Gå til innhold

Min biltråd - E46 M3 SMG og I4M50


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Da er det på tide og legge ut en tråd om min E46 M3. Jeg kjøpte denne bilen for ca 1,5 år siden, har ikke fått brukt den så allverdens mye siden jeg er mye borte på jobb i utlandet. Men jeg må si at det er ekstra digg å komme hjem fra jobb å fyre i gang M-powern  :headbang:

 

 

Det er noen år siden jeg dreiv med BMWer, hadde en E30 som ble solgt her på forumet for en del år tilbake og en E39 som ble solgt til fordel fordel for Auda diesel og MC. Det var vel i 2010, så det er på høy tid at jeg ble BMW eier igjen, og E46 M3 har alltid vært en drømmebil :)

 

Om bilen da:

 

2002 modell

128000km

Titansilber

SMG  :headbang:  \:D/

Sort Skinn

Harman Kardon Stereo

Navigasjon

H&R senkefjærer

 

Bilen var dønn orginal da jeg kjøpte den, bortsett fra senk og ei kjip effektpotte av ukjent merke.

 

Oppdateringer jeg har gjort:

 

Sorte griller

Ventilsjekk (shimset opp 2 stk ventiler, utført av Kvål Auto )

Overhaling og forsterking av bakstell, dette ble en meget omfattende og kostbar jobb  8-[  (Kvål Auto)

Montert nye felger og dekk, Apex Arc-8 9"/10"x19" et 38 foran og 20 bak. Michelin PSS 235/35 og 265/30

Nytt ekosanlegg fra ESS, meget fornøyd  :beer:

Montert angeleyes og LED pærer i tåkelysene

 

 

Er meget fornøyd med bilen, og er glad jeg valgte SMG! Syns kassen gjør hele bilen! Girer stramt og fint, ingen problemer :) Men det skal sies at det krevdes litt tilvenning til å begynne med.

Bilen fremstår som meget hel og pen, og meget stram og fin i understellet.

Har også fått skryt av motoren på Kvål Auto, meget sprek til å være orginal S54. Og den klarte vanons testen 100%, så det er jo bra og vite :)

 

Har ikke så veldig mye planer for den videre, men CSL luke og diffusor hadde vært på sin plass. Kanskje en leppe foran, kom gjerne med innspill :)

Pustehjelp står vel også på lista...men får nå se da :) Vil helst ha det godkjent, og da blir det jo fort verre..

 

Litt småfix for tiden:

Oljeskift

Fikse oljelekkasje på returrør fra veivhusventilasjon til bunnpanne, dårlig gummislange

Bytte reim til AC kompressor

Rense og smøre inn skinnet

 

 

Litt bilder, i kronologisk rekkefølge

 

post-85434-0-66997900-1438530651_thumb.j

post-85434-0-75419800-1438530720_thumb.j

post-85434-0-16043800-1438530739_thumb.j

post-85434-0-78964400-1438530746_thumb.j

post-85434-0-20663300-1438530754_thumb.j

post-85434-0-69964200-1438530762_thumb.j

post-85434-0-01712800-1438530769_thumb.j

post-85434-0-36755500-1438530776_thumb.j

post-85434-0-80647300-1438530783_thumb.j

post-85434-0-22574900-1438530793_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil :) Og kjekt å se noen som har valgt APEX felger. Har ikke sett så mange av de her i området. Jeg vurderte disse sterkt en stund. Men nå vet jeg ikke hva jeg vil ha :P

Er det Antrasit du har?

 

Få gang på noen interiørbilder også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :)

 

Er meget fornøyd med APEX felgene, brukte mye tid på å finne ut om jeg skulle gå for vanlig sølv eller Antrasit. Gikk for sistnevnte, og det ble bra!

Vurderte også de klassiske BBS CH, og fikk et godt tilbud fra Baanfelgen. Men disse er en del lettere enn BBSene, i tillegg er jo CH en ganske vanlig felg på disse bilene. Men for all del, dem kler bilen meget godt dem også.

 

Interiørbilder skal jeg få til etterhvert, de jeg hadde var heller dårlige.

 

Har styrt litt med bilen de siste dagene, i kveld/natt skiftet jeg olje og en lekk oljeslange fra veivhusventilasjonen. Har også vært på airbag-kampanje hos Bavaria. Her om dagen hadde jeg ute førerstolen da jeg fant ut at beltestrammeren var defekt. Byttet denne, så nå er det bare å få slettet feilkoden slik at airbag lampa forsvinner. Hadde et lite håp om at Bavaria skulle slette feilkoden når jeg var på kampanjen, men neida :P Dette får jeg gjort i morgen på Kvål Auto, da skal jeg også på EU kontroll.

 

Har også slitt med dårlig radiomottak, og etter litt googling fant jeg ut at å rense antennekontakten i bakruta var verdt et forsøk. Knakk selfølgelig klipset på pluggen, så den har jeg bestilt ny. Men, radiomottaket ble myyyye bedre! Om ikke helt perfekt :) Så for dem som sliter med skurr i radioen på E46, ta ut antennekontakten i bakruta og spray på oksidrens og deretter kontaktbeskytter. Koster en hundrings på biltema. Funker fjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen EU ok, 1er feil for manglende refleksvest haha  :stupid:

Fikk slettet airbag feilkode, så nå er airbaglampa historie (enn så lenge).

Spurte om det gikk an å kode vekk pæresjekk på parklysene, men det var visst ikke mulig. Så jeg får se hva jeg finner på...er ikke så interessert i å lodde inn motstander, de blir så sykt varme. Mulig jeg bare får leve med feilindikering på dem.

 

Tok litt bilder av interiør og motorrom her om dagen:

 

 

post-85434-0-30189900-1438764156_thumb.j

post-85434-0-51086300-1438764165_thumb.j

post-85434-0-64075400-1438764172_thumb.j

post-85434-0-38629100-1438764182_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker :) Skjer ikke så mye med bilen for tida, fikk vasket den i går da. Ser ut som jeg må ta meg en runde med plastikk fornyer, luftinntaket på panseret er matt og misfarget. Samt listene rundt vinduene er blitt litt matte og skjoldete. Forslag til produkt jeg kan bruke mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Her har det vært rimelig dødt :P 

Jeg endrer denne tråden til en biltråd da jeg nå har flere BMWer. Mer info om dem kommer senere :) 

Siden sist oppdatering her har jeg flyttet tilbake til Bodø, og bilen har for det meste stått i garasje da vinteren her er noe lengre enn på sørvestlandet.. Har kjørt knappe 10000km siden forrige post her, så bilen blir ikke mye brukt. 

Det jeg har gjort med bilen i det siste begrenser seg til et oljeskift, byttet slepering på rattstammen, reparert luftlekkasje på sidestøttene på førersete og byttet hardykobling. Samt vasket bilen nesten etter hver tur :) 

Når jeg byttet hardykoblingen oppdaget jeg at det sto ille til med diffen, verre enn jeg trodde. En enorm slakke, spesielt på høyre medbringer. Jeg har jo levd med litt lyder ved girskifte osv, så jeg har jo forsåvidt vært klar over at noe etter hvert måtte gjøres. Så jeg begynte å undersøke hvilke muligheter som finnes. Og det finnes mange, felles for dem alle er at det er dyrt. Spesielt om man vil ha en custom diff med f.eks quaife og kanskje BMW motorsport utveksling. 

Så kom jeg over en annonse på Facebook, jeg tok kontakt og det viste seg at han kunne fikse meg en 3,91 diff med 25% lamellsperre fra E34 M5. Overhalt og som ny. Prisen var det heller ikke noe å si på. Så det ble handel. Og i går var det klart for diffbytte :D 

Bilder av diffen:

59e32ea86f365_2017-10-1414_27_50.thumb.jpg.5ce1c065d468303000e0883ffb8642c0.jpg
 

 

59e32ee701ed2_2017-10-1414_27_30.thumb.jpg.f18508ac5ea2349f01bad0dde1a18b18.jpg59e32eee38fdf_2017-10-1414_29_09.thumb.jpg.f3ecc0bc3b5e14b4c9a537a188fb6427.jpg

 

Jobben var tung, men gikk greit :) Merker at jeg har blitt litt rusten, lenge siden jeg har skrudd bil skikkelig.. 

Og for en forskjell det ble..! Tight og fin, ingen klonk eller slark. Og bilen ble merkbar mer "villig" og kjennes sprekere med denne utvekslingen. Skal ut å teste mer i dag, ble bare litt småkjøring i går kveld.

 

Sper på med litt oppdaterte bilder av bilen:

2017-07-20_21_29.45_HDR.thumb.jpg.dec7c38afc3511a62ae3a87c1ac3fbc5.jpg2017-07-20_21_30.29_HDR.thumb.jpg.8ab904ae567d2d3f626b3450212ab27b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og E39 530D Msport manuell

Så over til bruksbilen. Kjøpte denne på dagen da den kom ut, da disse ikke vokser på trær. Orginal 530D Msport facelift - Manuell!

Kjøpte bilen som et prosjekt, uten front.. Denne hadde i sin helhet blitt stjålet!? Den bar i tillegg preg av å bli kun brukt, hadde et hjemmesveisa eksosanlegg med frieksos, slitne men flotte orginale BBS sommerfelger og utslitte vinterdekk på org 16".

Men så og si rustfri i karosseriet, motor og gir i bra stand.

Farge: Titansilber, samme som M3 :D Tidløs og stilren farge.

Den har nå gått ca 260000km. 

Det som er gjort med bilen hittil:

Kjøpt komplett ny front med bjelke, lys og parkeringssensorer

Lakkert opp kanaler og bakluke, kjøpt en del nye deler til bakluke

Slipt og lagt klarlakk på baklykter

Delt felgene, sandblåst og lakkert

Byttet hele nivåreguleringen (belger, kompressor, ventilblokk)

Byttet vifte og viftemotstand

Overhalt lykter med nye justeringsstag samt slipt og lagt klarlakk på glassene

Montert dab og aktiv sub

Byttet hendel for blinklys / langlys

Byttet venstre calipper foran

Kjøpt komplett brukt eksosanlegg fra koed, samt fjernet katalysatorer

Generell service, motorolje og filter, dieselfilter, kupefilter, luftfilter, girolje og diffolje

Kjøpt nytt siliconslangesett til turbo / intercooler, byttet en av disse

Utført skinnrens flere ganger

Bilen har det meste av utstyr orginalt, men mangler dessverre elektriske seter. 

Kjempefornøyd med bilen, E39 er virkelig mye bil for pengene.

 

Bilder, ikke helt nye men..

IMG_1568.thumb.JPG.f9d8833d41a26be463255c2e9b49fe3c.JPGIMG_1567.thumb.JPG.56a27125105a808b89dc3f885990ecaa.JPGIMG_1563.thumb.JPG.b6f20d4a589c70f1e9a3508f43630765.JPGIMG_1560.thumb.JPG.d7968be4333dff4fa668ecb021a9f7ed.JPGIMG_1557.thumb.JPG.3b76110ae8b0609366157b8c44a84d76.JPGIMG_1554.thumb.JPG.c01e5f5bd50fb5d3652c40f88753ea8d.JPGIMG_1545.thumb.JPG.693d83cc54f04e60164d83a2fb91dc31.JPGIMG_1593.thumb.JPG.58fa74cacb880e8c6cc6066c5523e578.JPGIMG_1585.thumb.JPG.00819bcf0835470ba2f55930fd0f0ff7.JPGIMG_1592.thumb.JPG.aa153ab085f98fabce36a2f6a0a681e1.JPG

 

Det som skal gjøres med bilen før vinteren er komplett understellsbehandling (mercasol) og litt lakkflikking. Samt montere skvettlapper, og ta et oljeskift.

Har også liggende komplett sett med vakumslanger og akkumulatortankt til turbotrykkstyring, dette må jeg også få gjort etterhvert.

 

Endret av Andreas_R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fine biler :) sånn 530d manuell facelift er den ulitmate 5 serie i mine øyne, men sliter med å få tak i dem. Forstår godt du kjøpte den på dagen :D

Nåår det gjelder slark i høyre medbringer på e46 m3 diffene, så er dette helt normalt. Dette fordi dem har en viskose eller påløps sperre (husker ikke eksakt). Til vanlig er diffen tilnærmet åpen og derfor er det slark. Når man "herjer" spenner innmaten i diffen seg og og slarket forsvinner. Ulyd/skraping er også vanlig ved svingkjøring med kald diffolje, men ikke noe farlig. Det forsvinner når olja blir varm.

Jeg trodde også min diff var defekt, men etter en sjekk viste det seg at den er helt ok. Men på min m3 som brukes på bane, er ikke den variable sperra noe gunstig. Det gjør bilen lite forutsigbar ved pådrag ut av sving og samtidig er den vanskeligere på turn-in da man mister sperre under motorbrems, som man ville hatt på en 2 veis diff.

Quaife innmat er gromt! Men e34 innmat gjør nok susen det også ;) e32 750i har også 210 diffen med en mild sperre. Man kan bruke friksjonsplatene fra 2 slike differ og spenne opp 1 stk kraftig diff på e46 m3. Det er en billig måte å gjøre det på dersom man finner slike på huggern og kjenner noe som er flinke på differ.

Så vidt meg bekjent er det kun e46 m3 som har slik variabel sperre. Absolutt en fin oppgradering å bytte til noe mer fastlåst :D

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og I4M50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...