganske enige! Sportsbilene idag begynner å få såpass stor motorkraft at 4x4 egentlig er et must for å få plantet kreftene godt i bakken. Det er liksom ikke E30 M3 med 192/197/212hk lengre hvor bakhjulstrekk kommer til sin rett, vi snakker det dobbelte og mere til. 

Jeg venter fortsatt spent på denne og nysgjerrig prisleie den vil ligge på:
https://www.express.co.uk/life-style/cars/901897/VW-Camper-Van-ID-Buzz-update-AI-assistant-Volkswagen

2020... Det er ikke SÅ lenge til :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4*4 er faktisk ganske praktisk i Oslo.

mye dårlig brøytaveier og parkeringsplasser pga at biler står parkert der.

når man så skal inn og ut av disse så er det ganske digg å slippe å tenke og bare kjøre på.

så selv om det går veldig fint uten, så er det ganske praktisk og enkelt å ha 4*4 og også høy bil. Komboen er bare supergull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...