Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er rart hvor annerledes (og mer "BMW") bilen blir med sidemarkeringslys! Håper inderlig at dette er noe som kommer tilbake til de europeiske modellene etter hvert. :)

BMW-X7-LA-Auto-Show-5-830x550.jpg 

Regner med dette er nye X7`n. Interessant at de her lar lysene gå helt inn til grillen mens nye X5 og X3 en tydelig åpning mellom grill  og lykter. Har egentlig likte dette, men må innrømme at det så veldig bra ut med lyktene slik de er på bilen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye G20 M340i med laserlys og en "grill" (mellom BMW nyrene) som ikke er en grill med kjøling til motoren. Dette er egentlig litt interessant fordi det kan virke som jo større BMW modellen er jo større er grillen for å understreke selve BMW designet. Helt unødvendig selvfølgelig fordi moderne motorer trenger ikke kjøling på denne måten (som M340i viser).

Dette kan minne litt om fake eksos enderør som vi ser på ganske mange nye bilmodeller for tiden inkl. G20 M340i. Det finnes en rekke varianter og selv Porsche 992 (den nye 911'en) har nå fake eksos der to rør på hver side bak bakfangeren ender opp i en stor "fake" åpning på hver side av bakfangeren (det er ingen fysisk kontakt mellom enderørene og åpningene i bakfangeren). Helt unødvendig selvfølgelig, men det er slik bilprodusentene gjør denne gimmicken for tiden... 😕

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i3 og i8 har ikke riller, går vi lengre tilbake har ikke Z8 eller 507 klassiske riller heller (de har mer mesh).
Mulig de vil prøve noe nytt på "vanlige" biler, de finner vel fort ut om det funker eller ei? Vet ikke hva jeg synes, jo mer jeg ser på mønsteret og studerer det jo mer komfortabel blir jeg. 🤷‍♂️

Endret av Marius2002
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

i3 og i8 har ikke riller, går vi lengre tilbake har ikke Z8 eller 507 klassiske riller heller (de har mer mesh).
Mulig de vil prøve noe nytt på "vanlige" biler, de finner vel fort ut om det funker eller ei? Vet ikke hva jeg synes, jo mer jeg ser på mønsteret og studerer det jo mer komfortabel blir jeg. 🤷‍♂️

De bilene du nevner der er jo ikke tradisjonelle BMW modeller, 3-serien er derimot en tradisjonell modell. Derfor passer det ikke på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De bilene du nevner der er jo ikke tradisjonelle BMW modeller, 3-serien er derimot en tradisjonell modell. Derfor passer det ikke på denne

Derfor jeg hev inn en linje om at de sikkert ville prøve noe nytt på "vanlige" :)

Som jeg skrev så blir jeg mer og mer komfortabel med mønsteret. Og funker det ikke så går de vel raskt tilbake. Regner med denne M340i-grillen kan bli en populær modifikasjon på de andre modellene. 🤷‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Derfor jeg hev inn en linje om at de sikkert ville prøve noe nytt på "vanlige" :)

Som jeg skrev så blir jeg mer og mer komfortabel med mønsteret. Og funker det ikke så går de vel raskt tilbake. Regner med denne M340i-grillen kan bli en populær modifikasjon på de andre modellene. 🤷‍♂️

Nettopp, dessuten får man sikkert klassiske riller fra 3 parts leverandører, er det et marked, vil man få produktet.

Personlig syns jeg Z4 ser bedre ut med denne grillen en G20, selvom jeg tror G20 kanskje er den beste 3 serien på endel generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg skikkelig til nye G20 når forhandlerne - tror dette kan bli en virkelig høydare og markere et stort skille opp fra F3x generasjonen. Stasjonsvogna ser til nå ut til å ha bedre proporsjoner enn sedanen, men dersom kun sedanen kommer som hybrid vil nok det vippe salget en del i den retningen. BMW bør kunne presentere en hybrid i kombinasjon med stasjonsvogn og firehjulstrekk snart - den nye V60 er rålekker, har mye bedre proporsjoner enn den alt for svært V90, og kommer i intet mindre enn to AWD-PHEV-utgaver. Det kommer til å trekke kunder fra BMW.

Ang. grillen på M340i liker jeg den faktisk. Uvant, men en subtil og stilig utvikling. Lettere å holde ren :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det ikke er en grill i tradisjonell forstand iom. at den ikke kan bidra til å kjøle ned motoren/radiatoren. Det handler derfor om et designelement for å bevare bilens identitet som en BMW samt en tilpassning mot designet på elektriske biler (som typisk ikke har en grill). Jeg tenker at det vi ser er et slags kompromiss som består av to elementer - rammen (altså nyrene) rundt det som en gang var en grill samt et tilfeldig mønster som intet har med bilens funksjoner eller øvrige design å gjøre. Mønsteret kunne etter min mening like gjerne ha preget en veske eller et pledd.

Det vi ser er helt tydelig en overgang mellom gammel og moderne teknologi der rammen rundt (altså nyrene) er en rest fra en tid da bilene måtte ha en grill for tilstrekkelig kjøling av motoren. Slik er det ikke lenger og mønsteret inne i rammen kan derfor i praksis være hva som helst. Jeg tenker at det ikke vil gå lang tid før hele designet rundt lyktene og grillen på BMW'er vil bli totalt endret slik at det fremstår som mer helhetlig moderne. 

EDIT: Det kan faktisk virke som om grillen stadig er en ordentlig grill som slipper igjennom luft til motoren/radiatoren. Dette ser man et kort øyeblikk i videoen over ved ca. 1:27. Mønsteret er uansett merkelig og det kan virke som om det er  utformet så det rett forfra ser ut som om mønsteret er preget på en flate uten huller. Eller så er det lyset som gjør at det ser slik ut.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik skrev:

Poenget er vel at det ikke er en grill i tradisjonell forstand iom. at den ikke kan bidra til å kjøle ned motoren/radiatoren. Det handler derfor om et designelement for å bevare bilens identitet som en BMW samt en tilpassning mot designet på elektriske biler (som typisk ikke har en grill). Jeg tenker at det vi ser er et slags kompromiss som består av to elementer - rammen (altså nyrene) rundt det som en gang var en grill samt et tilfeldig mønster som intet har med bilens funksjoner eller øvrige design å gjøre. Mønsteret kunne etter min mening like gjerne ha preget en veske eller et pledd.

Det vi ser er helt tydelig en overgang mellom gammel og moderne teknologi der rammen rundt (altså nyrene) er en rest fra en tid da bilene måtte ha en grill for tilstrekkelig kjøling av motoren. Slik er det ikke lenger og mønsteret inne i rammen kan derfor i praksis være hva som helst. Jeg tenker at det ikke vil gå lang tid før hele designet rundt lyktene og grillen på BMW'er vil bli totalt endret slik at det fremstår som mer helhetlig moderne. 

Har selv tenkt mye på akkurat dette i det siste. Veien går utvilsomt mot en forbrenningsfri bilverden, iallefall i Norge. Designet på nye modeller går stadig lengre bort fra designelementene som alltid har vært kjennetegn til BMW, også teknisk (FWD-katastrofen). Vi lever nok nå i en epoke som vi absolutt må nyte som "oldtime-entusiaster". 

Om noen år vil du nok kunne sammenligne bilder av gamle BMW-klassikere med nye modeller uten å kunne se noe særlig likheter.

For min del tenker jeg at det nå, mer enn noengang, er viktig å ta vare på eldre modeller med suge-bensin-rekke6'ere og V8'ere med hydraulisk servostyring og uten elektronikk i lange baner. Dette vil vi aldri se igjen i fremtiden (Ihvertfall ikke fra BMW). Jeg ønsker at mine etterkommere (og forhåpentligvis deres) skal kunne få oppleve dette 😍

E36 GTR'n og E39 540i'n kan jeg igrunn aldri selge, rett og slett pga. dette, selv om nyere biler alltid vil gjøre hverdagen enklere, noe som selvfølgelig også frister.. 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Har selv tenkt mye på akkurat dette i det siste. Veien går utvilsomt mot en forbrenningsfri bilverden, iallefall i Norge. Designet på nye modeller går stadig lengre bort fra designelementene som alltid har vært kjennetegn til BMW, også teknisk (FWD-katastrofen). Vi lever nok nå i en epoke som vi absolutt må nyte som "oldtime-entusiaster". 

Det er ikke helt over ennå for de gode og tradisjonelle BMWene. BMW sin utviklings sjef Klaus Fröhlich bekrefter nå at neste generasjon M3 og M4 vil kunne leveres med manuelt gir. Videre kan man også velge neste generasjon M3 og M4 med enten M xDrive (som kan slås helt av og kun fungere som bakhjulstrekk) eller som kun ren bakhjulstrekk uten mulighet for firehjulstrekk (sparer fort 100 kg i vekt).

https://www.bmwblog.com/2018/11/30/bmw-rd-boss-confirms-manual-awd-for-upcoming-m4/

Også er det viktig å påpeke at forbrennings motoren vi være med oss i veldig mange år til. Det er veldig viktig å tenke på at de som norske politikere sier, det norske medier skriver og det enkelte her inne hevder er veldig svart hvit og sensasjons preget. Her kommer ikke hele historien frem, kun den historien som gangner norske interesser (altså elektrifisering). Forbrenningsmotoren skal være med oss også i tiåret som kommer, mye kommer til å være nytt og mye kommer til å forbli som det har vært. De ledene aktørene i bilbransjen garanterer dette, men de innrømmer også at de har en jobb foran seg som går ut på å forbedre denne teknologien slik at den også kan fungere fremover. 

https://www.tv2.no/a/9956239/

https://www.tv2.no/a/10152317/

Jeg tenker at områder som vektreduksjon, elektriske turboer, vannpumper, oljepumpe og vann innspørøyting er noen områder som vi får se mer av på fremtidens fossile motorer. Det er klart at tidene da M biler ikke hadde turbo og en vanlig arbeider kunne kjøpe ny BMW med sekssylindret motor så definetivt er forbi. Og det er veldig trist sett med entusiastens øyne. Men vi kan vel nå i ettertid konstantere at downsizing og turboteknologien kanskje ikke var så ille likevel. Ja det lages fremhjulsdrevene BMWer, men det er jo bare å la være å kjøpe dem. De lager jo fortsatt bakhjulsdreven modeller, selv om akkurat i Norge så må man være gal for å ikke velge xDrive med tanke på gjensalg. Og jeg tror nå at vi har sett slutten på downsizing, folk snakka jo om tre sylindra 5-serier og firesylindra M3...det har heldigvis ikke skjedd ennå iallfall. 

Men uansett ta vare på din E36 og E39, så skal jeg ta vare på min E34. Gjør vi alle dette så er vi garantert at oppvoksende generasjoner vil kunne oppleve BMW fra sin beste side gjennom tidene. Uansett hva fremtiden bringer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er klart at tidene da M biler ikke hadde turbo og en vanlig arbeider kunne kjøpe ny BMW med sekssylindret motor så definetivt er forbi. Og det er veldig trist sett med entusiastens øyne. Men vi kan vel nå i ettertid konstantere at downsizing og turboteknologien kanskje ikke var så ille likevel. Ja det lages fremhjulsdrevene BMWer, men det er jo bare å la være å kjøpe dem. De lager jo fortsatt bakhjulsdreven modeller, selv om akkurat i Norge så må man være gal for å ikke velge xDrive med tanke på gjensalg. Og jeg tror nå at vi har sett slutten på downsizing.

Men uansett ta vare på din E36 og E39, så skal jeg ta vare på min E34. Gjør vi alle dette så er vi garantert at oppvoksende generasjoner vil kunne oppleve BMW fra sin beste side gjennom tidene. Uansett hva fremtiden bringer 👍

Det er vel «bare» bekreftet manuell M4, drivlinjen ellers er vel ikke belyst like sterkt?

Ellers har du rett i mye av det du sier, dessverre føler jeg nettopp BMW er de som kanskje har fått det verre enn de fleste bilmerker mtp downsizing. De utmerkede 320, 323i er vekk, nå også 325 og 330, sågar også 35i er nå en 4’er. Savnet av rekke 6’er er fundamentalt og omtrent altoverskyggende. Det er færre unike ting ved en BMW nå enn tidligere, slikt er trist, for en som har kjørt blåhvitt i 25 år. Men det er visse voksesmerter inne i bildet, UKL plattformen er utvilsomt ikke entusiast fremmende, M3 og M5 har kanskje også blitt hakket for avansert og dyrt, ja, til det er M2. Men de har kanskje blitt for ekstreme, for vulgære i forhold til E34 M5 og 39 M5, eller hva med toppen av kransekaka, E46 M3?

Bensin og diesel er med oss et par tiår til, i hvilken utstrekning og hvor politisk styrt denne nisjen vil bli etterhvert skal bli spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det aller første som kommer til å skje med fossilbilene er at de også blir elektriske (såkalte milde hybridbiler). Dette gjelder også den nye 3-serien; som vi kan høre i intervjuet med Klaus Fröhlich i Autogefühl videoen over her. Dette intervjuet er faktisk ganske interessant ved at Fröhlich bl.a drøfter hvor vanskelig det er for bilprodusentene i disse dager når de nærmest må ri to hester samtidig fordi de også må ha fokus på elektrifisering av bilene. 

Jeg synes derfor at du blir litt som komiske Ali når du nærmest forsøker å bortforklare hvor banebrytende og signifikant denne utviklingen er Fredrik. Det vi ser er et helt avgjørende skifte i bilhistorien og dettte kan man nesten ikke overdrive konsekvensene av. Derfor skriver bl.a jeg om dette i forumet og det mener jeg at jeg gjør på en nogenlunde ordentlig måte. Jeg liker også biler med stempelmotorer best, men dette betyr ikke at jeg stikker hodet i sanden og later som om elektriske biler ikke er kommet for å bli. 

Såkalte milde hybridbiler har et mindre ekstra batteri samt en elektrisk motor. Dette tillater bl.a at stempelmotoren stopper når bilen ruller samtidig som hastigheten opprettholdes (opp til en viss hastighet). Den elektriske motoren hjelper også til under akselerasjoner.

Som den første storbyen har Madrid i Spania nå innført et generelt forbud mot biler med stempelmotorer i sentrum av byen. Dette tror jeg bestemt at vi kommer til å se mer av i tiden fremover.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er vel «bare» bekreftet manuell M4, drivlinjen ellers er vel ikke belyst like sterkt?

Ellers har du rett i mye av det du sier, dessverre føler jeg nettopp BMW er de som kanskje har fått det verre enn de fleste bilmerker mtp downsizing. De utmerkede 320, 323i er vekk, nå også 325 og 330, sågar også 35i er nå en 4’er. Savnet av rekke 6’er er fundamentalt og omtrent altoverskyggende. Det er færre unike ting ved en BMW nå enn tidligere, slikt er trist, for en som har kjørt blåhvitt i 25 år. Men det er visse voksesmerter inne i bildet, UKL plattformen er utvilsomt ikke entusiast fremmende, M3 og M5 har kanskje også blitt hakket for avansert og dyrt, ja, til det er M2. Men de har kanskje blitt for ekstreme, for vulgære i forhold til E34 M5 og 39 M5, eller hva med toppen av kransekaka, E46 M3?

Bensin og diesel er med oss et par tiår til, i hvilken utstrekning og hvor politisk styrt denne nisjen vil bli etterhvert skal bli spennende å se.

Det er riktig, det er M4 som er bekreftet som manuell, men ettersom denne bygger på samme basis som M3 så er det nærliggende å tro at dette gjelder også for M3. 

Det som jeg synes er synd med dagens BMWer og den downsizingen som er gjort er at de "ordentlige" BMWene med rekkesekser nå ligger på en mye høyere hylle enn tidligere. Skal du ha en BMW 3 serie i dag med rekkesekser så må du opp i 800 000 kr klassen minst, det er det ikke mange som har mulighet til. Før så holdt det med en 320I, med lyden og karakteristikken i den så følte man litt at man hadde en 328I eller M3 selv om dette ikke var tilfellet. Selv i dag når en tilårs kommen E39 520i kommer forbi, det er rett og slett lyden av en skikkelig premiumbil. Den høres ut som en "million dollar" med sin silkemyke M52 rekkesekser, det gjør ikke en G30 520d eller 530e hybrid. Jeg er en stabukk når det kommer til BMW, det kan godt være diesel men den skal ha rekkesekser. Det gjør at jeg for det første ikke kan kjøpe ny BMW, det har jeg ikke råd til. Men selv ved å kjøpe en nyere bruk så må jeg grave mye dypere i lommene enn jeg egentlig har lyst til.

Vi kan nok alle være enige i at ting var bedre før når ting var litt mindre ekstremt. Men konkurransen har tilspisset seg noe helt enormt de seneste årene, BMW har simpelt hen vært nødt til å henge med for å ikke bli sistemann. Derfor må M5en ha over 600 hester, fordi E63 AMG har det. Hestekrefter og 0-100 tider selger, kanskje mer enn design og kjøreegenskaper. Dette var jo en lek BMW egentelig satte i gang, først med E39 M5 som bikka 400 hk grensen, så fulgte de opp med E60 M5 som vippa supersedan segmentet over 500 hk før de tok segmentet over 600 hk med F10 M5 Competition. Det sitter ledere i Munchen, Stuttgart og Ingolstat og følger med på hverandre og hva de lager, det hele er egentlig en eneste sto pissekonkurranse. Hvem har flest hester og lavest 0-100 tid. Akkurat nå så leder BMW, men jeg vedder huset mitt på at det ikke varer lenge før enten Audi RS eller AMG kommer med ett svar. 

14 minutter siden, Fredrik skrev:

Noe av det aller første som kommer til å skje med fossilbilene er at de også blir elektriske (såkalt mild hybridbiler). Dette gjelder også den nye 3-serien; som vi kan høre i intervjuet med Klaus Fröhlich i Autogefühl videoen over her. Dette intervjuet er faktisk ganske interessant ved at Fröhlich bl.a drøfter hvor vanskelig det er for bilprodusentene i disse dager når de nærmest må ri to hester samtidig fordi de også må ha fokus på elektrifisering av bilene. 

Jeg synes derfor at du blir litt som komiske Ali når du nærmest forsøker å bortforklare hvor banebrytende og signifikant denne utviklingen er Fredrik. Det vi ser er et helt avgjørende skifte i bilhistorien og dettte kan man nesten ikke overdrive konsekvensene av. Derfor skriver bl.a jeg om dette i forumet og det mener jeg at jeg gjør på en nogenlunde ordentlig måte. Jeg liker også biler med stempelmotorer best, men dette betyr ikke at jeg stikker hodet i sanden og later som om elektriske biler ikke er kommet for å bli. 

Såkalte milde hybridbiler har et mindre ekstra batteri samt en elektrisk motor. Dette tillater bl.a at stempelmotoren stopper når bilen ruller samtidig som hastigheten opprettholdes (opp til en viss hastighet). Den elektriske motoren hjelper også til under akselerasjoner.

Som den første storbyen har Madrid i Spania nå innført et generelt forbud mot biler med stempelmotorer i sentrum av byen. Dette tror jeg bestemt at vi kommer til å se mer av i tiden fremover.

Ja mildhybrid er noe som kommer for fullt, skal bli spennede å følge denne utviklingen i årene som kommer. Jeg forsøker ikke å bortforklare noe som helst, jeg er også helt enig i at elbiler er kommet for å bli. Men jeg er ikke helt overbevist om at fossilmotorens fremtid er så veldig kort og usikker som mange skal ha det til. Jeg tror at det i overskuelig fremtid kommer til å være plass til begge deler, side om side. Det er litt lett å bli preget av slik situasjonen er i Norge rundt elbiler, med det speiler på ingen som helst måte tilstanden i resten av Europa eller den vestlige verden for den saks skyld. 

Skal bli spennende å se hva som skjer med handelsstanden i Madrid, Spania er vel kanskje det landet i Vest Europa med lavest elbil andel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...