Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, BMWlog skrev:

Pleie er alltid godt, men med mindre du merker at det lugger ved giring osv ville jeg kanskje heller sett på å få den flushet om 20-30000 km.

Er vel bedre å bare bytte olje og filter (bunnpanne) selv med litt hyppigere intervaller enn å vente til hver 100.000 for så å flushe hele greia? Greit at selvbytte kun tømmer kassa og ikke converter, men om olja i kassa ikke er så dårlig at man må flushe og man bytter over halvparten av det totale volumet vil man ende opp med en ganske så god olje med "jevnere" kvalitet enn om man kjører den helt ut og flusher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel å bytte olje helt. Fått noen priser fra 2 firmaer, men dette koster jo litt.
Så mulig jeg venter til sommeren og tar det på ferien vår ved sommerhuset i Polen.
Er et verksted jeg har brukt der som er flinke og kan en del BMW.

Men det er slik at man bør bytte olje oftere enn 100.000 KM? Kjørte jo min gamle E39 til 170.000 før olja ble bytta. Gikk helt fint den kassa der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjennern skrev:

Er det noen som har noen formening om det er unødvendig å bytte olje på automatkasse og transferkasse på en 4,5 år gammel 530d med 80k km ?

Da jeg hørte med Bavaria så anbefalte de å bytte etter 150 000 kilometer. Jeg flushet da hos Transtec like etter. Merket ikke noe særlig forskjell utenom at kassa giret littegrann mykere. De som byttet mente da at det var på tide å bytte (men så har jo de sine interesser i å anbefale hyppig oljebytte eller flushing). Var jeg deg ville jeg ikke tenkt på dette på flere titusen kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Walkabout skrev:

Da jeg hørte med Bavaria så anbefalte de å bytte etter 150 000 kilometer. Jeg flushet da hos Transtec like etter. Merket ikke noe særlig forskjell utenom at kassa giret littegrann mykere. De som byttet mente da at det var på tide å bytte (men så har jo de sine interesser i å anbefale hyppig oljebytte eller flushing). Var jeg deg ville jeg ikke tenkt på dette på flere titusen kilometer.

I det du merker at du bytter olje i kassa har du kjørt for langt på den gamle olja... Det er bedre å tappe ned olja og bytte filteret jevnlig hver 60-80.000 km enn å vente til man får problemer eller har slitt olja så mye at man "må" flushe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en DIY fra ZF https://www.zf.com/unitedkingdom/en_gb/corporate/aftermarket/spare_parts_corporate/transmissions_corporate/how_to_change_oil/change_oil.html

ZF anbefaler hver 100.000km eller max 8 år etter hva som kommer først. Så det er det samme med girolje som med motorolje, olja blir gammel og dårlig av alder selv om man ikke kjører så mye.

De som driver profesjonelt med Automatgear som Automatgearservice eller Rats sier derimot 60.000km på olje og filter. Selv bytter jeg på 60.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt flush av automatkasse, oljebytte fordelingskasse og oljebytte på begge differensialene til min F11 xDrive. Kmstand er ca 137 000, og jeg gjør dette mer som et preventivt vedlikehold enn for å håndtere symptomer på at noe er galt. Det er vel noe med å beholde nattesøvnen og, men slikt skader jo ikke. Trekker campingvogn på sommerstid og da blir det jo mer varmeutvikling i kassa. Frisk olje har vel litt andre egenskaper til å takle slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nyere utgaver av F10/F11 også problemet med registerkjedet, eller gjelder det hovedsaklig 08-09? Helt konkret vurderer jeg en 12-13 mod. 525d med 218 hk. Disse motorene kom vel i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var fram til 2011 . 2012 eller nyere skal vel slik jeg har forstått det være relativt sikkert valg. Selv om en hører om register ras på disse også en sjelden gang, men ikke like ofte  som på tidligere utgaver. har selv en 13 modell, så krysser fingrene for at min utgave er "sikker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R6 før 2010 har jo nesten ikke problemer i det hele tatt. R6 etter 2010 har heller nesten ikke problemer. 

R4 før 2010 har mye problemer, og r4 etter 2010 har fremdeles mye problemer. Men r4 etter 2013 er det vel som har veldig lite problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har hatt register ras, her ble hele motoren byttet med fabrikkny motor, (blokk og topp) i hovedsak, ny turbo ++ dette gikk på motorforsikring hos Gjensidige. får håpe det går bra nå, men har hørt at strammer til kjede ryker og det blir ras, dette skjer oftest over en liten periode hvor det begynner og kakle smått og utvider seg til og bli verre over tid. Disse motorene kan reddes fra ras hvis det oppdages i riktig tid vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Otis skrev:

R6 før 2010 har jo nesten ikke problemer i det hele tatt. R6 etter 2010 har heller nesten ikke problemer. 

R4 før 2010 har mye problemer, og r4 etter 2010 har fremdeles mye problemer. Men r4 etter 2013 er det vel som har veldig lite problemer.

Da er du jo inne på en haug av forskjellige motorserier og mange versjoner. Konklusjonen er altså at man skal styre unna hele N47-serien, selv om den første versjonen går for å være den verste? I 2013 kom erstatteren B47.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Odd-M

Ja, det er slik jeg har forstått det utifra internett.

Jeg hadde ikke valgt N47 under noen omstendigheter, men andre ville sikkert gjort. B47 skal visstnok være bedre, men den har sikkert andre problemer, uten at jeg kan de på rams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...