Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos Peugeot. Det jeg spesielt liker med Doug DeMuro (som for øyeblikket har hele 2,4 millioner abonnenter på Youtube) er at han utover å teste relativt dyre biler og/eller biler som har vært dyre (og nå er mer tilgjengelige for entusiaster) også enkelte ganger tester mer ordinære biler. Han testet den nye Peugeot 3008 selv om den ikke selges i USA (han testet en meksikansk 3008 i USA) fordi den faktisk er meget bra. Han tester i dette innslaget den nye Toyota RAV4 fordi den også er meget bra. 

Poenget er i denne sammenhengen at både Peugeot og Toyota må kjempe for å holde følge med konkurransen i markedet (drevet fremover av spesielt premium bilprodusentene) og dette fører til temmelig hyggelig priser på de beste bilmodellene fra de mer ordinære bilprodusentene. Som Doug påpeker har den nye RAV4 som standard viktig utstyr som collision warning, adaptive cruise control, blind spot mirror warning etc. og dette til hyggelige 25500 dollar eller 217000 NOK i USA. Dette er billig selv i USA for en såpass stor SUV med en bensinrekkefirer på 2,5 liter og 206 HK.

Den nye RAV4 er foreløpig kun tilgjengelig som hybridbil i Norge (fra 398000 NOK), men den sammenlignbare modellen Peugeot 3008 med tilsvarende sikkerhetsutstyr som RAV4 i USA kan kjøpes for 369000 NOK. Dette er også relativt billig for en ny og moderne bil med såpass mye plass. Aldri har man fått bedre, sikrere og større biler for såpass lite penger og dette er interessant i relasjon til f.eks hvor spartanske noen av BMW's modeller kan være i innstegsmodellene når det gjelder både sikkerhet og komfortutstyr.

Dette fenomenet er selvfølgelig ikke nytt, men det nye er den relativt store forskjellen det er i hva man får for pengene på premium bilmodellene og tilsvarende billigere bilmodeller fra f.eks Toyota og Peugeot som samtidig har viktig sikkerhetsutstyr som standard. Det er intet annet disse bilprodusentene kan gjøre hvis de stadig ønsker å være relevante i et bilmarked som virker besatt av premium og status. Igjen beviser kapitalismen og en åpen markedsøkonomi sitt verd... :)

For min egen del synes jeg at det er interessant å gå litt mer ned i detaljene når det gjelder de enkelte modellene (premium vs. budsjett) innenfor de ulike segmentene. Noen modeller er mer økonomisk kritiske enn andre for bilprodusentene og dette kan man klart utnytte til sin fordel. 

Spesielt 3008, men også RAV4 er viktige modeller for Peugeot og Toyota (noe ikke minst mengden av standard sikkerhetsutsyr viser), men jeg vil tro at det også er mulig å få en hel del artig komfortutsyr med på kjøpet hvis man er litt kritisk og standhaftig i kjøpsprosessen. Tilsvarende også med f.eks Opel Crossland, Grandland og Insignia samt ikke minst Ford Mondeo, Edge og S-Max som alle sliter tungt i et stadig mer konkurransepreget marked.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det faktisk bilbytte idag. Det ble ikke BMW BMW, men en 2018 BMW 225xe M-Sport som bare er gått 4500km, helt ny med andre ord. Det var ikke den bilen jeg trodde jeg kom til å havne opp med, men slik ble det etter en prøvekjøring og test av barnesete. Ble 17" M Sport på sommer og 18" lignende på vinter. Nei, jeg tenker ikke hybridgreiene gjør den nødvendigvis billigere i drift, men man får mye bil for pengene. Kan skrive litt nærmere om hvorfor det ble akkurat denne ikveld :)

So far so good :)

IMG_20190109_160022.thumb.jpg.660da53e32431e8c864b46b0a2543bb0.jpgIMG_20190109_160016.thumb.jpg.c283579fce245347cf8bf9b338435091.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Da ble det faktisk bilbytte idag. Det ble ikke BMW BMW, men en 2018 BMW 225xe M-Sport som bare er gått 4500km, helt ny med andre ord. Det var ikke den bilen jeg trodde jeg kom til å havne opp med, men slik ble det etter en prøvekjøring og test av barnesete. Ble 17" M Sport på sommer og 18" lignende på vinter. Nei, jeg tenker ikke hybridgreiene gjør den nødvendigvis billigere i drift, men man får mye bil for pengene. Kan skrive litt nærmere om hvorfor det ble akkurat denne ikveld :)

So far so good :)

IMG_20190109_160022.thumb.jpg.660da53e32431e8c864b46b0a2543bb0.jpgIMG_20190109_160016.thumb.jpg.c283579fce245347cf8bf9b338435091.jpg

Gratulerer så mye med ny bil! Mye BMW og effekt for pengene. Har skrevet et test av 218i AT mener jeg å huske, men 225Xe er noe ganske annet.

Men hvordan er det med hengerfeste?

Hils Freddy og si jeg trenger en ny i3 senere Iår 😇👍🏻

Lag en dedikert tråd om bilen og fortell om smått og stort. Tror dette blir et hyggelig, moderne og problemfritt bekjentskap Marius, flott farge også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@///M-ini95 Takk :) Ja de er sprek, de gjør 0-100 på 6,5 sekund og til sammenligning gjør en F11 530d samme på 6,2 sekund. Så det er ikke snakk om store forskjeller annet enn at en 530d har mer å gå på i høyere hastigheter(selvsagt). :)

@Ron Jeremy
 Takk (igjen) :D Ja jeg er positivt overrasket og har sittet med Connected Drive store deler av ettermiddagen og ut og inn av bilen for å forstå forskjellen mellom eDrive-oppsettet og alle menyene osv.. Jeg har ikke ordnet lading enda, det skal skje ikveld. Det vil si at det må legges opp til dette og det er på gang nå og det skulle bli ferdig i kveld, i værste fall i morgen. Men dette går selvsagt på et annet budsjett, nemlig hus. Jeg vil si et ladepunkt øker verdien og/eller interessen i boligen. Hengerfeste... Jo , nei.. Det er vel kanskje det eneste jeg har å utsette hittil. Jeg blir litt handikappet, men jeg har pratet med opphavet og får låne deres A4 Allroad de få gangene jeg skal ha bruk for henger. Men så klart er det kjekt med hengerfeste selv og bare ha den friheten. Jeg kan prøve å lage en dedikert tråd, kan opprette ikveld etter litt her. Får ta bedre bilder i morgen, så slipper jeg å bruke annonsebildene, det er litt ukult :)

Send meg etternavnet ditt på PM Lasse, så skal jeg fyre avgårde en hilsning i forbindelse med en takkemelding :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fasinert over hvor billige bilene er i USA, med tanke på hva den RAV4en koster der. Det er latterlig billig, dessuten så har de endelig kommet med ett design som ikke oser pensjonist. Denne i hybrid utgave kommer til å selge som varmt hvetebrød i Norge. Toyota begynner å gjøre litt ut av seg om dagen, GT86, ny Supra og ikke minst så kommer Camry tilbake til Europa. Om den siste blir en hit i dagens SUV baserte markdet gjenstår å se. Den 2,5 litern får vi nok ikke i Norge, men jeg lurer på om den er sprek. For jeg har litt inntrykket av at i USA er det pop med typisk 2,5 liter med ca 200 hester eller 3,5 V6 med ca 300 hester. Det høres jo mye ut, men veldig ofte er disse motorene noe fryktelig late greier. Jeg kjørte en Ford Fusion som er prikk identisk med en Mondeo sedan. Den hadde en 2,5 liters firer med 175 hester, tenkte at det sikkert er helt OK. Men nei, den gikk helt vanvittig dårlig....tror jeg skulle klart å følge den med min E34 520i. Neste gang fikk jeg en Kia Sorento som leiebil, utrolig pen og flott bil egentlig. Denne hadde en 3,3 liters V6er med 290 hester...wow awesome tenkte jeg. Føltes vel egentelig som en bil med maks 200 hk, en vanlig europeisk diesel SUV hadde ikke hatt noe problem å holde følge. Videre så rant bensinen igjennom, tror den brukte nesten 1,4 liter per mil. Jeg skjønnner at bensinen er billig i USA og at man like gjerne kan kjøre V6 bensin, men gi dem i det minste en turbo. 

@Marius2002

Gratulerer med ny bil 👍 Godt å få deg over på riktig merke. Ny bil er jo bare herlig å ha, 225 er kanskje ikke en "ordentlig" BMW men den er iallfall økonomisk og praktisk. Jeg har vel gått hardt ut og ikke anerkjent denne som noen BMW, pga tverrstilt motor og fremhjulsdreven basis. Men jeg håper du tåler det, du kjenner jo meg 😉 En ting er iallfall sikkert, det der er en skikkelig sleeper av en bil, de er sykt mye raskere enn de ser ut. Med den tassen der kan du holde følge med en E34 M5 eller en E60 530d, eller nesten kjøre ifra en E46 330i. Det er litt kult å tenke på hvis noen hardbarkede BMW entusiaster "disser" den 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Her er det bare å disse i vei, jeg tåler alt :) Jeg vil heller ikke kalle det ordentlig BMW om man tenker på BMW slik man er vant til, derfor skrev jeg innledningsvis at det ikke var en "BMW BMW". Likevel er den god å kjøre og selv om den ikke er typisk BMW i design eller kjøreegenskaper(slik man er vant til) så oser det BMW innvendig når man kjører og det var godt.

Jeg kan ta det først som sist hvorfor det ble denne. Skulle jeg hatt en A6 eller F11 med 6r så hadde det blitt en med rundt 100000km på klokka. Jeg kom tilfeldigvis over denne og ville prøve igjen en F45, avtalte og prøvde nå mandag og fikk hentet idag. Denne har bare gått 4500km og med serviceavtale og nybilgaranti var det fristende. Jeg synes ikke den står tilbake for noen andre BMW på sin måte, men jeg skal jo ærlig innrømme at E91en var mer i det typisk BMW. Jeg opprettet en egen tråd nå, så skal jeg ikke poste full @Fredrik sin :) Deilig med skikkelige hovedlys igjen ihvertfall, disse er av LED og så er det M-Sport-stoler. Jeg skulle egentlig ha RAV4en i noen år, men husprosjektet gikk raskere enn antatt og så skjedde det tinger litt plutselig på jobb nå i høst hos både meg og madammen som gjorde at vi kunne prioritere flere tinger samtidig og ingenting er bedre enn det. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Gratulerer så mye med ny bil og denne gangen korrekt bilmerke. Jeg disser ikke valget av biltype og jeg tenker at Active Tourer i dag er såpass etablert som konsept at den er en fullverdig BMW anno 2019. Jeg var imidlertid litt skeptisk i 2014 da jeg skrev denne artikkelen for forumet, men Lasse @Ron Jeremy skrev et halvt år senere en mer utfyllende artikkel der han var betydelig mer positiv etter å ha testet modellen ordentlig... :)

Jeg tror derfor at du har gjort et fornuftig valg og hadde 2AT vært litt billigere her i Danmark ville jeg nok seriøst ha vurdert modellen. Kanskje ikke som 225Xe iom. at den koster hele 388000 DKK (505000 NOK) før ekstrautstyr, men f.eks en 218i. På den annen side er selv en 218i over 130000 NOK dyrere enn en Citroën C4 SpaceTourer med en nesten like sterk dieselmotor; som stadig er den mest fornuftige motorkonfigurasjonen i Danmark (jepp... Danmark ligger 5-10 år etter Norge på dette området).

Uansett så er selve karosseritypen temmelig lik så når det gjelder praktisk anvendelighet stiller vi likt. Du med små barn som trenger litt ekstra plass til barneseter + div. utstyr og jeg med voksne familiemedlemmer som ønsker å sitte komfortabelt både foran og bak på langturer til f.eks Frankrike. Vi klarte oss med en E46 Touring da barna var små, men en Active Tourer hadde jo gjort livet litt enklere for å si det på den måten... :)

Hmmm... 0-100 Km/t på 6,5 sekunder er helt greit. For alt for mange år siden trengte man en V8 motor på 4,7 liter og 300 HK for å oppnå slike akselerasjoner. Porsche 928S var nok litt mer entusiastbil, men den var langt fra like praktisk og ikke hadde den 4x4. Verden har sannelig endret seg ganske mye i den tiden jeg har vært bilentusiast. Liker også at du har opprettet en egen tråd for den nye BMW'en... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ny bil @Marius2002! Godt å se deg tilbake i BMW-land igjen, samme om den bygger på UKL(?)-plattformen, dette er min klare favoritt i denne bilklassen, selv om jeg nok hadde gått for Coutryman SE hybrid som har samme hybridpakka, men det er smak og behag. Gleder meg til å følge med dine erfaringer med og betraktninger rundt denne bilen, samt hvordan lading og PHEV fungerer i dagliglivet med ditt bruksmønster. Det er jo litt av nøkkelen med en PHEV - bruksmønsteret og hva det kan gjøre med utgiftene. 

Ang. utstyrsnivå på premiumbiler kontra «vanlige» biler har jeg flere ganger blitt overrasket over hvor liten forskjell det er, og hvor ofte bl.a. BMW kommer til kort her kontra billigere biler i samme klasse. En kompis kjøpte nettopp en helt ny Peugeot 5008 GT line med 165hk bensin. Den får jo F36’en til å fremstå som rimelig gammeldags innvendig til sammenligning både designmessig og utstyrsmessig, og kjøreegenskapene er definitivt ikke noe å kimse av. Nei, det er ingen BMW-feeling bak rattet, men jeg hadde ikke hatt problemer med å farte rundt i en slik bil, om en ser bort fra SUV-designet kombinert med mangelen på 4x4.

En annen kompis kjøpte en Mazda 3 Skyactiv D ny for et par tre år siden. 2,2-liters dieselen høres ut som en bensinmotor og framstår som en langt roligere og mer raffinert motor sammenlignet med B47’en i BMWen som kom på markedet flere år senere. 

Eneste er kanskje at noen av de funksjonene som er like for begge biler er noe mer raffinerte i BMWen - som HUD - få lager dette så bra som BMW, og Mazda-HUD har vel vært en skjerm som i Pug og Mini frem til nå da den nye CX-5 kan leveres med to versjoner der den dyreste er et skikkelig HUD. Andre ting er iDrive, men der sliter også andre premiummerker mot BMW sin intuitivitet og brukervennlighet. Mazda er kanskje de som har en av de bedre løsninger her da de har kopiert BMW og beholder kontrollhjulet i midtkonsollen fremfor å samle alt på en touchskjerm føreren må ta øynene av veien for å betjene. Bottom line; helt enig med Fredrik i at det har aldri vært så bra som nå å være i markedet for en modell fra de ordinære bilprodusentene, det være seg tysk, japansk, koreansk, fransk eller tsjekkisk. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Du har et godt poeng med at funksjoner og generell opplevd kvalitet virker betydelig mer gjennomført i en BMW kontra f.eks Peugeot og Mazda. Det kan godt være at alt dette utstyret egentlig er OK i billigere biler, men kvalieten skinner igjennom på en BMW og det skulle egentlig bare mangle så dyre som de er.

På den annen side. Hvis man først skal gjøre noen prioriteringer er det faktisk for min del litt vanskelig å se bort fra f.eks Peugeot. Som jeg skrev i et tidligere innlegg i tråden er selvfølgelig ikke f.eks Peugeot like gedigen kvalitetsmessig som en sammenlignbar BMW, men den er langt fra dårlig og så koster den heller ikke så mye (det skiller typisk 100000 NOK). For disse pengene kan man oppgradere den franske bilen til en sterk BlueHDi dieselmotor på 180 HK samt 8-trinns automatgear + stort sett alt utstyr og allikevel vil den koste mindre enn en sammenlignbar BMW modell som innstegsmodell uten ekstrautstyr.

Vår tidligere E46 318d Touring (115 HK) var en slik BMW modell og jeg var kjempefornøyd med bilen i de 10 årene og hele 340000 Km vi kjørte med den, men det er ingen tvil om at til prisen (som var rundt 550000 NOK her i Danmark i 2004) kunne vi ha fått veldig mye f.eks fransk bil for pengene - f.eks en toppmodell Citroën C5 Break med en 3 liter V6 bensinmotor på 211 HK (altså i 2004 da E46/E39 330i/530i hadde 231 HK) og hydropneumatisk fjæring (et fantastisk system) samt stort sett alt utstyr. Smak og behag, men allikevel et litt vanskelig valg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg tror ikke danske @Fredrik har vært helt på jordet de siste dagene. https://www.tv2.no/broom/10334752/

Valget mellom Peugeot og Ford er for meg omtrent som å velge mellom pest og kolera. Ford har stolte tradisjoner, hvorfor eller hvordan de har klart å unngå SUV bølgen er jo et mysterium. Bil er i en rivende utvikling, europeiske og amerikanske giganter kan falle som fluer hvis de ikke henger seg med på lasset. At Tata går dårlig var interresant, men de har en begrenset portefølje og når verdens største marked i Kina sviktet blir det vanskelig. Men det er nok bare første jordskjelvet i en bransje i enorm endring, slike vil vi se flere av i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At indiske Tata (Jaguar og Range/Land Rover) har problemer og må sparke opp til 5000 medarbeidere er nesten mer interessant enn at Ford sliter i Europa. Dette har Ford gjort lenge og som vi tidligere har vært inne på er ikke Fords europeiske modellportefølje den mest interessante. Hvordan de klarte å unngå SUV bølgen (altså i Europa - i USA har de flere modeller) er sannelig et mysterium @Ron Jeremy , men jeg tror årsaken er at Ford's morselskap i USA allerede for flere år siden mistet interessen for Europa. De tjener deres store penger i USA og spesifikke europeiske modeller er både dyre og relativt lite lønnsomme når konkurransen er brutal i markedet for "brød & melk" biler (altså Ford, Opel, Renault, Peugeot, Citroën, Skoda etc.). Poenget her er å ha economy of scale der kostnadene kan fordeles på mange bilmerker og modeller (som f.eks VAG med Audi, VW, Skoda og Seat).

Tata bygger imidlertid premium bilmodeller og det er primært det kinesiske markedet som svikter i kombinasjon med Brexit, som bare betyr ekstra kostnader for bilprodusenter med en stor andel av produksjonen i Storbritania (som bl.a Tata har). Det store spørsmålet er så hva dette etterhvert også betyr for Porsche, BMW og ikke minst Volvo. Over halvparten av Porsches salg er nå i Kina og BMW er også kraftig eksponert i dette markedet. Volvo's primære strategi har hele tiden vært å bli Tesla i Kina, mens pengene tjenes i bl.a Europa på relativt enkle bilmodeller med 4-sylindrede motorer der de andre premium bilprodusentene varter opp med betydelig mer påkostede 6 og 8-sylindrede modeller. At Volvo kommer unna med dette konseptet er egentlig utrolig, men bilene er overordnet kule og designet raffinert. 

Står vi foran en ny økonomisk krise? Mye kan tyde på dette, men jeg håper virkelig at det ikke går så galt. Norge merket knapt finanskrisen, men i resten av Europa og i USA var den virkelig grusom. Alt stoppet opp og selv i dag kan vi her i Danmark stadig merke etterdønningene ved at f.eks husprisene stadig ikke riktig har innhentet seg fra tiden før finanskrisen for 10 år siden. Folk flest velger sikre økonomiske valg/løsninger og f.eks elektriske biler fravelges fordi man ikke vet hvordan dette markedet vil utvikle seg om 4-5 år når bilen skal byttes ut. En helt annen situasjon enn i Norge med andre ord... :(

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg tror ikke danske @Fredrik har vært helt på jordet de siste dagene. https://www.tv2.no/broom/10334752/

Nå var det vel ikke akkurat salgstall jeg og Fredrik var uenige om, var vel mer hvilket bilmerke som var mest "fargerikt" av Ford eller Peugeot. Men så skal jeg ta Ford litt i forsvar. Jeg synes ikke artikkelen i Broom er helt nyansert, særlig ikke hvis man begynner å grave litt. De skriver at Mondeo kanskje ikke overlever til neste generasjon, pga at de skal fase ut Fusion i USA. I USA har Ford valgt å fjerne samtlige personbiler fra markedet innen 2020, bortsett fra Mustang og GT. Det samme skal Chevrolet gjøre, det samme har Chrysler mer eller mindre gjort. Ingen vil ha sedaner og dette mønsteret ser vi i Europa også, eneste sedaner og stasjonsvogner som ikke virker å være påvirkert av dette er BMW, Mercedes og Audi. Volkswagen stoppet produksjonen av Passat opptil flere ganger i løpet av 2018 for sviktende etterspørsel. Det man kan kritisere Ford for er manglende satsing på SUV og elektrifiserte kjøretøy, siste har mer eller mindre fjernet Ford fra det norske bilmarkedet. Ford har kun tre SUVer, minstemann er Ecosport som egentelig er utviklet for markeder med liten kjøpekraft (India, Sør Amerika og Asia), Kuga er nå 6 år gammel som modell og Edge er for stor og amerikansk etter vår europeiske smak. C-Max skulle de tatt ut for lenge siden, S Max er vel fortsatt ganske populær men vil miste fotfeste til syv seters SUVer ala Tiguan Allspace og Skoda Kodiac. 

Men jeg stusser jo også litt på at dette er så ille som Broom skal ha det til. Jeg ser at i 2018 (Q1 til Q3) så solgte Ford ca 791 000 biler i Europa, nesten 100 000 mer enn Peugeot. Det plasserer Ford på en tredje plass over de mest solgte bilmerkene i Europa, med Renault og Volkswagen foran seg. Jeg tror nok det ligger mye i at Ford i USA har mistet interessen for Ford i Europa, det ser man på produktutviklingen i de respektive markedene. Fra å ligge helt i tet med veldig flotte og riktige produkter i USA til å ligge i bakleksa i Europa med gammelt og lite oppdatert modell utvalg. De bør absolutt få til en snuoperasjon før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå var det vel ikke akkurat salgstall jeg og Fredrik var uenige om, var vel mer hvilket bilmerke som var mest "fargerikt" av Ford eller Peugeot. Men så skal jeg ta Ford litt i forsvar. Jeg synes ikke artikkelen i Broom er helt nyansert, særlig ikke hvis man begynner å grave litt. De skriver at Mondeo kanskje ikke overlever til neste generasjon, pga at de skal fase ut Fusion i USA. I USA har Ford valgt å fjerne samtlige personbiler fra markedet innen 2020, bortsett fra Mustang og GT. Det samme skal Chevrolet gjøre, det samme har Chrysler mer eller mindre gjort. Ingen vil ha sedaner og dette mønsteret ser vi i Europa også, eneste sedaner og stasjonsvogner som ikke virker å være påvirkert av dette er BMW, Mercedes og Audi. Volkswagen stoppet produksjonen av Passat opptil flere ganger i løpet av 2018 for sviktende etterspørsel. Det man kan kritisere Ford for er manglende satsing på SUV og elektrifiserte kjøretøy, siste har mer eller mindre fjernet Ford fra det norske bilmarkedet. Ford har kun tre SUVer, minstemann er Ecosport som egentelig er utviklet for markeder med liten kjøpekraft (India, Sør Amerika og Asia), Kuga er nå 6 år gammel som modell og Edge er for stor og amerikansk etter vår europeiske smak. C-Max skulle de tatt ut for lenge siden, S Max er vel fortsatt ganske populær men vil miste fotfeste til syv seters SUVer ala Tiguan Allspace og Skoda Kodiac. 

Men jeg stusser jo også litt på at dette er så ille som Broom skal ha det til. Jeg ser at i 2018 (Q1 til Q3) så solgte Ford ca 791 000 biler i Europa, nesten 100 000 mer enn Peugeot. Det plasserer Ford på en tredje plass over de mest solgte bilmerkene i Europa, med Renault og Volkswagen foran seg. Jeg tror nok det ligger mye i at Ford i USA har mistet interessen for Ford i Europa, det ser man på produktutviklingen i de respektive markedene. Fra å ligge helt i tet med veldig flotte og riktige produkter i USA til å ligge i bakleksa i Europa med gammelt og lite oppdatert modell utvalg. De bør absolutt få til en snuoperasjon før det er for sent.

Du nevner antall solgte biler, men hvordan ser nederste linje ut for Ford? Røde eller sorte tall? Synd å se et gammelt merke blekne så mye, j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...