mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 13:31 Skrevet Onsdag kl. 13:31 13 minutes ago, mkj said: Heldigvis bilder og ikke video her Alt i alt er vi på rundt 1,5TB i Cloud hos https://vikt.no/skytjenester-og-serverdrift/. Så bra med update, håper det hjelper. Hva mener du med ikke video? Det er ikke noe problem å laste opp (store) video her på forumet
mkj Skrevet Onsdag kl. 14:17 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 14:17 42 minutter siden, mr.pingu skrev: Så bra med update, håper det hjelper. Hva mener du med ikke video? Det er ikke noe problem å laste opp (store) video her på forumet Heldigvis nesten bare bilder av noe betydelig mengde. Foreløpig ikke noe plassproblemer pga. video. Blir det det, så får vi heller sette restriksjoner etter hvert. Ev. om myndighetene pålegger oss å filtrene alt innhold manuelt 😅 mr.pingu og laffe reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Torsdag kl. 00:21 Skrevet Torsdag kl. 00:21 Har dere strupa ned til max 10 MB per post? Hadde det vært mulig med 20-30 MB i stedet? Jeg resizer mine bilder før posting (når det postes mange), men med grensa på 10 MB føler jeg at det fort blir behov for å komprimere en god del om man skal ha over 10-15 bilder i innlegget. Hvis noen skal laste opp direkte fra mobil uten å resize så butter du fort etter bare 2 bilder og det blir kanskje ikke så god løsning? mr.pingu reagerte på dette 1
mkj Skrevet Torsdag kl. 08:06 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 08:06 7 timer siden, E.C. skrev: Har dere strupa ned til max 10 MB per post? Hadde det vært mulig med 20-30 MB i stedet? Jeg resizer mine bilder før posting (når det postes mange), men med grensa på 10 MB føler jeg at det fort blir behov for å komprimere en god del om man skal ha over 10-15 bilder i innlegget. Hvis noen skal laste opp direkte fra mobil uten å resize så butter du fort etter bare 2 bilder og det blir kanskje ikke så god løsning? Du har rett. Det blir knotete. Har satt den til 40000KB nå 😊 Fredrik 90, sondre, Makky123 og 3 andre reagerte på dette 6
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 09:04 Skrevet Torsdag kl. 09:04 (endret) 57 minutes ago, mkj said: Du har rett. Det blir knotete. Har satt den til 40000KB nå 😊 Hva med eventuelt auto-komprimering? + evt automatisk konvertering til .webp? + resizing alt som er mer enn 2160 (4K) på kortsiden. 2160px på kortsiden er fortsatt ganske mye med informasjon og webp hjelper også mye. Dette bruker vi her ofte i praksis, hvor hastighet er en viktig KPI. Det går nemlig ikke bare på lagringskvota men også hvor 'tungt' en side blir. Jeg merker det allerede når jeg er på en tråd med masse bilder at siden scroller fram og tilbake om du kommer inn gjennom en varsel. (aka CLS-parameter) Bare litt forslag du kan tenke over om lagring / hastighet er noe du vil gjøre med eller ikke. Endret Torsdag kl. 09:05 av mr.pingu
GtiGtr Skrevet Lørdag kl. 09:23 Skrevet Lørdag kl. 09:23 (endret) På 16.1.2025 den 10.04, mr.pingu skrev: Hva med eventuelt auto-komprimering? + evt automatisk konvertering til .webp? + resizing alt som er mer enn 2160 (4K) på kortsiden. 2160px på kortsiden er fortsatt ganske mye med informasjon og webp hjelper også mye. Dette bruker vi her ofte i praksis, hvor hastighet er en viktig KPI. Det går nemlig ikke bare på lagringskvota men også hvor 'tungt' en side blir. Jeg merker det allerede når jeg er på en tråd med masse bilder at siden scroller fram og tilbake om du kommer inn gjennom en varsel. (aka CLS-parameter) Bare litt forslag du kan tenke over om lagring / hastighet er noe du vil gjøre med eller ikke. Trur autokomprimering er veien å gå. Et mobilbilde blir jo fort 5-8mb på dagens telefoner og det blir nok for mange "for mykje styr" om en skal måtte skalere bildene før opplasting. Då ender en ofte opp med at folk enten gir faen i å laste opp eller tenker at dei skal fikse det seinare også blir det gløymt . Vi trenger all aktivitet som går å få til på eit bilforum, så det må være enklest mulig å laste opp 40mb pr innlegg blir for lite uten autoskalering av bilder. Endret Lørdag kl. 09:26 av GtiGtr mr.pingu og Eystein Ose reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Lørdag kl. 11:48 Skrevet Lørdag kl. 11:48 Autoskalering og komprimering er en løsning, men hadde i så fall vært kjekt (om mulig) å ha en innstilling til å skru det av i ens egne innstillinger. Slik at om man resizer selv og kanskje uploader noen utklipp i litt lavere kvalitet at disse ikke blir enda verre. Standardinnstillingen for alle brukere kan settes til "komprimering på", så kan evt. de sære av oss skru av ved behov. Vil tro at denne gruppen brukere ikke vil legge største beslaget på kapasiteten uansett. GtiGtr reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Søndag kl. 23:49 Skrevet Søndag kl. 23:49 (endret) @mkj Det der med at man ikke kan laste opp så mange bilder i en post MÅ dere få retta på. Hele styrken til dette forumet er folk som lager utfyllende innlegg fra bilferier, skruing eller prosjekter. Bilder sier mer enn tusen ord i så måte. Sånn som det har blitt nå så gidder ikke folk dette, det blir alt for tidkrevende, rotete og tungvindt. Jeg tenkte jeg selv skulle i gang med ett skikkelig reisebrev fra vår bilferie i Europa i sommer…men sånn som det er nå så gidder jeg faktisk ikke. Når Bimmers.no ikke legger til rette for folk som vil gi av sin tid til å dele med andre så blir det sånn. Synd, fordi for meg har det vært en tradisjon i hele 15 år og dele opplevelsene fra våre bilferier med medentusiaster her inne 🙁 Endret 23 timer siden av Fredrik 90
mr.pingu Skrevet i går, 03:07 Skrevet i går, 03:07 (endret) 3 hours ago, Fredrik 90 said: @mkj Der der med at man ikke kan laste opp så mange bilder i en post MÅ dere få retta på. Hele styrken til dette forumet er folk som lager utfyllende innlegg fra bilferier, skruing eller prosjekter. Bilder sier mer enn tusen ord i så måte. Sånn som det har blitt nå så gidder ikke folk dette, det blir alt for tidkrevende, rotete og tungvindt. Jeg tenkte jeg selv skulle i gang med ett skikkelig reisebrev fra vår bilferie i Europa i sommer…men sånn som det er nå så gidder jeg faktisk ikke. Når Bimmers.no ikke legger til rette for folk som vil gi av sin tid til å dele med andre så blir det sånn. Synd, fordi for meg har det vært en tradisjon i hele 15 år og dele opplevelsene fra våre bilferier med medentusiaster her inne Regner med flere av oss har iPhone og iPad, vet ikke om du er en av de. Men iallfall det er veldig lett å bare endre str på bilder før man laster opp. fleste bilder blir da et sted mellom 250-300kb uten at man må gidde så mye. Da har man mulighet til 133 bilder per post. Det burde vel holde også for en reisebrev. men enig, om str er viktig er vel auto skalering og komprimering vel veien å gå. Den kan også være smart, er bilde under vis str fra før, ikke gjør noe med det. Eller omvendt som på WhatsApp da du må skru på HD for unngå at komprimering / auto skalering skal slå inn heftig. Endret i går, 03:10 av mr.pingu fupsaker, *MrB* og Eystein Ose reagerte på dette 3
*MrB* Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 4 hours ago, mr.pingu said: Regner med flere av oss har iPhone og iPad, vet ikke om du er en av de. Men iallfall det er veldig lett å bare endre str på bilder før man laster opp. Bruker dette hver gang selv. Fungerer fint. Re-size fra PC er også grei skuring. Android vet jeg ikke. Har sett autoskalering som beholder kvaliteten forbløffende bra, og jeg har sett autoskalering som herper bildene fullstendig. Messenger var helt håpløs hos meg lenge.
mr.pingu Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 1 minute ago, *MrB* said: Bruker dette hver gang selv. Fungerer fint. Re-size fra PC er også grei skuring. Android vet jeg ikke. Har sett autoskalering som beholder kvaliteten forbløffende bra, og jeg har sett autoskalering som herper bildene fullstendig. Messenger var helt håpløs hos meg lenge. Men PC er det mere styr synes jeg, selv om jeg har PowerToys sin Resizer og får resizing med høyre klik.
mkj Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden 8 timer siden, Fredrik 90 skrev: @mkj Det der med at man ikke kan laste opp så mange bilder i en post MÅ dere få retta på. Hele styrken til dette forumet er folk som lager utfyllende innlegg fra bilferier, skruing eller prosjekter. Bilder sier mer enn tusen ord i så måte. Sånn som det har blitt nå så gidder ikke folk dette, det blir alt for tidkrevende, rotete og tungvindt. Jeg tenkte jeg selv skulle i gang med ett skikkelig reisebrev fra vår bilferie i Europa i sommer…men sånn som det er nå så gidder jeg faktisk ikke. Når Bimmers.no ikke legger til rette for folk som vil gi av sin tid til å dele med andre så blir det sånn. Synd, fordi for meg har det vært en tradisjon i hele 15 år og dele opplevelsene fra våre bilferier med medentusiaster her inne 🙁 Hva har skjedd? Det endte med at jeg tidligere økte grense fra ca. 30MB per innlegg til 40MB per innlegg, så det skal være større muligheter enn noensinne. Om ikke det er noe annet som har skjedd som jeg ikke vet om i forbindelse med oppdatering...
*MrB* Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Var ikke klar over at det var en maksgrense på antall bilder pr innlegg? jeg har sett flere poster med masse bilder, så den grensen må da i så fall være ganske høy. Har men behov for å legge ut mer kan man vel bare dele det opp og ta resten i neste innlegg? Veldig lange innlegg kan fort bli uoversiktlige.
E.C. Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Etter hva jeg og andre ser ut til å oppleve så var det ingen begrensning før det plutselig ble 10MB per post i forrige uke.
Snagg30 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 2 minutter siden, E.C. skrev: Etter hva jeg og andre ser ut til å oppleve så var det ingen begrensning før det plutselig ble 10MB per post i forrige uke. Jeg fikk samme problem i går, hadde mye mer å dele i tråden men jeg gadd ikke. Ble alt for styrete fikk lastet opp 4-6 bilder før feil varsel kom og maks grensen var nådd tross bildene ikke var så store.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå