Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

21 timer siden, sveigis skrev:

Som vanlig knallbra skrevet og bildedokumentert :).

Når jeg ser disse bildene tenker jeg på ifjor :).

Fantastisk gjeng  alle sammen.

Men neste år Fredrik ,da er jeg med :)

Takk for hyggelige ord Jan :) 

Jeg må si jeg gleder meg stort til du skal være med neste år. 535en din fortjener å se Ringen ;) 

19 timer siden, Gorg skrev:

Herlig reisebrev! Er en fin tradisjon dere har :) 

Kjørte dere alene i hver sin bil eller var det flere på hver bil?

Takk for det :) Ja jeg synes det er en fin tradisjon, det er herlig å ha en ren guttetur med bil og bilkjøring i fokus. 

De fleste hadde med passasjer i år, Jan Erik hadde med seg hele fire stk i sin bil :) Neste år skal flere av "påsitterne" kjøre selv. 

18 timer siden, Fredrik skrev:

Kjempefint reisebrev (som vanlig) og jeg liker at du tar deg tid til å fotografere litt annet enn biler også. Kjøring på Nordschleife er ikke helt ufarlig og man skal kjenne både risikoen og sine bregrensninger (bil og sjåfør). Det var bra det bare var et par dekk som ble ødelagt. 430 euro er ikke mye når ting plutselig går galt på Nordschleife. Keep on the good work... :)

Takk for hyggelig tilbakemelding :) Ja Nurburgring krever sin mann, det er ikke for ingenting at banen blir kalt "det grønne helvete". Jeg føler at jeg kjenner banen godt etter en del runder de siste årene, men selv erfarene racerbil sjåfører sier at banen byr på overraskelser. 

17 timer siden, Dweezil skrev:

Bra reisebrev, artig å lese! Synes du tar gode bilder! Bra det bare var dekka som ble ødelagte... som @Fredrik skriver, kunne dette lett ha blitt ganske mye dyrere... :-)

Takk for det :) Prøver å ta litt forskjellige bilder, få litt variasjon og få med litt situasjoner der og da. Synes selv det er artig å lese i andres tråder :) 

Ja dette kunne ha blitt mye dyrere, så derfor er det nå slutt på å sette rundetider med denne bilen. Neste år vil jeg leie en bil med forsikring og alt :) Men når det er sagt så tror jeg ikke man finner en stor sedan som kjører så bra som F10. Iallfall ikke i helt standard utførelse slik min bil er ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men når det er sagt så tror jeg ikke man finner en stor sedan som kjører så bra som F10. Iallfall ikke i helt standard utførelse slik min bil er ;) 

Dette er jo nettopp selve poenget med en BMW. Få om noen andre alminnelige bilmerker har tilsvarende gode innebyggede kjøreegenskaper. Selv en 116i har glimrende kjøreegenskaper og kan kjøres temmelig hurtig med den rette sjåføren. 530d er mer av det samme, men på en annen og mer komfortabel måte... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare dele en erfaring jeg har gjort med Pilot Super Sport hjulene. Disse er jo på grensen til å være livsfarlige når de er helt kalde. Det begynner å bli kaldt i luften nå, var i dag 5 varmegrader. Bilen har stått på jobb i hele dag, veiene var helt tørre og asfalten på stedet var ny tidligere i år. Jeg kommer kjørende i ca 75 km/t, kun ett minutt inn i kjøreturen. Rundt en krapp sving så oppdager jeg at det ligger noe i veien og jeg gjør en unnamanøver. Det som så skjer er at bilen helt plutselig sklir ut i en ukontrollert sladd, mister helt kontrollen. Dette er en sving jeg har kjørt vesentlig fortere i før, så dette kom helt uventet. Heldigvis har jeg rask refleks og fikk rettet opp bilen før jeg gikk i grøfta, men dette var rystende... Jeg har aldri opplevd slikt med noen andre dekk før, var akkurat som det ikke var noe feste i det hele tatt. Selv antiskrenssystemet var hjelpeløst, det har jeg før kun erfart på speilblank is.

Er det bare sånn disse dekkene er? Hva da med bremselengden, den må jo være skrekkelig dårlig når dekkene er kalde. Kan jeg ja feil luftrykk i dekkene tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eselfjes skrev:

Skummelt, men kan vel være at de liker litt varme. Men sies det ikke at sommerdekk generelt blir ganske glatte under 7 grader? 

Tror ikke det :) Ikke noe spesielt glatt med de dekkene jeg har på 740en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eselfjes skrev:

Skummelt, men kan vel være at de liker litt varme. Men sies det ikke at sommerdekk generelt blir ganske glatte under 7 grader? 

Ja jeg har alltid hørt at sommerdekk mister noen av egenskapene sine under 6-7 grader, men jeg har aldri opplevd at noe så drastisk. Føltes som å kjøre på blankslitte bakdekk på våt vei...

3 timer siden, ahj skrev:

På min slepper PSS når det er vått under 5-7 grader ute. Så kan være dekkene :) 

Er nok dekkene ja, får vel bare innse at dette er en av bakdelene med PSS. Skal uansett ha på vinterdekkene snart, men liker liksom å drøye det til litt lengere ut i November ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg har alltid hørt at sommerdekk mister noen av egenskapene sine under 6-7 grader, men jeg har aldri opplevd at noe så drastisk. Føltes som å kjøre på blankslitte bakdekk på våt vei...

Er nok dekkene ja, får vel bare innse at dette er en av bakdelene med PSS. Skal uansett ha på vinterdekkene snart, men liker liksom å drøye det til litt lengere ut i November ;) 

Det er det negative med de dekkene, men hvis du får litt mere varme i dem sitter dem ganske bra selv ved lave temperaturer :) nå pleier jeg å skifte litt tidligere, vil ikke utsette de felgene for salt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres jo ikke bra ut. I det kalde landet vi bor i kan det være ned mot null grader om morgenen mye av høsten og våren. Har kjørt temmelig hardt i kulde med Vredesteindekkene på, men har aldri opplevd noe lignende. Det eneste jeg kan sammenligne med var med Primera SRien jeg hadde, med litt for optimistisk satsing inn i rundkjøring på vått føre med billige Minerva dekk på - da ville det rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/2/2016 at 4:55 PM, Eselfjes said:

Skummelt, men kan vel være at de liker litt varme. Men sies det ikke at sommerdekk generelt blir ganske glatte under 7 grader? 

Riktig. Eller, om ikke glatte, så blir sommerdekk generelt dårligere dess lengre ned man går under ca 7 grader. 

PSS gjør det jo bedre i varme/på bane enn et typisk performance dekk. Er jo det beste dekket innenfor kategorien "max performance summer tire", så jeg blir ikke overrasket om det kanskje er dårligere enn gjenomsnittet når det kommer til kalde temperaturer. Når det er sagt, jeg har selv hatt PSS og merket ikke noe unormalt dårlige egenskaper i lave temperaturer ned mot 0 grader. Forventningene mine til grepet var riktignok noe nedjustert dersom (dekk)temperaturen var lav.

I går luftet jeg M3n i ca 4-5 graders temp med tilnærmet nye Goodyear Eagle F1. Merket at grepet på vått føre var redusert sammenlignet med sist jeg kjørte på vått føre i en god del høyere temperatur. For meg betydde det bare enda større smil enn ellers. :) Men skal man ha best grep på en årstid når gradestokken kryper ned mot 0 så er vinterdekk generelt bedre.

Hopp til 2:40 i klippet nedenfor for å se sammenligning av sommerdekk og vinterdekk på vått føre ved nærmere 6 grader.

Har man mer "ekstreme" nordiske vinterdekk som f.eks Nokian R2 og det er høye vintertemparaturer (si 6 til 12+ grader) så vil ikke de heller fungere optimalt. Greit å ha i bakholdet hvilke egenskaper man har på dekkene. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte jeg bite i det sure eplet og legge på vinterdekkene. Det er egentlig like greit, er jo behagelig å kjøre på ;) Felgene er behandlet med Swissvax Autobahn, gjør alltid det før jeg setter dem på.

Ble også en god vask i dag :) 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...