Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg tror nok at uansett hvordan man vrir og vender på dette så er kart som ikke live-oppdateres fra nett en kamp man aldri kan vinne. Jeg er også tilhenger av å ha ting mest mulig originalt på infotainment, men man må bare innse at innebygget kart vil alltid ha store begrensninger på en eldre bil, selv om min CCC greide å sluse meg korrekt, men ekstremt ineffektivt gjennom Oslo sist jeg prøvde. Tror faktisk at det beste kompromisset vil være noe fra Android som kan vise originalt bilde fra CCC/CIC og som man kan bruke til Google Maps.

Ja, nyere biler bruker jo Anroid Auto eller Crapple sitt system,  det er jo en stor fordel da man får live data, men nå har nå jeg oppdatert min CIC enhet med 2022-1 kart så vi er klar for Danmarkstur :)  til nød så kan man jo bruke telefonen å navigere med, men nå er nå uansett Danmark ikke værste plass å reise i uten å bruke navigasjon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i sydligere strøk nå, og gadd ikke engang å oppdatere kartet før avreise. Selv om jeg bruker BMW-appen til å legge inn destinasjon er det bare så ufattelig mye mer tungvindt enn å bare bruke Google Maps.

Jeg satte riktignok den i bilen til sluttdesrinasjonen slik at jeg fikk «hoveddelen» av navigeringen i head up-displayet, men alt av mindre endringer og stopp ellers ble bare telefonen brukt.

Altså, jeg forstår veldig godt folk som heller monterer Android-enhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å kikket litt på dette med om når cic evt avgårde med døden, slik kart for ccc har gjort.

Og cic var jo i bruk helt opptil 2015, utfra hva jeg forstår. Så jeg er mindre bekymret og tenker da å gå for cic retrofit.

@Ingvaldsen har jo nettopp gjort det. Fikk du til alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Otis skrev:

Jeg satt å kikket litt på dette med om når cic evt avgårde med døden, slik kart for ccc har gjort.

Og cic var jo i bruk helt opptil 2015, utfra hva jeg forstår. Så jeg er mindre bekymret og tenker da å gå for cic retrofit.

@Ingvaldsen har jo nettopp gjort det. Fikk du til alt sammen?

Har bygd om ja, men for at alt skal fungere så må jeg ha emulator

den er veldig følsom for canbusfeil og fungerte ikke førstegang mulig det var pga defekt ryggekamera

tenkte å teste igjen når det blir dashbordbytte, for nå er det plutslig ingen feil på kamera

når emulator ikke er tilkoblet virker alt utenom navigasjon og visuell pdc og kameravisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pristilbud på evo nbt retrofit fra bimmerretrofit, de skulle ha 2740 USD! Yikes!

Ellers har jeg en annen kar på ebay som gav meg tilbud på cic med combox og dab for 1200 USD.

Endret av Otis
Oppgav feil valuta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det med eldre bil, enkelte retrofits blir så latterlig dyre at man ikke greier å rettferdiggjøre det mtp. bilens pris. Hvis man har en plan om å ha bilen i 10 år til så er det vurderbart, men det er det vel de færreste som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker uansett å skaffe meg cic med combox. Det er en god løsning som også støtter topview og slikt, som jeg også har planer om. Tenker absolutt å beholde bilen i mange år til.

Samtidig så er jo dette litt hobby og moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Otis skrev:

Jeg tenker uansett å skaffe meg cic med combox. Det er en god løsning som også støtter topview og slikt, som jeg også har planer om. Tenker absolutt å beholde bilen i mange år til.

Samtidig så er jo dette litt hobby og moro.

Kjøpte en E70 LCI i vinter, med topview. Tok litt tid før jeg skjønte hva det kunne brukes til og hvor bra det faktisk er.

Genialt for trange parkeringssituasjoner, samt for å plassere bilen eksakt i ønsket posisjon innenfor hvite parkeringslinjer. Nå er det slutt med å åpne døra eller vinduet for å se ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tenker uansett å skaffe meg cic med combox. Det er en god løsning som også støtter topview og slikt, som jeg også har planer om. Tenker absolutt å beholde bilen i mange år til.

Samtidig så er jo dette litt hobby og moro.

Android-skjermene støtter også topview. Har ikke dette selv, men det ser da veldig funksjonelt ut:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=28988585

Du kommer langt med $500 for komplett system med Android-skjerm, DAB+, topview med ryggekamera/frontkamera/sidekamera (BMW originalt har kun bak- og sidekamera), handsfree, 4G, CarPlay og Android Auto, Google maps eller Waze, osv.

 

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hva er 2023-status for CIC-retrofit i E6x? Ser at det var populært å bruke emulatorer for typ 5+ år siden (for å lure CAN-bus signal med riktig VIN?) men nå ser det ut som at man kan flashe ny firmware og deretter bruke noe eget software som kommer opp med en FSC-kode slik at man kan legge inn ny VIN? Sånn sett bedre å investere i ICOM B som går på MOST enn å kåle med emulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
On 1/1/2023 at 11:51 PM, E.C. said:

Hva er 2023-status for CIC-retrofit i E6x? Ser at det var populært å bruke emulatorer for typ 5+ år siden (for å lure CAN-bus signal med riktig VIN?) men nå ser det ut som at man kan flashe ny firmware og deretter bruke noe eget software som kommer opp med en FSC-kode slik at man kan legge inn ny VIN? Sånn sett bedre å investere i ICOM B som går på MOST enn å kåle med emulator?

@awt er vel kunnskapskongen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ut på dato for lengst. 🙃

Såvidt jeg har forstått er det koding deg stort sett går i nå, men har ikke vært borti det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...