Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Har aldri hørt om SMG på e90-serien før? Ser jo ut som vanlig automat, men ifølge utstyrslista der så er det SMG, noen som vet om dette stemmer? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135249115

Tror selgern må ha tasta noe feil, for om du søker på bmw vin så står det ingenting om SMG giring. Sikkert tatt feil av shift paddles og SMG. (PY96692 : vin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Har aldri hørt om SMG på e90-serien før? Ser jo ut som vanlig automat, men ifølge utstyrslista der så er det SMG, noen som vet om dette stemmer? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135249115

Den utstyrslisten har han konstruert selv. Den stemmer ikke med utstyrslisten på Vin nummeret til bilnummeret.
Ser på girspaken også at bilen har vanlig Automat. SMG spaken er helt annerledes.

Det står bland tannet i annonsen at bilen har Hot Climat version, men det er en norsk bil  (ikke import), og den har cold climat version ifølge utstyrslisten som er knyttet mot skiltnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 14.17, Kolstad Jr. skrev:

Har aldri hørt om SMG på e90-serien før? Ser jo ut som vanlig automat, men ifølge utstyrslista der så er det SMG, noen som vet om dette stemmer? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135249115

Mener de tidligste bilene faktisk hadde SMG før de gikk over til torque converter ja. Ikke at jeg har noen annen kilde enn en Smoking Tire youtube video men det har da ihvertfall blitt nevnt mer enn 1 gang:

DKG fra 2011 så det impliserer SMG opp til da? Kanskje eksklusivt for det amerikanske markedet? På ingen måte bevis for SMG men som sagt så blir det ihvertfall nevnt..

 

Fra en post på e90 forum: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=193

This is from the BMW press release on the E90:

6-speed Sequential Manual Gearbox

Available on the 330i as of September ’05 production, this is an electrohydraulically shifted, electronically controlled rendition of a 6-speed manual transmission, including an automatic clutch – a wholly different transmission from the STEPTRONIC automatic. There is no clutch pedal; the driver selects the desired mode (N, R, D, S) with a consolemounted selector lever, and can execute manual shifts via that lever or two “paddles” on the steering wheel. SMG fully preserves the performance of a manual transmission, entails little or no penalty in fuel economy, and facilitates both automated and very sporty driving.

 


Tenkte jeg skulle editere denne posten min for klarhet da påfølgende poster i ettertid har lyst litt opp på emnet:

Utdraget fra "BMW's press release" klarer jeg ikke helt skjønne dreier seg om E90 og må heller være relatert til E46, google kan ikke erklæres for å finne gospel hver gang..

Fra youtube videoen så var det litt ambiguøst da jeg postet, men tenker i etterkant at det var snakk om E90 med I6 og twin turbo som først kom med vanlig torque converter før den en kort tid ble tilgjengelig med DKG kasse, før motoren etterhvert gikk over til I6 single turbo.

Takker alle for gode innspill om emnet så langt :)

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig sikker på at SMG aldri kom på E90 (se bort ifra M3), men SMG kom derrimot på E60. Bruker da E90 330i og E60 545i som utgangspunkt, begge 2005 modeller. 

20181213_200759.thumb.png.7297b6df74e36e53d55d90d63fd2d31b.png

Slik ser menyen ut på E90. Du har manuell, steptronic og Dual Clutch (DKG)

20181213_201410.thumb.png.7423f6c80bd54960790b185db9d83023.png

Sånn ser det ut på E60, og her er det kun manuell og automat som dukker opp.

Klikker vi oss derrimot inn på "manual transmission" på begge to, ser det slik ut.

 

20181213_201452.thumb.png.6ed7d6261bda36d594471e109ea65a1e.png

På E90 er det bare vanlig manuell kasse, ingenting spesielt.

 

20181213_201433.thumb.png.9cc9762deb115707a06a6e350ed2760e.png

På E60 derimot dukker også SMG opp. 

Mao, SMG kom ikke på E9X bilene, med mindre du snakker om M biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

E9X M-bilene hadde vel dobbelkløtsj, ikke SMG?

Ser mange har slått meg i å klokke det at utstyrslista på bilen antageligvis er feil.. Og når jeg søker på S206A så dukker det opp SMG til E46 😕 

Du har helt rett! Blanda girkassa i E9X M3 med den som sitter i E60 M5. SMG er med andre ord ikke å finne på 3 serien etter E46, da er det heller snakk om DCT/DKG :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...