Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, sveigis skrev:

Kjekt når ting er godkjent .

Få ting som slår en bøs 7 serie med riktig høyde 😊

Ja, er veldig fornøyd med bilen nå. Kommer ikke over hvor høye disse er originalt. Til og med kontrolløren på vegvesenet trodde dette var original høyde, og ble overrasket når dette faktisk er 40mm lavere 😅

Synes S klasse og A8 har bedre stuk originalt enn disse.

Skrevet
24 minutter siden, Andreas_R skrev:

Ja, er veldig fornøyd med bilen nå. Kommer ikke over hvor høye disse er originalt. Til og med kontrolløren på vegvesenet trodde dette var original høyde, og ble overrasket når dette faktisk er 40mm lavere 😅

Synes S klasse og A8 har bedre stuk originalt enn disse.

Skulle kun sitere siste setning men ja ,enig med deg .😊

Skrevet (endret)

Jeg har jo tidligere konstatert at kabelen til høyre kamera i framfangeren er defekt. Dette er visst ikke uvanlig. Problemet er at fukt kommer inn i kabelen, og det blir korrosjon i kamera kontakten.

Så da må ny kabel trekkes, fra høyre foran, gjennom kabelinnførringene bak kupevifta og hele veien til kameramodulen som sitter i bagasjerommet på venstre side 😂🤯

Dette er en jobb jeg har utsatt i det lengste. En mager trøst er at kupevifta uansett var klar for å byttes, så sånn sett ble det to fluer i en smekk.

Før bilde, kameraet virker men er ikke gjenkjent av systemet, og går antageligvis i default visning. Som er opp ned.

IMG_3681.thumb.jpeg.c70ee580a8b1737487fecc8cc58c63e7.jpeg

Ut med kupevifta som sitter under her. Denne operasjonen har jeg gjort tidligere, på F11. Begynner å bli tradisjon at jeg må bytte kupevifte på alle biler jeg har eid 🤣

IMG_3695.thumb.jpeg.404526b363fe425d6342f27dae727ad5.jpeg

Ute
IMG_3671.thumb.jpeg.a9e310a1b50a1b75912734b98e9f4623.jpeg

IMG_3672.thumb.jpeg.38e6c1c1d5925509bc2e52f2488529d7.jpeg

Kjøpte Mahle Behr, den er visst også laget i Kina..

IMG_3674.thumb.jpeg.fbe48665a1a7d5e266e626b53bebc793.jpeg

Så begynte demonteringen. Har lite bilder herfra. Men i grove trekk demonterte jeg halve interiøret i bagasjerommet, komplett baksete, dørterskler begge sider og deksler under rattstamme og hanskerom. Trakk kabelen inn under hanskerommet, bak dash og over på førerside. Men da ble kabelen 20cm for kort!! Da må jeg si jeg ble litt fortvilet. Bare å dra kabelen tilbake igjen. Prøvde å dra den langsmed passasjersiden og videre under baksetet og inn i bagasjerommet, da ble den heldigvis akkurat lang nok. 
Demonteringen på sjåførsiden kunne jeg altså ha spart meg for! Gøy!

Koblet til kabelen i begge ender, voila:

IMG_3701.thumb.jpeg.357b4242b5b1b4f6f40104bb08e35266.jpeg

Fungerer! 

Så var det å montere alt sammen igjen. Passet på å vaske alle delene før montering. Det gikk ganske greit, ingen klips ble ødelagt, og alt smetter pent sammen igjen. 

Ut å prøve litt da

IMG_3700.thumb.jpeg.e1440539fe55baa111b8451f2864af83.jpeg

IMG_3699.thumb.jpeg.eafc01ddfb3bffdd6a4db005a966f726.jpeg

Nå er jeg jo vant til nymotens kameraer i I4, så det merkes at dette er 10-12 år gammelt. Men når virker det iallefall. 

Og kupevifta er stille og fin.

Da gjenstår egentlig bare dette, en liten skade på lista og lillevinduet på venstre bakdør. Det blir neste prosjekt.

Til slutt et lite stemningsbilde fra garasjen 😎 Fornøyd med utført arbeid og garasjebilene 😁

IMG_3702.jpeg

Endret av Andreas_R
Skrevet

Je lar meg stadig imponere av kunnskapen her blant enkelte som bare liksom begynner fra en kant og fikser ting som dette😊.

Dette er jo fort noe folk ikke hadde brukt tid på når bil passerer en viss alder .

Igjen gøy Andreas å se at ting blir iorden på en skikkelig bil .

En annen ting som jeg får mer og mer øynene opp for er e46 M3 .

Har kjørt e30 ,e36 m3 samt m4 og spesielt den siste var jo magisk .

e30 m3 kjørte jeg når den var 10 år og e36 når den var to år.

Alle disse var jo fantastiske på den tiden .

E46 har jeg aldri testet av M utgave og noen sier jeg hadde blitt bitt av basillen .

For knalltøffe er de 😊

Skrevet

Ja @sveigis jeg er sånn at jeg må ha ting i orden. Spesielt på en slik bil som denne. Tar seg ikke ut med plinger i hytt å gevær liksom 😅

E46 M3 er jo omtalt som den beste M3 av alle. Passelig forhold mellom vekt og effekt og ypperlige kjøreegenskaper trekkes frem. E46 er jo også muligens den beste 3-serien, med en kvalitet som overgikk alt av konkurrenter på den tiden.

Jeg har jo hatt denne bilen lenge nå. Siden 2014. Husker jeg egentlig skulle ha E39 M5, som jo egentlig er en mere brukende bil, men det ble nå spontankjøp av M3 😅 

Det hadde vært gøy og prøvd en E36 M3 og en E92. 
Tenk å ha eid en E36 M3 på 90-tallet, hvor kult hadde ikke det vært 😁

Jeg har også kjørt nyere M3 og M4, og det er klart dette er jo i en annen liga når det gjelder effekt og moment i forhold til de gamle screamerne. Samtidig synes jeg E46 M3 er helt fantastisk inspirerende på mindre veier og veier med gulstripe, mens den oppleves litt kjedelig på større veier. 

Men jeg skulle gjerne ha hatt en nyere M-bil som jeg kunne brukt hele året. E46 er ikke veldig godt rustbeskyttet, min er jo understellsbehandlet etter alle kunstens regler, allikevel orker jeg ikke tanken på å ta den ut i saltet.

Skrevet

Får mer fartsfølelse med mange av de eldre bilene, spesielt på svingete sideveier og når eksoslyden er til stede. Da trenger ikke man å kjøre så allverdens fort for at det skal være gøy. Har kjørt en del E36 320i med automat og det var faktisk en bil jeg likte veldig godt, selv om den helst skulle ha vært manuell. 

Å ikke kjøre E46-en på vinteren er nok lurt, spesielt når du har holdt den unna salt så lenge. Det er jo også begrenset hvor mye effekt man greier å få ned i bakken i vinterhalvåret med bakhjulsdrift. M340i er kanskje en sweetspot for en bensindrevet, forhåpentligvis ikke så rustutsatt, året rundt bil i så måte? Har prøvd en slik på isen og det er absolutt en bil som man kan tullekjøre litt med :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...