Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik Hvor henter du de salgstallene fra Norge og Danmark? Ikke at jeg trekker tallene dine i tvil på noen som helst måte, hadde bare vært artig å kikka på det selv. Jeg liker tall og statestikker som enkelte sikkert har fått med seg :) 

Opplysningsrådet for veitrafikken og statistikk fra de danske bilimportører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

Hvis pengene er overført fra konto til konto kan man faktisk sannsynliggjøre at det har vært et forretningsforhold mellom partene og da skal mottakeren av pengene ha en god forklaring overfor politiet... spesielt hvis han har andre utestående saker med politiet eller virker generelt lite tillitsvekkende. Jeg ville i et slikt tilfelle helt klart ha anmeldt saken til politiet.

 

Takker Fredrik :) her kom det et fornuftig svar ! Så lenge det er overført kan Politiet spøre om hva de pengene kommer fra. 

Saken er anmeldt, det Politiet svarer med er at de har så mye å gjøre og dette tar tid...

15 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Jeg legger meg ikke oppi hva enn resten av saken dreier seg om. Men med den holdningen der er det ikke rart du føler du møter motstand. Din tid er så viktig,  at selv om folk med kunnskap har tatt seg tid (flere ganger) til å spre denne kunnskapen, så synes du at det er mest riktig at de skal ta seg tid til å skrive det igjen, for å hjelpe akkurat deg i din tråd, istedetfor at du skal lese det som allerede er skrevet? Hvorfor er akkurat din tid verdt så mye mer enn andres?

 

Den holdningen er ikke bærekraftig over tid for et forum. Jeg har selv fått god hjelp på ting som jeg kanskje kunne funnet selv, men da har jeg faktisk prøvd først, og jeg har en helt annen holdning til det å få hjelp enn det du utviser her.

Jeg har verken dårlig holdning eller min tid er verdt mer enn andre sin, det er den ikke. Jeg er en helt vanlig mann i gata med meninger som folk flest. 

Jeg kan ta et veldig godt eksempel å det er din tråd med " Diesel motor " om jeg husker riktig. 

Jeg satt times vis opp og ned på forumet, fant ingen spesielle fler om samme problem som jeg hadde med min E61, nettopp EGR og dens fuksjon etc.

Husker ikke hvor mange sider det er på tråden din , men sist jeg sjekket var det vel over 100 sider. sikkert fler. 

Søkemotoren funker dårlig for EGR søk på E61 med motooren jeg har. så da valgte jeg og skrive egen tråd. 

Da blir man rett å slett hudflettet av noen lengre opp her og man blir sett på som en idiot. 

Da tenkte jeg , da lager jeg egen tråd. 

41 minutter siden, Otis skrev:

Rimelig trist at folk er såpass hårsåre ovenfor et problem som de har skapt selv og som de vet at man kan få spørsmål om hvorfor ble gjort, at de sletter tråden sin og sutrer over det etterpå....

@e30_joakim

Når det er sagt, så har du ingenting å stille opp med annet enn å anmelde dette til politet. I bunn og grunn blir dette dog en påstand mot påstand. Du har vel ingenting skriftlig? Dokumentasjon på at dere hadde avtalt alt dette?

Mulig du kan ta dette til forbrukerrådet om du har noe skriftlig eller bevis for hva han gjort.

Det har ingen ting med hårsår og gjøre, men jeg som _vanlig_ medlem føler at noe blir feil , må vi også få lov å svare. 

for det virker veldig som at de opp i systemet her, skal bestemme og slenge det de vill, men andre må føye seg etter det. 

jeg er ikke inntresert i noe store diskusjoner. men spørsmålet var, om noen hadde vært borti dette ( samme situasjon ) 

hva dere ville gjort osv , ikke fortelle meg hvor dum jeg var som overførte som du har påpekt allerede 2 ganger, for det vet jeg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt triks om du skal finne noe på bimmers, så går du på google og skriver "site:bimmers.no det du lurer på" Det er egentlig ganske utrolig hva som ligger på bimmers av teknisk info, og øver man litt på å kryssøke og hvilke søkeord man skal bruke så graver man egentlig opp det meste. Dette med at folk sier man skal søke blir litt som om man skal gi noen fisk eller lære de å fiske. Ingen som gjør det for å være vanskelige, men ta foreksempel alle trådene om ombygging og godkjenning hos svv. Istedet for at trådstarter får 7 svar som dekker 30-40% av infoen man bør sitte på for å få en relativt problemfri prosess så kan man med litt søking og egeninnsats få flere tusen innlegg og alle verdens slags erfaringer og løsninger.

 

Angående den saken din hadde jeg venta litt og sett hvordan det hadde utarta seg med politiet, slik Fredrik er det positive i dette at du faktisk overførte og har digitale spor. Dersom det blir henlagt må du huske at du kan gjøre livet ganske surt for folk som har firmabiler og den type ting uten å ty til vold. Kommer langt med en pose sukker her i livet.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal overleve ute i det store internett må du også tåle at andre påpeker dumheter, er frekke, spør hvorfor du ikke letet selv osv. 

Å bli fornærmet på ett forum er noe det er svært lite poeng i, synes det er trasig hvor lett alle skal bli fornærmet i disse dager. 

 

16ly2z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Opplysningsrådet for veitrafikken og statistikk fra de danske bilimportører.

Dette var interessant lesning, jeg trodde faktisk ikke at de solgte flere biler i DK enn i Norge. Jeg har som sagt tenkt at det bor jo tross alt ikke så mange flere i DK enn i Norge, ca 5,2 mill i Norge og 5,5 mill i DK. Innen 2030 er det spådd at Norge vil gå forbi DK i innbyggertall. Men tilbake til tema, jeg har også tenkt at DK har kortere avstander og en større del av befolkningen er bosatt i storbyer hvor behov for bil er mindre. Derfor har jeg tatt det forgitt at det Norge selger flere biler, men der tok jeg altså feil med god margin. 

Men det som er litt interessent om vi ser på salgstallene ifra 2015, så er 17 av Danmarks tyve mest solgte biler slike småbiler type Aygo, UP, C1, det er faktisk kun 308, Octavia og Qasqai som er større en "golf klassen" blant Danmarks tyve mest solgte bilmodeller. Disse småbilene er jo veldig billigere i Danmark, de koster jo rundt 80-90 000 DDK, mens i Norge så koster de gjerne 160-170 000 NOK. Så jeg vil tro at terskelen til å kjøpe en helt ny småbil i Danmark er mye laver enn i Norge, yngre mennesker kjøper små men nye biler. I Norge kjøper man heller en tre år gammel Golf fremfor en helt ny småbil, da får vi disse forskjellene i nybil slaget som man ser her. Blant Norges tyve med solgte biler i 2015 så var kun UP og Yaris mindre enn "Golf klassen", ellers så preges listen av Passat, V70, XC60, Outlander, Model S og såklart favoritten Golf. Dette er langt dyrere biler, det er helt åpenbart at nordmenn har litt andre bilvaner enn Danskene. 

Dette ser man også tydelig når man ser på de litt dyrere bilene i segmentet, hvis vi ser bort ifra BMW, MB og Audi da de har ett bredt spekter av billige innstegsmodeller. La oss heller se på de modellene som utelukkede har en startpris på over 450 000,- i begge land. Ser man da på 2016 året så ser det ut som dette her:

Norge:

* Land Rover/Range Rover: 444

* Porsche: 417

* Jaguar: 359

* Maserati: 11

* Ferrari: 5

* Aston Martin: 3

* Bentley: 3

Danmark

* Land Rover/Range Rover: 88

* Porsche: 133

* Jaguar: 235

* Ferrari: 10

* Aston Martin: 3

* Bentley: 2

På dyrere premiumbiler så spriker våre to lands bilvaner enda mer. Det er faktisk på de aller dyreste bilene i at ting er mer likt igjen. Men jeg tror dette henger sammen med at biler som Ferrari og liknende faktisk kan leases i DK, hvilket er helt umulig i Norge. Bilene kan leases og selges ut av landet igjen etter tre år, slike biler i Norge blir svært sjelden eksportert ut nettopp pga at de blir "kjøpt og betalt". En Ferrari koster fort 5 mill i DK, så da er det for mange pengesterke lettere å lease en, leasing selskapet får refundert engangs avgiften etter endt periode og bilen selges ut av landet eller selges "uden avgift". Slik er det ikke i Norge. Mye av årsaken til at biler som Porsche selger bra her har jo helt klart med Cayenne og Macan å gjøre, nordmenn elsker SUV og det samme kan man ikke akkruat si om Danskene i flate og snøfattige Danmark. 

Uansett så var det interessant å sammenlikne bilsalget i DK med bilsalget i Norge. Dette er ett av få land Norge kan sammenlikne seg med, forholdsvis lik befolkning, forholdsvis lik kjøpekraft og forholdsvis likt kultur. Da er det interessant å oppdage at bilvanene er så forskjellige som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det selges flere SUV'er, off-roadere som f.eks Land Rover og biler med 4x4 i Norge enn i Danmark med tanke på topografien og værforholdene i Norge er ikke en stor overraskelse, men at det faktisk selges flere Ferrarier i Danmark er rimelig spesielt når man tenker på hva disse bilene koster i DK.

Jeg synes faktisk ikke at det overordnet skiller så mye mellom Norge og Danmark når det gjelder dyrere biler. Hvis vi sammenligner dine og mine tall er det enkelte bilmerker som skiller seg litt ut, men dette kan like mye skyldes lokal interesse og hyping som alt mulig annet. BMW og Porsche er gode eksempler på dette og her står SUV'ene for en temmelig stor andel av det totale salget.

Det selges mange små biler i Danmark og dette påvirker selvfølgelig den store forskjellen mellom landene når det gjelder nybilsalget pr. år. Allikevel selges det betydelig flere biler pr. år i Danmark enn i Norge. Betydelig flere dansker enn nordmenn kjøper nye biler hvert år. Det er imidlertid interessant å se at mengden av dyrere biler som selges pr. år i landene er omtrent det samme med kun mindre variasjoner mellom merkene. 

Det er ikke bare språket og bilsalget som er ganske likt mellom landene. Dette gjelder mye annet også som f.eks det økonomiske og politiske systemet, militæret, offentlig forvaltning, matvanene mm... :)

Vedr. masseinnvandring er det idag ikke politisk flertall for å følge Norge og Sveriges eksempel i Danmark. Snarere tvert imot skal flere enn tidligere i Danmark sendes hjem igjen der de kom fra. Danmark er som du påpeker et lite land og dermed merker man sterkere og hurtigere at landet endres med en stor innvandring. Dette ønsker flertallet av danskene ikke og derfor vokser heller ikke folketallet som i Norge og Sverige.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

At det selges flere SUV'er, off-roadere som f.eks Land Rover og biler med 4x4 i Norge enn i Danmark med tanke på topografien og værforholdene i Norge er ikke en stor overraskelse, men at det faktisk selges flere Ferrarier i Danmark er rimelig spesielt når man tenker på hva disse bilene koster i DK.

Jeg synes faktisk ikke at det overordnet skiller så mye mellom Norge og Danmark når det gjelder dyrere biler. Hvis vi sammenligner dine og mine tall er det enkelte bilmerker som skiller seg litt ut, men dette kan like mye skyldes lokal interesse og hyping som alt mulig annet. BMW og Porsche er gode eksempler på dette og her står SUV'ene for en temmelig stor andel av det totale salget.

Det selges mange små biler i Danmark og dette påvirker selvfølgelig den store forskjellen mellom landene når det gjelder nybilsalget pr. år. Allikevel selges det betydelig flere biler pr. år i Danmark enn i Norge. Betydelig flere dansker enn nordmenn kjøper nye biler hvert år. Det er imidlertid interessant å se at mengden av dyrere biler som selges pr. år i landene er omtrent det samme med kun mindre variasjoner mellom merkene. 

Det er ikke bare språket og bilsalget som er ganske likt mellom landene. Dette gjelder mye annet også som f.eks det økonomiske og politiske systemet, militæret, offentlig forvaltning, matvanene mm... :)

Vedr. masseinnvandring er det idag ikke politisk flertall for å følge Norge og Sveriges eksempel i Danmark. Snarere tvert imot skal flere enn tidligere i Danmark sendes hjem igjen der de kom fra. Danmark er som du påpeker et lite land og dermed merker man sterkere og hurtigere at landet endres med en stor innvandring. Dette ønsker flertallet av danskene ikke og derfor vokser heller ikke folketallet som i Norge og Sverige.

 

Ja det med Ferrarien stusset jeg på, men som jeg fant ut av så er det noen litt særegene leasing regler ute å går her. De aller fleste nyere Ferrarier som ligger til salgs på BilBasen.dk selges jo "uden avgift" så det sier jo sitt. Når en F12 koster 8 millioner ny så sier det seg selv at dette er galskap å kjøpe, men en pengesterk kan fint betale 30 000,- i måneden i leasing heller. Autostrada Sport som forhandler Ferrari i Norge får sine Ferrarier ifra Autoropa i Sverige. Hvis kunden vil spare 100 000 kr på sin splitter nye Ferrari så kan den registreres i Sverige, så importeres til Norge som "bruktbil". Kunden får en splitter ny Ferrari, registrer den som importbil ifra Sverige og sparer en liten sum penger. Jeg følger litt med disse forhandlerene av slike biler på Facebook og det er ikke tvil om at det omsettes flere nye biler enn hva statestikken sier. 

Det virker som om danskene heller kjøper en ny liten bil i stede for å kjøpe en dyrere brukt bil, det er jo inntrykket salgslistene så vel som trafikk bildet bærer preg av. Det virker også som at utskiftingen av premiumbiler går fortere i Danmark enn i Norge, nettopp fordi man får refundert engangsavgiften ved eksport. Det er ikke ofte man ser E39 i Danmark lengere, i Norge er de stadig ett vanlig syn. Danskene har rett og slett lavere terskel for å kjøpe en ny bil, mye pga at store deler av bilmarkedet går på leasing. Men det er klart, man skal ikke undervurdere kjøpekraften f eks i København, tror den er høyere enn i Oslo uten at jeg skal si det sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev kjøper mange dansker en liten bil, men temmelig mange har også en større leasingbil i tillegg. For noen år siden da finanskrisen raste som værst her i Danmark var det mange som kun hadde en liten bil, men nå som økonomien går bedre leaser de gjerne en BMW 5-serie eller en annen tilsvarende stor bil i tillegg (jeg vurderer dette konseptet). Få kjøper en bil til privat bruk som koster mer enn rundt halv million kroner. Ikke fordi de ikke har pengene, men fordi leasingfenomenet har blitt så stort her i Danmark med dertil enorme verditap på dyre biler.

Husk at leasingbilene også teller med i det totale salget for selv om de leases ut i et par år selges de etterpå videre til private. Da har bilene typisk kjørt 40-50 tusen kilometer og er betydelig billigere. De leasede bilene er det betalt normal engangsavgift på (registreringsavgift i Danmark).

Det finnes imidlertid mange forskjellige leasingavtaler her i DK og ikke alle innebærer å skulle betale full engangsavgift. Man kan også lease en Ferrari i f.eks sommermånedene og kun betale engangsavgift + leasingkostnaden for disse månendene. Leasingselskapet leverer deretter tilbake skiltene til staten frem til de evt. får en ny leasingkunde på bilen. Så lenge staten har skiltene betaler leasingselskapet ikke engangsavgift på bilen. Hvis man som leasingkunde selv skaffer en ny leasingkunde til bilen vil leasingkostnaden bli betydelig lavere. Det finnes derfor mange "vennegjenger" som går sammen om å lease f.eks en Ferrari eller en Porsche..

I tillegg er det mulig å bli medlem av bilfellesskaper/klubber i f.eks Flensburg som leaser ut biler på tyske betingelser eller oppbevarer f.eks en tysk Ferrari for deg. Denne bilen kan ikke lovlig kjøres i Danmark (hvis du bor i Danmark), men kan brukes alle andre steder. Normalt er det imidlertid billigere og mer praktisk å lease bilen i Danmark.

Man kan også konstruere mange kreative avtaler når det gjelder firmabiler. Spesielt hvis man selv eier firmaet eller er medeier i firmaet. Her bør man imidlertid passe seg slik at alt blir korrekt i forhold til staten og det er lett å gjøre feil. Mange har brent seg på slike avtaler og staten er nådeløs når det gjelder skatter og evt. fradrag.

Vedr. refusjon av engangsavgiften gjelder dette typisk litt eldre dyre biler med lang kjørelengde. Den danske staten har en nedskrivning av registreringsavgiften på 10 år (ergo er det f.eks 10% igjen av registreringsavgiften når bilen er 9 år gammel). De fleste av disse bilene blir eksportert til midtøsten eller østeuropa. Det er normalt oppkjøpere som kommer fra disse landene, men bor i Danmark som forhandler slike biler. De har deres lokale nettverk i de aktuelle landene og tjener kun litt på hver bil så et stort volum er viktig i denne sammenhengen skal det bli en god forretning ut av det.

Vedr. kjøpekraften så tjener godt utdannede dansker 10-20% mer enn tilsvarende utdannede nordmenn og dette er i danske kroner som er nå er verdt ca. 20% mer enn norske kroner. De reelle inntektene relativt til kjøpekraften er derfor ganske mye høyere enn i Norge, men vi betaler mye skatt i Danmark så det jevner seg litt ut. På den annen side er utdannelser billige (staten betaler 70-80%) og vi betaler bare småpenger for å gå til legen og tannlegen (kun større tannbehandlinger koster mye penger, men de fleste har en forsikring som dekker beløpet). Mat og klær er også signifikant billigere i Danmark. Huslån er svært billig og boligprisene jevnt over mye, mye lavere enn i Norge. Kredittvurderingen er imidlertid streng og mange får ikke låne det de ønsker. Dette er den primære årsaken til at boligprisene jevnt over er lave i Danmark bortsett fra i de fasjonable bydelene i København/Århus samt herregårder, noen landsteder og velbevarte slott.

Jeg bør imidlertid nevne at de sosiale forskjellene i Danmark er mye større enn i Norge og dette er av historiske årsaker. Danskene tok aldri et oppgjør med adelskapet og kjenner ikke til noe annet enn at man har en svært priviligert overklasse som beskytter sine verdier, sine egne og lar få fremmede slippe inn i fellesskapet. Petter Stordalen har akkurat kjøpt en stor og berømt gammel bygning sentralt i København (den såkalte Centralpostbygningen) som skal ombygges til å bli et hotell. I denne sammenhengen har han blitt omtalt i de danske mediene som både nyrik, flamboyant og med en veldig offensiv fremtoning (les: dårlig smak og liten finesse når det gjelder oppførsel). Han er med andre ord i danskenes øyne ikke en del av overklassen selv om han er både rik og berømt. Danskene sier imidlertid ja takk til hans investeringer. Slik kan man også opprettholde og beskytte klasseskillene. Det danske klasseskillet minner derfor mye om det britiske og den sosiale mobiliseringen er nok betydelig enklere i Norge.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem tar tapet på en leasingbil? Forhandler? Tapet er jo der like mye. En leasing på 5 serie er typisk 80k i innskudd og 5000kr i mnd over 3år. Hvis man velger en ny tilsvarende avtale etter 3 år, betyr det nye 80k i innskudd. Så hvis man sparer seg opp denne kapitaøen over 3 år (36mnd) så er det ca 2200kr mnd. Så med månedsleie er vi oppe i 7200kr mnd. Det er jo vanvittig mye penger. Mulig jeg ser med andre øyne, men selv om jeg hadde hatt 40k utbetalt i mnd, så hadde jeg aldri gitt bort 7000kr i mnd. 7-10.000kr er hva jeg bruker i året på service og vedlikehold. 

Bilen er dyr og verditapet skal dekkes inn i en eller annen form. Enten det er lån eller leasing. Dyrt er det uansett. Men interresant å se forskjellene på de to eiertypene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Verditapet på egen dyr bil er helt sentralt. Det er her den store forskjellen ligger, men klarer man å selge bilen til en fornuftig pris når den tid kommer er det normalt billigere å eie bilen selv enn å lease den. Leasingkostnadene varierer litt fra selskap til selskap, men dette er normalt ikke utslagsgivende for den totale kostnaden ved å lease. Innskuddet ved leasing av biler bør selvfølgelig være minst mulig og en alminnelig serviceavtale inkludert i leasingkostnaden.

Det man imidlertid også skal være oppmerksom på er at leasingselskapene ofte har bedre serviceavtaler med verkstedene enn private får. Dette betyr at servicekostnadene for egen bil også kan gjøre en forskjell i det lange løp spesielt når bilen er mer enn 2-3 år gammel. 

Utfordringen med verditap på egen bil er imidlertid noe man skal ta svært alvorlig og det er to primære problemer slik jeg ser det. Først og fremst virker leasingfenomenet selvforsterkende ved at mange flere nye biler dukker opp på gaten og folk venner seg til en høyere standard. Du ser at naboen stadig bytter til den ene fine bilen etter den andre (les: leasingavtaler varierer normalt fra 3 måneder til 3 år) og da kan det være surt å ha en 3-4 år gammel dyr BMW som snart ikke er en facelift og ikke er ny. Når du i tillegg evt. har utfordringen med å få solgt BMW'en blandt alle de 2-3 år gamle tidligere finere BMW'ene (les: folk går gjerne for både fine motorer og fint utstyr når de leaser dyrere biler) som har gått som leasingbiler er det lett å kaste inn håndkledet. Det er ganske enkelt bare enklere å lease en ny fin BMW. 

En annen alvorlig utfordring er at den teknologiske utviklingen bare går hurtigere og hurtigere. Du risikerer ganske enkelt å brenne inne med gammel teknologi. Et eksempel er hvis du idag kjøper en ny alminnelig 5-serie (bensin eller diesel) og "alle" om noen år når du skal selge BMW'en kjøper/leaser hybridbiler eller elektriske biler. Da må du trolig svært langt ned i pris for å få solgt BMW'en. Også i dette tilfellet er det ganske enkelt bare mye enklere å lease en ny fin BMW med den mest moderne teknologien.

Pengene du ikke bruker når du leaser en BMW kan du naturligvis bruke på noe annet som f.eks å spare lånekostnadene, nedbetale huslånet og/eller investere i fornuftige verdipapirer, hytte eller eiendom.

Vedr. verditapet på leasingbilene er denne innberegnet i leasingkostnaden, men leasingselskapene får store rabatter hos bilprodusentene/importøren så dette er ikke noe man behøver å tenke mye på. Når leasingselskapene selger bilene igjen er det typisk på samme vilkår som f.eks BMW gjør det med deres Premium Selection konsept.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så fordelene ligger i leasingsselskapenes fordeler vedrørende volum, slik at kostnadene blir signifikant lavere.

Ikke minst er det jo en fordel når bilen skal selges at den går til eksport, noe en normal mann ikke har nettverk/kunnskap til og som sannsynligvis gjør at bilen blir lettere å selge for en bedre pris, enn å stadig måtte dumpe x antall brukte biler i hjemmemarkedet.

 

Det er vel også slik med leasing vs kjøp i Danmark, som med leie vs eie egen bolig i Norge, hvor de fleste med kjøpekraften eier egen bolig. Det er egentlig et særnorsk fenomen, og smitter nok over på kulturen vår vedrørende leasing vs finansiere bilen med lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik skrev:

@Evopower Du ser at naboen stadig bytter til den ene fine bilen etter den andre (les: leasingavtaler varierer normalt fra 3 måneder til 3 år) og da kan det være surt å ha en 3-4 år gammel dyr BMW som snart ikke er en facelift og ikke er ny.

Et eksempel er hvis du idag kjøper en ny alminnelig 5-serie (bensin eller diesel) og "alle" om noen år når du skal selge BMW'en kjøper/leaser hybridbiler eller elektriske biler. Da må du trolig svært langt ned i pris for å få solgt BMW'en. 

Pengene du ikke bruker når du leaser en BMW kan du naturligvis bruke på noe annet

Ok, så det er rimeligere å lease per mnd enn å eie? Jeg tenker billån over 10 år, ikke over 3 år slik som leasingen er.

Det at vi er i et skille som kan gjøre en alminnelig bmw diesel tungsolgt om bare få år, passer meg (og andre som meg) midt i blinken, da vi får en god bil rimeligere enn hva vi ellers ville ha gjort.

Hvis motivasjonen for å stadig bytte inn etter 3 år, er kun for å ha det siste og hotteste, så vil jeg si folk har alvorlige problemer. Det er snakk om biler til over halvmillionen, ikke siste skrik innen deksler til mobilen. Men jeg er ikke forundret. 

Jeg tror en viktig faktor er holdningsendring. Om økonomien (lønn kontra salgssum på bil) kanskje ikke er så veldig annerledes enn på 80-90 tallet. Før var det å kjøpe bil ansett som å skaffe seg et familiemedlem. Og at far sto ute i gårdsplassen å skiftet bremser, motorolje og la om til vinterhjul var ansett som mannlig, økonomisk og samtidig viser man omtanke for familimedlemmet sitt, og passer på det. Jeg er av den skolen og kommer aldri til å vike på det.

Nå er det derimot ansett som harry å skru selv. Det er fattigsligt å skifte hjul selv, komtra å svinge innom dekkhotellet på vei hjem. Om du ikke syns det selv så synes naboen det, og da er det viktig å tilpasse seg naboen. Man bytter bil som en moteting, og får aldri stiftet bånd med bilen. 

Før var det ansett som verdig å eie bilen sin lenge, mens nå er det ansett som viktig å bytte bil ofte. Jeg kommer like fort fram i en e34 som i en g30. Fartsgrensene er 60 likevel. Sier ikke alle er slik, men vi ser en dreining at det er den veien det går. Og med disse elbilene er det ikke mye man kan skru selv heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...