Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Jeg er den først til å innrømme at jeg ikke har bil mekanisk peiling, men er det ingen flere enn meg som stusser over at BMW f.eks. monterer en turbo i en 525d, som egentlig skal tåle mye mer en 204 hk effekt?

I disse hårde økonomiske tider, er jeg skråsikker på at BMW, som alle andre, leter med "lys & lykter"  etter produkter de kan spare penger på.
Det å sette inn f.eks. en turbo som er sterkere ( les tåler med effekt) enn oppgitt, låter liksom for meg,... ulogisk!  [-( 

Skjønner du poenget?
Hvorfor bruke mer penger enn nødvendig, på en produksjon?

-Går det an å finne ut ut hvilken turbo 525d & 530d har?
-Og hva med veiva?
-Og hva med avgass systemet innvendig i motor
-Og hva med kvalitet på metallet i innvendig sylinder/motorblokk?
-Og hva med bremser?
-Og ikke å forglemme girkassen........  [-X 

Begriper ikke at en produsent bruker mer penger enn nødvendig på ett produkt.
Dette er noen få punkter som er blitt vekket av min interesse, og som jeg ikke har svar på.

Noen som har det?

Endret av Erling T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den først til å innrømme at jeg ikke har bil mekanisk peiling, men er det ingen flere enn meg som stusser over at BMW f.eks. monterer en turbo i en 525d, som egentlig skal tåle mye mer en 204 hk effekt?

I disse hårde økonomiske tider, er jeg skråsikker på at BMW, som alle andre, leter med "lys & lykter"  etter produkter de kan spare penger på.

Det å sette inn f.eks. en turbo som er sterkere ( les tåler med effekt) enn oppgitt, låter liksom for meg,... ulogisk!  [-( 

Skjønner du poenget?

Hvorfor bruke mer penger enn nødvendig, på en produksjon?

-Går det an å finne ut ut hvilken turbo 525d & 530d har?

-Og hva med veiva?

-Og hva med avgass systemet innvendig i motor

-Og hva med kvalitet på metallet i innvendig sylinder/motorblokk?

-Og hva med bremser?

-Og ikke å forglemme girkassen........  [-X 

Begriper ikke at en produsent bruker mer penger enn nødvendig på ett produkt.

Dette er noen få punkter som er blitt vekket av min interesse, og som jeg ikke har svar på.

Noen som har det?

Tror du de hadde vært holdbare om alt var dimensjonert til 204hk? Alt går på 99% belastning hele tiden?

Det er SVÆRT mye billigere å produsere alt likt til 525d og 530d istedenfor å lage to forskjellige serier (som ble nevnt her tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du de hadde vært holdbare om alt var dimensjonert til 204hk? Alt går på 99% belastning hele tiden?

Det er SVÆRT mye billigere å produsere alt likt til 525d og 530d istedenfor å lage to forskjellige serier (som ble nevnt her tidligere)

Det svaret ga meg intet.

Tror du vennligst bør konkretisere  - begrunne din påstand, Kenneth

Jeg har forøvrig begynt å søke på nettet vedr. forskjell på kvalitet ( les styrke) på motor-drivlinje produktene til f10 525d- 530d

Det vil sikkert ta litt tid, men jeg liker å finne ut av dette.

Rart at ingen andre stusser over det, slik jeg gjør.

Blant annet her på denne linken står det mye svært interessant i så måte. http://f10.5post.com/forums/

Jeg kommer tilbake på det.

Endret av Erling T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt i delekatalogen hos gsbildeler på bremseskive dimensjoner. og ser at det er lik diameter foran, men 6mm tykkere foran på nyere 530d, bak har 530d større skriver, 345mm mot 330mm på 525d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret ga meg intet.

Tror du vennligst bør konkretisere  - begrunne din påstand, Kenneth

Jeg har forøvrig begynt å søke på nettet vedr. forskjell på kvalitet ( les styrke) på motor-drivlinje produktene til f10 525d- 530d

Det vil sikkert ta litt tid, men jeg liker å finne ut av dette.

Rart at ingen andre stusser over det, slik jeg gjør.

Blant annet her på denne linken står det mye svært interessant i så måte. http://f10.5post.com/forums/

Jeg kommer tilbake på det.

Om f.eks turboen på 525d var dimensjonert til 204 hk og ingenting mer, da ville den gått på max omdreidningstall og full belastning hele tiden. 

Du kan jo tenke deg om du kjører bilen din på 4700rpm hele tiden, hvordan tror du holdbarheten ville vært?

Om Bmw sparer penger på å bygge biler som er bygd for å tåle nøyaktig den effekten de blir levert med ville de tapt penger på garantireparasjoner nettopp fordi turbo, girkasse, råder, intercoolere ja egentlig alt går så tett til den høyeste belastningen de er bygget for å tåle hele tiden.

Skjønner du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle delenummer ligger på feks bmwfans.info så det er bare å sammenligne i vei. Veldig enkelt er det også.

Men jeg skal ikke skrive mer her om dette, da det er Fredrik sin tråd.

Så dette innlegget kan jeg slette om noen ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig som du påpeker, Otis.
Dette er Fredrik sin tråd og det ser ut for meg som om jeg holder på spore av tråden. Det er ikke bra.
Jeg kan godet slette mine innlegg om "software (chip?) oppgradering på 525d kontra 530d", Fredrik?  :smile: 

Men innen jeg får beskjed, så kan jeg informere om at jeg har funnet litt stoff om utfordrignene til det  å chip(software)tune en f10 525d til en 530d, fordi de har begge 3 liters rekkeseks motor.

Jeg takker Google for at jeg fant bl.a. dette F10 forumethttp://www.f10-forum.de/board1-f10-f11-forum-allgemein/board4-f10-f11-motor-getriebe-auspuff/81-unterschied-motor-525d-530d-leistungssteigerung-m%C3%B6glich/
Der tar de også opp tema "forskjellen på f10 525d kontra 530d motorene. er softwareforbedring  (chip?) mulig"

Kort sagt:

Det går dårlig  med å softwaretune 525d! ( kilde wiki og BMW)
Motormessig er det i og for seg ok, men ikke drivverket!
Automat girkassen til 525d holder ikke følge. Den er av BMW satt opp til å tåle 500nm.

Sitat fra vedlagte link, inlegg 8:
Das Problem ist aber die Automatik 525d GA8HP45Z vs. 530d GA8HP70Z
Drehmomentauslegung beim Diesel 500nm vs. 700nm (Quelle: wiki)


Under diskusjonene på det forumet, ble det påpekt at topp dreiemoment  slo så tidlig inn ( lavt dreiemoment på diesel vettu'?), at man trygt kunne påstå at  GA8HP45Z automat girkassen på 525d, konstant jobbet på maksimum ytelse grense, hvis den ble tunet med 50 nm.!
Den hadde ikke lengre noe 'spillerom'.
 

Det burde si alt,... eller!? 
Din 530d er trygt innenfor ytelse rammene til girkassen, men dessverre ikke min, Fredrik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for det, er meget fornøyd så langt :) Kunne godt filmet men jeg har ikke snøring på hvordan jeg skulle fått lagt det ut her?

 

Jeg ville ikke vært redd for å tune din, N57 motorene er hardføre og ikke så rent lite overdimensjonerte. Jeg kjørte i 3,5 år og 70 000 km helt problemfritt med min E90 325d med 270 hk og 560 nm (org 197 hk og 400 nm), man kommer langt med å godt vedlikehold og fornuftig bruk. Jeg kjører ikke hard med mine biler, jeg er nesten mer redd for å daukjøre dem. Når jeg puttrert rundt i mitt vanlige tempo er det jo ikke noe ekstra belastning for motoren, belastningen kommer selvsagt de få gangene jeg gir skikkelig på men det er sjeldent egentelig. Uansett så er det veldig gøy de gangene man får ett "kick" ;)

Min og din motor er helt like, annet enn softwaren og sikkert noe andre småtterier.

Det er vel egentelig kun navnet som skiller disse to motorene ifra hverandre? 525d heter N57D30U0 og 530d heter N57D30O0

 

Det er nok bare navnet, ellers er alt det samme. Girkasse, radiator osv er det samme på begge bilene. Eneste forskjellen er jo hva motoren produserer av kraft :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig som du påpeker, Otis.

Dette er Fredrik sin tråd og det ser ut for meg som om jeg holder på spore av tråden. Det er ikke bra.

Jeg kan godet slette mine innlegg om "software (chip?) oppgradering på 525d kontra 530d", Fredrik?  :smile: 

Men innen jeg får beskjed, så kan jeg informere om at jeg har funnet litt stoff om utfordrignene til det  å chip(software)tune en f10 525d til en 530d, fordi de har begge 3 liters rekkeseks motor.

Jeg takker Google for at jeg fant bl.a. dette F10 forumethttp://www.f10-forum.de/board1-f10-f11-forum-allgemein/board4-f10-f11-motor-getriebe-auspuff/81-unterschied-motor-525d-530d-leistungssteigerung-m%C3%B6glich/

Der tar de også opp tema "forskjellen på f10 525d kontra 530d motorene. er softwareforbedring  (chip?) mulig"

Kort sagt:

Det går dårlig  med å softwaretune 525d! ( kilde wiki og BMW)

Motormessig er det i og for seg ok, men ikke drivverket!

Automat girkassen til 525d holder ikke følge. Den er av BMW satt opp til å tåle 500nm.

Sitat fra vedlagte link, inlegg 8:

Das Problem ist aber die Automatik 525d GA8HP45Z vs. 530d GA8HP70Z

Drehmomentauslegung beim Diesel 500nm vs. 700nm (Quelle: wiki)

Under diskusjonene på det forumet, ble det påpekt at topp dreiemoment  slo så tidlig inn ( lavt dreiemoment på diesel vettu'?), at man trygt kunne påstå at  GA8HP45Z automat girkassen på 525d, konstant jobbet på maksimum ytelse grense, hvis den ble tunet med 50 nm.!

Den hadde ikke lengre noe 'spillerom'.

 

Det burde si alt,... eller!? 

Din 530d er trygt innenfor ytelse rammene til girkassen, men dessverre ikke min, Fredrik.

 

 

Du virker ganske hysterisk angående dette temaet. Tror du burde sjekk litt mer i etk, enn å sette din lit på hva andre tror. Min far har samme bil som deg og i følge ETK så har han samme girkasse, radiator, turbo, motorblokk, veiv, sylindre, bremser, differensial osv. Eneste forskjellen på hans og en 530d er ekstra utstyret og kraften som produseres.

 

Beklager Fredrik for litt kapring av tråden din, men er viktig å få fram alle fakta i saken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står viselig GA8HP45Z på F10 525d

http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=FW31-EUR-08-2011-F10-BMW-525d&mg=24

 

Enten er det feil en plass, eller så er dette litt vanskelig for meg å begripe. 

hmm, da har tydeligvis fattern hatt flaks med kassa si. 

 

F90: Kjempe pent, har du planer om å få på M spoileren? Det blir prikken over i'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...