Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

På 27.1.2023 den 20.27, Galro skrev:

Den har nå blitt lagt ut til salg på nytt med nye bilder, så bilen er åpenbart fortsatt i landet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289166145

Prisen er dog blitt senket siden sist - med hele 100 kroner. 

Etter seks år på markedet er bilen nå solgt. Utrolig. Jeg føler en æra er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Galro skrev:

Etter seks år på markedet er bilen nå solgt. Utrolig. Jeg føler en æra er over. 

Garantert gått ut av landet. Når man ser på kronekursen og prisen slike tidligere Alpina går for så er det bare å legge to og to sammen. Synd da bilen har norsk historikk siden den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vel, tiden går og BMW E60 5-serie fyller 20 år nå i juli.  De første demobilene til BMW Norge ble registrert i april, men de første bilene til kunder mener jeg ble levert tidig i juli 2003.  Husker jeg så en splitter ny orientblå E60 i Drøbak i juli 2003, og det var virkelig noe helt nytt da.

Selv er jeg veldig glad i E39, så det tok meg mange år å fordøye E60 sitt design og tilslutt begynne å like det. Kjøpte jo ikke E60 før i 2021 (lenge etter at rånerne hadde overtatt modellen), og angrer litt på at jeg ikke gjorde det før da det er veldig kjekke biler.  Mitt eksemplar er en tidlig modell produsert August 2003 og er relativt forsiktig utstyrt da den er solgt ny i Frankfurt. Dog har den det viktigste, og jeg har blitt usedvanlig glad i bilen på tross av at den har vært over snittet dyr å drifte. Den krever at man er på ballen vedrørende vedlikehold, så den passer nok ikke for alle.

Opplevd kvalitetsfølelse er ikke helt på E39-nivå, men reel byggekvalitet er bra.  Driftssikker, starter alltid, byr aldri på noen store overraskelser, ingen oljeforbruk, lavt dieselforbruk, ruster ekstremt lite og ikke minst kjører den utrolig bra med fin styring og understell. Den er også veldig stødig i høye hastigheter og kan fint ligge i 200-250 i timevis og spise opp mil.  Det er fort gjort å bli bortskjemt når man kjører BMW, både gamle og nye, og det er gjerne når man kjører andre bilmerker fra 2000-tallet at man skjønner hvor bra E60 er. Er man glad i å kjøre bil er det jommen meg fine greier...Det er som Fredrik 90 pleier å si - det er veldig få biler som slår totalpakken til 5-serie, selv de eldre.

Så jeg ville bare gratulere E60 med 20-årsdagen!  

bmw_5seriessedan_e60_ser1_03.jpg

bmw_5seriessedan_e60_ser1_05.jpg

bmw_545i_sedan_7.jpg

2008-bmw-5-series-23.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 ja, det er en fantastisk modell fra BMW 👍 Mitt første møte med E60 var igjennom spionbilder publisert i Auto Motor und Sport i 2002. Selv om jeg ikke var gamle karen i 2002 så var jeg meget bevist og opplyst på biler. E39 var helten, det var i mine øyne verdens beste og fineste bil. Jeg husker øynene mine gled over designet på interiøret, utformingen av dørtrekk og midtkonsoll. Hva drev BMW med her, dette var ikke en 5-serie verdig. 

Første gang jeg så E60 live var da kompisen til min fetter som var bilselger hos BMW kom hjem til oss i en sølv 520i. Dette var sommeren 2003. Deilig lyd husker jeg, men fortsatt så synes jeg dette var merkelig greier. Men så ble den populær, ble flere av dem på veien og den fant gradvis veien inn under huden…den var jo tøff. Husker en kjent eiendomsmegler i byen her kjøpte ny E61 535d i 2005…en diesel med 272 hester!! I 2006 så kjøpte opphavet enn splitter ny E60 520d, den første E60 M-sport Bavaria i Arendal leverte. Det var en utrolig fet bil, men jeg ble skuffet over fatterns valg som å gå for 520d kontra 523i. Diesel var det nye store, og overgangen fra E46 320i ble en nedgradering motormessig. Bedre ble det ikke at naboen nedi veien kjøpte identisk bil bare 523i. Han kjørte forbi meg hver morgen på vei til jobb mens jeg sto å venta på bussen til skolen. Ble med andre ord ofte minnet på hva slags herlig drivlinje min far droppet. Men 520d’en tjente oss bra i fem år og overlevde øvelseskjøring med både meg og min lillesøster samt chipping til ca 210 hester. Herja med den med fersk lapp som 18 åring…en 520d (med chip) kan faktisk drifte på tørr asfalt med 275 bakdekk. Bare så synd jeg valgte å finne ut av det i en rundkjøring midt i rushtrafikken mens onkel Alf satt i E-klassen sin noen biler lenger bak… Muttern var ikke begeistra da det kom henne for øret og bruksforbud på E60’en ble ilagt. Da kjøpte jeg E39 520i 2,2…(den orka ikke å drifte på tørr asfalt btw😂)

Bilde av eksakt lik bil, Style 172 felgene synes jeg er fete den dag i dag 😀 275 bakdekk var digert i 2006 😅

IMG_9859.thumb.jpeg.5363f342559d8d14a54632d624bf7eb2.jpeg

Min eierskap med E60 kom mange år senere i form av en oktober produsert 2003 545i som jeg importerte selv fra Sverige. Jeg følte vi nå var kommet dit at E60 var bedre enn sitt rykte, og mye av problemene var ryddet opp i. Bilen var helt fantastisk på alle måter, en helt utrolig fin bil å kjøre med V8er. Nydelig motor i en bil med utrolig gode kjøreegenskaper. Den føles også merkbart mindre enn F10 og G30. Active Steering og Dynamic Drive gjorde bilen helt rå på svingete veier, pluss bilindustriens beste komfortseter som holdt deg på plass. Bilen var driftsikker i mitt eie, med strøken service historikk så synes ikke jeg E60 med N62 motor var risiko å eie. Det er en bil jeg egentlig angrer på at jeg solgte, har nok ikke hatt min siste E60 med V8. Kunne fint funnet meg en 550i LCI med tiden. Dette er biler med en nydelig personlighet 🤩

IMG_6107.thumb.jpeg.1a1451e644336dde46076980e68b4189.jpeg

Jeg stiller meg bak @Werther sitt generelle inntrykk av E60. Finish og material kvalitet var ett lavvanns merke i 5-serie sin 50 årige historie. Det sagt så er det ikke dårlig kvalitet generelt sett, men i forhold til E34 og E39 så synes jeg  at den ikke når opp. Men teknisk, karosserimessig og mekanisk så er E60 en sann kvalitetsbil. Har bilen blitt passet på og fått det vedlikehold som kreves så er dette biler som varer og leverer kjøreglede den dag i dag. En E60 eiet av noen som ikke vil legge penger i den vil gi mye trøbbel. En stor fordel er at disse bilene ruster veldig lite. M54, N52, M47 og M57 er skuddsikre motorer som enkelt går en halv million km om du bare bytter olje og filter jevnlig. E60 er en utrolig fin konstruksjon og en av bilhistoriens mest tidløse biler. Den er tidløs både å kjøre samt å se på 👍

Så jeg føyer meg i rekken og gratulerer evig unge BMW E60 med 20 år på veien 👍 Kommende klassiker, garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther E60 går nok inn i historien som et av de mest vellykkede milenniumsdesignene. Det er vanskelig å forstå at dette er et snart 25 år gammelt design. En riktig og godt velholdt E60 i dag står seg godt, og en 2009-2010 modell fremstår i tillegg som moderne. Ellers interessant å se interiørbildet du la ut. Sett i ettertid røpte BMW altså hvordan facelift dørtrekk ble, et snaut halvår før introduksjon av LCI. Interiøret som er avbildet der er nemlig fra en kinesisk langutgave introdusert i 2006 (pre-LCI). Selv kunne jeg egentlig tenkt meg en helt original 540i (mest fordi den er mer unik enn 550i). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Takk for et både fint og informativt innlegg i tråden. Jeg har mange av de samme tankene og opplevelser når det gjelder E60. Jeg kan også huske at jeg var ganske misfornøyd med designet da modellen kom på markedet. Den var ikke like håpløs som E65, men sannelig ikke langt unna. Det tok noen år, men nå ser jeg begge modellene i et helt annet lys og spesielt E60 fremstår som langt mer elegant. 

Jeg var hos BMW her i Århus da E60 var nogenlunde ny (høsten 2003) og da sto den presentert ved siden av en ny E39. Du snakker om å hoppe etter Wirkola (som jeg forøvrig er altfor ung til å ha opplevd), men det var på mange måter E65 på nytt. E60 var enormt stor og generelt lite attraktiv i forhold til den lave og elegante E39. Ikke bare var den 3,5 cm høyere enn E39, men den var også hele 5 cm bredere i tillegg til å være ca. 7 cm lenger. E60 var massiv og med såpass store panelflater var hjulhusene også enormt store for å få proporsjonene riktig (akkurat dette er kanskje den største forskjellen på eldre og nyere bilmodeller). Totalbildet av E60 var helt klart mer i retning av E38 størrelsesorden enn E39.

Jeg tenker at den nye generasjonen av BMW'er på den tiden (altså primært E90, E60 og E65) var overgangsmodeller som varslet en helt ny tid for BMW. Borte var det relativt kompakte og linjelekkere designet og nytt var volummessige ganske store bilmodeller med god plass og relativt radikale designlinjer (unødvendig skulle det vise seg). Jeg tenker at det var dette jeg reagerte mest negativt på og som stadig, men i mye mindre grad plager meg med bl.a E60.

F10 er en større bil enn E60, men den er faktisk 1 cm lavere og kun 1 cm bredere. Rent visuelt gjør dette imidlertid en stor forskjell sammen med et etter min mening langt mer harmonisk design. Dette er selvfølgelig ikke tilfeldig (BMW fikk innledningsvis relativt mye kritikk for E60 og spesielt E65), men jeg tenker allikevel at bl.a E60 var helt nødvendig for å komme videre for BMW etter den enormt store suksessen med E46, E39 og E38. E60 virket med andre ord som en katalysator i et veldig konservativt marked som 5-serien tross alt befinner seg i. De eksisterende 5-serie eierne var kanskje skeptiske, men den enorme størrelsen på E60 viste uten tvil veien fremover for BMW.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er sikkert flere av oss som har sett filmen "Gone in 60 seconds" med Nicolas Cage fra 1999.  Men her om dagen så jeg originalen fra 1974, og det var virkelig noe for seg selv. 

Den originale "Gone in 60 seconds"-filmen ble laget av Toby Halicki og gitt ut i 1974. En skikkelig B-film med et syltynt budsjett langt ifra Hollywood. Halicki brukte nesten ikke skuespillere i filmen, nesten alle var venner og bekjente som bidro. De hadde heller ikke tillatelser til mesteparten av det de gjorde på offentlige veier i California, så mesteparten ble filmet på søndager for å omgå byråkratiet. Stort sett alle du ser i filmen er reele - dvs virkelige bilselgere, ambulansesjåfører, brannmenn, politimenn, til og med alle menneskene man ser gatelangs som nesten blir påkjørt i diverse scener gatelangs var vanlige folk som bidro. Tidlig i filmen er det blant annet scener fra et bryllup og et racing-arrangement der de stjeler en Rolls-Royce, og her brukte de et virkelig bryllup og arrangement for å spare penger. 

Filmen var ordentlig lavbudsjett, og det er litt surrealistisk å tenke på nå i 2023 50 år senere at de klarte å gjennomføre dette mtp hvor ekstremt mange sinnssyke action- og stunt-scener de gjennomførte langs offentlige gater og veier. Halicki var både produsent, skuespiller og stuntmann, og han skadet seg stygt i et av stuntene i filmen, og hadde ryggproblemer resten av livet som følge av dette. 

Og noe av det mest utrolige med denne filmen er at de brukte samme Mustangen gjennom hele filmen. Jeg stusset selv på dette da jeg fulgte nøye med på alle skadene den fikk underveis i biljakten, og stusset på at jeg ikke fant noen bugs. Alt ser helt reel ut i kronologisk rekkefølge, og det viste seg at dette stemte - den samme Mustangen ble rævkjørt og rundbulket i en time. De hadde en service-pickup som fulgte etter og byttet ut prekære ting i forstilling og kjøling/radiator, men bilen tålte alt og eksisterer den dag i dag i samme rundbulkede tilstand som fra 1974. 

Under filmingen av "Gone in 60 seconds 2" i 1989 ble dessverre Halicki drept under filming - et vanntårn skulle falle ifbm en scene, men en vaier løsnet og dro med seg en lyktestolpe som tok livet av Halicki. 

Filmen ble lagt på is helt frem til en sjef i Hollywood som hadde vokst opp med original-filmen og var en stor fan av Halicki tok kontakt med enken hans. Resultatet ble tilslutt den moderne "Gone in 60 seconds" fra 1999 som de fleste av oss kjenner den. 

Imponerende å se hvordan han vokste opp arbeiderklasse og jobbet seg oppover som høgger/mekaniker der han etterhvert tjente nok penger på å fikse og selge bruktbiler til at han kunne lage film....Jeg ble faktisk litt rørt - en kilde til inspirasjon den mannen der. Selv senere på 70-tallet etter at han virkelig begynte å tjene penger kjørte han den gule Mustangen fra filmen, også kjent som Eleanor, i rundbulket og nedkjørt tilstand rundt om i LA, ofte inn i vaskehaller. 

Etter å ha sett originalen har jeg fått mer respekt for "Gone in 60 seconds" - det er mye mer enn bare en Hollywood-film med Nicolas Cage og en E39 540i.

 

h-b.jpg

th.jpg

gone_in_60_secs_br_5-1024x555.jpeg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 21.14, Fredrik skrev:

Så endelig noe interessant bilrelatert som jeg kan ta fatt i og utbrodere litt i tråden. Jay Leno tester i sin siste episode av Jay Leno's Garage det gamle engelske bilmerket Bristol og modellen er en 403. Denne modellen er en viderutvikling av 400 modellen som kom på markedet seks år tidligere i 1947.

Det som imidlertid er litt interessant på Bristol 403 modellen er selvfølgelig grillen/nyrene. Den minner mye om en BMW grill/nyrer fordi den er en BMW grill/nyrer. Bristol 400 modellen var egentlig en BMW 327 anno 1937 -  som igjen hadde et BMW 326 chassis og en BMW 328 motor. Denne motoren var et lite mirakel av en toliter rekkesekser som ytet opp mot 135 HK. Noe som ikke bare var klasseledende på den tiden, men helt suverent mye i relasjon til motorvolumet og ikke minst at den var selvpustende.

Opprinnelig var det firmaet Frazer Nash som fom. 1934 importerte, samlet og solgte BMW i Storbritania. Bilene ble bygget i München og Eisenach og deretter demontert og sendt til England (Isleworth, rett vest for London). Frazer Nash var med andre ord den offisielle importøren av BMW i Storbritania frem til utbruddet av den annen verdenskrig da krigen naturligvis satte en stopp for videre produksjon av sivile biler og eksport av biler til Storbritania (som alle andre private firmaer i Tyskland måtte BMW også gå over til såkalt krigsproduksjon).

Etter krigen så var BMW fabrikken i München/Dingolfing og Eisenach såpass skadet av bomber at en egentlig bilproduksjon var umulig, men det fantes gamle reservedeler og utenlandsk valuta (spesielt britiske pund og amerikanske dollar) var viktig for den nye tyske økonomien under den nye demokratiske kansleren Konrad Adenauer, så dette ble utgangspunktet for å skippe nybyggede "gamle" BMW'er som deler til Storbritania. På Østtysk side (Tyskland ble som kjent delt etter den andre verdenskrigen) oppsto de samme BMW modellene basert på gamle deler fra den gamle BMW fabrikken i Eisenach som f.eks EMW 328 (Eisenacher Motoren Werke).

Etter krigen overtok imidlertid Bristol Aeroplane Company (BAC) rettighetene fra Frazer Nash til import og salg av BMW'er i Storbritania. BAC (som navnet antyder) hadde tidligere bygget krigsfly (bl.a det kjente lette bombeflyet Bristol Blenheim), men trengte nå sårt andre inntektsmuligheter. De hadde stor erfaring med aluminium fra flyproduksjonen så Bristol 400 modellen fikk et karosseri av aluminium, men allerede på 401 modellen et par år senere ble dette endret til stål av økonomiske årsaker.

Da Bristol 404 kom på markedet i 1953 var BMW grillen/nyrene borte og designet relativt endret i forhold til Fritz Fiedler's originale flotte design, men den fabelaktige rekkesekseren på to liter var stadig inntakt - nå med 125 HK istedenfor 100 HK som på 403 modellen (les: tyskerne klarte før krigen å presse 10 ekstra hestekrefter ut av motoren, altså 135 HK). Her er det litt viktig å nevne at BMW M20B20 rekkesekseren som var på markedet i perioden 1977 tom. 1993 aldri fikk mer enn 129 HK i produksjonsform. Dette var også en fantastisk fin rekkesekser, men i forhold til M328 rekksekseren på den samme størrelsen 41 år tidligere kan den i relativ forstand ikke sammenlignes. M328 rekkesekseren var relativt av en annen verden og helt fantastisk.

Jeg har en bok av Albert Speer som var sjefarkitekt og rustningsminister under Adolf Hitler. Han forteller i sin bok at han heller ville kjøre fra hjembyen Mannheim til Berlin (ca. 600 Km) i sin BMW 328 enn å ta toget eller flyet fordi BMW'en og spesielt motoren var helt ekstraordinært bra. Dette kan jeg definitivt kjenne igjen med BMW slik det var i relasjon til alternativene selv så sent som på 1980-tallet.

Bristol Aeroplane Company (BAC) fortsatte imidlertid å fokusere på fly og utviklet bl.a overlyds passasjerflyet Aérospatiale/BAC Concorde som fløy for første gang i 1969 og hadde en topphastighet på ca. 2200 Km/t... :)

 

 

      

2-3 år senere og Jonny Smith finner en litt mindre pen Bristol 403 (en av kun 286 stk. bygget). Et artig program, men bakgrunnsinformasjonen er dessverre ikke den beste. Vi liker naturligvis slike gamle BMW'er selvom britene selvfølgelig forsøker å tone dette ned så mye som mulig :)

@Werther Igjen takk for et fint innlegg. Jeg har dessverre ikke sett filmen, men den fikk meg til å tenke på bl.a Steve McQueen og spesielt filmen Bullitt. King of Cool lagde ganske sikkert ikke lavbudsjettfilmer, men entusiasmen for biler var helt klart der på nogenlunde den samme tiden som du refererer til (også med filmen Le Mans). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik skrev:

2-3 år senere og Jonny Smith finner en litt mindre pen Bristol 403 (en av kun 286 stk. bygget). Et artig program, men bakgrunnsinformasjonen er dessverre ikke den beste. Vi liker naturligvis slike gamle BMW'er selvom britene selvfølgelig forsøker å tone dette ned så mye som mulig :)

Britene har en egen vri på dette med bilhistorie. Jeg har et billeksikon utgitt i England over alle verdens biler, påstår de. Der er det sikkert 25 sider om Vauxhall mens Opel har fått kun et par sider.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

2-3 år senere og Jonny Smith finner en litt mindre pen Bristol 403 (en av kun 286 stk. bygget). Et artig program

Følger med på dette programmet selv, synes mange av videoene er veldig bra, og som du sier bakgrunnshistorien kan mangle på enkelte men dog er det en del hvor det er mer info. Synes det er fasinerende at hvordan spesielle og verdifulle biler kan bare bli glemt og ligge i garasjen i flere tiår, alle har jo sikkert sine grunner. Regner med du har sett den, men min favoritt barn find episode fra jonny smith må være denne, en e12 m535 homologation special fra sør afrika. Husker ikke helt, mener det var kun 7 av disse m535 som ble bygget.

 

Endret av Larsen4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Britene har en egen vri på dette med bilhistorie. Jeg har et billeksikon utgitt i England over alle verdens biler, påstår de. Der er det sikkert 25 sider om Vauxhall mens Opel har fått kun et par sider.

Ganske typisk ikke sant. Britene har selvfølgelig utrolig mye å være stolte av, men at tyske biler ganske enkelt bare er og alltid har vært bedre vil de ikke innrømme. Et veldig godt eksempel på dette er diskusjonen flere britiske Youtubere nå fører vedr. hvor mye bedre den siste britiske Bentley Continental er vs. den nyere tyske varianten. Det er to helt forskjellige biler, men objektivt er den tyske varianten selvfølgelig mye bedre på alle områder kanskje bortsett fra stil, følelse og sjarme.

Når det gjelder britiske biler har jeg mest erfaring (ganske mye sådan) med klassiske Land Rovere (Serie III). De er essensielt rubbish (som britene sier) i forhold til f.eks den nogenlunde samtidige Mercedes-Benz W460 Geländewagen, men har samtidig etter min mening nettopp mye mer stil, følelse og sjarme.          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...