Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Håper jeg blir positivt overrasket men greier ikke helt å virkelig like den nye interiør trenden med skjermen stikkende opp slik den gjør. Likte det på min F31 i starten, sikkert fordi det var noe nytt men ble lei det. F10\01 har helt nydelig interiører, i min mening burde disse vært videreutviklet.

Jeg er veldig enig med deg der, blir ikke helt tilfreds med det nye designet. Jeg synes Idrive skjermen er mye mer elegant og finere i F10 hvor den er mer "integrert" i dasjbordet. Interiøret i F10/11 og F01 er helt klart blant de beste i nyere BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder interiør så synes jeg faktisk BMW går feil vei, de skjermene som står oppå dashbordet ser helt på trynet ut. Synes faktisk Audi ser ut til å ha en bedre fremtidig løsning på dette:

 audi-virtual-dashboard-etron-quattro-ces

Dagens 5/6-serie løser per dags dato dette desidert best hittil synes jeg. F30 har jo knapt nok vindu igjen mellom toppen av skjermen og bunnen av bakspeilet. Det ser også "billig" ut i mine øyne, skal de først ha skjermer i bilene får de jaggu integrere de på en elegant måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for måten Audi har løst dette på i TT modellen. Der er all informasjon samlet i instrumentpanelet og resten av dashboardet er clean, som det skal være i en sportslig bil... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette med skjerm o.l. Veldig lenge i bil, og både gledet og irritert meg over de forskjellige.

Som det nå står i min egen E82 er jeg meget fornøyd, pga høyden som skjermen er plassert, se bilde.

ecf8be480de85768e66a2842b7404538.jpg

Skjermene som er kommet nå i div Fxx modeller er ikke de peneste, heller småstygge, men de har en god plassering for fører. Når jeg nå snakker om plassering så tenker jeg på hvor langt fra veien føreren må flytte synet. Alle skjermer, utenom HUD selvfølgelig, vil jo kreve at man flytter synsområdet, men hvor drastisk det er ut av veien har mye, for meg, å si. Tar man for eksempel Tesla sin skjerm så synes jeg denne er kul, men nesten farlig. Den er enormt lang og flytter hele synsfeltet mitt fra veien.

fee8deacb2e7d715b661813c6dedc0fa.jpg

Noen av dagens allerede eksisterene, og kommende systemer som sitter i instrumentpanelet er heller ikke foretrukket av meg da mangen små ulykker har som resultat at folk sjekker hva som skjer mellom rattet.

bb70be178ceb85b156a132e4c2a26a10.jpg

c550bafaa01427ef7cd8f03c3cddfd07.jpg

Det JEG skulle likt å sett var et senket og tynnere dashbord, hvor skjermen var plasser langt opp, men intregert.

Jeg liker hvordan BMW tenker fremover men det skulle på en måte vært enda lengre opp synes jeg.

dffac387cb22b4f1918f4861833c4f20.jpg

Jeg fant et bilde av et gammelt design, men det beskriver litt hvordan jeg syns en skjerm burde sitte for å flytte synet minst mulig ut fra veien, samt beholde mest mulig sidesyn på veien.

16556db2a1fc7b157711aaec3f908e1a.jpg

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok selvsagt mye med vanesak å gjøre, på både Q7´ene, A4´n og M550´n er skjermen pent integrert i dashen, og det er disse jeg i hovedsak har forholdt meg til de senere årene. Imidlertid synes jeg skjermen på div nye FXX, hvor den er plassert oppå dashen og ser ut som en løs tablet ser noe billig ut. På dagens nye biler i disse klassene er det snart "obligatorisk" med HUD, og dermed kan en del av instrumentpanelets plass brukes til noe annet (slik som nye TT har). Det handler jo også om utsyn, og jeg synes det er distraherende med en skjerm som "står midt i glaninga".

 

Jeg har ikke noe behov for hele tiden å flytte blikket ned/bort eller hva man skal kalle det for å se hva som ser på skjermen. Det viktigste er jo å ha klar sikt fremover og minst mulig distraksjoner i nærheten av nettopp frontruten. Ikke minst om natten, da alt motlys i kupeen ikke er gunstig for nattsynet. Skal man da ha slike skjermer "oppå" dashen mener jeg de burde være nedsenkbare, slik A6/A7 og til og med A1 har - dermed har du valget om du ønsker å ha de der eller ikke, radio og slike funksjoner får man jo opp i instrumentpanelet uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasseringsmessig så sitter den jo meget greit, spesielt i de små bilene. Men, den ser ut som det siste som er satt inn i bilen, som om de nesten holdt på å glemme skjermen og bare satt den der som en nød løsning. Den burde være en ordentlig del av dashbordet, at dashbordet er designet rundt plasseringen av skjermen, ettersom den er blitt en av de viktigste og mest brukte aspektene av dashbordet.

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok selvsagt mye med vanesak å gjøre, på både Q7´ene, A4´n og M550´n er skjermen pent integrert i dashen, og det er disse jeg i hovedsak har forholdt meg til de senere årene. Imidlertid synes jeg skjermen på div nye FXX, hvor den er plassert oppå dashen og ser ut som en løs tablet ser noe billig ut. På dagens nye biler i disse klassene er det snart "obligatorisk" med HUD, og dermed kan en del av instrumentpanelets plass brukes til noe annet (slik som nye TT har). Det handler jo også om utsyn, og jeg synes det er distraherende med en skjerm som "står midt i glaninga".

Jeg har ikke noe behov for hele tiden å flytte blikket ned/bort eller hva man skal kalle det for å se hva som ser på skjermen. Det viktigste er jo å ha klar sikt fremover og minst mulig distraksjoner i nærheten av nettopp frontruten. Ikke minst om natten, da alt motlys i kupeen ikke er gunstig for nattsynet. Skal man da ha slike skjermer "oppå" dashen mener jeg de burde være nedsenkbare, slik A6/A7 og til og med A1 har - dermed har du valget om du ønsker å ha de der eller ikke, radio og slike funksjoner får man jo opp i instrumentpanelet uansett.

Veldig enig med hva du mener ang nedsenkbare skjermer, tror det hadde vært en meget god løsnig for dagens fxx skjermer. Jeg trodde de hadde dette da jeg så dem første gang pga dem lignet slik på audi sine, men neida.

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at BMW's løsning på F30/31 er glimrende (så lenge det handler om den store skjermen). Litt diffus er navien iom at selve kjøreanvisningen med bl.a sporskifte ligger nederst midt i instrumentpanelet mellom de to store viserne. Jeg liker å sitte lavt så for å kunne se anvisningen ordentlig måtte jeg lene meg litt frem i setet. Det jeg imidlertid er mest imponert over er BMW ConnectedDrive. I full skala er dette systemet helt suverent... :)

 

2015 F31 320d xDrive Sport (190 HK og 400 Nm) med 6-trinns manuell gearkasse... :)

 

gallery_38233_76_1917892.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok drivlinjen som 225xe skal bruke, mao vil vi se en B38 (ja, den tresylindrede 1.5l) samt en elektrisk motor.

I 225xe ligger effekten på 224hk og 380Nm, bonusen er 4 hjulsdrift og en hyggelig pris.

Om 5 serien kommer med dette allerede iår forventer jeg ikke.

Da det kan se ut som de ønsker å pushe konvensjonelle drivlinjer første året etter en release.

Dette vil sannsynligvis være 530e, en svært attraktiv pakke i Norge.

Kan nok komme til å erstatte "melk og brød" modellen 520d i Norge, gitt at avgiftene blir videreført.

540e er nok samme løsningen som er å finne i X5 40e, effekten her er 313 hk og 480 NM.

550e består nok av i6 og el drift og sannsynligvis noe over 400 hk.

G30 kommer altså i år, men som 17' model, denne skal testes!

:-)

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro at denne tresylindrede motoren kommer i forbindelse med en hybrid drivlinje, ryktene har jo lenge gått om at drivlinjen ifra I8 skal inn i neste 5-serie. Jeg tviler på at BMW er så gale at de kommer med en 518I, 518d ja men ikke den tresylindrede bensin varianten. Ellers så er det skremmende å se hvor lite kontroll journalisten har på hva han skriver om:

"Motoren vil i hovedsak være fire- og sekssylindrede, men BMW kommer neppe unna å også tilby en V8-utgave for det amerikanske markedet"

Hva med M5? Selges den kun i USA? Hva med 550i? Den er i hovedsak tiltenkt det amerikanske markedet med den selges i Europa også. Kan ikke se noen grunn til at BMW skal forandre på dette, det har også kommet signaler om at motoroppsettet blir som på dagens F10/11 modeller. Firesylindrede diesel og bensin, seksylindrede diesel og bensin samt V8 bensin. Det som er nytt er som nevnt de hybride drivlinjene og her er det litt uklart hva som kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke utelukke at 550i vil utgå og erstattes av 550e med en sekssylindret bensinmotor og elmotor, og at M5 tar over som eneste åttesylindrede alternativ? Høres ikke dumt ut i mine ører i hvert fall.

 

Edit: Blir uansett spennende å se hva slags hybridløsninger BMW kommer til å tilby på G30/31 og hvordan utslaget blir mellom disse i det norske avgiftssystemet. Både 525xe, 530e, 540e og 550e virker å være realistiske alternativer enn så lenge.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være 550e blir ett alternativ, men jeg tror ennå det er litt for tidlig at toppmodellen (bortsett ifra M) skal erstattes av en alternativ drivlinje. Mulig vi ender opp med M550I, M550d og 550e :)

Hvis G30 kommer med en hybrid som baserer seg på en rekkesekser så er iallfall jeg interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok selvsagt mye med vanesak å gjøre, på både Q7´ene, A4´n og M550´n er skjermen pent integrert i dashen, og det er disse jeg i hovedsak har forholdt meg til de senere årene. Imidlertid synes jeg skjermen på div nye FXX, hvor den er plassert oppå dashen og ser ut som en løs tablet ser noe billig ut. På dagens nye biler i disse klassene er det snart "obligatorisk" med HUD, og dermed kan en del av instrumentpanelets plass brukes til noe annet (slik som nye TT har). Det handler jo også om utsyn, og jeg synes det er distraherende med en skjerm som "står midt i glaninga".

 

Jeg har ikke noe behov for hele tiden å flytte blikket ned/bort eller hva man skal kalle det for å se hva som ser på skjermen. Det viktigste er jo å ha klar sikt fremover og minst mulig distraksjoner i nærheten av nettopp frontruten. Ikke minst om natten, da alt motlys i kupeen ikke er gunstig for nattsynet. Skal man da ha slike skjermer "oppå" dashen mener jeg de burde være nedsenkbare, slik A6/A7 og til og med A1 har - dermed har du valget om du ønsker å ha de der eller ikke, radio og slike funksjoner får man jo opp i instrumentpanelet uansett. 

Vi har hatt F20 med løs "tablet" skjerm på toppen av dashbordet. På bilde kan det se noe rart og ettermontert ut, men i praksis synes jeg det fungerer meget bra fordi den sitter så høyt oppe at en slipper å flytte blikket særlig mye. En skulle tro at denne type skjerm stjeler sikt, men i realiteten er den ikke noe særlig høyere enn dashbordet mellom frontrute og baksiden av skjermen - og jeg sitter lavest mulig i setet. Nå har vi E91 med Navi pro, og jeg synes dette ser bedre ut rent estetisk - mer integrert, som på F1x. I bruk ser jeg ikke store forskjellen, fordi skjermen også her sitter høyt. Verst er de skjermene som sitter lavt i dashbordet, der blikket må langt ned.

Ang. nedsenkbare skjermer ser det elegant nok ut, men hvertfall i BMW'er er det er bare å klikke på "option" knappen og deretter "turn off screen", så blir det helt svart. Gjør det ofte når jeg kjører langt i mørket, blir meget behagelig og mørkt i kupeen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...