Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Sist jeg kjørte på danske motorveier var forrige sommer, og noe jeg fort merket meg var at 9 av 10 ganger det lå en bil og samlet kø i venstrefeltet, så var det snakk om en norsk-registrert bil. Har merket meg akkurat det samme i Sverige. Nordmenn er rett og slett elendige sjåfører og ekstremt egosentriske på veien. Å kjøre bil i Danmark er en fryd i forhold til Norge. Folk kjører ikke som de er alene på veien, og blinker tilnærmet konsekvent ut av rundkjøringer.

I Norge er det så vidt politiet, utenom UP, gidder å blinke. Brannbiler, ambulanser og redningsbiler bryr seg ofte lite om trafikkregler i Norge, selv om det er de som kommer nærmest på konsekvensene. Grunnen til at det likevel går såpass bra tror jeg er at de fleste tross alt ikke kjører så aggressivt og tett som i mange andre land. Det jeg ofte synes er mest ubehagelig når jeg sitter på i mer fjerne land, er at normalen er å vente lengst mulig med å bremse når trafikken stopper opp foran.

Bare noe så enkelt som å hilse når motgående bil stopper for at det skal være plass til å passere på en smal vei, skjer nesten ikke lengre. I følge min oppdragelse er temmelig uhøflig..

Jeg var og senest forrige helg i Oslo med egen bil, og Oslo-trafikken opplever jeg egentlig som stadig mer syd-europeisk, med kjøring 2 meter fra bilen foran i 100 km/t++++, i mange kilometer, slalåmkjøring og stygge forbikjøringer på innsiden. Har en mistanke om at dette skyldes at Oslo har mange sjåfører som har tatt med sin kjørekultur fra sine fødeland, for her skiller Oslo seg veldig ut i forhold til resten av landet.

Kort sagt ellers, synes jeg det virker som fokuset har forsvunnet fra grunnleggende atferd i trafikken, med samspill og høflighet, til at folk sitter i sin egen boble, mens politiet fokuserer på de enkleste, og mest innbringende, oppgavene i trafikken i stedet for å jobbe med grunnleggende atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg dansker er akkurat like håpløse som nordmenn i trafikken...

On ‎05‎.‎04‎.‎2017 at 13.57, Hansh skrev:

Jeg var og senest forrige helg i Oslo med egen bil, og Oslo-trafikken opplever jeg egentlig som stadig mer syd-europeisk, med kjøring 2 meter fra bilen foran i 100 km/t++++, i mange kilometer, slalåmkjøring og stygge forbikjøringer på innsiden.

:oops:

Er nok en av de som kjører som et svin i Oslo. Men det positive med Oslo-bilister er at de er mye flinkere på trafikkavvikling, fletting, effektivitet, kvikke reaksjoner (trafikkforståelse) og samarbeid enn ute på bygda. Så alt er ikke helt svart (no pun intended).

Dog sliter fortsatt Oslo-trafikken på Ring 3/E6/E18 med komabilister i venstrefeltet, selv en mannsalder etter at flerfeltsmotorveier ankom Norge. Jeg bruker ikke lenger energi på disse og blåser forbi i høyrefeltet - det er kanskje ulovlig men gjør vidunder med blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finland var det halve kjørefelt, så de som ville kjøre saktere la seg litt ut i høyre delen av feltet mens man kunne passere ved siden av dem. Skikkelig velfungerende og lettvint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har mange steder i Sverige også, eller det er vel mer en bred veiskulder, men det fungerer på samme måte. Ganske greit på øde landeveier med i utgangspunktet et felt i hver retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, awt skrev:

Det har mange steder i Sverige også, eller det er vel mer en bred veiskulder, men det fungerer på samme måte.

E6 sørover fra Svinesund mot Uddevalla hadde noe av denne løsningen for noen år siden før de åpnet 4-felts motorvei hele strekningen. Til tider ble det rimelig Texas :lol: Dette ble ofte i realiteten en 3-felts vei der midtre feltet var valgfri retning og det var en del hårete forbikjøringer i midtre felt ikke ulikt slik det er i dagens Russland. Med tanke på trafikksikkerhet er det ingen tvil om at 4-felt er tryggere, men man får ikke lenger den spenningen ved langkjøring. Noe av det artigste med langkjøring på nattestid var jo å blåse på på slike 2-feltsveier av god kvalitet, men 4-feltsveiene er HMS-himmelen av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Werther skrev:

Dog sliter fortsatt Oslo-trafikken på Ring 3/E6/E18 med komabilister i venstrefeltet, selv en mannsalder etter at flerfeltsmotorveier ankom Norge. Jeg bruker ikke lenger energi på disse og blåser forbi i høyrefeltet - det er kanskje ulovlig men gjør vidunder med blodtrykket.

Jeg liker å leke med livet, og har stilt meg sjøl og bilen til disposisjon for mengdetrening med en venn av meg som øvekjører. Blir lettere skremt/irritert over at det å holde seg inn i venstre fil hvis mulig, og TIDLIG bruk av blinklys, er fremmedord, så langt i treningsløpet som vedkommende er. For ikke å si at der opplæres i å holde høyest mulig gir (typ 6. gir i 60 km/t., totalt idioti for alle andre enn de som lever av å montere svinghjul og clutch. Vedkommende synes jeg er en streng kjørelærer :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Werther skrev:

Personlig synes jeg dansker er akkurat like håpløse som nordmenn i trafikken...

:oops:

Er nok en av de som kjører som et svin i Oslo. Men det positive med Oslo-bilister er at de er mye flinkere på trafikkavvikling, fletting, effektivitet, kvikke reaksjoner (trafikkforståelse) og samarbeid enn ute på bygda. Så alt er ikke helt svart (no pun intended).

Dog sliter fortsatt Oslo-trafikken på Ring 3/E6/E18 med komabilister i venstrefeltet, selv en mannsalder etter at flerfeltsmotorveier ankom Norge. Jeg bruker ikke lenger energi på disse og blåser forbi i høyrefeltet - det er kanskje ulovlig men gjør vidunder med blodtrykket.

Jeg prøver å unngå å kjøre forbi på høyre side etter at jeg ble stoppet for det for et par år siden. På motorveiene rundt Oslo kjører jeg fortere enn snittet, og de som kjører i rykk og napp, og mye slalåm, pleier ikke å komme noe fortere frem likevel. Komabilister i venstrefeltet er dessverre håpløst i hele Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo... takk.. 632,50 kroner koster det nå i bompenger å kjøre Larvik-Harpefoss-Larvik. Jeg forstår at det koster mye å bygge veier i Norge, men nå har det tatt helt av synes jeg. Veiene i Danmark, Sverige og Tyskland (enn så lenge) er minst like bra og finansieres på en mer hensiktsmessig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste har fått med seg flyttet jeg fra Bergen for et par år siden til Østlandet, og en del turer inn i Oslo har det blitt. Mine erfaringer er at det kjøres mye hardere i Oslo enn i Bergen. Fartsgrensene er mer "veiledende" og de fleste ivrer (i større grad enn Bergenserne) til opprettholde en best mulig flyt. Det er selvsagt idioter i trafikken alle plasser, men det er etter min mening færre av dem i Oslo, så lenge det er snakk om 4felts vei, uansett forhold og trafikkmengde, men med EN ENESTE gang det skifter mellom 2 og 4felt, begynner/slutter lusekjøringen. Det gjelder både ved Fetsund/Garderåsen, det lille stykket langs Oslo Varemesse, på sideveiene fra e6/e18, ved Skarnes.. Og med en gang det nærmer seg et svingete parti, er det ingen som klarer å holde farten oppe. Akkurat på svingete og forholdsvis smale veier, er nok vestlendingene best. Selv rånerne her syns jeg er pysete i svingene, men 150 på strekkene- det er helt greit..

Det har selvsagt med forholdene og hva man er vant med å gjøre. Noe annet er hvordan politiet opptrer, for de er omtrent fraværende i Oslo og omegn sammenlignet med Bergen. Terskelen for å bli stoppet er tilsynelatende mye høyere her, i tillegg til at det er langt færre fotobokser. Klart det påvirker flyten.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som awt og jeg poengterte sist det var snakk om fartsgrenser, dere er heldig som i det hele tatt har 110km/t-grense. På vestlandet var det vel 4-5 (?) strekker vi kom fram til hadde 90-soner, og de jeg vet om av de er ikke akkurat lang. Her går det mest i 60 og 70, og noen plasser 80.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo klart at det flyter godt på motorveiene når fartsgrensene er 110, men generelt er trafikkbelastningen ganske høy egentlig hele dagen, og med tungtransport som har fartsbegrensninger i høyrefelt, så er tempoet ganske nykkete. Hvertfall til/fra Gardermoen.

I tillegg så har Oslo større utfordringer med kø enn Bergen, så selvom veiene er bedre og fartsgrensene ofte høyere, så går det og tregere i rushen. Hadde jeg jobbet i Oslo, ville jeg seriøst vurdert kollektivtransport- i Bergen er det helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bil stående på plassen her nå som jeg har kjøpt, men har ikke betalt omreg og ikke forsikret den. Har fått brev fra SVV hvor det basically står at jeg kan levere inn skiltene eller at den blir avskiltet av dem eller politi om den blir stoppet. Det er vel ikke sånn at jeg har ventet for lenge og må betale noe gebyrer eller lignende om den bare står her? Og at jeg bare kan omregge og forsikre senere og få ut vognkort uten ekstra kostnader eller problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Gabz skrev:

Har en bil stående på plassen her nå som jeg har kjøpt, men har ikke betalt omreg og ikke forsikret den. Har fått brev fra SVV hvor det basically står at jeg kan levere inn skiltene eller at den blir avskiltet av dem eller politi om den blir stoppet. Det er vel ikke sånn at jeg har ventet for lenge og må betale noe gebyrer eller lignende om den bare står her? Og at jeg bare kan omregge og forsikre senere og få ut vognkort uten ekstra kostnader eller problemer?

Tviler at du får gebyr( faren hadde en lignende situasjon), og om du leverer skiltene i etterkant slipper du å betale ekstra til vegvesenet. Blir skiltene tatt av politiet, kommer det 1500kr i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...