Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, ///FredriK.S skrev:

Men spesielt med manuelt klimapanel og ikke digitalt. Aldri sett på en f3x generasjon før😅

men er det egentlig manuelt i den forstand ? ser jo du har justering med vri bryter for luft fordeling og temperatur, men utover det så har du jo også auto som virker som det automatiske ? er vell stort sett bare det at det ikke er 2 sonet ? m3 og m4 CS kom vell med samme klima som standard. så mulig det er enkel 2 sonet tempjustering som er største forskjellen.

ingen "avtalebryter" for meg, siden du ikke har 2 seperate viftejusteringer likevell.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Jostein, der har du svaret ja ! 2-sone klima som den mangler. Har aldri sett det før jeg altså for å være ærlig. Ser veldig billig ut iforhold til 2-sone med digitalt display.

Skrevet
1 time siden, ///FredriK.S skrev:

Jostein, der har du svaret ja ! 2-sone klima som den mangler. Har aldri sett det før jeg altså for å være ærlig. Ser veldig billig ut iforhold til 2-sone med digitalt display.

Husker det lå ute en sort 340i med 1-soners klima for et par år siden.

Mangler jo da også luftedyser til passasjerene i baksetet.. 

Skrevet
5 timer siden, Snagg30 skrev:

Rå lekker bil men er den så billig da? Den er 70k dyrere en den jeg kjøpte nylig. 

Du har ikke LCI. Men nå er jo forskjellen KUN lykter og NBT i senere versjon. Alt annet er likt. Du har jo også Merino. Men Alpina er dessverre for den sære og spesielt interesserte, meg selv inkludert. 😅🙈

Skrevet (endret)

Men hva er så spesielt med denne Alpinaen? Den har ikke påkostet interiør, som jeg trodde var en av hovedgrunnene til og velge Alpina? Motor er vel en litt oppskremt 335d?  

Er alt av understell annerledes? Eller er det striper og alpinalogo som gjør at den er "must have" ?

Endret av Skulebollen
Skrevet
39 minutter siden, Skulebollen skrev:

Motor er vel en litt oppskremt 330d?  

Har nesten samme effekt som F10/11 M550d. Og kan ellers ikke sammenlignes en vanlig 3-serie. 

Skrevet
1 time siden, Skulebollen skrev:

Men hva er så spesielt med denne Alpinaen? Den har ikke påkostet interiør, som jeg trodde var en av hovedgrunnene til og velge Alpina? Motor er vel en litt oppskremt 335d?  

Er alt av understell annerledes? Eller er det striper og alpinalogo som gjør at den er "must have" ?

Veldig ofte så stusser jeg på hvordan enkelte Alpina er spekket. Her har man gått litt ekstra og kjøpt en Alpina også kjiper man inn på klimaanlegg, lys eller vesentlig utstyr som mangler. Det kan være Merino interiør, skinntrukket dasjbord, lekker farge kombinasjon....men så har den Xenon lys i stede for Adaptive LED og mangler HUD 😂 

Hva som skiller en Alpina fra den BMW modellen den er bygget på varierer litt fra modell til modell. Bortsett fra stylingen og ett litt mer unik interiør så er det ett mer fintunet chassis oppsett, kraftigere bremser, bedre kjøling til bremser, fin tuning av motor og girkasse, bedre kjøling til motor og girkasse osv. Så en Alpina er stort sett litt mer enn bare en "oppskremt" BMW. En D3 er vel for øvrig basert på en 335d og ikke en 330d :) 

Skrevet
2 timer siden, Skulebollen skrev:

350hk d5/d3 er en helt standard 35d motor men med unik alpina eksosmanifold, luftinnsug/luftfilterboks og intercooler og noe mer småtteri. finner dessverre ikkje katalog for f30 på nett, men på f10 så er det eget delenr på girkasse, samtidig så blir det brukt f01 760i diff og akslinger. 

både f30 å f10 alpina hadde mulighet til å bli kjøpt med drexler 25% diffbrems

uten å prøvd det selv så påstår mange at alpina har fått til det med å få elektrisk servo til å fungere som hydraulisk, at den gir en skikkelig god kjøreopplevelse sammenlignet med vanlig bmw. 

understell er somregel eibach/bilstein osv innblandet for å lage noe unikt.

Skrevet
1 minutt siden, Ingvaldsen skrev:

uten å prøvd det selv så påstår mange at alpina har fått til det med å få elektrisk servo til å fungere som hydraulisk, at den gir en skikkelig god kjøreopplevelse sammenlignet med vanlig bmw. 

Helt korrekt. Den minner meg om styringa på 911’a som og er elektrisk men som gir en svært god feedback/kjøreopplevelse. 

Skrevet
45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Veldig ofte så stusser jeg på hvordan enkelte Alpina er spekket. Her har man gått litt ekstra og kjøpt en Alpina også kjiper man inn på klimaanlegg, lys eller vesentlig utstyr som mangler. Det kan være Merino interiør, skinntrukket dasjbord, lekker farge kombinasjon....men så har den Xenon lys i stede for Adaptive LED og mangler HUD 😂 

Hva som skiller en Alpina fra den BMW modellen den er bygget på varierer litt fra modell til modell. Bortsett fra stylingen og ett litt mer unik interiør så er det ett mer fintunet chassis oppsett, kraftigere bremser, bedre kjøling til bremser, fin tuning av motor og girkasse, bedre kjøling til motor og girkasse osv. Så en Alpina er stort sett litt mer enn bare en "oppskremt" BMW. En D3 er vel for øvrig basert på en 335d og ikke en 330d :) 

Du treffer NESTEN spikeren på hodet, D3 er i følge Alpina selv basert på 330d og ikke 335d. Usikker på hvorfor, men de har nok tatt basisen til N57(?) og satt på to turboladere, større intercooler etc, samt et annet understell med hvertfall annen programmering og andre fjærer. Det står også på D5S at de benytter 530d som grunn. Mens det på D3 er biturbo er det på D5S og XD3 trippelturbo. Merkelig nok har en D5S i GB twinturbo og er mer eller mindre lik D3 i motoroppsett. 

Skrevet
4 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

350hk d5/d3 er en helt standard 35d motor men med unik alpina eksosmanifold, luftinnsug/luftfilterboks og intercooler og noe mer småtteri. finner dessverre ikkje katalog for f30 på nett, men på f10 så er det eget delenr på girkasse, samtidig så blir det brukt f01 760i diff og akslinger. 

både f30 å f10 alpina hadde mulighet til å bli kjøpt med drexler 25% diffbrems

understell er somregel eibach/bilstein osv innblandet for å lage noe unikt.

Jeg vet det du sier om motor gjelder for F25 XD3, men er vanskelig å bli helt klok på hvilken motor som benyttes. De sier jo f.eks. at B3 fra F31 er basert på 335i, mens motoren er betegnet som K3 hos Alpina og er vel basert på N54 i stedet for N55...? Eller omvendt, husker ikke helt. 😛 

Skrevet
11 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg vet det du sier om motor gjelder for F25 XD3, men er vanskelig å bli helt klok på hvilken motor som benyttes. De sier jo f.eks. at B3 fra F31 er basert på 335i, mens motoren er betegnet som K3 hos Alpina og er vel basert på N54 i stedet for N55...? Eller omvendt, husker ikke helt. 😛 

har aldri lest meg opp noe større på alpina bensin, men mulig du finner delekatalogen og der er alle unike alpina deler listet 

Skrevet

F3x D3 er basert på 330d, men motoren er "N57D30B (T1) from the BMW 335dX (F3x)".

Delekataloger D3_BITURBO_F3x_Englisch.pdf D3_BITURBO_F3x_LCI_Englisch.pdf

F3x B3 er basert på 335i med N55B30A B3_BITURBO_F3x_Englisch.pdf . LCI B3 og B3S har samme motor, men er basert på 340i. B3_BITURBO_F3x_LCI_Englisch.pdf B3_S_BITURBO_F3x_LCI_Englisch.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...