Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Franske biler har dårlig rykte og er undervurderte av en grunn, hvis man bare legger viljen skikkelig til så kan man sikkert sitte med en oppfattelse av at en fransk bil er kjempebra. Eventuelt så har @Hawkon88 vært veldig heldig med sin 407, for de aller fleste jeg kjenner med fransk bil har alltid ett eller annet kødd med bilen. Biler som VW, Ford, Opel og Skoda ligger langt foran de franske merkene på driftsikkerhet og kvalitet. Bare å ta en titt i statestikken det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi diskutert før og jeg sier det igjen. Sett i forhold til bruktprisen i Norge så får man som oftest mye bil for pengene med og velge fransk. Hvis man kun skal ha en billig bil for og frakte seg selv fra A til B så hvorfor ikke når bruktprisen er halvparten. Svogeren min er maler og firmaet hans har prøvd det som er av små vare biler. Sist gang kjøpte de Peugeot og er strålende fornøyd. Han var ikke like fornøyd da han kjørte Caddy.

Det er jo rart at en brukt Toyota Aygo koster mer en en brukt Citroën C1. Det er jo den samme bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rune-K skrev:

 

Det er jo rart at en brukt Toyota Aygo koster mer en en brukt Citroën C1. Det er jo den samme bilen.

Jepp, Toyotamotor med reg.-kjede også. Derfor ble det 07' C1 på meg. Peugeot 107 er også samme bil. Toyotaen er den eneste som har andre lykter foran og bak av disse tre. Billigere, enklere og mer forutsigbart bilhold skal man lete lenge etter. 

IMG_3003.PNG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Franske biler har dårlig rykte og er undervurderte av en grunn, hvis man bare legger viljen skikkelig til så kan man sikkert sitte med en oppfattelse av at en fransk bil er kjempebra. Eventuelt så har @Hawkon88 vært veldig heldig med sin 407, for de aller fleste jeg kjenner med fransk bil har alltid ett eller annet kødd med bilen. Biler som VW, Ford, Opel og Skoda ligger langt foran de franske merkene på driftsikkerhet og kvalitet. Bare å ta en titt i statestikken det...

Top Gear har sin mest sanne reportasje igjennom tidene om Peugeot og eierne av de :-)

https://youtu.be/nCg4SjsXrNU?t=2329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært heldig med min. Jeg har måtte overhale en kalipper, bytte bærekule og nå et hjullager. Nå må jeg overhale turboen og har renset dpf som følge av turboen lekker olje inn i innsuget. Derfor må alt av egr og rør på innsugssiden taes også. Jeg har kjørt ca 30 000, hvor den nå har gått 246. Med andre ord- Hvis jeg ikke kunne fikse feilene selv, ville det vært bedre å kaste den. Med litt innsats, slipper jeg unna med 2-3000 toppen.

Poenget mitt er at mondeo og mange fler, har samme motor og lider av de samme svakhetene, men har av historiske grunner bedre rykte. Dessuten er det helt normale ting som skjer på biler med mer enn 200 000km. Bakdelen med franske biler er spesielle løsninger som gjør bilen mer utfordrende å skru på, da ting ikke er logisk eller like gjennomtenkt.

Poenget mitt er utelukkende at 407 var et bedre kjøp for 40, enn en mondeo for 60. Hadde prisen vært lik derimot, ville jeg nok valgt ford. For sammenligning kostet også passat 3c med 1,9tdi rundt 80 den sommeren i 2014.

Sannheten er at peugeoten har kostet meg under 3kr/km inkludert diesel, dekk, årsavgift, forsikring og deler, dersom jeg skulle selge bilen for vrakpant i dag. Når feilene er fikset, ville jeg fått rett over 20 tipper jeg. Det er ikke mange biler som ville klart det  samme regnestykket. Glem heller ikke at bilen er rustfri- noe som ofte kommer som eu-feil på biler som er eldre enn 13år som peugeoten er i dag, og setter langt større krav for kompetanse ved utbedring enn hva bytte av noen deler krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hawkon88 har faktisk ikke vært spesielt heldig med sin 407. Jeg har heller aldri hatt flere problemer med mine franske biler enn mine tyske biler og jeg har hatt ganske mange franske biler (8-9 stk.). Jeg har en svoger som kjørte langt over 500K kilometer med sin 406 2,1 TD uten vesentlige problemer før den ble solgt (den havnet trolig i midtøsten der denne bilen med akkurat denne motoren er veldig populær). Jeg har også to bekjente som sverger til akkurat 406 og de har den samme positive erfaringen. Vår nåværende C4 Cactus har rundet 70K kilometer uten problemer av noe slag. 

Det som imidlertid helt generelt virkelig imponerer med nyere franske biler (10-15 år gamle og nyere), bortsett fra det fine forholdet mellom kvalitet og pris, er at alvorlig rust stort sett er fraværende. Jeg ser daglig veldig fine eksemplarer av spesielt 406 og C5 (pre-facelift) som ikke har synlig rust. FDM (NAF's danske søster organisasjon) sier også at hvis man bare sørget for å gi disse bilene en ekstra rustbeskyttelse innen de var 2-3 år gamle fremstår de like fine idag 10-15 år senere. Franske biler er uten tvil undervurdert, men som alltid handler det om smak og behag. Franske biler har generelt et litt særpreget design og de kjører også annerledes enn tyske biler. Det er derfor litt "love or hate" når det gjelder franske biler, men å ikke like franske biler nærmest av prinsipp blir for dumt synes jeg. Like dumt som å kun like tyske biler bare fordi man har for dårlig fantasi til å kunne forestille seg noe annet... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk er undervurdert på flere områder. Man kan ikkr sammenligne dem med bmw eller andre premium merker. Og man må velge psa biler med diesel og ikke bensin.

Peugeot 504 er snått legendarisk for sin driftsikkerhet på nivå med land cruiser. Mye av disse genene ble videreført til 505. Som i stasjonsvogn i GRD utgave var noe av det mest praktiske, komfortable og driftsikre man kunne eie. Men mener å huske at denne var nokså dyr på 80 tallet. Mulig vi har en generasjonskløft i forumet her...noen på 20-25 og noen på 40-50. Virker slik hvertfall. Sistnevnte roser nok psa for det dem sto for i storhetstiden (litt som opel) mens den yngre garde kun kjenner psa for dagens modeller, som bortsett fra design på ds modellene, er teknisk dårlige biler. 

Ja, en ny partner i dag med 1.6 diesel er driftsikker og god. Ikke ruster peugeot mye heller! Det går på gjennonført opplevd kvalitet og tekniske løsninger som franskmennene er sære på.

Franskmennene har bidratt med tekniske og designmessige storheter som DS, C6, Avantime, hydractive systemet og en ufattelig seriøs og suksessrik motorsport historie. Dette viser at dem kan når dem vil og gidder.

Jeg mener at 406 coupé designet av pininfarina er utrolig tidløs og kanskje den nydeligste psa bilen i nyere tid. Siste facelift av 605 er også et veldig tidløst og eksklusivt design. Den bilen minner meg om f10 når det gjelder det å ha rette proposjoner.

306 gti er også en utrolig kul bil. På sin tid med 167hk og 6 trinns kasse var denne langt foran golf gti med 1.8t 150hk. Igjen, designet på 306'en er tidløst. Såg en her om dagen faktisk.

Fronten på 406 facelift er en av tidenes best gjennomførte, ja hele 406 serien er bra laget sett med objektive øyne. En ny bil jeg kunne kjøpt i dag er C5 Cross Tourer, den siste Citroen med hydractive fjæring. Fantastisk bil og den ser bra ut. Enn Xantia Active kjørte raskere enn en porsche i slalomtest på 90 tallet. Samtidig svever man på en sky på dårlig vei. Det sier litt om hvor bra systemet er.

Kan holde på slik i evigheter om franske biler jeg, men man kommer ikke bort ifra det negative likevel. Stort verditap, bilene blir ofte eid av førere som gir opp bilen alt for tidlig. De ruster veldig lite men får ikke så langt liv dem kunne hatt. I tillegg har man image i norge. Her er man ikke noen dersom man ikke kjører bmw eller audi. Vw går greit fordi naboen har det. Men fransk? Nei...her kan vi ikke skille oss ut. Mange forsvarer seg med å rakke ned på fransk, uten at dem egentlig har satt seg helt inn i saker å ting.

Som et billig alternativ til bmw, kunne jeg tenke meg fransk. Men varebilene (kjører jumpy på jobb) er forferdelige og jeg gir dem ikke noe kred der. Dem skal ha skryt når dem fortjener det. Noe er bra, noe er dårlig. Sånn er det med alle merker. Men jeg reagerer på den umiddelbare "fransk er dritt" holdningen til "bilinteresserte"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også sammenhengen med at de som rakker ned på franske biler her, har heller ikke eid en, fått blitt kjent med bilen eller tillegger andre egenskaper enn sportslighet verdi.

Jeg brukte 1år i 407en før jeg begynte å like bilen når jeg var vant til e91 fra før.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designmessig har det, som du påpeker Evopower, vært litt opp og ned med franske biler. PSA (Peugeot & Citroën) hadde helt klart en storhetstid på 80 og deler av 90-tallet, men falt tilbake på 2000 tallet (generally speaking). Dette fenomenet deler PSA med flere av de andre vanlige bilprodusentene som f.eks Ford, Opel, Fiat etc. og årsaken er at de ikke setter standarden for hva som til enhver tid er det "riktige" designet. Dette er premium bilprodusentenes privilegium i kraft av at de er nettopp premium bilprodusenter. Løsningen er helt opplagt at f.eks PSA går deres egne veier når det gjelder design, men det er en syltynn balansegang. Ikke minst Citroën har fått merke dette med ulike modeller, men jeg tror at det går litt i bølger akkurat som med klesmote og musikk.

70-tallet sto i individualismens tegn og sære løsninger var tillat på nesten alle områder. Da var det faktisk Citroën som satte standarden med CX modellen. Såpass respektert var Citroën at til og med Mercedes-Benz begynte med luftfjæring for å matche franskmennenes hydrauliske fjæringskomfort. 80-tallet handlet mer om sportslighet og da var det Peugeot som dominerte scenen. 90-tallet handlet om hestekrefter og topphastighet, men dette har egentlig aldri interessert franskmennene og slik har det vært frem til nå. Jeg tror imidlertid at fokuset igjen er ved å endre seg mot mer individuelt design og med bl.a Renault Avantime i mente burde det derfor gå mot lysere tider for de franske bilprodusentene. Dette er noe de generelt kan bedre enn tyskerne (les: de er flinkere til å tenke ut av boksen enn tyskerne) som ofte er litt for konforme i stilen. Hvis den nye Peugeot 3008 modellen er et godt eksempel på hva som kommer i tiden fremover fra de franske bilprodusentene får de tyske bilprodusentene helt klart noe å tenke på. Det er en virkelig gjennomført og fin konstruksjon til en fornuftig pris... :)  

Apropos diskusjonen vedr. bruk av skinn i biler så går de franske bilprodusentene nå langt i å finne interessante alternativer til dette. Peugeot har helt klart på dette området smugtittet på BMW i3 når det gjelder den nye 3008 modellen. Det 100% digitale instrumentpanelet er forøvrig standard på alle 3008 modellene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune-K skrev:

Dette har vi diskutert før og jeg sier det igjen. Sett i forhold til bruktprisen i Norge så får man som oftest mye bil for pengene med og velge fransk. Hvis man kun skal ha en billig bil for og frakte seg selv fra A til B så hvorfor ikke når bruktprisen er halvparten. Svogeren min er maler og firmaet hans har prøvd det som er av små vare biler. Sist gang kjøpte de Peugeot og er strålende fornøyd. Han var ikke like fornøyd da han kjørte Caddy.

Det er jo rart at en brukt Toyota Aygo koster mer en en brukt Citroën C1. Det er jo den samme bilen.

Der er jeg enig, mye bil for pengene er det helt klart. 

3 timer siden, 540is skrev:

Top Gear har sin mest sanne reportasje igjennom tidene om Peugeot og eierne av de :-)

https://youtu.be/nCg4SjsXrNU?t=2329

Den reportasjen husker jeg godt, sjelden har de tatt ett tema bedre på kornet enn akkruat dette. Jeg vet ikke om det er reportasjen som i etter tid har gjort meg oppmerksom på det, men veldig veldig ofte når en bil lager kø, kjører på fortauskanten eller bulker borti noe så er det en Peugeot. Mulig Clarkson og May overdriver en smule, men det er jaggu noe sannhet i det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Der er jeg enig, mye bil for pengene er det helt klart. 

Den reportasjen husker jeg godt, sjelden har de tatt ett tema bedre på kornet enn akkruat dette. Jeg vet ikke om det er reportasjen som i etter tid har gjort meg oppmerksom på det, men veldig veldig ofte når en bil lager kø, kjører på fortauskanten eller bulker borti noe så er det en Peugeot. Mulig Clarkson og May overdriver en smule, men det er jaggu noe sannhet i det også. 

Gutta i Top Gear setter alt på spissen (les: det er en viktig del av hele Top Gear konseptet), men de har normalt et poeng (min mening). Det vi derimot kan diskutere er hvorfor det gikk som i filmen med Peugeot (bortsett fra at britene alltid gjør narr av franskmennene). Jeg mener at det primært var det nye fokuset på hestekrefter og topphastighet (les: stort motorvolum) på 90-tallet som medførte at luften gikk ut av ballongen for spesielt PSA. Dette konseptet var og er ikke interessant i en større skala for franskmennene og årsaken er at hverken hjemmemarkedet (som er det viktigste for PSA) eller eksportmarkedet etterspør slike biler (primært fordi PSA ikke eksporterer biler til USA). Ergo ble PSA dømt til å primært bygge alminnelige og prisbillige biler på linje med andre bilprodusenter som f.eks Opel og Ford. 

Poenget er med andre ord ikke at Peugeot ikke kunne ha bygget biler som f.eks 405 Mi16 idag, men at de ikke kunne ha solgt en slik bil med tilstrekkelig markedsmessig substans vis a vis f.eks de heftigste modellene i 3-serien. Det er på dette området BMW's M-modeller og senere M Performance modeller virkelig er geniale (jeg har forklart mer om dette fenomenet her). På mange måter er det klare likheter mellom f.eks hvordan markedet for Rover og Triumph i sin tid bare ble borte (altså ikke kun fordi kvaliteten på bilene var for dårlig) og hvordan markedet plutselig endret seg for bl.a Peugeot. Forskjellen er at Peugeot og Citroën stadig er her og er franske (i motsetning til britenes tidligere så stolte bilmerker). Når man tenker på den tyske dominansen de siste 20 årene er dette faktisk litt av en bragd. Når dette er nevnt er det imidlertid ingen tvil om at tyskerne nå virkelig kjemper for å unngå å ende opp som de franske bilmerkene vis a vis f.eks Tesla og evt. andre elektriske bilmerker. Markedet endrer seg hele tiden og det er ikke alltid at man er i posisjon til å rette inn tidsnok.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik skrev:

  

Alltid en fornøyelse å lese innleggene dine, Fredrik :) du skriver det som mange tenker, men ikke klarer å få like tydelig og lesbart på "papir". 

Nye 3008 er meget bra ja. Har ett ankepunkt mot den, og det er sittestillingen. Seter, pedaler, avstand til girspak, er alt i alt veldig bra...men;

Problemet er at når stolen er stilt inn til dette, så får man ikke rattet langt nok bak. Hvorfor dem ikke lager det mulig å dra rattet 10cm lenger bak forstår jeg ikke. Dette fenomenet gjelder de fleste franske og italienske biler. Det er synd, for det ødelegger en ellers fornøyelig opplevelse inni en 3008 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det også nevnes at top gear ikke er spesielt seriøs journalistikk og ofte et skuespill med forhåndsskevet manus. Videoen her er et godt eksempel.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at den typiske kundegruppen ikke er bilinteressert, og gjerne under middels gode sjåfører hvis man skal se på faktorer som hastighet og manuvrering i lav fart- som er de faktorene man lettest legger merke til. Det hadde imidlertid vært interessant å se en statistikk på hvordan fordelingen mellom merkene blir, hvis man hadde hatt en statistikk på lovbrudd og ulykker i trafikken. Da tror jeg dessverre at premiummerkene kommer i et langt værre lys.

@Fredrik Peugeot leverte da 407sw 2.2hdi med biturbo. Så helt akterutseilt på motor er/var de ikke. Faktisk var biturboen temmelig avansert da den kom, som den første på en dieselmotor. 170hk, 370nm og 0-100 på 9,0sekunder, med pris fra 450 000kr i 2006. Modellen ble dog ikke tatt inn av peugeot i Norge, men det finnes er knippe importerte biler.

litt info om motoren her.

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=30213

 

405 mi16, gjorde til sammenligning 0-100 på 9,8sek da den kom i 93.

 

Dagens 308gti har 270hk og gjør 0-100 på 6,0sek. 308 vant også european car of the year i 2014. Så nei, jeg mener ikke har peugeot har sluttet å lage gode eller kjappe biler slik topgear og enkelte andre her inne hevder, de er bare lite kjent og/eller solgt i norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...