Fredrik Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2021 (endret) Jeg tror ID3 egentlig er en ganske fin elektrisk bil, men den er plaget av at VAG ikke har en softwareavdeling som har erfaring med elektriske biler. Dette er egentlig bare trist for hva VAG gjør vil pga. VAG's størrelse prege tysk bilindustri på godt og vondt de nærmeste årene. Det vil i det store utland være vanskelig for bl.a BMW å hevde at de er så mye annerledes selv om de reelt er dette. Det negative bildet som blir skapt av tysk bilindustri er vanskelig å endre i spesielt USA og Kina. Det jeg imidlertid ikke forstår er at Porsche med Taycan viser at de mer enn behersker teknologien med elektriske biler. Porsche er i dag et underbruk av VAG og man skulle derfor tro at det ikke er så vanskelig å overføre know-how mellom de ulike bilmerkene i konsernet, men så enkelt er det åpenbart ikke. Dette med at 20" felger og dekk er svindyre er jo ikke kun relatert til elektriske biler. Jeg kan uten problemer se for meg at folk med alminnelige biler som har slike felger/dekk også har fått seg en relativt ubehagelig overraskelse. Jeg har kikket litt på originale 17 og 18 tommer felger/dekk til vår Citroën Picasso, men 12000+ kroner for en hel oppsetning vil jeg ikke betale (i alle fall ikke til den bilen), så bilen beholder 16" felgene den står på nå. Om ikke annet så er de temmelig behagelige å kjøre med og komforten er upåklagelig selv om hjulene rent visuelt er altfor små. Endret Januar 6, 2021 av Fredrik fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 8 timer siden, Fredrik skrev: Dette med at 20" felger og dekk er svindyre er jo ikke kun relatert til elektriske biler. Jeg kan uten problemer se for meg at folk med alminnelige biler som har slike felger/dekk også har fått seg en relativt ubehagelig overraskelse. Jeg er redd de som har batteribil med store hjul bør kalkulere et større årsbudsjett på dekk enn en som fyller alminnelig drivstoff på sin Mondeo med store hjul. Du sier selv at farten på bytrafikken har gått opp pga batteribilene/ hybridene. Det vil og si at de mye tyngre batteribilene sliter mere dekk. En Model X veier med fører 2533kg og akselererer raskere enn det meste. De må vel være de værste innen dekkbudsjett på et kjøretøy som frakter kun 5-7 personer til kirkekaffen . En Leaf er mere moderat, men den er også raskt ute i lyskryssracet med sine 1545kg å dra på. Jeg husker tilbake til når det begynte å stå TDi og CDI på bilene og eierne skjønte ikke hvorfor de måtte skifte dekk så jevnt, det slapp de jo på sin gamle bil hvor det bare sto en D bakpå And-reas, Marius2002, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2021 (endret) @540isDu har utvilsomt et meget godt poeng med at den tunge vekten på en stor del av de elektriske bilene i kombinasjon med høy effekt utvilsomt sliter mye dekk. Jeg tenkte mer generelt og jeg vil tro at en del eiere av f.eks store og tradisjonelle SUV'er har fått en lite hyggelig overraskelse når dekkene må byttes eller en felg er alvorlig kantkjørt. Jeg har aldri vært en stor tilhenger av store felger, men jeg kan se det visuelle aspektet. Jeg er litt gammeldags den veien og liker litt ekstra gummi på røffe skandinaviske veier. Her i Danmark minner asfaltkvaliteten generelt mye om den tyske, men vedlikeholdet av veiene er ikke like bra som i Tyskland så litt ekstra gummi skader ikke. Vi kjørte over 340000 Km med vår tidligere E46 318d Touring og dette med 15" felger (195/65-15) selv om jeg også hadde en oppsetning originale BMW 16" krysseker felger (205/55-16) i skuret. 15" felgene var mye mer behagelige å kjøre på og faktisk også morsommere. Bilen ble betydelig mindre "satt" på veien og fikk på den måten en mer 80-talls lekende karakteristikk som jeg liker. På Autobahn i høyere hastigheter var selvfølgelig 16" felgene å foretrekke med vesentlig mer ro og stabilitet. Trolig ville en oppsetning 18 eller 19 tommer felger ha vært enda bedre på Autobahn, men med kun 116 HK er det litt begrenset hva man behøver å ha mhp. veldig høye hastigheter. I norske hastigheter gir såpass store felger ingen mening utover det visuelle. Jeg ville nærmest konsekvent ha valgt de minste felgene som rent teknisk passer til bilen (altså i forhold til diameteren på bremsene foran). På den annen side har mange biler i dag enorme hjulhus (en konsekvens av at moderne biler er mye større enn tidligere) og relativt små felger som f.eks 16 og 17 tommere ser nesten bare latterlige ut (hvis de i det hele tatt teknisk passer). På den måten klarer bilprodusentene nesten helt automatisk å selge dyrt ekstrautstyr. Man skulle nesten tro at de har eierandeler i dekkprodusentene... Dette er kanskje tilfeldig, men Wolfgang Reitzle, som i perioden 1976-1999 var sjef for utviklingsavdelingen i BMW og senere CEO hos Ford Premier Group er nå styreformann i Continental AG. Det er naturligvis uansett en tett tilknytning mellom dekkprodusentene og bilindustrien. Endret Januar 6, 2021 av Fredrik Marius2002, And-reas og Rune-K reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2021 (endret) På 2.1.2021 den 20.26, Fredrik skrev: Det er imidlertid alltid litt forvirrende når man ser filmer av Spitfire. Har den en Merlin motor (som alle kjenner) eller har den en Griffon motor med et mye større slagvolum og mer effekt? Googles/Youtubes algoritmer er noen ganger ganske imponerende. Plutselig dukket denne videoen opp som et forslag til hva jeg burde se... https://www.youtube.com/watch?v=yDF_C6oQctQ Endret Januar 6, 2021 av Fredrik Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 (endret) Det med hjulstørrelse er nok mote det som alt annet. Når syvern min var ny så var jo moten små hjul, derfor så var standardfelgen 14". Resultatet er jo at bremsene er klart underdimensjonerte. Mercedes W126 hadde også 14" felg som standard. Man skal ikke ha mange oppbremsinger fra høy hastighet før man merker at de begynner og fade. Men siden moten forandrer seg så er det jo blitt nesten umulig og få dekk i riktig dimensjon til en fornuftig pris, derfor kjører jeg nå med 16". På snakk om pris så husker jeg fra jeg var høgger at de dyreste bilene hadde som regel de billigste dekkene. Rart det der. Endret Januar 6, 2021 av Rune-K Fredrik, And-reas og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 (endret) Høres ut som at elbilsjåfører gir på maks ved enhver anledning. For egen del kjører jeg stort sett veldig mykt, uavhengig av biltype. Tror ikke jeg kommer til å få veldig mye høyere dekkslitasje når jeg bytter til elbil. Men jeg valgte 20-tommere da jeg bestilte ny bil, rett og slett på grunn av at jeg likte utseendet. Endret Januar 7, 2021 av ogee1 And-reas, Ron Jeremy og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 Når det gjelder utvikling av programvare til bilene også videre tror jeg ikke det er så viktig å ligge i tet slik enkelte Tesla eiere mener. Hvis man ser på den generelle bileier, så sliter de i dag å utnytte all funksjonalitet i bilen. Ser bare på mine foreldre og min søster at de ikke er i nærheten av å benytte alt. I det daglige er det å kunne starte varmeren fra en app, enkelt kunne sette radio eller spotify på stereoanlegget, justere varmesetet som er det folk faktisk bruker, også kanskje litt navi. Hvor ofte driver dere å endrer på temperatur innstillinger i bilen? hvor ofte går man igjennom kjørecomputer for å se på statistikk over forbruk osv. Hele den over the air oppdateringene som mange maser om, hvor viktig er det egentlig for den jevne kjøper? Fattern bytta akkurat ut x5n med en Volvo v90 t8, han klarer ikke å kjøre den på noe annet en auto, selv om jeg har vist han det flere ganger (snart 70). X5en så drev han fortsatt å navigerte med mobilen, fordi han ikke skjønte iDrive (2014 modell) og han jobbet på it-avdelingen i stor norsk bank. Søsteren min er mer oppgående (midt i 30åra), men å endre kjøreprogram på bilen til sport f.eks. interesserer henne ikke veldig. Og dette tror jeg veldig mange av de store bilfabrikantene er veldig klar over. Nå vet jeg at VAG har stort prosjekt på gang (lansert i ID.3) for å komme seg mer frempå på utvikling av teknologi og har en del utfordringer med kompetanse og kanskje ideer. Men for basis funksjonene vet de hvor de vil og burde være relativt greit å utvikle. Jeg er beta tester på Audi e-tron, og mye av det de viser frem er f.eks skifte teamer på interiørbelysningen. Det er dessverre ting som presser seg frem, fordi Elon leverer det, og da blir kravet at alle andre skal ha mye sånne "tulle" funksjoner også. Kunne de fokusert på å forbedre grunnleggende funksjonalitet som kalkulering av ruter, forbruk osv (gjelder spes elbil) og programmering av motorer osv, så er det ting som gir verdi for meg. Å kunne spille julemusikk og få dørene til å gå opp og ned gir meg liten verdi. Rune-K, ogee1 og And-reas reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 Appropos ID3 og duggproblemet. Har tenkt litt på det, og problemet kan fort være at man rundt en viss utetemperatur(la oss si 4 grader) deaktiverer AC, som mange ukritisk kjører med hele året, å kondenserer det inni bilen og dugger igjen vinduene. En autofunksjon som kanskje ikke er så heldig? Eller burde man vite at man skrur av AC når der ikke er behov? Jeg kjører ikke med AC uten at jeg behøver kjøling og har aldri hatt et duggproblem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 1 time siden, flobben skrev: Når det gjelder utvikling av programvare til bilene også videre tror jeg ikke det er så viktig å ligge i tet slik enkelte Tesla eiere mener. Hvis man ser på den generelle bileier, så sliter de i dag å utnytte all funksjonalitet i bilen. Ser bare på mine foreldre og min søster at de ikke er i nærheten av å benytte alt. Merker dette selv. Jeg setter mer og mer pris på et enkelt og oversiktlig brukergrensesnitt. Helst med knapper for de mest brukte funksjonene. Og, ikke minst, rødt lys i instrumenter og kupébelysning. Så mye mer behagelig enn hvitt eller blått lys. Sånn sett var min E87 med lyspakke fantastisk. De svake rød-orange lysdiodene som var på inne i kupéen hele tida ga et behagelig lys uten å forstyrre nattsynet, samtidig som det gjorde det lettere å finne ting i midtkonsollen eller andre steder i kupéen på natta. And-reas, Marius2002 og flobben reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 (endret) 18 minutter siden, FredrikE24 skrev: En autofunksjon som kanskje ikke er så heldig? Eller burde man vite at man skrur av AC når der ikke er behov? Jeg kjører ikke med AC uten at jeg behøver kjøling og har aldri hatt et duggproblem. Hva er galt med å kjøre med det hele tiden? 🤔 En autofunksjon vil skru på AC. Jeg tenker ikke mye på det, kjører i auto, med mindre jeg overstyrer det av enkeltgrunner der og da. Edit: Jeg var mer påpasselig på mine eldre biler enn på denne jeg farter i nå. Tenker at auto er auto og at den funksjonen burde være optimal idag 🤷🏼♂️ Endret Januar 7, 2021 av Marius2002 Ron Jeremy og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 Nå tar jo AC kompressoren og skrur seg av hvis det blir kuldegrader uansett så ser ikke noe poeng i og skru den av manuelt. ogee1, And-reas, Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 1 minutt siden, Rune-K skrev: Nå tar jo AC kompressoren og skrur seg av hvis det blir kuldegrader uansett så ser ikke noe poeng i og skru den av manuelt. Okei, da kan jeg fortsette å la den stå i auto uten bekymringer 😊 ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2021 (endret) Softwareproblemene for VAG stikker mye dypere enn ulike hjelpefunksjoner og det generelle brukerinterfacet (UI). Utfordringen er at den sentrale softwaren (operativsystemet) i bilen ikke snakker ordentlig med de ulike komponentene i bilen (f.eks klimaanlegget) og sogar også noen ganger henger seg opp (går i en evig loop). Hvorvidt operativsystemet er dårlig skrevet, uferdig eller bare mangler testing (eller en kombinasjon) er uvisst, men det viser uansett hvor kompliserte slike systemer har blitt. Man kan sammenligne fenomenet med når f.eks Apple sender ut nye versjoner av iOS. Den første versjonen er testet til et bestemt punkt der den gjøres offisiell etter flere runder med betaversjoner (av frivillige testere og Apples egne testere). Man vet at det stadig er bugs i programvaren, men at de vurderes til ikke å være kritiske. Dette skjer imidlertid allikevel og blir normalt rettet relativt hurtig med en xx.1 versjon av softwaren. Heldigvis gjennomføres opdateringene automatisk (on the fly) - noe annet ville ha vært veldig omstendelig med tanke på størrelsen slike OS'er etterhvert har fått. Det er derfor ikke så merkelig at Tesla også har valgt en slik modell for deres operativsystem. Jeg er ellers helt enig i at fokus på å forbedre grunnleggende funksjonalitet som kalkulering av ruter, forbruk, rekkevidde i forhold til destinasjon basert på avstand, aktuelt forbruk, værdata, topografi etc er mest viktig. Tesla viser også kontinuerlig hvor mange ladere/stalls som er ledige til enhver tid ved de ulike ladestasjonene og på den måten kan man bedre planlegge turen og/eller stoppe tidligere for å lade hvis dette passer bedre mhp. ledige ladere/stalls (mrk. at man mange steder deler ladekapasiteten ved to og to ladere/stalls). Jeg liker egentlig denne utviklingen som gammel IT-systemutvikler, men som ditto gammel bilentusiast sliter jeg litt med at alt med bilkjøring blir automatisert. Yngre folk tenker nok ikke på den samme måten og fremtiden tilhører definitivt de unge. Jeg kan huske da folk på forum som bimmers f.eks diskuterte justering av forgassere og om ABS bremser virkelig var nødvendig for folk som kunne kjøre bil. Slikt flirer vi bare lett av i dag og denne utviklingen vil bare fortsette. Endret Januar 7, 2021 av Fredrik Ron Jeremy, ogee1 og And-reas reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 7, 2021 Share Skrevet Januar 7, 2021 1 time siden, Rune-K skrev: Nå tar jo AC kompressoren og skrur seg av hvis det blir kuldegrader uansett så ser ikke noe poeng i og skru den av manuelt. Det er jeg klar over, men spørs om det er uheldig på ID3. Jeg bare synser, men hva eller kan få ID3 til å dugge igjen? Jeg skrur nå kun AC på om jeg føler behovet, ellers kan kompressoren få lov til å gå utkoblet. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2021 3 minutter siden, FredrikE24 skrev: Jeg skrur nå kun AC på om jeg føler behovet, ellers kan kompressoren få lov til å gå utkoblet. Det bør den såvidt jeg vet ikke være. Det er noe med at gassen bør sirkulere så pakningene i systemet ikke tørker ut. Jeg lot klimaanlegget på vår tidligere E46 alltid være aktivert uansett årstid og værforhold. Det var kun nødvendig å etterfylle anlegget én gang i løpet av 10 år og 340000 Km. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå