Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg klarer ikke helt å forklare følelsen av å gå fra BMW i3s til Toyota Rav4. Men det var et stort steg tilbake i tid. Jeg kom i prat med et ektepar på BMW og de brukte kun i3en som egentlig var bil nr.2 og ungene deres elsket den. For min del hadde i3en blitt eneste bil. Da må jeg gi slipp på hengerfeste, stor bagasjeromsplass og firehjulstrekk. Er jeg villig til det etter å ha gått hardt ut, opp til flere ganger, å sagt at firehjustrekk er desidert best og jeg aldri skal ha bil uten? Jeg vet ikke :)

 

Du får vente til i vinter og den ene dagen du (kanskje) trenger firehjulstrekk og prøvekjøre da. Jeg gjorde noe tilsvarende da jeg byttet bruksbil. Hadde en E34 525Ix og den var super på alle føre. Når jeg trengte ny bruksbil så gikk jeg til den andre ytterligheten og Kjøpte meg en  Z4. Den har verken stor bagasjeplass, firehjulstrekk eller hengerfeste men fungerer forbausende bra på vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius2002 skrev:

@papertiger og @Fredrik. Hvor skal jeg begynne? :D Jeg var iallefall nysgjerrig på hvordan i3 var med bakovervendt barnesete med isofix. Det stod det nemlig svært lite om på internettet. Med vårt Recaro Zero.1 barnesete som kan roteres 360 grader var inn/utstigning ingen problem. Plassen i passasjersetet foran var fortsatt kjempegod på grunn av de tynne setene. Når jeg satt meg bak så hadde jeg grei plass, men gulvet var litt høyt bak, men da igjen, hvor ofte sitter det voksne baki? Aldri. Vinduene bak på i3 er langt nede på døren som designet viser og ungen ser fint ut.

Så kommer man til selve kjøringen. Det var skikkelig moro og den lille rakkeren var presis og god. Nå er ikke s-varianten aktuell for meg, men det er ikke SÅ stor forskjell på i3 og i3s heller. Rekkeviddeangst har jeg heller ikke, fordi jeg bruker jo bilen bare til og fra jobb (5km hver vei) og butikken +-. Derfor klarer jeg meg med minste batteripakka. Skal jeg på langtur går det fly eller så har opphavet sagt at jeg kan låne deres A4 Allroad anytime.

Jeg klarer ikke helt å forklare følelsen av å gå fra BMW i3s til Toyota Rav4. Men det var et stort steg tilbake i tid. Jeg kom i prat med et ektepar på BMW og de brukte kun i3en som egentlig var bil nr.2 og ungene deres elsket den. For min del hadde i3en blitt eneste bil. Da må jeg gi slipp på hengerfeste, stor bagasjeromsplass og firehjulstrekk. Er jeg villig til det etter å ha gått hardt ut, opp til flere ganger, å sagt at firehjustrekk er desidert best og jeg aldri skal ha bil uten? Jeg vet ikke :)

 

 Vi hadde opprinnelig BMW X3 12’ som bil nr 1, men vår i3 ble brukt til alt - alltid. Også når vi skulle kjøpe skyvedørsgarderobe (innredning) var i3 et selvsagt valg... jeg må ha en hyttebil med hengerfeste (har henger også) så dessverre måtte i3 gå, men tror snart den vil gjøre comeback, en morsom bil som klarer de fleste oppgaver, samtidig som den gjør den med stil.

i helgen har jeg kjørt 40 mil i en 15’ model Peugeot 3008, makan til seniorbrakke... kjønnsløst, trist, uengasjerende og så utdatert teknisk, det er sjelden jeg går ned... men da blir jeg påminnet hvor meningsløs tilværelsen blir med et stykke.. jeg vil ikke kalle det bil, mer transportmiddel.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det eneste som skjer om man lukker fordøren før bakdøren er at døra ikke lukkes på plass. Det blir litt som å lukke en fryst E39-dør for de som har erfaring med det. :)

Og om ein skulle vera uheldig å lukke bakdøra etter førardøra, slik at ein egentlig skulle tru at det vart ein heftig bulk i førardøra, taklar plasten i døra dette heilt fint. Seljaren demonstrerte dette for oss då me kjøpte vår for over fire år sidan. Eg har ikkje testa det på vår, det skal seiast.

Elles kan eg rapportere om eit veldig billig bilhold dei første fire åra. Me har hatt vår inne på to garantisaker... Filleting begge to... Det einaste eg verkeleg irriterar meg over, er dei latterleg (!) dårlege fjernlysa. Dei er verkeleg så dårlege at eg faktisk blir litt uvel når eg tenkjer på det. At blinklysa framme er halogen er dårleg butikk, men at fjernlysa er det, er heilt uforståeleg for meg. No finnest det vel fjernlys med halogen som faktisk lyser opp vegbana, men løysinga i i3 er ikkje ein av dei. Dette er vel noko som er utbetra på faceliften? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg ikke har prøvd å lukke bakdøren etter at førerdøren er lukket, men kan helt klart se for meg at dette ikke vil bli et pent syn. Ellers er alt av lys foran forbedret på facelift. Fjernlyset er nå i hovedlampen og blinklyset foran er i LED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen tvil om at i3 er en temmelig spesiell bil med mengder av karakter og finurligheter. Hvis man ellers kan få bilen til å passe med tilværelsen tør jeg påstå at i3 er en av de aller mest interessante bilene man kan kjøpe og spesielt nå som den har fått 94Ah batteri. i3 passer ikke for alle, men for de den passer er den tett på å være genial. Hadde infrastrukturen når det gjelder ladestasjoner vært litt bedre her i DK hadde jeg seriøst vurdert en i3... :)

Som en forlengelse av det miljøvennlige temaet har jeg i en periode fulgt kanalen "My self reliance" på Youtube. Der bygger canadiske Shawn James en off-the-grid hytte i Ontario som han planlegger å bosette seg i. Jeg liker konseptet og jeg liker hvordan akkurat denne hytten med resten av hyttetunet med bl.a utekjøkkenet er utformet. Nå er hytten for det meste ferdig (han mangler litt av hemsen) og det skal bli spennende å se hvordan han innretter seg når det gjelder solceller, vann og avløp. Det har kommet mye fint utstyr på denne fronten siden jeg holdt på med dette i Norge for 20-30 år siden... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DS3 Crossback er definitivt annerledes og egentlig ganske kul @Marius2002. Jeg tenker at PSA har skjønt hvordan de skal konkurrere mot VAG og spesielt Audi - forutsatt at kvaliteten på bilene er ordentlig og følger tysk standard. Jeg tror ikke at PSA helt er der ennå, men de er godt på vei og jeg tror at oppgaven absolutt er overkommelig innenfor 4-5 år... :)

Når dette er nevnt er det viktig å påpeke hva som er PSA's strategi i relasjon til nettop VAG. PSA er den franske ekvivalenten til VAG og morselskapet til Peugeot, Citroën, DS og Opel. DS skal konkurrere mot Audi, men ta designet til nye høyder - altså mer spennende og sofistikert. Peugeot skal konkurrere mot Volkswagen, men med et betydelig mer avantgarde design og kostbart utstyr som standard. Citroën skal konkurrere mot Skoda/Seat - en slags mix som også inkluderer relativt billige bilmerker som Kia, Hyundai etc.

Opel er litt mer uklart, men jeg tror at målet er en slags mellomting mellom Audi og Volkswagen. Altså designmessig vesentlig mer spennende enn Volkswagen, men ikke fullt så avantgarde som Peugeot - allikevel med mer eller mindre den samme prissettingen som Peugeot. Teknisk vil Peugeot og Opel derfor bli mer eller mindre identiske. Her tror jeg at PSA gjør noe smart ved å essensielt tilby de samme bilmodellene i to forskjellige versjoner til nogenlunde den samme prisen. Liker du et lett radikalt og moderne design kjøper du en Peugeot, men liker du et litt mer konservativt dog stadig moderne design kjøper du søstermodellen Opel. Begge med mer utstyr og sofistikert design enn Volkswagen, til en lavere pris og med nogenlunde samme opplevd kvalitet - dét er en vinner!

DS vil bli mer high-tech enn Peugeot og Opel som f.eks med de omtalte matrix LED lysene a la Mercedes-Benz og et mer påkostet design, utstyr og kvalitetsnivå. Citroën vil trolig holde Seat's prisnivå, men tilby både mer plass og praktiske løsninger for de samme pengene samtidig som designet vil være mer vågalt som f.eks med C4 Cactus og C3 Aircross. Altså designmessig en slags wannabe variant av DS forøvrig akkurat som Seat gjør i relasjon til Audi.

Konklusjonen er derfor at PSA satser på at et spennende design vil gjøre en forskjell i forhold til VAG's ganske generiske industridesign. Jeg liker generelt den logiske og funksjonelle "bauhaus" stilen VAG følger, men det er definitivt på tide med noe nytt og dette er kanskje franskmennenes store sjanse.

På mange måter kan man si at PSA har tatt essensen fra Citroëns gamle storheter som DS, SM, CX, XM, GX samt kanskje til og med 2CV og blandet disse sammen i en moderne kontekst for så å presentere modeller som f.eks DS3 Crossback, C4 Cactus og ikke minst den nye 2018 Opel Insignia som etter min mening helt klart ser fornuftig ut.

Dagens 508 er ikke en Citroën C6 (en fantastisk kul bilmodell), men den er så tett på som det er mulig å komme uten å bli en økonomisk katastrofe kommersielt. Det skal derfor bli spennende å se hvorvidt DS kommer til å bevege seg utover Q2/Q3/Q5 segmentet - hvilket jeg ikke tror at kommer til å skje med det første (jeg kan naturligis ta feil). Den oppgaven tilfaller foreløpig nettopp Peugeot 508 og Opel Insignia med mer eller mindre ekstrautstyr... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 14.50, Fredrik skrev:

Det er egentlig ganske utrolig at G30 M5 klarer seg såpass bra (5. plass - 1/2 mile) i dette selskapet. Du snakker om ulv i fåreklær. Jeg registrerer at Motor Trend igjen har begynt å publisere hele videoer på Youtube. La oss håpe at de fortsetter med dette... :)

 

Jeg måtte flire litt når bilene raser av startstreken og M5en raser av gårde sammen med alle de andre lave superbilene. Helt imponerende at den klarte en såpass bra passering, denne bilen er helt vanvittig rask. Her er BMW virkelig tro mot det opprinnelige M5 konseptet, en familiebil med bortimot superbil ytelser. xDrive er noe denne bilen skulle hatt for lengst 👍

Noen som så resultatet av det lange løpet de hadde i siste halvdel av videoen? Utrolig ukult av Motortrend å legge opp til ett løp til, men rett før de skal kjøre så slutter klippet og man må logge seg på og betale for å se resten... Irriterer meg også at han skjeggete «Hi there» typen fortsatt er med, pleier som regel å skru av i det sekundet han dukker opp i videoene. Savner dog Roadkill og Dirt every day videoene, de var artige og underholdene 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg liker "Hi there" fyren (Jonny Liebermann), men ellers er jeg helt enig. Motor Trend bør virkelig skjerpe seg iom. at de tjener mange millioner pr. episode selv på Youtube med de seertallene de oppnår. G30 M5 er et monster og en helt utrolig bil selv om jeg liker Porsche Panamera Turbo (spesielt Turismo) litt mer. På den annen side har BMW (som du nevner) en fantastisk historie med M5 som Porsche ikke har og dette gjør i min verden M5 (siden jeg kan huske E28 M5) til en av de helt store bilmodellene uansett tidsperiode... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk et par veldig interessante intervjuer av sjefene for hhv. VAG's nye MEB plattform (som alle VAG's nye elektriske biler vil bruke) og VAG's batteridivisjon. De snakker om at et av VAG's primære mål med de elektriske bilene vil være å holde prisen på samme nivå som de konvensjonelle bilene (relativt). De snakker også om rekkevidder på opp mot 450 Km (WLTP) allerede i 2019. Det ser dermed ut som om det er nå det virkelig begynner å løsne for de elektriske bilene ved at de (altså med tysk grundighet og kvalitet) blir tilgjengelige for folk flest... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En BMW, men ikke som du kjenner den... :)

BMW 2002 GT4 Frua er kanskje BMW's minst kjente modell ved siden av BMW Glas GT 2600 V8 og GT 3000 V8 - også populært kalt "Glaserati". Fellesnevneren er den italienske designeren Pietro Frua som også tegnet bl.a Maserati Mistral og var sjefdesigner hos Farina (forløperen til Pininfarina) der han bl.a designet de ikoniske Vespa scooterne. Hans etterfølger i stillingen var ingen ringere enn Giovanni Michelotti. Etter at Pietro Frua i 1944 etablerte sitt eget designbyrå hadde han oppdrag for bl.a Fiat, Maserati, Borgward, Giha (i dag Ford) og Glas - som var en mekanisk virksomhet og senere bilprodusent som i 1895 ble etablert i Dingolfing i Bayern og kjøpt opp av BMW i 1966.

Glas var på 50 og deler av 60-tallet mest kjent for mindre bilmodeller som f.eks "Goggomobil", men i 1964 presenterte de en ganske elegant sports coupé kalt Glas 1300 GT som var designet av Pietro Frua. Målet var å konkurrere mot spesielt britiske bilmodeller som f.eks Austin-Healey, Sunbeam og Triumph. Som for å understreke denne målsettingen ble Glas 2600 GT V8 presentert i 1965. Tanken var å satse enda høyere og konkurrere mot de den gang helt nye bilmodellene Mercedes-Benz W113 230 SL og Porsche 911.

Selv om designet (spesielt fronten) på Glas 2600 GT V8 minnet mistenkelig om den samtidige og imponerende Maserati Quattroporte (også designet av Pietro Frua) hjalp det ikke på salget og året etter kjøpte BMW bilprodusenten. BMW gjorde lite annet enn å bore opp motoren på Glas GT til tre liter (les: BMW Glas 3000 GT) og ellers pynte bilen med BMW rondellen. Noen kilder sier at BMW utviklet en ny bakaksel til bilen, men dette vet jeg ikke om er korrekt. Som en liten kuriositet hadde allerede Glas 1700 GT det som senere kom til å bli kjent som "Hofmeister Kink", men om inspirasjonen gikk fra Wilhelm Hofmeister til Pietro Frua, visa versa eller var en tilfeldighet skal være usagt.

En annen liten (vel ganske stor) kuriositet er at dagens BMW Dingolfing bilfabrikker er en direkte forlengelse av bilfabrikken Glas etablerte på stedet rett etter den andre verdenskrigen. I dag blir 5, 6 og 7-serier samt chassiser for Rolls-Royce i produsert i Dingolfing... :)

https://petrolicious.com/articles/here-s-why-frua-may-have-designed-the-prettiest-bmw-2002

here-s-why-frua-may-have-designed-the-pr   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche har nå skjønt hvordan de skal gripe tidens strømninger og lage god markedsføring av både brandet Porsche og bilene de bygger. Jeg er helt sikker på at Magnus Walker i dag er "sjefideologen" for dette konseptet hos Porsche. BMW trenger virkelig å gjøre det samme, men selvfølgelig på en annen måte. Bort med det stive, symetriske og tekniske - og inn med mennesker, livet og glede over å ha bilene i samvær med andre... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...