Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja tiden går veldig fort og enda kjappere når man blir eldre.

Og noen minner sitter godt fra min ungdomstid og dagen idag for 28 årsiden glemmer jeg aldri.

I 1997 så var jeg ute med ei jente borti Larvik en liten stund .

Jeg var da 23 og hun 19 år .

Vi skulle en gjeng bort på fest der og var tre biler .

Min e28 528 i ,Volvo 740 og en Audi .

Og det er er sistnevnte kommer inn altså Audien .

Den ble kjøpt av en bekjent av meg ,en skikkelig selvgod drittstøvel.

Alt han hadde var best ,finest og gikk best .

Han hadde finest jobb osv en j…a kødd !

Og selvsagt hadde han kjøpt en identisk bil på bilde :

IMG_1395.webp.abf99c3f837d9f7001aabee06cdfb143.webp

Dette var da en 1992 modell Audi 100 2.3.

Bilen var da 5 år og visst var den fin ,men selvsagt var jo ikke noe som var sprekere og bedre enn den .

Han var god til å satse for han skulle jo kappkjøre med alt og alle og tapte han var der unnskyldninger .

Jeg kunne ikke fordra at han skulle være med ,men han var endel av andre gjengen .

Lang historie kort men denne her :

IMG_0063.thumb.jpeg.05bda94fc48a081aa44858b9c5181032.jpeg

Satte standarden for storkjeften hans 😎😎.

Nå er vi her at det gamle e18 og ytterst få to felts veier .

Jeg visste når vi kom til to felten opp fra Skien og Porsgrunn mot den gamle bomstasjonen så dro han på .

Jeg lå bak og dro forbi han opp bakken .

Puttet på penger ved bom og han ble liggende etter .

16 mai feiringen min da ble komplett da han innså nederlaget mot min 6 år eldre Bmw 😊

Er sånne små ting man aldri glemmer og jeg husker til og med hvilken sang som ble spilt i bilen 😊

Kompisen satt på siden og drakk øl og skrek gnu på ,gnu på for faen Jan .

Audi eieren trakk seg mer og mer tilbake etterhvert som årene gikk og sett lite til han .

Spurte søsteren min da hun kjenner broren og har visst flyttet og stiftet familie en annen vei her i landet .

Gøyeste helg jeg har hatt noensinne den 17 mai feiringen der .

Rundt forbi i Vestfold med fest og baluba ,fine biler damer og stas.

Alt har en ende og ble ikke noe mer der og det triste var jo da hun jeg var ute med klarte å kjøre seg ihjel et par måneder etterpå.

Minner med bil og venner husker man men bursdagen til kona er det verre med 😩😅

Endret av sveigis
Skrevet
1 time siden, sveigis skrev:

Ja tiden går veldig fort og enda kjappere når man blir eldre.

Og noen minner sitter godt fra min ungdomstid og dagen idag for 28 årsiden glemmer jeg aldri.

I 1997 så var jeg ute med ei jente borti Larvik en liten stund .

Jeg var da 23 og hun 19 år .

Vi skulle en gjeng bort på fest der og var tre biler .

Min e28 528 i ,Volvo 740 og en Audi .

Og det er er sistnevnte kommer inn altså Audien .

Den ble kjøpt av en bekjent av meg ,en skikkelig selvgod drittstøvel.

Alt han hadde var best ,finest og gikk best .

Han hadde finest jobb osv en j…a kødd !

Og selvsagt hadde han kjøpt en identisk bil på bilde :

IMG_1395.webp.abf99c3f837d9f7001aabee06cdfb143.webp

Dette var da en 1992 modell Audi 100 2.3.

Bilen var da 5 år og visst var den fin ,men selvsagt var jo ikke noe som var sprekere og bedre enn den .

Han var god til å satse for han skulle jo kappkjøre med alt og alle og tapte han var der unnskyldninger .

Jeg kunne ikke fordra at han skulle være med ,men han var endel av andre gjengen .

Lang historie kort men denne her :

IMG_0063.thumb.jpeg.05bda94fc48a081aa44858b9c5181032.jpeg

Satte standarden for storkjeften hans 😎😎.

Nå er vi her at det gamle e18 og ytterst få to felts veier .

Jeg visste når vi kom til to felten opp fra Skien og Porsgrunn mot den gamle bomstasjonen så dro han på .

Jeg lå bak og dro forbi han opp bakken .

Puttet på penger ved bom og han ble liggende etter .

16 mai feiringen min da ble komplett da han innså nederlaget mot min 6 år eldre Bmw 😊

Er sånne små ting man aldri glemmer og jeg husker til og med hvilken sang som ble spilt i bilen 😊

Kompisen satt på siden og drakk øl og skrek gnu på ,gnu på for faen Jan .

Audi eieren trakk seg mer og mer tilbake etterhvert som årene gikk og sett lite til han .

Spurte søsteren min da hun kjenner broren og har visst flyttet og stiftet familie en annen vei her i landet .

Gøyeste helg jeg har hatt noensinne den 17 mai feiringen der .

Rundt forbi i Vestfold med fest og baluba ,fine biler damer og stas.

Alt har en ende og ble ikke noe mer der og det triste var jo da hun jeg var ute med klarte å kjøre seg ihjel et par måneder etterpå.

Minner med bil og venner husker man men bursdagen til kona er det verre med 😩😅

Kul historie, Jan! Var kanskje også litt mindre sjanse for å bli stoppa av purken den gangen? :P I dag hadde vel det racet aldri gått an uten at en snut hadde visst noe :huh:

Skrevet

@sveigis Et fint innlegg som vekker ettertanker på flere nivåer. Ungdomstiden (eller snarere ung voksentiden) blir definitivt viktigere og mer nostalgisk etterhvert som man blir eldre. Plutselig er det virkelig lang tid siden at den nyvunnede frihetsfølelsen åpnet opp verden og ga alle muligheter. Det var en fantastisk tid og ikke noe man så lett glemmer. 

For mange er det kun minnene og kanskje noen bilder tilbake. Hvis man er heldig har man stadig noen gamle venner fra den tiden som man kan dele minnene med. Jeg føler meg ekstra heldig fordi kjæresten stadig er den samme som da jeg var 18 år gammel. Det ga selvfølgelig en litt spesiell ungdomstid for oss begge iom at venners kjærester hele tiden kom og gikk, mens vi stadig var sammen.

En av mine beste venner opplevde dessverre aldri dette. Han druknet kun 18 år gammel i 1985 under en seilas mellom Kristiansand og Skagen i Danmark. Det var helt forferdelig trist. Jeg skulle ha vært med i seilebåten, men ulike omstendigheter gjorde at jeg måtte melde avbud. Det du opplevde kan nesten ikke beskrives med ord.

En annen ting som er litt artig med at kjæresten stadig er den samme er at hun har vært med i alle bilene jeg (vi) har hatt og det er etterhvert ganske mange. Hun husker flere av bilene bedre enn jeg gjør og det er litt foruroligende (forstyrrende heter det visst på norsk) synes jeg. Jeg mener at jeg har tett på 100% kontroll på bilene, men det har jeg åpenbart ikke. Tiden går veldig hurtig og plutselig er det nesten 40 år siden man hadde den feteste bilen penger kunne kjøpe (synes jeg) med en Porsche 928 S. 40 år visker imidlertid også bort detaljer i minnet og tilfører nye som ikke var der og da føles det fint å være to som husker bilen.

Vedr. din E28 528i så hadde vel den M30 "storsekseren" på 2788 cm3 og 184 HK. Audi 100 2.3 (C4) hadde den ganske artige rekkefemmeren på 2309 cm3 som ytet 133 HK. Definitivt mye godlyd i Audi'en, men ytelsene var moderate med 0-100 Km/t på 10,2 sekunder der BMW'en skulle klare distansen på den gangen ganske respektable 8,4 sekunder. Audi'en hadde imidlertid den høyeste topphastigheten på 218 Km/t mot 215 Km/t for BMW'en. Audi'en var en nesten 10 år nyere konstruksjon og det så man ikke minst på korosseriet som var langt mer strømlinjeformet derav høyere topphastighet tiltross for vesentlig færre hestekrefter.     

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Jeg har et spørsmål (eller flere egentlig). Jeg har akkurat oppdaget at den tresylindrede motoren i vår 2024 Citroën C4 1.2 PureTech 130 (130 HK og 230 Nm) har en såkalt "offset crank" (forskjøvet veivaksel - i mangel av en bedre oversettelse). Dette betyr at maksimal slaglengde ikke er 180 grader under sylindrene, men derimot 193 grader. Dette er mekanisk ganske vanskelig å forklare, men er et interessant fenomen og gir en artig karakteristikk på motoren som f.eks en temmelig god turtallsrespons og meget bra dreiemoment på lavt turtall.

Såvidt jeg har lest meg til er det vanlig at motorene i Moto GP sykler har en slik konfigurasjon. BMW F800R har f.eks også en slik motorkonfigurasjon.

Har noen erfaring med slike motorer og kan fortelle litt om fordelene og ulempene? Har BMW utviklet bilmotorer med en såkalt offset crank?

Denne videoen forklarer hva jeg snakker om.

Endret av Fredrik
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg har jo som sagt en kamerat av meg som er noe eldre enn meg .

Takket være han er det han som har gjort at jeg har holdt på med bilhobbyen/ motorer siden jeg var liten .😊

Det var han som fikk meg med på bilbutikker når jeg var liten ,det var han som sørget for at jeg ble totalt oppslukt i Bmw og da var jeg ikke gamle karen .

Det sagt så har jo han og like stor interesse for Merce og Audi ,han mener disse tre utligner hverandre på både svakheter og fordeler .

Og må jo være greit og ha det sånn isteden av å være så farget som jeg er …Dvs er jeg det ?

Jeg kan jo si at Merce og spesielt gamle liker jeg godt og da tenker jeg ofte på feks 123 280 e sfeks denne :

IMG_1755.thumb.jpeg.992d17e4e1951290440e35d394ffc810.jpeg

Og hvorfor?

Nevnte kompis kjøpte en sånn i 1985 .

1978 modell med soltak og husker han monterte 7og 8 x16 rial felger på den i 1986 .

Gud bedre for en bil det var da og det svevet !!!

Vi som liker M20 og M30 fra den tiden kan jeg bare si at husker de bøyde eksosrørene som stod nedover på Merce ,da ristet det i bakken .

Og godt gikk den og .

Denne bilen solgte han til fordel for det som gjorde at jeg ble totalt solgt i e28 .

1988 var jeg 14 år og da min mor sa til meg på morgenkvisten følgende :

Om du klarer å oppføre deg på skolen og ikke lage et helsike med fysikklærer (Vi hatet hverandre ),så har jeg en overraskelse til deg når du kommer hjem .

Noen har kjøpt Bmwen du har bilde av på  rommet .

Når jeg kom hjem så stod kameraten min i tunet med nøyaktig lik bil i farge og felg som dette :

IMG_1756.thumb.jpeg.face3109399e9f507292e387a568fd9d.jpeg

1982 modell 528 i med Alpina hjul .

Da var jeg helt og holdent solgt ❤️❤️❤️.

Fysj dette var som en drøm husker jeg .

Bil ble solgt året etter da han skulle bli pappa osv osv .

Men tilbake til 123 ,selv om de er så avleggs som det kan gå ann så drømmer jeg om en sånn i 280 e utgave .

Det hadde jo passet fint på siden e28en synes jeg .

Men blir nok med drømmen tror jeg .

Vanskelig å finne føler jeg .

Ser der er noen for salg ,men de sier at Bmw ruster ..vel gamle Mercer det er ikke noe bedre.

Skrevet

Husker du hva han betalte for disse sledene på 80-tallet? Må ha vært kongen av gata med en 1978 280E eller en 1982 528i . 

Har aldri hatt E28 selv, men en i bygda hadde en 1986 520i manuell som var ganske pen. Dessverre fyllekjørte han og endte på taket nedi en hage.  En annen kjørte en ombygd 528i/Alpina B7 som var ganske nedkjørt og rusten, slik de fleste ombygde BMWer pleier å ende opp som.  Husker ikke regnr, men har aldri sett den til salgs siden. 

En kamerat hadde en hvit 518i med full Mtech, den var ordentlig stilig å se på, men gikk som en dass - selv jeg i en Ford Sierra 2.0 105hk gasser med sliten kamaksel som hørtes ut som en diesel kjørte fra den. 

Eldre Mercedes-Benz har en karisma, lukt og byggekvalitet man sjelden ser maken til. En kollega av meg har 3 stykk - en norsksolgt 1985 R107 300SL, en norsksolgt 1986 W126 560 SEC og en 1994 500 SEC (W140 coupe). W140en ble importert et par år gammel, og første eier var Christian Ringnes.  Bilen veier godt over 2 tonn og dørene er ekstremt tunge med softclose. 

Dog er 560 SECen noe helt for seg selv - design, interiør og byggekvalitet er helt rått og en god del hakk over BMW.  Har siklet på W126 i mange år, spesielt 500/560 SEC, men aldri fått ut fingeren på de da det er så mange andre biler med manuell kasse jeg også har hatt lyst på. 

Skrevet
19 minutter siden, Werther skrev:

Husker du hva han betalte for disse sledene på 80-tallet? Må ha vært kongen av gata med en 1978 280E eller en 1982 528i . 

Har aldri hatt E28 selv, men en i bygda hadde en 1986 520i manuell som var ganske pen. Dessverre fyllekjørte han og endte på taket nedi en hage.  En annen kjørte en ombygd 528i/Alpina B7 som var ganske nedkjørt og rusten, slik de fleste ombygde BMWer pleier å ende opp som.  Husker ikke regnr, men har aldri sett den til salgs siden. 

En kamerat hadde en hvit 518i med full Mtech, den var ordentlig stilig å se på, men gikk som en dass - selv jeg i en Ford Sierra 2.0 105hk gasser med sliten kamaksel som hørtes ut som en diesel kjørte fra den. 

Eldre Mercedes-Benz har en karisma, lukt og byggekvalitet man sjelden ser maken til. En kollega av meg har 3 stykk - en norsksolgt 1985 R107 300SL, en norsksolgt 1986 W126 560 SEC og en 1994 500 SEC (W140 coupe). W140en ble importert et par år gammel, og første eier var Christian Ringnes.  Bilen veier godt over 2 tonn og dørene er ekstremt tunge med softclose. 

Dog er 560 SECen noe helt for seg selv - design, interiør og byggekvalitet er helt rått og en god del hakk over BMW.  Har siklet på W126 i mange år, spesielt 500/560 SEC, men aldri fått ut fingeren på de da det er så mange andre biler med manuell kasse jeg også har hatt lyst på. 

Det spurte jeg han om forrige uke hvor mye han gav for de.

105000 for Merca i 1985 og 528 husket han ikke men var langt over 100 ,mente 155000 trodde han .😊

Hehe ja det dine med han var at han alltid har hatt beina godt plantet på jorden .Fulgte drømmer som han sa .

En 518 i som du referer til er en sann tragedie fartsmessig og skjønner at du tok den med Sierraen .

Kunne ikke være mer enig @Werther angående Merce og kvaliteten da .

Ja da har jo han biler så det holder ,ikke minst flotte modeller .😊

126 Merce generelt er og vil alltid være noe eget ja.

Rett og slett nydelige .

Ja som jeg skrev så er der mange Mercer som frister ,men så er det alltid en Bmw som dukker opp.

Det sagt så har lagret mange samt vært i dialog med folk som feks har både 123 280 e eller 300 CE 124 for salg .

Av og til er det så nydelig å la seg begeistre av andre merker og 😊

Skrevet (endret)
39 minutes ago, sveigis said:

105000 for Merca i 1985 og 528 husket han ikke men var langt over 100 ,mente 155000 trodde han .😊

En 518 i som du referer til er en sann tragedie fartsmessig og skjønner at du tok den med Sierraen .

Kunne ikke være mer enig @Werther angående Merce og kvaliteten da .

Det sagt så har lagret mange samt vært i dialog med folk som feks har både 123 280 e eller 300 CE 124 for salg .

En inflasjonskalkulator sier jo at det tilsvarer henholdsvis ca 350k og 500k, men det er jo bullshit.  Tror alle utenom Norges Bank vet at den reelle prisveksten har vært mer enn som så når man ser på matvarepriser, boligpriser og det meste av andre varer og tjenester.   Var veldig få i bygda mi som kjørte BMW/MB på 80-tallet og tidlig 90-tallet....husker en "storkar" som kjørte en lyseblå metallic 1985/1986 W124 260E (sikkert med sveivevinduer), ellers gikk det i Ford, Opel, Volvo, Mazda og Toyota.  Samt faren min som kjørte en Citroen CX med 14 varsellamper i instrumentpanelet, hvitrøyk og massive oljelekkasjer... 

Som du sier, firesylindrede BMW var rett og slett tragiske.  En bekjent hadde en lilla 2-dørs E30 316 med 1.8-liter, blodsenk og Borbet-felger.  Han var kongen av stripa når det kom til posering og å dra smårips, men igjen - jeg kjørte fra den fancy E30 med den halvråtne Sierraen jeg hadde.  Dette gjorde at jeg fikk helt avsmak på firesylindrede BMWer da det var all show no go.   Artig nok mener jeg vedkommende i lilla E30 kjøpte en 1982 W126 380 SEC etter dette. 

Var faktisk å så på en MB 124 300CE for noen år siden i Spikkestad utenfor Drammen. Den var sliten og selger skulle vel ha 25k...Endte isteden opp med en 1991 Chevrolet Caprice Classic som jeg kjørte over 100k km med, den beste bilen jeg har hatt.

Det er mange artige biler der ute, og jeg tror du kunne hatt det veldig gøy med noe annet enn BMW også (sett bort i fra Combo).  Eneste ulempen med andre merker enn BMW og amcar er at miljøet rundt er mindre, og det er ofte verre å få tak i deler. 

Endret av Werther
Skrevet
3 timer siden, Werther skrev:

Jeg kjøpte min første brukte BMW i 1990. Det var en 1979 modell 518 som var totalt opprustet men som fortsatt virket veldig tight og fin overalt. Den ga jeg 10 000 for da. Så kan sikkert noen andre finne ut hvordan det står seg kontra en 11 år gammel 5 serie i dag.

Og @Werther Du vil ikke ha en gammel Mercedes med manuell. Det er noen ordentlige klonkebokser og kan ikke sammenlignes med Getrag kassene som BMW bruker. I motsetning til BMW så skulle jo MB lage alt selv og girkassene deres var de mindre heldige med.

Skrevet

@Rune-K

Det er virkelig trist at BMW fra 70 tallet tålte norsk klima så dårlig som de gjorde. At en 11 år gammel bil skal være godt rusta i dag anses som uhørt. 11 år gammel 5-serie er en 2014 F10 😅

Jeg snakket med en kar på Bavaria mens vi begge satt å ventet på bilene på service. Fyren, for øvrig sent i 70 årene fortalte at han var så heldig å få hente ut flere nye E12 518i som firmabiler da de var nye. Han kjørte 40 000 km i året og la på mye kilometer på kort tid, så det ble bilbytte hver andre til tredje år. Han fortalte at etter tre år så var bilene godt rusta i alle kanter og bauger, den siste E12 han hadde var en 1980 520i og den hadde hull i gulvet. Løfta på matta og så rett ned på E18, i en tre år gammel bil som var kjørt 120 000 km 😅 Kolleger som kjørte Granada kunne rapportere om langt mindre rust etter samme periode og kjørelengde. Så E12 var noen ordentlige rustbøtter som han sa. Siste 5er han kjørte i jobb sammenheng før pensjonsalder var E60 520d, ett kvantesprang ifra de gamle E12ene som han på ingen måte savnet. Litt pussig det der med hvordan min generasjon kan romantisere en bilmodell, mens de som levde med bilen den gang kan ha ett helt annet inntrykk. 

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt en W123, men i likhet med deg @sveigis har jeg venner og bekjente som har hatt denne modellen som i mitt perspektiv er en virkelig fin veteranbil i dag. Det som er litt interessant er at W123 allerede på begynnelsen av 80-tallet virket litt gammeldags i teknikk og formfaktor. Etterfølgeren W124 kom på markedet i slutten av 1984, men W201 (190E) var kommet på markedet allerede i slutten av 1982. Tiltross for klare designlikheter med W123 var W201 en langt mer moderne konstruksjon og dette merket man ikke minst tydelig når man kjørte bilen. 

Jeg kjøpte en et år gammel 190E 2.0 (122 HK) i 1985 og jeg mener at jeg betalte litt over 100K for den. Det var den gangen en ganske dyr bil, men også en temmelig populær bil så verditapet var begrenset. Bilen hadde en 5-trinns manuell gearkasse (4-trinns fantes også de første årene) og som @Rune-K påpeker var disse ikke spesielt imponerende (klonkebokser er en god beskrivelse). Automatgearet var langsomt, men i det minste behagelig til daglig bruk. Når det gjelder motorisering til W201, W123 og W124 var M102 rekkefireren på 2,3 liter (136/132 HK) etter min mening det beste kompromisset om enn ikke den mest interessante motoren. Den prisen går uten tvil til M110 rekkesekseren på 2746 cm3 i W123. Fom. 1978 ytet denne motoren 185 HK og som ved pådrag hadde en fantastisk motor/eksoslyd.

Jeg er ellers helt enig med @Werther i at inflasjonsjustert pris bare forteller en del av historien. Gjennomsnitlig årslønn før skatt var i 1985 ca. 130K og da sier det seg selv at en bil til rundt 100K var et veldig tungt løft uansett hva den inflasjonsjusterte prisen er. På den annen side medførte W201 at det var mulig for mange flere å kjøpe en ny Mercedes-Benz. Kvalitetsfølelsen bilen ga i forhold til W123 var upåklagelig selv om den kun fantes som sedan og kanskje i forhold virket litt vel trang innvendig. Hovedkonkurrenten var imidlertid E30 og da var størrelsesforholdet mer jevnt, men W201 virket uansett vesentlig mer komplett og gedigen som man kunne forvente av en Mercedes-Benz den gangen.

Som @Fredrik 90 påpeker eldes bilene på 70 og 80-tallet hurtigere enn i dag. Det var ikke bare rusten som tok bilene, men det meste annet ble også relativt hurtig gammelt. Interiørdetaljer og stoffkvaliteter holdt generelt dårlig kvalitet og det gjorde også alt elektrisk. Det var på disse områdene at spesielt bilmerker som Mercedes-Benz og BMW gjorde seg bemerket i positiv forstand. Tyskerne forsto tidlig at opplevd kvalitet var mye mer enn selve bilmerket (i motsetning til f.eks britene). Det er faktisk vanskelig å beskrive hvor mye mer tilfredshet man kjente bare man satt i biler som f.eks W123, W201, E30 og E28 i forhold til tilsvarende modeller fra andre bilprodusenter på begynnelsen/midten av 80-tallet. Det var sannelig til å ta og føle på. Designmessig var imidlertid BMW i en klasse for seg selv også i forhold til Mercedes-Benz som virket vesentlig mer altmodisch, men traust og veldig solid bygget.            

Endret av Fredrik
Skrevet

Det har forundret meg hvorfor MB absolutt skulle lage alt selv. Når flesteparten av de andre europeiske merkene kjøpte girkasser og spesielt automatgirkasser fra ZF eller Getrag så trodde MB at de var best og lagde i beste fall middelmådige girkasser. Der så vidt forskjellige merker som Peugeot, Saab, BMW og Jaguar brukte automatkasser fra ZF (4hp22)som fungerte upåklagelig så insisterte MB på at deres girkasser var bedre og det var de langt i fra. Det værste eksempelet var at enkelt modeller brukte en manuell girkasse hvor huset var av støpejern. Da kan vi snakke unødvendig vekt. 

Men et av områdene som MB var flinke på var det elektriske. De kontaktene som de brukte er bare geniale og et eksempel til etterfølgelse for alle.

Ellers er det nok som du sier at kvaliteten på mye 80 talls produkter var i beste fall tvilsom. Det værste eksempelet er vel Sierra hvor interiøret datt i fra hverandre etter noen år. Og slike biler med Cosworth motor betales det fantasipriser for nå. Da får man en elendig bil med en flott motor. Forstå det den som kan.

Skrevet

@Rune-K Jeg vet ikke konkret hvorfor Mercedes-Benz fokuserte på in-house utvikling av f.eks gearkasser (manuelle og automatiske), men jeg kan forestille meg en kombinasjon av et par ting. Tradisjoner og et primært fokus på den dyrere enden av bilmarkedet tror jeg var mest avgjørende. Der BMW så en suksessrik niche med manuelle og sportslige 3 og 5-serier (egentlig begynte dette med Neue Klasse i 1962) fokuserte Mercedes-Benz stort sett på komfort helt frem til W201 190E 2,3-16 kom på markedet i 1984 og den modellen hadde forøvrig en manuell dogleg Getrag gearkasse. En alminnelig 190E og senere C-klassen ble aldri sportslig som en 3-serie selv om den hadde en manuell gearkasse. Jeg tror derfor at Mercedes-Benz oppfattet manuelle gearkasser mest av alt som et kostnadsalternativ for f.eks langpendlere og nyttekjøretøyer i primært Europa. Hovedfokuset og der den store inntjeningen lå var det amerikanske markedet som primært ville ha automatgear nesten uansett modell.         

Skrevet
På 15.8.2025 den 20.15, Rune-K skrev:

Det er noen ordentlige klonkebokser

Her har det skjedd mye ser jeg siden jeg la ut innlegget ,men ja Mercedes har noen såkalte klunkebokser ja ,men jeg synes nå selve giringen var fin jeg 😊

Altså lette i selve overføringen .

Hun jeg er gift med hadde når jeg traff henne en 1988 modell 190e med 5 trinns kasse ,dette var i 1999 og da synes jeg den bilen var så lett og fin i giring kontra 528en som jeg hadde da .

Uansett så er det to ting jeg tenker :

-En gammel Mercedes idag ja da hadde jeg ikke brydd meg stort om det ene og andre hva kasser angår .

-Nå er vi jo her at man heller må tenke på å finne en som ikke gulv osv er borte på ,men alt dette er kun mine betraktninger .

Nå har jeg ikke peil på automatkasser som Merce laget en plass på den tiden ,men de må jo ha vært av god kvalitet .

Kan aldri huske at der var noe voldsom snakk rundt problemer med disse .Tenk bare på hvor mange av disse som gikk som drosje .

Her kan jeg ta feil da jeg ikke har kunnskap nok .

Det sagt selv om disse kassene var noen slurebøtter så kan jeg nok si at om man tar en 1992 modell Mercedes 300 td med 300000 km på telleren og en Bmw e34 tds med samme km og årstall ,så er jeg skråsikker på at den E34 har hatt et girkassebytte / problem iløpet av den tiden .

Husker jo selv min aktive tid i Motorbørsen og Autobørsen på 90 tallet og de var ikke gamle disse tds bilene før der var biler for salg med kasseproblemer på  de .

Men nå sporet jeg helt av her da det er så morro å dele tanker og interresante diskusjoner her 😊😊

Skrevet

Jeg tror at det er viktig å understreke at mekanisk så var MB i en klasse for seg selv opp gjennom hele 70 og 80-tallet samt deler av 90-tallet. Vi snakker da først og fremst om modellene W114/115 (Strich-Acht), W123 og W124, men også W201 som mekanisk var veldig lik W124. Med unntak av W201 var disse modellene mer eller mindre standardvalget som drosjer og nyttekjøretøyer hvertfall i Europa (Vesteuropa før 1989). 

Slik jeg husker den manuelle gearkassen på min W201 var den presis og ganske godt vektet (clutch og gearspake), men gearspaken hadde en temmelig lang og uinspirerende vandring mellom gearene og man kunne tydelig høre den mekaniske "klunkende" bevegelsen fra gearspaken når man skiftet gear. Intet feil eller faretruende, men definitivt litt særegent. 

Jeg kan huske at jeg på midten av 90-tallet satt i en W124 taxi i Oslo som hadde manuell gearkasse. Jeg husker episoden fordi dette var ikke lenger like vanlig som det var 10 år tidligere. Den særegne "klunkingen" fra gearspaken var imidlertid stadig den samme.

Selvfølgelig var automatgear på disse modellene vesentlig mer populært selv om de kun hadde 3 og 4 trinn de første mange årene. Gearingen gikk relativt langsomt, men opplevelsen var definitivt ganske behagelig selv i modellene med svakere motorer. W124 kunne også kjøpes med temmelig sterke V8 motorer (etter datidens standard) og såvidt jeg husker kom disse kun med automatgear. Hvorfor vet jeg ikke med tanke på f.eks 500E som ble oppfattet som en slags M5 konkurrent, men igjen tenker jeg at MB's fokus var et annet på godt og vondt.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...