Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen er interessant og det er nesten litt synd at vi ikke har en fasit. Det har imidlertid vært endel klager på BMW´s downsizing med rekkefirerer i USA, men det er flere årsaker til dette. Først og fremst handler mye om image og hva man legger i dette når det gjelder biler generelt og biler som BMW spesielt... i USA. Her er det viktig å huske på at USA alltid har vært fiksert på V8 motorer. Selv alminnelige familiebiler har tradisjonelt hatt en V8 motor eller til nød en V6 motor hvis familiebudsjettet har vært stramt. Drivstoff koster nada så hvor mye bensin bilen bruker er ikke interessant (dieselmotorer i familiebiler kommer først nå i USA). Det er utelukkende innkjøpsprisen og personlige preferanser som bestemmer bilmerket og modellen. Rekkefirere forbindes med småbiler og alternativene med ladeluft har frem til idag blitt sett på som halvhjertede kompromisser uten egentlig relevans for den jevne amerikaner. I USA er det virkelig noe i tesen "there is no substitute for cubic inches", men dette er forståelig i en verden der hverken bilene eller drivstoff koster mange kronene.

BMW forbindes med rekkeseksere eller i det minste store motorer med relativt mye effekt. BMW har vært et sportslig og litt sofistikert alternativ der f.eks Mercedes-Benz istedenfor har tilbudt mer av den samme oppskriften som amerikanerne selv er kjent for å bygge. BMW brukte over 25 år på å overbevise amerikanerne at gode rekkeseksere er et fullgodt alternativ til amerikanernes egne V8 motorer. Til slutt var det faktisk sant også og dette i kombinasjon med glimrende kjøreegenskaper ga BMW et navn og et rykte som som vi alle respekterer. Utfordringen er hvordan man forklarer at en rekkefirer med moderne teknikk faktisk kan gjøre jobben like bra (eller bedre hvis man ignorerer motor/eksoslyden og heller fokuserer på de dynamiske fordelene som en lettere motor gir). BMW har helt klart en stor pedagogisk utfordring og den blir ikke mindre når det handler om USA. BMW har ikke gjort det enkelt for seg selv, men de får litt drahjelp av de dårlige økonomiske tidene og at andre bilprodusenter som f.eks Mercedes-benz også tilbyr den samme motoriseringen.

Spørsmålet er så om amerikanerne er overbevist om rekkefirerens fortreffeligheter? Jeg tror ikke det og når vi tenker etter tror vi vel egentlig ikke på det selv heller. Vi vet også at dette i beste fall handler om et lite fokusert grønt alternativ og at BMW uten problemer kunne ha bygget en rekkesekser som er nesten like økonomisk og ren. Jeg tror ikke at 0,05 liter/mil gjør en stor forskjell i hverken Europa eller USA og spesielt ikke i Kina. Hva handler dette så egentlig om? Tja... economy of scale og contribution margins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det, så synes jeg F3x med 28i motoren er faktisk en fin kombinasjon. Veldig fin lyd til å være firer, men det blir aldri en sekser. Hvis jeg skal kjøpe ny 3 serie i dag hadde det blitt 328i på grunn av at den ikke koster skjorta for å få en bil med litt mer kraft en Ola Nordmann. Og den drar veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alminnelig 7-serie mener jeg alle modeller i 7-serien inkl. 760Li. Jeg tror ikke at BMW kommer til å fortsette med å tilby 760 modellene hvis både Mercedes-Benz og Audi tar V12 modellene ut av programmet. Mercedes-Benz har allerede gjort dette, men såvidt jeg forstår er det meningen at den kommende Pullman modellen/serien skal tilbys med V12 motorer. Pullman er MB´s svar på Rolls-Royce og Bentley iom. at Maybach prosjektet er lagt ned. Helt generelt er ikke V12 motoren hensiktsmessig nå som V8 motoren er like kraftig og samtidig har langt lavere drivstofforbruk. Det vil nok allikevel være et marked for V12 motorene også i fremtiden.

Nå er dette ingen BMW nyhet, tvert i mot men i interesse av den lille diskusjonen vi hadde ang V12er i siste generasjon luksus sedan. Mercedes lanserer nå S600 med 6 liters V12er, takket være turboteknoligi så holdes utslipp og forbruk i et slikt område at det går an ;) Så for BMW sin del er jeg helt sikker på at vi ser en ny V12 i neste 7-serie, de kan jo ikke være dårligere enn lillebror i Stuttgart ;) (Ja BMW er i dag større enn Mercedes)

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/01/14/mercedes-s600-en-ratass-i-designerdress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har vi diskutert alle de rare "edition"-modellene BMW spytter ut, her er en til.

Til alle dere hesteinteresserte her inne, dere er endelig blitt hørt!

I forbindelse med at neste år i Kina kalles "hesteåret" lanserer BMW M5 og M6 Horse Edition!

attachment.php?attachmentid=965810&d=139

Og for de som skulle tro dette bare er tull, så er det faktisk ikke det dessverre: BMW M5 and M6 Horse Edition, to commemorate the Chinese New Year.

Så, BMW:

85411-horse-head-mask-thumbs-up-gif-D8Zv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de først skal lage sånne edition modeller, hvorfor kan de ikke lage om noe mer spennende. Noe som faktisk vekker entusiasmen blandt folk..... Var mye bedre før, Nurburgring edition, Cocetto osv

Når skal Norge får sin edition modell? med vikinghjelmer brodert inn i nakkestøttene og interiørlister av tre ifra Gokstadskipet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er interessant og det er nesten litt synd at vi ikke har en fasit. Det har imidlertid vært endel klager på BMW´s downsizing med rekkefirerer i USA, men det er flere årsaker til dette. Først og fremst handler mye om image og hva man legger i dette når det gjelder biler generelt og biler som BMW spesielt... i USA. Her er det viktig å huske på at USA alltid har vært fiksert på V8 motorer. Selv alminnelige familiebiler har tradisjonelt hatt en V8 motor eller til nød en V6 motor hvis familiebudsjettet har vært stramt. Drivstoff koster nada så hvor mye bensin bilen bruker er ikke interessant (dieselmotorer i familiebiler kommer først nå i USA). Det er utelukkende innkjøpsprisen og personlige preferanser som bestemmer bilmerket og modellen. Rekkefirere forbindes med småbiler og alternativene med ladeluft har frem til idag blitt sett på som halvhjertede kompromisser uten egentlig relevans for den jevne amerikaner. I USA er det virkelig noe i tesen "there is no substitute for cubic inches", men dette er forståelig i en verden der hverken bilene eller drivstoff koster mange kronene.

BMW forbindes med rekkeseksere eller i det minste store motorer med relativt mye effekt. BMW har vært et sportslig og litt sofistikert alternativ der f.eks Mercedes-Benz istedenfor har tilbudt mer av den samme oppskriften som amerikanerne selv er kjent for å bygge. BMW brukte over 25 år på å overbevise amerikanerne at gode rekkeseksere er et fullgodt alternativ til amerikanernes egne V8 motorer. Til slutt var det faktisk sant også og dette i kombinasjon med glimrende kjøreegenskaper ga BMW et navn og et rykte som som vi alle respekterer. Utfordringen er hvordan man forklarer at en rekkefirer med moderne teknikk faktisk kan gjøre jobben like bra (eller bedre hvis man ignorerer motor/eksoslyden og heller fokuserer på de dynamiske fordelene som en lettere motor gir). BMW har helt klart en stor pedagogisk utfordring og den blir ikke mindre når det handler om USA. BMW har ikke gjort det enkelt for seg selv, men de får litt drahjelp av de dårlige økonomiske tidene og at andre bilprodusenter som f.eks Mercedes-benz også tilbyr den samme motoriseringen.

Spørsmålet er så om amerikanerne er overbevist om rekkefirerens fortreffeligheter? Jeg tror ikke det og når vi tenker etter tror vi vel egentlig ikke på det selv heller. Vi vet også at dette i beste fall handler om et lite fokusert grønt alternativ og at BMW uten problemer kunne ha bygget en rekkesekser som er nesten like økonomisk og ren. Jeg tror ikke at 0,05 liter/mil gjør en stor forskjell i hverken Europa eller USA og spesielt ikke i Kina. Hva handler dette så egentlig om? Tja... economy of scale og contribution margins?

Det høres her ut som at alle amerikanere er veldig bilinteresserte og vet hva de har under panseret på bilen sin. Det mener jeg er langt fra tilfellet, både i USA, i Norge og ganske sikkert alle andre steder. Om du stopper 100 tilfeldige folk på gata, i USA eller hvor som helst i verden. Hvor mange tror du kan svare på om BMW F30 328i har fire eller seks sylindre? Eller en eller annen Mercedes modell for den saks skyld. Jeg tror flertallet hadde svart "aner ikke". Og kanskje en jevn fordeling mellom 4, 5 og 6 på resten hehe.

BMW entusiaster i USA er forferdet over introduksjonen av 4'ere, de har jo som nevnt billig drivstoff og de har ikke et avgiftssystem som gjør en 328 betraktelig billigere enn en 335. De ser ikke poenget med å ha en lusen 4'er. Jeg hadde heller ikke kjøpt en 4'er i USA, med mindre det var det eneste som ble tilbudt. Slik er det heldigvis ikke!

BMW 3-serie vil jeg si er en ganske vanlig konebil i USA. Disse aner ikke hva som sitter under panseret på bilen sin. Jeg har bodd i USA i flere år og kjenner flere jenter/damer med E90 328i. Og de vet definivt ikke hva slags motor som sitter i bilen, de bryr seg heller ikke om det. (Jeg har bedrevet litt opplysning, men det vekker heller liten interesse hehe ) Jeg jobbet også med 2 stk. gutter (28-30 år gamle) som handlet seg hver sin 335i. De visste ikke om det var 8'er, 6'er eller 4'er i bilen. De var ganske sikre på at det ikke kunne være V8. Men de visste at den hadde turbo. Folk flest er ikke veldig opptatt av slikt. De syntes BMW'n er fin, god å kjøre også har den jo et litt up-scale rykte på seg.

Om man skal ta for seg bilentusiasten i USA så er veldig ofte BMW/Merce/Audi bare dyrt fjas fra andre siden av dammen. Det er amerikansk som gjelder. Jeg hadde en E46 M3 der borte og de som var interessert i bil syntes det var en OK bil men de kunne ikke fatte at jeg var villig til å gi så mye penger for en sånn type bil, jeg kunne jo kjøpt en flunka ny Mustang V8 for samme prisen som min gamle BMW. Jeg hadde også en 1999 Suburban med 7.3l V8. Der fikk jeg tommel opp  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... iallfall fra meg, men ikke pga. Suburben. Jeg synes at det er mye fornuftig i ditt innlegg og for å supplere mitt eget innlegg i relasjon til ditt innlegg er mitt grunnleggende poeng at V8 motoren pr. definisjon frem til idag har vært standard i USA. Det var ikke et spørsmål om bilen hadde V8 eller ikke. Den hadde en V8 motor med mindre det handlet om en MPV (V6) eller småbil (R4). Her er det viktig å tenke economy of scale og amerikansk effektivitet. V6 motoren er en V8 motor minus to sylindre og R4 motoren er den ene sylinderbanken fra en V8 motor. Ergo kunne man bygge flere motorer ut fra den samme grunnleggende konstruksjonen. Billig og effektivt, men det var kun V8 motoren som var den ekte varen.

Europeiske rekkeseksere fra bl.a BMW, Mercedes-Benz og Jaguar representerte noe annet og mer sofistikert, men som du påpeker er europeiske biler for mange amerikanere også synonymt med dyre biler og amerikanerne har ikke nødvendigvis den samme oppfatningen av luksus som vi har. 3-serien er idag like mye en ungdomsbil og konebil som den er en boyracer. Slik var det imidlertid ikke da M20 motoren kom på markedet i 1977. E21 323i ble et begrep og understreket motorfokuset som tidligere var etablert med E3, E9 og E12. Dette motorfokuset dannet rammen rundt BMW de neste 25 årene og det er den tradisjonen som nå utfordres med de nye rekkefirerne. På den annen side er ikke dette spesielt kun i relasjon til amerikanerne (les: klassisk bilinteresse utfordres også i vår del av verden), men i en verden der stort motorvolum og enormt drivstofforbruk knapt er et tema vil alt snakk om rekkefirere være mindreverdig. Ikke minst Porsche lærte den leksen med 924, 944 og 968 modellene (samt tildels 912 og 914). Dette var fantastisk velkonstruerte biler, men dessverre alltid litt uglesett i forhold til biler med flere sylindre (også selv om Porschene ofte hadde totalt overlegne kjøreegenskaper).    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beit meg spesielt merke i dette med tanke på diskusjonen vi har hatt på de foregående sidene :)

"Drivlinjene vil være seksere og åttere med pustehjelp. BMW har vurdert å droppe V12 i neste 7-serie, men det spørs om ikke kravstore kunder i USA, Russland, Kina og Midtøsten vil kreve at en slik står på programmet"

Også er jeg litt uenig her

"Mercedes S-Klasse er selve «sjefen» i denne luksusklassen, og BMW må strekke seg langt for å matche den nye S-en med hensyn til ytelser og teknologi"

BMW har vel egentelig vært ganske flinke til å matche S-klasse på de siste generasjonene synes jeg, noe annet var det selvsagt på 60, 70 og 80 tallet da S klassen var "utstillingsvinduet" for hva som skulle komme i bilverdenen med årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oven:

Det dreier seg ikke om å vite om en bil har 4, 6 eller 8 sylindre tror jeg. Heller om du har innstegsmodellen eller ikke.

328i er vel innstegsmodellen? Alternativt kan en da legge til "et par tusen" og få 335.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oven:

Det dreier seg ikke om å vite om en bil har 4, 6 eller 8 sylindre tror jeg. Heller om du har innstegsmodellen eller ikke.

328i er vel innstegsmodellen? Alternativt kan en da legge til "et par tusen" og få 335.

Nå er 320i den billigste F30 3 serie i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...