Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Skulebollen skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=278368838

Har vansker med og skjønne hvorfor denne ikke blir solgt ( ligget ute en stund ) Perfekt utstyrt

Mens disse gikk relativt raskt til mye høyere pris. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279218791 ( kjipt utstyrt ) 

 

Denne var lekker, men fortsatt ikke verdt nesten 100k mer.. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285911891

 

Er det grunnet forhandler vs privat eller er det rett og slett at ene har gått over 100 og de andre under?

Fra min side vill jeg si at han har kjørt de magisk 21tkm for mye, hadde nok vært villig til å gi mye mere for bil med 40 tkm mindre på telleren, kun fordi at man vet at den bilen som er gått 121tkm er gått 150 tkm når man selv skal selge den og da er prisen på nytt helt annen for å den solgt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungsolgt denne her, privat personen annonserte vell denne for 1.150?  Den er nok for dyr, sinnsykt flott bil men stiv pris. Og de burde tatt seg en tur ut i sollyset å fått tatt noen skikkelige bilder, bilen ser kjedelig ut på de bildene de har tatt. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287264827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Snagg30 skrev:

Tungsolgt denne her, privat personen annonserte vell denne for 1.150?  Den er nok for dyr, sinnsykt flott bil men stiv pris. Og de burde tatt seg en tur ut i sollyset å fått tatt noen skikkelige bilder, bilen ser kjedelig ut på de bildene de har tatt. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287264827

Og igjen drar jeg importkortet på disse: Rundt 200k rimeligere å ta inn enn å kjøpe her. Klart, den du linker til er full indivdual og koster jo da sikkert 50-60k mer og da er forskjellen 150k favør import. Men da kan man jo gjøre som @gregus og sende bilen til Cools i Nederland (underleverandør til BMW Individual, Porsche Exclusive Manufaktur osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fupsaker skrev:

Og igjen drar jeg importkortet på disse: Rundt 200k rimeligere å ta inn enn å kjøpe her. Klart, den du linker til er full indivdual og koster jo da sikkert 50-60k mer og da er forskjellen 150k favør import. Men da kan man jo gjøre som @gregus og sende bilen til Cools i Nederland (underleverandør til BMW Individual, Porsche Exclusive Manufaktur osv). 

Jeg ser det positive med import. Men da drar jeg inn nybil garanti, hadde X3M’n vært import hadde jeg allerede nå måtte ha punget ut 50-60k på ting som hadde ellers gått under garanti. Og hvem vet hva de neste 2 årene byr på? Jeg er han som heller betaler ekstra for en norsk solgt bil med garanti, hovedsaklig fordi bilene nå til dags er så ekstremt avanserte med alt mulig elektronikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ser ofte linker til importbiler her som er så mye billigere, men som er kjipere generelt. Mine to siste dyre biler har vært import, ikke for og spare penger, men grunnet utvalg. Totalpris kom rett under som i Norge når alt er lagt på. 

Dette var biler som uansett ikke hadde hatt nybilgaranti.. Om bilen ville hatt dette også hadde jeg ikke stusset på og handle norsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at om du kjøper fra forhandler i Tyskland ser det ut til at du kan få en form for repair inclusive i 200k km eller fem år. Ref et tidligere diskutert tilfelle av en X3 M40d som ble solgt fra Trondheim. :) Så jeg maser litt om slike ting, jeg er også enig i at Norsk er best garantimessig sett, men når utvalget i Europa er vesentlig bedre, med unntak av den grønne som linkes til, så ser jeg heller mot slikt om man noen gang skal ta inn noe slikt, ha en stund og selge for å gå i pluss eller null. :) Men nå blir jo uansett ingen av disse bilene i Norge solgt til oppgitt pris heller ser det ut som.. Føler meg som en kjempekverulant nå, fordi jeg forstår godt hva dere mener, men prøver å slå et slag for fornuften om man først skal ha noe slikt. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, fupsaker skrev:

Nå er det vel slik at om du kjøper fra forhandler i Tyskland ser det ut til at du kan få en form for repair inclusive i 200k km eller fem år. Ref et tidligere diskutert tilfelle av en X3 M40d som ble solgt fra Trondheim. :) Så jeg maser litt om slike ting, jeg er også enig i at Norsk er best garantimessig sett, men når utvalget i Europa er vesentlig bedre, med unntak av den grønne som linkes til, så ser jeg heller mot slikt om man noen gang skal ta inn noe slikt, ha en stund og selge for å gå i pluss eller null. :) Men nå blir jo uansett ingen av disse bilene i Norge solgt til oppgitt pris heller ser det ut som.. Føler meg som en kjempekverulant nå, fordi jeg forstår godt hva dere mener, men prøver å slå et slag for fornuften om man først skal ha noe slikt. :D 

Kan jeg få link til denne garantien? Så man får sjekket garanti vilkår? Eller er dette slik som tidligere diskutert «har hørt noe om det men har ingenting å vise til». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fupsakerHvis garantien tilsvarer AutoConcept garanti er den ikke verdt fem flate øre. Det stiller likt som reklamasjonsrett, og vi vet hvor vanskelig det er å få gjennomslag der når nybilgarantien har gått ut. Reklamasjonsrett på selvimport er sannsynligvis også mye dårligere enn norsk reklamasjonsrett ved kjøp hos forhandler.

Premium Selection er etter min mening den eneste garantien som er verdt noe på BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bmw.de/de/topics/neuwagen/gewaehrleistung.html
 

Her er det bare å lese, oversette bare. ;-) Det er diskutert tilbake også både fra @Saltkjelen og @Fredrik 90  

Jeg fikk jo også det svaret fra Strandveien Auto at de som BMW-autorisert forhandler kan kjøpe til denne garantien på importbiler. Og det er en 3 års anschlussgarantie slik jeg forstår det at de dekker 100% av kostnaden på eventuelle reparasjoner første år etter fabrikkgaranti, deretter 75% og siste året 50%. Så HELT det samme som garantien som gis av BMW Norge er det ikke, men noe slikt. Og det er vel det som også er Euro Plus-garanti. Samtidig som du kan kjøpe Repair Inclusive osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder import, jeg ser en del nyere BMWer i Sverige er levert med 5 års nybilgaranti eller Repair inclusive som det heter. Altså 2 år fabrikk garanti pluss+ 3 år Repair Inclusive inntil 200 000 km. Ergo det samme som tilbys i Norge som standard.

Folk må for all del betale mer for norske biler, men velger man rett bil så er det store penger å spare på import.

https://www.bmw.se/sv/minbmw/bmw-garanti.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne garantien er jo stadig et tilbakevendende og interessant tema det finnes lite (til ingen) informasjon om. Hva gjelder "BMW Repair Inclusive", er det verdt å merke seg at denne kun kan tegnes innen utløpet av fabrikkgarantien på to år. Er bilen to år og én dag gammel, kan ikke pakken kjøpes. Det neste spørsmålet blir naturligvis om denne pakken kan kjøpes på enhver bruktimportert BMW eller om den kun kan kjøpes til en BMW importert av autorisert forhandler (ettersom denne "garantien" kun kan kjøpes gjennom forhandler). Neste moment er hva denne pakken koster - i USA leste jeg at en slik pakke kostet opp mot $8 000.

Faktum er imidlertid at denne pakken langt nær kan sies å være en "utvidet nybilgaranti", men en raparasjonsavtale på lik linje med serviceavtale. Her er hva jeg fant i et "garantidokument" om BMW Repair Inclusive:

 

Sitat

The following services are not included in the “Repair Inclusive”
 

  • Fuel and contamination in the fuel system and consequential damage.

  • Damage to paint finish, body, covers and panels.

  • All kind of glass defects and / or accidental damages (e.g. mirrors, windows, headlight housing, optical distortion, spots, blurriness etc.).

  • Noises (reduction of comfort e.g. wind, squeaking and rattling noises) that are directly connected to a defective part.

  • Tyres, wheel balance weights and wheel damage.

  • Repairs for which the vehicle user is responsible (engine damage due to deficiency of oil, overdue oil change, participation in race events).

  • Hydrostatic lock, flood and / or accidental damages.

  • Towing costs in case of break down.

  • Small parts / Consumables (e.g. additives for exhaust gas emissions such as Ad-Blue).

  • Bulb, etc. (except LED and Xenon Lights)

  • Adjustments, re-adjustments and adjusting procedures (that are not required in connection with the replacement of a part).

  • All kind of defects related to vehicle interiors like seat covers, trims, dashboard etc.

  • Odors and dust accumulation related defects like Wiper washing system nozzles, etc.

  • Repair or results caused by usages of Original / non-original BMW / MINI accessories.

  • In the event of vehicle covered under BSI package/s, involved in an accident rendering it beyond economical repairs / total loss, all packages will be annulled and no reimbursement will be made for the remaining period of validity.

  • Customer can request for cancelation of package within four weeks from the date of activation of package and provided no services have been availed on the car under any scope. No cancelation or refund will be made after the above stated period



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Denne garantien er jo et interessant tema det finnes lite (til ingen) informasjon om. Hva gjelder "BMW Repair Inclusive", er det verdt å merke seg at denne kun kan tegnes innen utløpet av fabrikkgarantien på to år. Er bilen to år og én dag gammel, kan ikke pakken kjøpes. Det neste spørsmålet blir naturligvis om denne pakken kan kjøpes på enhver bruktimportert BMW eller om den kun kan kjøpes til en BMW importert av autorisert forhandler (ettersom denne "garantien" kun kan kjøpes gjennom forhandler). Neste moment er hva denne pakken koster - i USA leste jeg at en slik pakke kostet opp mot $8 000.

Faktum er imidlertid at denne pakken langt nær kan sies å være en "utvidet nybilgaranti", men en raparasjonsavtale på lik linje med serviceavtale. Her er hva jeg fant i et "garantidokument" om BMW Repair Inclusive:

 



 

Men hvis man som meg, kun er ute etter biler fra BMW forhandler som er ett til to år gamle så er dette gull. Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter noen bil som er eldre enn dette, og da er det gledelig at @fupsaker fikk belyst temaet en gang for alle med skikkelig informasjon fra BMW. 

Så kan man selvsagt forsøke å argumentere for at denne garantien ikke er like god som en ren Norges garanti. Men en god del av de punktene du legger ved her vil jo heller ikke dekkes av norsk garanti. Vi har vel alle stått i service skranken og fått høre "bruker feil" og "ytre påvirkning" når vi vil reklamere på noe. Min påstand er at dette dekker iallfall de viktige tingene, de tingene som kan bli dyrt. Også som alltid så er en god forsikring med motor/drivverk ett must uansett hvor gammel bilen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men hvis man som meg, kun er ute etter biler fra BMW forhandler som er ett til to år gamle så er dette gull. Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter noen bil som er eldre enn dette, og da er det gledelig at @fupsaker fikk belyst temaet en gang for alle med skikkelig informasjon fra BMW. 

Så kan man selvsagt forsøke å argumentere for at denne garantien ikke er like god som en ren Norges garanti. Men en god del av de punktene du legger ved her vil jo heller ikke dekkes av norsk garanti. Vi har vel alle stått i service skranken og fått høre "bruker feil" og "ytre påvirkning" når vi vil reklamere på noe. Min påstand er at dette dekker iallfall de viktige tingene, de tingene som kan bli dyrt. Også som alltid så er en god forsikring med motor/drivverk ett must uansett hvor gammel bilen er.

8 000$ for en garanti som ikke dekker svært mye? Skjønner ikke at kan du kan mene denne her er så veldig bra. For meg virker den til å vær ganske vag/dårlig og svært så unødvendig dyr.
 

Kan jo legge til at jeg og har fått nye seter på garanti, noe denne her til muligens 80 000,- ikke hadde dekket. Så da er vi allerede oppe i snart 100 000,- i garanti arbeid på min bil det ene året. Kjipt om jeg i tillegg hadde kjøpt «garanti» for tilsvarende sum som ikke dekket noe av det, vips var import summen borte 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo gjerne bagatellisere det, men BMW Repair Inclusive vil jo f.eks ikke dekke; auto-dim glass som slutter å fungere, speilglass med varmetråder som slutter å virke, bakrute med defekte varmetråder og/eller antenner, panoramaglasstak med LED-belysning, frontlykter som har dugget og som avgir flekker/vannmerker, iDrive-skjerm og instrumentpanel med merker/flekker, alle mulige merker i bilens interiør (se f.eks @Snagg30 som fikk byttet setetrekkene på sin X3 M fordi de var stygge), defekter i skinnet, skinn som løsner, stoff som løsner fra f.eks taktrekk, "hårete" setebelter, bergingskostnader om bilen havarerer osv. Her er det jo egentlig bare kreativiteten som setter grenser for hva man kan putte innunder nevnte kategorier. Dette er i alle fall eksempler som ville vært relativt enkelt å få utbedret på nybilgarantien, men som nå ikke blir å få utbedret. Legger vi i tillegg til grunn at BMW Repair Inclusive også koster et sted mellom 40-80 000kr, så snakker vi jo også om en betydelig kostnad for noe som muligens ville kunne blitt utbedret med motor-, gir- og elektronikkforsikring?

Bare for å ha det sagt; det er ganske åpenbart at BMW, som profesjonell aktør, ikke påtar seg et garantiansvar for et produkt de aldri har tjent penger på til en nogen lunde gunstig pris og som det etter all sannsynlighet kommer til å bli utbedret en eller annen feil og mangel på. Reparasjonsavtalen må under ingen omstendigheter sammenlignes med en norsk nybilgaranti, der de to første årene er world-wide fra BMW AG og de tre siste årene er er stilt av BMW Norge.

Legger vi så til at man som kjøper av en profesjonell part i tillegg har fem års reklamasjonsfrist (forutsatt at man er privatperson selv), så skal besparelsen på en importbil være svært stor før man snakker om lønnsomhet. Kjøp en ett eller to år gammel bil fra Bavaria med tre-fire års gjenværende nybilgaranti, og sannelig har en ikke mulighet til å kunne reklamere etter norsk lov i hele fem år etterpå. Å kjøpe norsk bil fra norsk forhandler er i forbrukers ståsted en skikkelig gullgruve. For ikke snakke om mulighetene for å få utvist goodwill på en norsksolgt bil kontra en bruktimportert også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...