Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On 2/18/2023 at 10:28 PM, Fredrik said:

Jeg elsker disse bilene og har hatt både 924 og 944. Det er derfor en glede å se at 924 nå kommer til heder og verdighet igjen. Designet er fantastisk og kanskje spesielt på 924 Carrera GT som også inspirerte til designet på den senere 944. Det er forøvrig viktig å merke seg at 944 også fikk en helt ny rekkefirer på 2479 cm3 og som senere ble øket til først 2681 cm3 og sist 2990 cm3. Man kan mene mye om Porsche 924 og 944, men det er litt viktig å huske på at de kom på markedet så langt tilbake som hhv. 1976 og 1982. 

 

Jeg hadde jo en 944 NA (førstegangsregistrert 31/12 1987) en kort stund.  Kjekk bil med et design som har tålt tidens tann ganske bra i forhold til mye annet fra tidlig 80-tallet.  Jeg byttet en Mazda MX-5 NA i denne, men må vel innrømme at jeg foretrekker MX-5 i en direkte sammenligning. Sistnevnte veier jo 200kg mindre og har litt mer innebygd moro-faktor. 

Det gikk relativt mange 944 i Norge på 90-tallet, men nå ser man lite til de langs veien. De ble såpass billige utover 2000-tallet at veldig mange endte opp som dele- og banebiler. Prisene har skutt i været (inspirert av mobile.de), i hvert fall annonsert pris, men jeg synes ikke en 944 NA er verdt 120-150 000kr som flere forsøker å få for de. Har aldri kjørt 928, men ser jo samme prisutvikling der. Dog virker de meget tungsolgte, og det er mulig å kjøpe en manuell 928S i grei stand til under 150 000kr.  

Selv solgte jeg 944en og kjøpte en 1985 911 Carrera 3.2 - en helt fantastisk bil som jeg angrer på at jeg solgte. Så etter mange år med savn endte jeg jo opp med en 1980 SC i fjor. Eldre 911 gir en helt unik kjøreglede som man ikke finner i andre biler, de er virkelig noe for seg selv. Gammal Porsche er artig 👍 

SANY0543.JPG

SANY0535.JPG

SANY0553.JPG

SANY0705 nett.JPG

IMG_5681_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@WertherFine bilder og profilen på spesielt 944 slutter aldri å imponere meg. Som 944 Turbo (951) var designet helt genialt. Min 944 var fra annen halvdel av 1985 og hadde derfor facelift interiøret som på din litt over to år nyere 944. Jeg kjøpte imidlertid bilen i 1988 og hadde den i et par år. Den var i Frankrike og Sveits, men det mest minnerike (om man kan si det slik) var å punktere på Autobahn i ca. 220 Km/t rett utenfor Frankfurt am Main. Heldigvis var det på høyre bakhjul så jeg mistet ikke kontrollen over bilen og jeg kunne skifte til nødhjul på innsiden av bilen (altså inn mot autovernet).

Det er litt artig hvordan vi begge har hatt noen av de samme bilmodellene. Vi har begge hatt Porsche 944 og 911 Carrera 3,2. Vi har også begge hatt Mazda MX-5 NA og MB W124. Muligens også flere bilmodeller :)

Jeg var dessverre ikke så begeistret for min 911. Ikke fordi den ikke var kul og faktisk en meget spesiell sportsbil, men fordi jeg på den tiden ikke hadde kjøreferdighetene til å mestre en slik bil. Da var transaksel Porschene betydelig lettere å håndtere med 48/52 vektfordeling (foran/bak). Jeg foretrakk også det generelle designet på transaksel Porschene med motoren foran og rimelig god plass inne i bilen. Pedalene var også helt normale i motsetning til 911'ens pedaler. Transaksel Porschene fungerte etter min mening mye bedre på langturer der man faktisk satt temmelig komfortabelt og som sagt med rimelig god plass til både passasjerer og bagasje.

Jeg elsket også min 928 S, men automatgearet reduserte uten tvil både bilens ytelser og tildels kjøreglede. Ikke så mye i Norge iom at førstegearet gikk til 118 Km/t (alle tre girene var tilgjengelige til enhver tid - den gangen var lovlig hastighet på motorveiene i Norge maksimalt 90 Km/t), men på Autobahn havnet man ofte mellom 2 og 3 gearet. Andregearet gikk til 187 Km/t, mens tredjegearet hadde en teoretisk hastighet på 273 Km/t. Tredjegearet var veldig høyt gearet og det tok derfor tid før bilen i rundt 190 Km/t begynte å aksellerere ordentlig (først ved ca. 220 Km/t). Dette var virkelig irriterende hvis målet var å kjøre hurtigst mulig. Ved litt mer avslappet kjøring var bilen imidlertid temmelig komfortabel og ellers rimelig hurtig.

Med 5-trinns manuell gearkasse skiftet 928 S totalt karakter og var en bil som uten problemer kunne holde følge med bl.a 911 Turbo (930). Med automatgear klarte 928 S med 300 HK såvidt å kjøre fra 924 Turbo (931) som hadde ca. 200 HK (177 HK offisielt, men ca. 200 HK reelt). 924 Turbo holdt følge til ca. 220 Km/t der 928 S'en langsomt dro fra. 928 S'en toppet rundt 260 Km/t, mens 924 Turbo klarte 240-245 Km/t.

En helt annen ting var at 928 S'en veide nesten 1500 Kg. Dette er ikke mye i dag, men hvis man tenker på at 924 veide under 1100 Kg, 944 under 1200 Kg og 911 Carrera 3,2 ca. 1200 Kg var det mye ekstra masse og dette merket man veldig tydelig. 928 S'en var derfor mer en GT enn en ren sportsbil som de andre Porschene.

MX-5'en ga mye kjøreglede og var en veldig artig bil og ikke minst var den åpen, men jeg synes ikke at den ga helt den samme suverene følelsen som f.eks 924. "Syvmils" støvlene manglet liksom og motoren mistet fort pusten når det gikk fort. På den annen side var det å kjøre fort på Autobahn ikke poenget med bilen og alle andre steder var MX-5'en temmelig artig.

Disse bilene er imidlertid veteranbiler nå og kan på ingen måter sammenlignes med moderne biler. Tilbake står sjarmen og den unike opplevelsen som dessverre mange moderne biler ikke klarer å formidle på den samme måten. Det var en annen tid på godt og vondt.   

Min 944 i 1988 på Bygdøynes i Oslo

a1bqp702eogo5f5gtco9.jpg  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja Fredrik, slik går dagene. Jeg har nå hatt min Tesla Model 3 i snart 10 måneder og trives faktisk overraskende godt i den. Jeg har vært inne å fått byttet deler i forstillingen, byttet ledningsnett bakluke, byttet deler i ratt i forbindelse med hornet og fått fikset rasling i dør, alt på garanti og uten spørsmål. Jeg har aldri påstått at bilen er premium og jeg vil heller aldri påstå at det er verdens beste bil, slik jeg dessverre ser mange Teslaeiere mener. Men for prisen og produktet man får, så er totalpakken kanongod :) Og så et det jo gøy at den er rask. Så når folk kommer halvmisunnelig eller skal prøve å vippe meg av pinnen med "uuu Tesla, amerikansk plastikk" så svarer jeg ganske enkelt, "jepp, helt enig". Det er litt gøy. Tar man bilen for det den er og er realistisk på hva det er så går alt bra. Man kan kanskje si at ID.4 eller ID.3, Enyaq osv. er bedre biler og de er kanskje mer bil, men de er ikke like rask og det er på en måte noe som veier mer opp med Teslaen. Hadde vi snakket premium premium og beveget oss mot iX1 så hadde nok tonen vært en annen, jeg liker iX1 utrolig godt. Drømmen er enda i4M50, for en kraftpakke, for en bil og for noen kanongode seter(individuelt). BMW har virkelig klart å skjule vekten i denne, det klarer forøvrig Tesla godt også i TM3. Etter en vinter nå vil jeg si at firehjulstrekksystemet til Tesla er veldig veldig bra, jeg kjører piggfritt og kommer meg fram overalt og den kjører behagelig. De få gangene hekken legger seg ut uprovosert så henter bilen seg selv inn igjen rimelig kjapt :) 

Og ikke minst god plass. Eneste er innlastingshullet i bagasjerommet som er litt begrenset, der har de løst det bedre på Y med hengsling i tak, som på i4.

Satser på enda noen år med denne. Det er ikke serviceintervaller på Tesla, så slikt sett veldig avslappende. Men jeg har bestilt time hos Tesla for bremsesjekk og kabinfilterbytte. Bremseservice så rengjør de og smører opp. NAF skulle ha 2500,- kun for bremseservicen som medlem. Tesla skulle ha 2100,- inkl. filterbytte og deler. Tesla anbefaler bremseservice hver 20000km, men ikke påkrevd. Uansett så er dette lurt på elbil hvor bremsene ikke er like mye i bruk :) 

Bilen er fortsatt litt Donald Duck og litt rar de man møter at man ser fra livet og opp på føreren. Men men :lol: 

95B83387-3033-4D96-9F8E-A1B66B693C01.thumb.jpeg.cac1f6ba812e6efe40e07b1a4ad2cc5b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002Tesla har jo satt ned prisene igjen og nå kan man kjøpe en standard Model 3 med bakhjulstrekk for kun 330K DKK her i Danmark. Det er såpass billig at hvis jeg var i markedet for en elektrisk bil i dag ville jeg uten tvil ha kjøpt denne. Kun bakhjulstrekk er helt OK i Danmark.

Jeg tenker at det er to måter å angripe dette på når det gjelder elektriske biler. Utfordringen er at den tekniske utviklingen med disse bilene går temmelig hurtig så selv 2-3 år er lang tid. Leasing er derfor mest fornuftig, men gode avtaler er faktisk vanskelig å finne. Alternativet er derfor å kjøpe privat, men begrense seg vedr. hvor mye man bør betale og i den billige enden er det etter min mening ingen som slår Tesla Model 3 i dag (ihvertfall ikke her i Danmark). 

Jeg tenkte litt på Peugeot e-208 eller Citroën ë-C4 (de er rent teknisk søstermodeller), men vil man ha noe så banalt som blind spot monitor og ryggekamera koster de begge rundt 280K DKK. Dette er helt klart for mye når man kan få en Tesla Model 3, som teknisk er lysår foran, for kun 50K DKK mer. 

Jeg har imidlertid is i magen og slår ikke til riktig ennå. Mon ikke en ë-C4 om et par måneder med det rette utstyret kommer ned i rundt 240K DKK. Den billigste ë-C4 koster i dag 260K DKK, men jeg rimelig sikker på at Citroën ikke selger mange av disse bilene. Prisen skal uten tvil vesentlig ned for modellen med en ordentlig utstyrspakke. Min tanke er evt. å kjøpe en ë-C4 som en billig bruksbil (akkurat som en C4 ellers er). Bilen imponerer ikke på noen måter, men er absolutt OK og spesielt hvis den koster under 250K DKK med en ordentlig utstyrspakke.

Poenget i denne sammenhengen er at elektriske biler nå for første gang begynner å bli både nogenlunde bra og billige. Dette er nytt etter at spesielt Tesla i flere år har levd høyt på euforien rundt altfor mange hestekrefter med dertil imponerende akselerasjonstider til en altfor høy pris (ihvertfall i min verden). Det blir litt som å si at vi alle sammen har bruk for en 340i uten at en 320i er tilgjengelig. Jeg tar i overført betydning gjerne en 320i, men den skal ha en ordentlig utstyrspakke som standard og være nogenlunde billig.

En standard 320i med sportsautomat og bakhjulstrekk koster forøvrig uten ekstrautstyr hele 553K DKK i Danmark. Dette er helt latterlig i relasjon til f.eks standard Model 3 med bakhjulstrekk som bl.a har 100 ekstra hestekrefter og 150 ekstra Nm. Man kan mene mye om elektriske biler (og Tesla), men når prisforskjellen i dette tilfellet er ca. 220K DKK i BMW'ens disfavør er det ikke vanskelig å velge. Det er ingen tvil om at markedet for bensinbiler i dette segmentet nå er helt ødelagt her i Danmark (og sikkert også i andre land). Tilsvarende dieselbiler (f.eks 320d) lever på lånt tid, men vil mest trolig ha deres markedsnisje i noen få år mer.

En standard BMW i4 eDrive35 uten ekstrautstyr og som har 3 HK mer og 50 Nm mindre enn en standard Model 3 koster her i Danmark hele 140K DKK mer enn Tesla'en. Jeg er usikker på om den er verdt dette (mest trolig ikke), men jeg har ikke kjørt i4 så jeg venter litt med å uttale meg kategorisk. Etter hva jeg har fått med meg er i4 ganske imponerende og dette er bra iom at 3-serien nå definitivt går mot slutten slik vi kjenner modellen.         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke heeelt riktig å sammenlikne prisen på en 320i og Model 3. Den ene er ett premium produkt og den andre er ikke det. Er vel bedre å sammenlikne epler og epler? Jeg ser at en Skoda Octavia koster fra 266 000 DKK og Danmarks mest solgte bil i 2022, Ford Kuga koster fra 314 000 DKK. Det vil si at i Danmark har man en situasjon hvor man fortsatt får fullgode familiebiler langt billigere enn en Model 3. I Norge så har ting utviklet seg slik at man får ikke lenger fullgode familiebiler til prisen av en Model 3. En Octavia koster fra 470 000 NOK og en Ford Kuga koster fra hele 521 000,-. Årsaken til dette ser jeg at i Danmark får man valgt relativt simple utgaver av disse folkebilene, mens i Norge er det kun de påkostede modellene som er tilgjengelig. Hadde helt klart vært mulig å få Octavia til rundt 380 000,- NOK om man kunne valgt "leiebil" spekk her også… Så nå er ting snudd på hode i forhold til bilpriser i Danmark kontra Norge, vi kan ikke lenger selvgode slå oss på brøstet og trøste oss med at i Danmark så er bilene enda dyrere enn her. Dette har snudd, eller det vil si at på dyrere premiumbiler, en del dyre ladbare hybrider og sportsbiler så er fortsatt prisene lavere her enn i Danmark. Men det spiller likevel ikke noen rolle, vil en danske ha seg en X5 M50i så leaser han den til en latterlig lavere pris enn hva tilsvarende bil koster å lease i Norge. Derfor ser man på tross av hva vi i norge tror om danske bilpriser relativt mye fete biler i Danmark de siste årene. Han som kjøper ny M3 i Norge betaler 1,3 mill, det gjør ikke Dansken fordi der koster den 1,8 mill, men han leaser den. 100 000 kr inn og 10 års løpetid så koster denne 8000 kr i måneden, satt litt på spissen. I Norge på leasing med 100 000 inn, maks 5 års leasing…sikkert 18 000,- per mnd.

Dansker leaser biler, en Octavia, Passat eller Kuga koster noen få tusenlapper i måneden. Norge er både bilpriser og leasingpriser blitt helt på trynet om man ikke kjøper elektrisk. Derfor står elbilene for hele 80 prosent av nybilsalget i Norge i 2022, mens det er 20 prosent i Danmark i 2022. Det er verd å merke seg at i Norge får man ikke kjøpe 318 eller 320 lenger. Kun 330e, 330i, 330d og M340i. Og det er ikke fordi alle 3-serie kjøperne etterspør kun disse kraftigere modellene, men det er fordi de "er i veien" for importørens og fabrikkens mål om å selge mest mulig elbil og ladbar hybrid. I 3-serie segmentet skal kunden penses inn på helst i4 eller 330e om det er stasjonsvogn kunden etterspør. Selv med gunstige avgifter på 330e og i4 så ville en 318i kommer mye billlgere ut og sånn sett kannibalisert salg fra de elektrifiserte modellene. 330i og M340i er så dyre at de utgjør ikke noen trussel, og BMW Norge kan spytte ut elbiler slik at det blir lettere for BMW AG å få C02 regnskapet til å gå i balanse i de markedene som ikke er mottagelige for slike biler. Norge er ett lite totalmarked ja, men tro det eller ei så er vi ett viktig marked for produsentene for elbiler. Å kunne trøkke ut 3000 elbiler her er bedre enn de 800 elbilene de kanskje kan trø ut i Italia, selv om Italia er Europas tredje største bilmarked.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Poenget var ikke å sammenligne 320i og Model 3, men å påpeke prisforskjellen i Danmark. 320i'en er beheftet med høye avgifter, mens Model 3 ikke er dette. Det er en villet politikk å presse fossilbilene ut av markedet og det hjelper selvfølgelig at Elon Musk nærmest underbyr markedet. Ingen kan for øyeblikket konkurrere mot Model 3.

Diskusjonen om Tesla er en premium bilprodusent eller ikke lar jeg være. Jeg har ikke erfaring nok med Tesla, men jeg tenker at dette først og fremst er et subjektivt spørsmål. Jeg tenker også at man kanskje bør skille tingene litt ad. Det er forskjell på f.eks materialkvalitet og generell byggekvalitet kontra teknologien som brukes i bilene. Derfor viste jeg også til i4.

Det danske bilmarkedet er forøvrig veldig spesielt. De høye avgiftene gjør at folk reagerer annerledes enn andre steder og man kan derfor ikke uten videre sammenligne med f.eks det norske bilmarkedet. For de fleste dansker er bilen en ren bruksgjenstand og ikke noe man bruker mye penger på. De har nok med høye renter og høye leveomkostninger.

Leasing er stort i Danmark. Fokuset er først og fremst på små/mellomstore biler og temmelig dyre biler, men av to helt forskjellige årsaker. Fellesnevneren er imidlertid et stort verditap. De små/mellomstore bilene brukes som pendlerbiler, mens de store bilene som regel er en form for jobbmessig gratiale.

Biler som f.eks 320i taper derfor markedsandeler for hver dag som går. De er lite attraktive og faller totalt utenfor markedet. Derfor er Model 3 med den nye prisen en sensasjon. Den tilbyr temmelig mye ekstra i en markedsnisje der biler som nettopp f.eks Skoda Octavia og Ford Kuga regjerer når det gjelder spesielt privatbiler.

En helt annen sak er at mange nok vil mene at Model 3 er litt av et kompromiss i relasjon til en Octavia stasjonsvogn eller en Kuga. Da er en standard Model Y et mer naturlig valg, men den koster 375K DKK og ikke 330K DKK. Dette vet selvfølgelig Tesla, men de får allikevel helt sikkert mange nye kunder både når det gjelder Model 3 og Model Y.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker innleggene her der dere deler bilder og historier fra tiden dere ar hatt med Porsche og for min del ,så liker jeg både  928 ,924 / 944 og ikke minst 911 veldig godt .😊

@Werther og @Fredrik fine eksemplarer dere har og har hatt.

Jeg har veldig lyst på en 928 eller en 944 en gang .

Synes de er megaflotte og tøffe .

Kan se for meg at en 944 i god stand må være en gøy bil både i høy fart og i svinger 😊

Mulig jeg tar feil da jeg ikke har fått testet en sånn ,men dette vet vel dere.

Fant forresten et koslig bilde som jeg må dele :

87DCF7ED-B9CB-4792-AAE1-8AD80D8B4C3A.thumb.jpeg.338544d7a9f9a92d9f682c383febe689.jpeg

Når jeg så dette bildet her så minnet det meg om min første e28 med ski på taket og hytte med venner og familie 🥰.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, sveigis skrev:

Liker innleggene her der dere deler bilder og historier fra tiden dere ar hatt med Porsche og for min del ,så liker jeg både  928 ,924 / 944 og ikke minst 911 veldig godt .😊

@Werther og @Fredrik fine eksemplarer dere har og har hatt.

Jeg har veldig lyst på en 928 eller en 944 en gang .

Synes de er megaflotte og tøffe .

Kan se for meg at en 944 i god stand må være en gøy bil både i høy fart og i svinger 😊

Mulig jeg tar feil da jeg ikke har fått testet en sånn ,men dette vet vel dere.

Fant forresten et koslig bilde som jeg må dele :

87DCF7ED-B9CB-4792-AAE1-8AD80D8B4C3A.thumb.jpeg.338544d7a9f9a92d9f682c383febe689.jpeg

Når jeg så dette bildet her så minnet det meg om min første e28 med ski på taket og hytte med venner og familie 🥰.

Hadde jeg vist det , skulle du få overtatt 944 turbo jeg hadde til en fornuftig pris. Den hadde vert perfekt "lett prosjekt" for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skoglund skrev:

Hadde jeg vist det , skulle du få overtatt 944 turbo jeg hadde til en fornuftig pris. Den hadde vert perfekt "lett prosjekt" for deg..

Det hadde vært gøy ja 😊,men deleprisene til disse er vel enorme kontra til gammel Bmw 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Fant forresten et koslig bilde som jeg må dele :

87DCF7ED-B9CB-4792-AAE1-8AD80D8B4C3A.thumb.jpeg.338544d7a9f9a92d9f682c383febe689.jpeg

Når jeg så dette bildet her så minnet det meg om min første e28 med ski på taket og hytte med venner og familie 🥰.

Jeg er helt enig og takk for bildet. Slike gamle bilder med bl.a E28 er koselige og minner meg om en annen tid der ting ikke gikk så fort. Bilene var heller ikke bygget/designet for å være hurtige så fokuset var på komfort med bl.a store vindusflater, høy profil på dekkene og stor fjærvandring (det siste kan man imidlertid ikke se på bildene). Jeg antar at man nesten må ha opplevd dette for å forstå forskjellen til i dag.

Vedr. 924, 944 og 928 kan disse som @Wertherer inne på kjøpes til en relativt rimelig penge. 911'er i god stand er imidlertid temmelig kostbare. Det man imidlertid skal være oppmerksom på er at mange deler til disse bilene ikke lenger kan kjøpes fra Porsche. Porsche vil imidlertid gjerne restaurere bilen for deg (så deler finnes eller lages), men prisen for dette tør jeg ikke å tenke på.

Besøker man Porschemuseet i Zuffenhausen kan man innerst inne ved kafeen se inn i lokalene der gamle modeller blir restaurert av Porsche. Da jeg var der for noen år siden jobbet de bl.a med en 924 Carrera GT (937).

Apropos det aktuelle besøket på Porschemuseet så var det også en flokk russere der som gjorde kraftig oppmerksom på seg selv ved å være ekstremt høylytte og uforskammede. De viste på ingen måter hensyn til andre og bare menget seg frem selv om folk tok bilder eller sto i kø. Dette var i 2013 og dermed før Putin satte igang sitt prosjekt med å gjenskape Sovjetunionen ved å annektere Krim.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart men 928 har alltid vært forbausende billig brukt. Men objektivt så er en 928 hestehoder foran 911 på nesten alle punkter. Der hvor 928 er virkelig forseggjort så er 911, unnskyld utrykket en blikkboks, i forhold. Jeg har skudd så vidt litt på begge typer og det er kjempeforskjell. Det er som mellom 3 og 7 serie. Brukt 7 serie vil ingen ha mens 3 serie er kunstig høyt priset.

944 og 924 er også bra gjennomtenkte konstruksjoner. Det som er synd er at de gravde litt for mye i delehaugen til folkevogn. Det er helt greit og bruke f.eks tannstangen fra Golf i 924 for den synes ikke men det blir litt feil når det første du kommer borti for og åpne døra er et dørhåndtak fra Golf 2. Det oser ikke akkurat kvalitet av det håndtaket. Jeg er usikker men mulig at 924 skulle bli en VW akkurat som 914 skulle ha vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-KDu har helt rett. 924 startet som et VW prosjekt, men ble overtatt av Porsche da det ble klart at 914 (som også var et VW-Porsche prosjekt) etterhvert var en gammel konstruksjon. Porsche hadde forøvrig i denne sammenhengen et intermesso med 912 (som var en 911 med en ombygget motor fra bl.a Boble, altså en boxerfirer.), men heller ikke dette var en farbar vei å gå for å ha en billigere modell under 911. Det fantes forøvrig også en 914/6 modell som hadde en motor fra 911.

Porsche bygget sogar en 914/8 forsøksmodell som hadde en treliter boxeråtter fra racingmodellen 908. Denne bilen finnes på Porschemuseet. 300 HK ved over 8000 rpm fra en hylende boxeråtter i en bil som ikke veide mer enn ca. 950 Kg kan jeg tenke meg var ganske artig. Året var 1969.

924 kom på markedet i 1976, mens 944 først kom på markedet i 1982. Disse modellene var til å begynne med relativt like bortsett fra bl.a karosseriet, sporvidden, motor, gearkasse og bremser. Motoren var Porsches egen i motsetning til motoren i 924 som var en arv fra VW. Porsche bygget imidlertid om på 924 motoren så den fikk 35 ekstra hestekrefter (opp fra 90 til 125 HK). Med tanke på både tidsperioden og hvor lett bilen var (1080 Kg) var 125 HK faktisk rimelig fornuftig. 

I 1985 fikk 944 et nytt interiør, mens 924 ble til 924 S der motoren var den samme som i 944. Det er denne modellen du vil ha hvis du er i markedet for en 924 eller standard 944.

Ellers er jeg helt enig i at 928 var i en helt annen klasse enn de andre modellene. Din sammenligning med 7 kontra 3-serien passer etter min mening ganske bra.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på rå karosseriet til 924 og 944 så er det ikke mye som skiller nei.

En annen ting som Porsche var mye flinkere til på denne tiden enn alle de andre var rustbeskyttelse. Vi hadde en 924 stående på høggeriet i mange år som vi hadde kappet fronten av rett foran torpedoveggen. Den eneste rusten på den var akkurat der hvor vi hadde kappet. Resten av bilen var rustfri og det kunne vi ikke si om de andre merkene vi hadde stående. En Sierra f.eks var det ikke noe poeng i å selge karosserideler fra hvis den hadde stått hos oss et års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, men i 1977 eller 1978 ble 924 helgalvanisert opp til vinduene. 924 Turbo (931) som kom på markedet i 1979 var derfor helgalvanisert på denne måten og selvfølgelig også 944 som kom på markedet i 1982. De første 924 rustet derfor på alminnelig måte og dette var noe vi allerede kunne se på midten av 80-tallet.

Det er forøvrig verdt å merke seg at Porsche betraktet 924 Turbo som en egen modell. Den har internnummeret 931, noe som den alminnelige 924 modellen ikke har. 924 Turbo var med andre ord betydelig mer enn bare en 924 med sterkere motor.

Tilsvarende også med 944 Turbo som har internnummeret 951 som den alminnelige 944 modellen ikke har. Den klassiske 911 Turbo fra 70 og 80-tallet har internnummeret 930 som standard 911 fra den samme tiden ikke har. Som man kan se ble 924 Turbo utviklet rett etter 911 Turbo.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble helgalvaniserte veldig tidlig ja men det er kvalitetsforskjell på galvanisering også. Audi startet jo også med galvanisering veldig tidlig og skrøt veldig av at nå rustet ikke bilene deres lenger og det stemte i vertfall ikke. Og alle som har hatt et nyere folkevogn produkt med sinkslipp kan vel også skrive under på at det hjelper ikke alltid med galvanisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...