Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

14 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg kom tilfeldigvis over denne videoen som portreterer en 1999 Alpina E39 B10 V8 Touring. Bilen er nummer 143 og dermed kun 5 eksemplarer nyere enn din (rimelig close call). Bilen ble bygget for en japansk kunde og har derfor enkelte spesielle Japan spesifikke detaljer som f.eks mønsteret på setene. Programlederen roter litt med detaljene, men dette blir rettet opp i kommentarene. Forlysene er åpenbart ikke originale som på din noe som er litt synd tatt i betraktning av hvor fin bilen ellers er (les: de salter ikke i Japan).

Ellers passer det bra med et gjensyn med en ganske fin Alpina dokumentar som jeg mener at vi har hatt fremme tidligere i forumet :)

Takk for interessante videoer, den dokumentaren har jeg sett før men jeg ser den gjerne igjen ;) Litt stilig at bilen videoen Collecting Cars kun er fem biler nyere enn min. Dette var da en Japansk utgave, jeg ser den har ett litt annerledes interiør enn min. Jeg har mer ett vanlig E39 interiør hvor kun ratt, emblem på list og gulvmatter avslører at det er en Alpina. Bilen i videoen ser ut til å ha en form for utvidet interiørpakke, ser ut som man kunne velge i litt forskjellig når man kjøpte disse bilene. Synd den har facelift lamper, ikke at det ødelegger bilen men jeg liker at en pre face er en pre face. 

4 timer siden, Orjan skrev:

Bare en liten Alpina-info :-)

Det er fra før tre B10 V8 Touring i Norge; 

Så er det to B10 V8/1 Touring;

Artig info, og den 22.6 kan du forhåpentligvis legge til enda en B10 V8 Touring til den lista :) Da skal min vises, og jeg gruer meg litt fordi jeg må vise den i Arendal og ikke Drammen slik jeg liker å gjøre. Stoler ikke på dem i Arendal, men min venn @paukri viste sin B10 4,6 der uten nevneverdige problemer så jeg krysser fingrene for at det går greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var moro! 

E39 er nydelige biler. Husker godt når disse var på annethvert gatehjørne. Nå begynner det å bli langt mellom de gode bilene. 

Arendal trafikkstasjon skal være bra den. Mens Kristiansand er visst helt krise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lars89 skrev:

Dette var moro! 

E39 er nydelige biler. Husker godt når disse var på annethvert gatehjørne. Nå begynner det å bli langt mellom de gode bilene. 

Arendal trafikkstasjon skal være bra den. Mens Kristiansand er visst helt krise. 

Takk for det 😀

Det gikk veldig mye E39 her i distriktet når de var nye og noen år frem, syns faktisk jeg ser dem på veien overraskende ofte fortsatt. Mulig det har vært en utskifting/holdningsendring på Arendal trafikkstasjon, kanskje etter Olsen Bil skandalen. Jeg håper jeg slipper problemer…

…..

Driver å vasker og styrer litt i bilen, hadde ute reservehjul for å gjøre rent og kom over denne boksen som bare ligger løst. Jeg antar at den har med luftfjæringen bak å gjøre, men mitt spørsmål er om den bare skal ligge løst slik den gjør nå. Kunne ikke finne noen måte å feste denne på? BMW har vel ikke vært så slepphendte at de bare har latt den ligge løst?

5F8EF1D4-0D7B-49FF-AEA7-446F764DC269.thumb.jpeg.be82da14d6816d4e4eb60f3c68234293.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor nedgradering fra Camaro i mine øyne men😅 Er vel litt mer unikt, ser flere og flere Camaro og spesielt Challengere ute på vegene nå.. 

Ser den var godt brun baki bagasjerommet.. Er dette en bil du tenker og beholde som samlerbil eller er det kjøp og salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Stor nedgradering fra Camaro i mine øyne men😅 Er vel litt mer unikt, ser flere og flere Camaro og spesielt Challengere ute på vegene nå.. 

Ser den var godt brun baki bagasjerommet.. Er dette en bil du tenker og beholde som samlerbil eller er det kjøp og salg?

Okei? Du om det! For min del så var dette en stor oppgradering, mer praktisk, billigere, mer spesielt, mer komfortabel og så er det Alpina…Alpina er veldig spesielt for meg. Camaroen var veldig tøff, det er en bil det har vært helt utrolig morsomt å eie. Men den var upraktisk, helt pyton å kjøre på alt annet enn motorvei og nyasfaltert vei også tjente jeg veldig godt på salget av den. Så tiden for å la den gå var inne, dette var en bil jeg kjøpte i høst kun for å kjøre i vinter…på pur faen 😅 Også er det 10 stk andre Camaro på hver treff du er på, det har blitt Amcarmiljøets Passat. Men en Challenger skal jeg ha, men jeg skal ha 2014 eller nyere da den har penere hekk og finere interiør. Så jeg venter til de er 10 år pga bruksfradraget 😉

Neida, den er ikke brun baki bagasjerommet, det meste er møkk og skitt som jeg nå har fått vasket vekk. Bilen er utrolig bra for rust til å ha gått i Scandinavia siden den var ny. Men bakluka må jeg ta, her er det noen bobler her og der. Har ikke noe plan for hvor lenge jeg skal ha den, det kan bli ett år eller det kan bli 10 år. Men det er vel ikke noen tvil om at jo lenger jeg sitter på denne jo mer verd blir den…ser på dette som en investering 😀 Men jeg har det jo med å bli lei av bilene etter en stund, og da vil jeg prøve noen nytt. Er bare den gamle E34en jeg aldri blir lei av 👍

7 timer siden, Tony Soprano skrev:

WOW 🤩 Gratulerer 👏 Denne var skikkelig flott ! Er det en «lågmilare» Fredrik ?

Tusen takk for det 😀 Nei kan vel ikke kalle det en "lågmilare" med sine 195 000 km. Men dette er ikke noe å snakke om på en E39 som har fått så godt stell som denne ser ut til å ha fått 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men E34en må vi ikke glemme, den surrer og går i hverdagen pålitelig som en gammel Toyota. Det er helt sjukt at det går an å dailydrive en 27 år gammel bil hvor det bare er å vri om nøkkelen å kjøre…hver eneste gang.

935CBDFA-1FFF-44C1-BAAA-649ACA4F425A.thumb.jpeg.3c0dcbd610a14a1ddde53ce96ac4c69e.jpeg

Men nå skal den på EU kontroll så da får vi nok mulighet til å bruke litt penger på den igjen. Koster meg ellers minimalt å drifte ut over normalt vedlikehold. 

Men på vei inn i P huset på flyplassen her om dagen så hørte jeg en rar lyd etterfulgt at en smell fra vinduet i det jeg tok det opp etter å ha tatt billett. Prøvde å ta ned vinduet igjen og da kom ett nytt smell og vinduet rikket seg ikke. 

Her har noe skjedd…

BCC4515A-17B3-43DD-A93F-5F5BDDB4CF03.thumb.jpeg.c38a073de7c8d26efe91580e33110293.jpeg

Da var det bare enn ting å gjøre

34D1C373-8D46-46E7-9799-F14F419425A1.thumb.jpeg.933b95fa1e99d506deacc26a50797087.jpeg

Feilen var rett og slett at denne skinna her hadde hoppet ut av spor, da kom vinduet ut av posisjon og tok med seg vinduspakkningen som ble klemt på innsiden av vindu. 

16F9D1C2-021C-4A11-978B-43A9152F0B17.thumb.jpeg.4fd6d167e8e1234c3d61b6eb3cf898f2.jpeg

Så da fikset vi det 😀

Er det noen som forresten har en CD vesker til E39 liggende? Har lyst til å ha litt musikk i Alpinaen, har jo bare M62 på repeate 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den feilen du har der med vindushevingmekanisme er standardvare på disse .😊

Heldigvis en bagatell å fikse som du sikkert så .

Men om du vil så bør du låne min cd shifter fra x5 og teste den før du går i innkjøp av en .

Den virker garantert ,for det er ikke sikkert at det er shifter som tuller for deg .😊

For det dritet av stereoanlegg som er på e39 ,e38 og e53 så kan det være så mye annet og .

Men Somsagt test min først Fredrik så ser du .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten Alpina vask i dag 😀

4298E6C8-7DBE-4254-A226-43D032422A80.thumb.jpeg.464aa140ec29db54e92c521509a65b12.jpeg

97301F07-33CF-429B-A215-62951FBE3537.thumb.jpeg.d5fe67af4b796fb4dccc7e3fecf9fdf9.jpeg

205B6639-AAD4-42A7-9A01-3DC67A28B873.thumb.jpeg.ec601fc652e2eb6e5b3fd30e2ba44f01.jpeg

Også har jeg da fått konstatert at skinnet på sitteputa på førerstolen må farges opp igjen. Det jeg trodde var innbakt skitt var faktisk området uten farge. Lurer på å gå for kittet til Swissvax, dyrt men det må vel være bra? 

Ellers så er jeg i gang med full nedvask og rens av bilen, liker alltid å få "vaska ut" forrige eiere. Er så langt ferdig med bagasjerom, så jobber meg forover i bilen. Med alt lyst så blir det litt jobb for å få det slik det så ut i 1999 😂

2E7E95CC-51A4-4010-8B39-B62B8754A63F.thumb.jpeg.574eb62dc969fb9a8026ba27fcc29988.jpeg

DCC42D03-36CE-4C03-9411-290C5A55A080.thumb.jpeg.6602a7f22fff98d5516d643916327792.jpeg

Så nå skal ikke bagasjerommet brukes…iallfall ikke uten å ha noe under som beskyttelse. Nå må jeg bare ikke bli helt tullete med denne gamle bilen…😂😂

267D449B-52E0-496A-95DF-72BD6B86A055.thumb.jpeg.57497d7edf49021e21a46e1d3d2b7d40.jpeg

Ellers så virker nå radioen hele tiden, så det må ha vært noe dårlig kontakt. 

2DEDE27F-1D08-4362-AE44-9F5EF1D87F87.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Sjekk ut Furniture clinic i England. Jeg bestilte farge derifra da jeg farget mitt interiør. De har Bmw farger også!

Takk for tips, dem skal jeg sjekke ut. Jeg vurderer også å feige ut å la ett firma ta seg av oppfargingen 😅

20 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Luftfjøringsmodulen har en knott på bakside slik at den kan presses in med boksen litt på skrå for så å rette den opp for å låse den på mot plastboksen der den ligger

Takk for tipset, da skal jeg forske litt å se om jeg finner ut av det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Takk for tips, dem skal jeg sjekke ut. Jeg vurderer også å feige ut å la ett firma ta seg av oppfargingen 😅

Overkommelig å gjøre selv, du virker som en pertentlig kar med øye for detaljer. Så jeg tror du hadde fiksa det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin bil, Fredrik😍
Gratulerer!

e39 påstås å være den beste 5'er modell lagd.
Ikke mine ord, men påstander som florer der ute på nettet. Har selv eid en e39 530dat og likte den godt. (Var chippet av den svært usympatiske Karlsen i Mjøndalen). 
Dessverre byttet ut med en VAG😒 (S6).

Jeg er kan ikke eie en slik eldre modell, fordi jeg ar innsett jeg har ''ørten'' tommeltotter, og har selv innsikt nok  til ikke ''å skru'', for jeg vil bare gjøre det verre.
Bra for deg da. Må gi en god følelse.

Men, her er link til en som virkelig er et unikum til å skru på BMW'er.
Tror du vet om han?
Han kommer med en advarsel vedrørende Alpina  V8'ere...
Skal ikke kaste bort tiden din på å skrive hvorfor, men foreslår du ser hans videoer om den samme  Alpina bil  om akkurat dette tema.
Jeg mistet tellingen , men jeg tror han har lagt ut hele  10 videoer (hver på over 1 time) om samme bil, hvor  han forsøkte erstatte den ruinerte originale med 4 Alpina motorer, før han ga opp og  modifiserte en M5 motor.
Han påstår dette i den 9 video (tidspunkt 14:05) i linken under, at Alpina motoren ikke er konstruert til å tåle mer enn 100.000 km. før de må kløyves og seriøse reparasjoner må utbedres. 
Igjen , ikke mine ord, men se hans videoer om Alpina V8.

Håper du tar det opp i beste mening. Det er slett ikke for å være misunnelig. Du vet det sikkert?
Jeg virkelig  unner deg denne maskinen!
 




 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mr. Erling - den "problemmotoren" er en helt annen enn den som står i E39n til Fredrik. Alpina sin H1-motor (en N62B44 med kompressor) er ikke en vellykket konstruksjon, og den er beryktet i Alpina-kretser for kort levetid og hyppige problemer. Dette var nok Alpina sitt første og siste forsøk med kompressor.

Motoren i B10 V8 (E39)er basert på M62B44, men blokka er laget spesielt til Alpina (større boring), og den har egen veiv og andre kamaksler og Mahle-stempler. Klassisk tuning med andre ord, og noe Alpina behersker bedre enn kompressorlading tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...