Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Godt poeng Marius og jeg anbefaler alle å lese litt i den tråden. Jeg vet ikke om Barockengelens tråd er et forbilde for min egen tråd, men den har i alle fall inspirert meg  når det gjelder å skrive litt mer seriøse innlegg (type: mer levende historie og bedre språk) - og kanskje spesielt etter at Barockengelen selv sluttet å oppdatere tråden tidlig i 2016 (dette er en skam og egentlig trist så fin som den tråden er).

Her er en annen godbit som også har vært nevnt i både denne tråden og Barockengelens tråd nemlig Lancia Thema 8:32. Den modellen var et samarbeide mellom Saab, Fiat og Lancia i perioden 1984-2013 (de siste 13 årene kun som Saab 9000). Lancia var som alltid litt mer spennende og hva var vel mer naturlig enn å installere en V8 motor på 2927 cm3 fra Ferrari 308 (dog med 90 graders veivaksel - altså crossplane istedenfor flatplane som i Ferrari 308) i en ellers ganske alminnelig familiebil. 215 HK og 285 Nm var nok til at 0-100 gikk løs på 6,8 sekunder og topphastigheten var 240 Km/t. Dette var uansett bilmodell ganske respektable ytelser i 1987 da modellen kom på markedet.

Vi skal tilbake til E28 for å finne en BMW ekvivalent til modellen og selv ikke 535i kunne hamle opp med slike ytelser (les: den veide over 100 Kg mer enn Lancia Thema 8:32's godt og vel 1300 Kg). Ergo var det kun E28 M5 som var hurtigere og den var faktisk 5000 DM (ca. 20000 NOK eller ca. 90000 NOK i dagens pengeverdi) billigere i Tyskland. Det er sjelden at M5 fremstår som billig, men i forhold til Lancia Thema 8:32 var E28 M5 faktisk billig. En Ferrari motor gir mye status, men ikke så mye status... :)

Et par kommentarer til Harry Metcalfes alltid interessante videoer. Det er litt artig at han som brite bruker ordet "übercool" og jeg er helt enig i at lydbildet fra V8 motoren i Lancia Thema 8:32 minner temmelig mye om Porsche 928. Det er også verdt å merke seg hvor nærværende dette lydbildet er i forhold til dagens bilmodeller, men allikevel ikke for høyt og masete. Slik var selv kraftige biler på 80 og deler av 90-tallet. Her har vi etter min mening med årene helt klart mistet et interessant aspekt ved hva som gjør en bil spennende i relasjon til karakter og egenart. Dagens "wrappa-wrappa" eksoslyd og ikke minst fake eksoslyd via høyttalerne, som en slags kompensasjon, er bare patetisk etter min mening... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8:32 er en utrolig tøff bil, den modellen har alltid fasinert meg. Jeg liker konseptet med å putte en V8er fra Ferrari i en ellers vanlig Lancia sedan. I dag er fokuset på kjøre egenskaper alt for stort til at de ville ha gjort noe slikt. I den forstand at bilen er veldig fremtung med V8ern der fremme. Men den er på en måte en av få europeiske muskelbiler, veldig kult lydbilde. Samme med spoileren som går opp og ned av bagasjeromslokket, dette er mer vanlig i dag men i en sedan fra slutten av 80 tallet...kult. 

AMS puttet Thema 8:32 opp mot E34 535i da den kom. Selv om ytelsene er ganske like så er det likevel litt epler og pærer å sammenlikne disse to. Pga pris, kvalitet og kjøreegenskaper så ble 535en foretrukken. Men jeg vil påstå at Thema 8:32 er en mer unik bil, iallfall sett nå i ettertid. Ikke til forkleinelse for E34 535i som har blitt en tidløs klassiker, men det går ti 535i for hver 8:32 som finnes. Det gjør den litt spesiell synes jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at E34 er en mye mer moderne bil enn både E28 og Lancia Thema. Her er det viktig å nevne at Lancia Thema ble utviklet helt på begynnelsen av 80-tallet og E28 reelt var kraftig en oppgradering av E12 som kom på markedet i 1972. Det skjedde også utrolig mye rent teknisk når det gjelder biler på slutten av 80-tallet da bl.a E34 kom på markedet. Ikke minst ble det fokusert på karosseriets vridstivhet, understelet, bremser og aerodynamiske egenskaper i høy hastighet. 90-tallet var uten tvil tiåret da mange flere hestekrefter og derfor stabilitet samt sikkerhet i høyere hastigheter ble veldig viktig. 

Et godt eksempel i denne sammenhengen er E31 kontra E24 som BMW faktisk først sluttet å selge i 1989 tiltross for at den ble presentert allerede i 1977 og teknisk var basert på hhv. E12 og E28. E31 var et romskip i forhold og aldri har vel en BMW modell vært mer moderne i forhold til forgjengeren hvis vi ser bort fra kanskje E34. Dette bare understreker mitt poeng om at på slutten av 80-tallet ble bilene moderne slik vi forstår dette i dag. Det er en verden til forskjell og selv E34 føles ikke som en typisk 80-talls bil i dag... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den nye G05 X5, som jeg faktisk synes at er ganske elegant, slår det meg hvor gigantisk grillen (altså nyrene) er. Det er nesten så man tenker at vi nå er i en designperiode der nettopp enormt store griller av krom kommer til å bli husket i ettertiden på linje med f.eks tailfins (heckflosse på tysk) slik de var på amerikanske biler på 50-tallet (f.eks Cadillac Eldorado, Ford Thunderbird etc.)

Det interessante er at dette fenomenet kommer til å bli relativt kortlivet for med en gang de elektriske bilene for alvor tar over er det ikke lenger behov for en grill. Ergo kommer fenomenet også til å bli stående igjen som en siste store markering av stempelmotoren og hvordan den definerte bilenes mest vitale designelement i over 100 år. Ironien er så at heller ikke stempelmotorene har egentlig hatt behov for tradisjonelle griller de siste 25-30 årene. Bare se på BMW E31 fra 1989 som har en ekstremt lav front og knapt nok har en grill, men allikevel er det nok kjøling til en V12 motor på opp mot 6 liter... :)

Allikevel... grillen på den nye X5'en er ikke sååå stor hvis man sammenligner med grillen på den nye GMC Sierra Denali. Her kan man virkelig snakke om en skikkelig grill på linje med hva bilene hadde på 1920-30 tallet da grillen også var en del av selve radiatoren. Jeg liker faktisk denne pickupen, men tenker at den må være et mareritt på mange europeiske veier.. :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye x5 er ingen dum bil. Ryktene sier 80km el rekkevidde i 45e-versjon. Men realiteten blir nok mer 50km, som også er meget bra.

Av nye Q7, GLE og og nye X5, så er sistnevnte min favoritt. Det er jo også den nyeste. GLE er råflott som coupe, mens suven ser litt oppstykka ut bak. Q7 er jo grei men ikke mer... X5 har nok mange gode kvaliteter. Blir spennende å se hvordan den blir å få tak i brukt senere.

Men for meg er det bare én X5 rent utseendemessig: e70! nydelig proposjonert design. Blir som f10 i 5 serien; den korrekte...der alle bitene falt på plass i designavdelingen :)

dagens utgående x5 har jeg aldri likt. Det går nok på feil proposjoner... den er så klumpete. Motsatt av hva e53 var.... og den var bare en e46 på stylter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎09‎.‎2018 den 20.10, Fredrik skrev:

Her er en annen godbit som også har vært nevnt i både denne tråden og Barockengelens tråd nemlig Lancia Thema 8:32. Den modellen var et samarbeide mellom Saab, Fiat og Lancia i perioden 1984-2013 (de siste 13 årene kun som Saab 9000). Lancia var som alltid litt mer spennende og hva var vel mer naturlig enn å installere en V8 motor på 2927 cm3 fra Ferrari 308 (dog med 90 graders veivaksel - altså crossplane istedenfor flatplane som i Ferrari 308) i en ellers ganske alminnelig familiebil. 215 HK og 285 Nm var nok til at 0-100 gikk løs på 6,8 sekunder og topphastigheten var 240 Km/t. Dette var uansett bilmodell ganske respektable ytelser i 1987 da modellen kom på markedet.

Et par kommentarer til Harry Metcalfes alltid interessante videoer. Det er litt artig at han som brite bruker ordet "übercool" og jeg er helt enig i at lydbildet fra V8 motoren i Lancia Thema 8:32 minner temmelig mye om Porsche 928 (som i 1987 som 928 S4 hadde to liter større sylindervolum og over 100 HK mer en Lancia Thema 8:32). Det er også verdt å merke seg hvor nærværende dette lydbildet er i forhold til dagens bilmodeller, men allikevel ikke for høyt og masete. Slik var selv kraftige biler på 80 og deler av 90-tallet. Her har vi etter min mening med årene helt klart mistet et interessant aspekt ved hva som gjør en bil interessant i relasjon til karakter og egenart. Dagens "wrappa-wrappa" eksoslyd og ikke minst fake eksoslyd via høyttalerne, som en slags kompensasjon, er bare patetisk etter min mening... :) 

Det er ikke meningen å fremstå som en bitter og sur grinebiter. Men i likhet med deg synes jeg sportsbilene har blitt ekstremt vulgære i forhold til det de var før.  Fremtoningen til moderne sportsbiler blir for mye "Se på meg!!!" - senest på vei hjem i ettermiddag mens jeg kjørte i tett trafikk i 60 km/t med "Modern Talking" på flatt jern på stereoen passerte jeg en saktegående kø der en motgående Porsche 991 med vinge i 40km/t støyet såpass kraftig at den forstyrret meg midt i refrenget til "Cheri Cheri Lady"....Hva er hensikten med at en bil skal poppe, blafre, buldre og bråke som et forbanna sjøtroll når man ligger i saktegående kø? Det blir rett og slett for mye av det gode. Dette tåpelige fenomenet gjelder da spesielt nyere Lamborghini, Ferrari og Porsche 991. Har jo også tilbringt mye tid gatelangs i Oslo, og blir litt oppgitt over at Frognerveien høres ut som stripa på Notodden eller Mysen. Man klarer ikke lenger å skille superbiler og Esso-rånere i gamle vrak. Forsvinner ikke da noe av vitsen?...

Hadde egentlig tenkt å dele bilder av en 1991 Ferrari 348 TS min far og jeg leide for noen år siden (relatert til at den deler motor med nevnte Thema 8.32), men da jeg kun fant de på papir deler jeg heller et par bilder jeg knipset når vi leide en 1997 Ferrari F355 GTS (motoren er jo en fjern slektning av V8eren i Thema) som er veldig italiensk - første bildet viser en rød Alfa Romeo GTV Spider/Alfa Romeo 164 og nevnte F355, mens andre bildet viser en Fiat Panda/Fiat Cinquecento+164en, F355en og landemerket Agip.

My Pictures0022.jpg

My Pictures0023 bakgrunn.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.... det blir ikke mer 80-tallet enn Modern Talking (tysk eurodisco band), men da hører jeg heller på Talk Talk (engelsk art/experimental band). Begge bandene kom på hver deres måte til å prege musikkstilen på 80-tallet, som med dagens ører virker temmelig gammeldags... :)

Jeg er enig med deg i at det kan virke som om show off delen er det viktigste med mange av dagens biler (ikke kun sportsbiler) og jeg savner faktisk en litt mer tilbakelent diskresjon slik det var med biler som f.eks Mercedes-Benz W124 500E, BMW E34 M5, Porsche 928. Det interessante er at bare 10 år tidligere var f.eks italienske sportsbiler og GT'er alt annet enn diskrete (Lamborghini Espada er et godt eksempel) så dette fenomenet går åpenbart i bølger.

Jeg kom over et par interessante klipp der BMW bruker den samme B58B30 motoren i hhv. G32 640i og G05 X5 xDrive40i. Eksosanlegget og måten lydbildet er tunet på er imidlertid helt forskjellig. I min verden er lydbildet på G05 xDrive40i vesentlig mer sofistikert og ikke minst diskret på den riktige måten. Lydbildet på G32 640i virker i mine ører dessværre bare vulgært og for mye boyracer.

Eksoslyd G05 X5 xDrive40i

Eksoslyd G32 640i 

Ulike nasjonale oljeselskaper er i dag en glemt attraksjon, men på 80-tallet var det faktisk spennende når man kom til et nytt land og andre bensinstasjoner åpenbarte seg. Så visste man at man var i Tyskland, Frankrike eller f.eks Italia. Jeg var veldig fascinert av dette og Shell var favoritten med den kraftige gule fargen som definerte bensinstasjonene. Fine bilder Werther og jeg liker måten du/dere fikk frem kontrastene mellom ulike italienske bilmodeller. Ferrari F355 er nydelig og hvis jeg ikke tar helt feil den siste med vippelys. Savner disse lysene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche lager en haug med spesialmodeller for tida, og alle selger tilsynelatende som hakka møkk, det vil si at de er utsolgt før de kommer i salg. For å ta i skikkelig bygger de en hyllest til 935 i 77 eksemplarer, hver til en startpris på rundt 700.000 Euro. Bilen er basert på 911 GT2 RS og får en 3.8-liters sekser på rundt 700 hester. 935 blir sannsynligvis lettere enn GT2 RS og med mer aero blir den også raskere i svinger.

Ingeniørene hos Porsche har denne gangen hatt lyst til å slå seg løs uten for mange begrensninger, så 935 blir ikke typegodkjent for bruk på vei. Den blir heller ikke laget for å tilfredsstille noen eksisterende klasseregler i racing, så dette blir altså en ren "trackday car" for de som har så gode forbindelser at de får kjøpt en.

Jeg foretrekker lyden fra Porsches boxere uten turbo, men det låter ikke så verst dette heller:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi... flachbau (slant nose) og "Moby Dick" (long tail). Det er uten tvil slike racingmodeller som gjør Porsche helt enestående blandt sportsbilprodusentene. Såvidt jeg vet må nå kjøpere av disse bilene undertegne en kontrakt med Porsche der de garanterer at de ikke har planer om å selge bilen videre med tanke på økonomisk spekulasjon. Porsche ønsker ikke dette og vil at bilene skal brukes til det de er konstruert for. Dette kan jeg ikke få rost nok og det er virkelig prisverdig.

Rundt 700 HK er jo imponerende, men 935 hadde opp mot 845 HK allerede på slutten av 70-tallet... sikkert med enormt turbolag, men allikevel klarte den 0-100 Km/t på 2,6 sekunder og en topphastighet på rundt 370 Km/t. Jeg tenker at selv om Porsche bygger kommersielle spesialmodeller er det allikevel et skritt opp til de ordentlige racingmodellene... :)

Apropos enorme ytelser klarer jeg ikke helt å la være å tenke på Porsche 917/30 som med sin luftkjølte og flate (180°) 12 sylindrede motor på 1100 HK allerede i 1973 klarte 0-100 Km/t på 2,4 sekunder, 0-200 Km/t på 5,6 sekunder, 0-300 Km/t på 11,3 sekunder og en topphastighet på 409 Km/t. 917 er fantastisk og konseptmessig bestefaren til både den nye og gamle 935 (den er dog ikke basert på 911, men på 908)... :)

porsche-917-10.jpg.cebb116bc56276bb86b7abd6e7241a17.jpg

Og så litt for de spesielt interreserte, men du verden så kult... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Peugeot (jeg har hatt 7-8 forskjellige modeller) så er det ingen tvil om at 504 Coupé designet av Pininfarina er en av de aller mest elegante modellene Peugeot har bygget. Modellen kom på markedet i 1969 (tidsnok til å svare på BMW E9 som kom på markedet året før) og basismodellen 504 ble årets bil det samme året. I 1975 fikk 504 Coupé en V6 motor på  2664 cm3 som ytet 138 HK noe som var on par med f.eks BMW E12 525 som ytet 145 HK.

Totalt ble det produsert 3,7 millioner 504 eksemplarer (inkl. 26476 stk. coupéer) i en hel rekke land som f.eks Argentina, Australia, Chile, Kina, Egypt, Kenya, New Zealand, Nigeria, Portugal, Syd-Afrika, Spania, Taiwan, Tunisia... you name it... :)

peugeot-504-coupe-%5B8235%5D.jpg

I forbindelse med årets Mondial de l'Automobile Motor Show i Paris viste imidlertid Peugeot en konseptutgave på en ny elektrisk 504 Coupé som er fantastisk. Designet er kult og retro, men teknikken er moderne og med en kjørelengde på 400+ Km fra et 100 KWh batteri... :)

Apropos melodien i bakgrunnen så minner den i strukturen litt om Human League's "Being boiled" fra 1978. Dette var veldig tidlig elektronisk musikk og den gang så smått kjent som synth-pop. Låten er stort sett spilt inn på en Korg MiniKorg-700... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt mulig annet fint av biler på på 50 og 60-tallet ble det meste designet av italienere. Peugeot begynte samarbeidet med Pininfarina allerede i 1951 og den siste modellen som ble designet i Torino var 406 Coupé fra 1996. Jensen Interceptor ble designet av Carrozzeria Touring Superleggera i Milano små 146 Km fra Torino så det er ikke umulig at påvirkningen var relativt stor begge veier.

Når dette er nevnt har både Jensen Interceptor og Peugeot 504 Coupé et ganske klassisk 60-talls Grand Tourer (GT) design med en coupé, relativt langt panser, frontmotorisert og et bagasjerom (noe Jensen Interceptor forøvrig ikke har). Grand Tourer kommer fra "Gran Turismo" som er et italiensk begrep som omfatter hurtige og strømlinjeformede sportsbiler med de nevnte egenskapene.

Andre samtidige GT modeller som ble designet av Carrozzeria Touring Superleggera og Pininfarina er f.eks Aston Martin DB5, DB6 og Ferrari 330, som alle mer eller mindre har den samme overordnede karosseriformen som Peugeot 504 Coupé.

BMW har forøvrig også brukt italienske designere og det kanskje mest prominente eksempelet er M1 som ble designet av Giorgetto Giugiaro som også designet bilmodeller som f.eks De Tomaso Mangusta, Maserati Ghibli, Lotus Esprit, DeLorean DMC og VW Golf I... :)

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik skrev:

BMW har forøvrig også brukt italienske designere og det kanskje mest prominente eksempelet er M1 som ble designet av Giorgetto Giugiaro som også designet bilmodeller som f.eks De Tomaso Mangusta, Maserati Ghibli, Lotus Esprit, DeLorean DMC og VW Golf I... :)

   

Hehe. Jeg lagde spørsmålene til et rebusløp for BMW klubben for noen år siden. Da var det mange som måtte tenke seg godt om før de fant ut hva M1 og Golf 1 har til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slektskapet mellom BMW M1 og VW Golf I er litt artig, men hvis man tenker etter ser man ganske tydelig et designslektskap som bl.a også inkludere DeLorean DMC, Lotus Esprit S1 og tildels Citroën XM som imidlertid ble designet av Bertone - som også har hovedkvarter i Torino.

Bertone hoppet på "kant" designet noen år etter de andre når det gjelder produksjonsbiler, men de er kjent for konseptmodellen Alfa Romeo Carabo som ble presentert allerde i 1968 og som mer eller mindre startet "kant" designet. Designeren var Marcello Gandini som på denne tiden jobbet for Bertone og designet på Carabo førte direkte til Lamborghini Countach som er selve kongen av "kant" designet (selvfølgelig også designet av Marcello Gandini ).

V6 motoren i Citroën XM og DeLorean DMC fører oss tilbake til Peugeot 504 Coupé iom at dette er den samme PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6 motoren som vi også finner i bilmodeller som Lancia Thema V6 (rett under 8.32 modellen som vi vet hadde en V8 motor fra bl.a Ferrari 308), Peugeot 505/604/605, Talbot Tagora og Volvo 264/760/780 (også designet av Bertone)/960 m.fl... :)

Konseptmodellen Alfa Romeo Carabo anno 1968.

alfa-romeo-carabo_vintage_2.jpg?itok=pzt

Alfa Romeo 33 Stradale anno 1967 har den samme V8 motoren på 1995 cm3 som konseptmodellen Alfa Romeo Carabo hadde - og som forøvrig også var bygget på chassiet til 33 Stradale. Motoren yter opp mot 270 HK ved 9400 rpm og ca. 210 Nm ved 7000 rpm (skikkelig turtallsmaskin med andre ord). Motoren startes ved 1:36... :)

Det er nesten ikke mulig å overdrive hvor markant og viktig "kant" designet var på begynnelsen av 70-tallet. Påvirkningen var enorm og selv Mercedes-Benz forsøkte seg med konseptmodellen C111 i 1970. Designeren var forøvrig italienske Bruno Sacco som kom fra hhv. Ghia og Pininfarina (begge basert i Torino) før han begynte å jobbe som sjefdesigner for Mercedes-Benz i 1975.

Bruno Sacco designet modeller som f.eks W123, W124, W126, W201 og R129 - kanskje noen av de mest signifikante modellene for Mercedes-Benz igjennom tidene (i alle fall etter min mening)... :)

Konseptmodellen Mercedes-Benz C111 anno 1970

1200px-Mercedes-Benz_Museum_C111_2009012

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter med litt mer "kant" design (fritt oversatt fra "wedge" design). Porsche kunne jo heller ikke være dårligere enn alle de andre store bilprodusentene på begynnelsen av 70-tallet og dette resulterte i konseptmodellen Tapiro fra 1970. Igjen var det Giorgetto Giugiaro som var kreativ og denne gangen med Porsche 914/6 - som i utgangspunktet var mye mer kantet enn 911, som Tapiro var basert på. Tapiro hadde en oppgradert variant av boxersekseren på 2341 cm3 (midtmontert siden bilen var basert på 914) som et par år senere ble presentert i 911 S 2,4 anno 1972. 911 S 2,4 hadde respektable 190 HK og i Tapiro ytet boxersekseren imponerende 220 HK (i begge tilfeller selvpustende).

Konseptmodellen Porsche Tapiro anno 1970 med lettkledd dame som var alminnelig på denne tiden.

1970-VW-Porsche-Tapiro.jpg?crop=1xw:1xh;

Som tidligere nevnt designet  Giorgetto Giugiaro E26 M1 anno 1978, men den var basert på konseptmodellen E25 Turbo fra 1972 som var designet av franskmannen Paul Bracq. Han er i dag mest kjent for å ha designet Mercedes-Benz W114/115 "Strich-Acht", men han designet også interessante bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W113 "Pagode", BMW E12 (den første 5-serien), E21 (den første 3-serien), E23 (den første 7-serien) og E24 (den første 6-serien)... :)

E25 Turbo hadde en M10B20 rekkefirer som med turbolader ytet hele 280 HK ved 7100 rpm. I dag er dette ikke spesielt imponerende, men i 1972 var slike tall virkelig imponerende for alt annet enn formelbiler beregnet for banekjøring. Den aktuelle motoren ble også brukt i 2002 Turbo, men da med mer moderate 170 HK ved 5800 rpm. Det som imidlertid er litt interessant er at E26 M1 fikk en selvpustende rekkesekser med nogenlunde identiske ytelser. BMW hadde med andre ord tiltross for E20 2002 Turbo (de alminnelige variantene av 2002 har betegnelsen E10) bestemt seg for at selvpustende motorer var veien å gå fremover (dog med et lite unntak av E23 745i som kom på markedet i 1980).

Konspetmodellen E25 Turbo anno 1972

iso50-bmw-turbo1.jpg

E26 M1 fra 1978 fikk en M88/1 selvpustende rekkesekser som var basert på M49 racingmotoren som bl.a også finnes i E9 3,0 CSL. Begge motorene var i utgangspunktet varianter av "storsekseren" M30. Motorvolumet var 3453 cm3 og effekten var 277 HK og dette var mer eller mindre klasseledende for produksjonsbiler i 1978 (spesielt uten ladeluft). 0-100 Km/t gikk løs på 6,0 sekunder og topphastigheten var 265 Km/t. I Procar racingserien ytet motoren rundt 470 HK uten ladeluft og opp mot 850 HK med ladeluft (altså med turbo).

BMW E26 M1 anno 1978

maxresdefault.jpg

Som man kan se var BMW designmessig temmelig tro mot konseptmodellen E25 Turbo da de presenterte E26 M1 seks år senere i 1978. Fargeforskjellen foran skyldes at frontfangeren på E25 Turbo, som verdens første, var av støtabsorberende kunststoffmateriale. Det som imidlertid nesten er mer interessant er at BMW 11 år senere i 1989 ikke hadde glemt "kant" designet fra E25 Turbo. Da presentert de E31 8-serien som bar umiskjennelige designmessige preg av nettopp E25 Turbo (også selv om motoren er foran i motsetning til i midten som på de to eldre modellene). Kantene på designet var etterhvert lett avrundet, men stadig ganske tydelige. På denne tiden var det omtrent bare Aston Martin Lagonda, Lamborghini Countach, Lotus Esprit og Citroën med modellene XM og tildels Xantia samt noen japanske bilmodeller som holdt fast på "kant" designet i større sammenheng, men jeg synes ikke at dette er til forkleinelse for E31. Modellen er etter min mening den dag i dag stadig en av de mest elegante BMW modellene... :)

BMW E31 8-serien (her som Alpina B12 Coupé 5.7 anno 1992)

b554a4b30535aa44861f7c4319a043c1.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...