Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Piggdekk lager hjulspor, hvorfor har de ikke hjulspor i land der piggdekk ikke er tillat? Alle har sikkert sett veimerking som har blitt slitt bort enkelte steder, ikke kom og fortell meg at det er tungtransport som har gjort det. Piggdekk sliper asfalten, noe som på sikt skaper hjulspor og sliter bort veimerking. Jeg sier ikke at hjulspor og ødelagt asfalt ene og alene skyldes piggdekk, det er nok en kombinasjon av tunge kjøretøy og piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at noen synes at det er urettferdig at elbiler selges uten avgifter, men argumentasjonen for å innføre avgifter på de tyngste elbilene er totalt idiotisk og spesielt nå som det bare er 1-2 år før de tyske premium bilprodusentene inkl. BMW kommer med deres Tesla konkurrenter. Jeg tror derfor at argumentasjonen om mer slitasje på veiene er en avledningsmanøver for å snikinnføre avgifter også på elbiler (først de tunge og senere de lette iom. de er det mange flere av og derfor er slitasjen på veiene også signifikant). På denne måten får vi en glidende overgang mot fortsatt avgifter på biler i Norge selv om bilene i løpet av 5-10 år blir elektriske. De danske myndighetene gjorde det samme for et par år siden, men det var for tidlig i forhold til tilbudet av gode elektriske bilmodeller på markedet og resultatet var at nesten ingen vil kjøpe elektriske biler idag (dette handler mest om psykologi for elbilene i Danmark er stadig mye billigere enn alminnelige biler... spesielt de dyreste elbilene). 

Det gir derfor liten mening å snakke om en såkalt "misunnelsesavgift" på Tesla's modeller iom. at en slik avgift høyst kommer til å være spesiell for Tesla Model X (med et par unntak) i mer enn et par år samt for store og tunge biler generelt i mer enn 5-7 år. Vi taper faktisk alle på at myndighetene i Norge/Danmark innfører avgifter på de beste elektriske bilene for utviklingen mot elbiler stopper ikke av den grunn. Det hadde etter min mening stått mer respekt av regjeringen hvis den ganske enkelt hadde innrømmet at målet med avgiften ganske enkelt er å innføre avgifter på elektriske biler før det er for sent.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Det hadde etter min mening stått mer respekt av regjeringen hvis den ganske enkelt hadde innrømmet at målet med avgiften ganske enkelt er å innføre avgifter på elektriske biler før det er for sent.  

Det er noen i regjeringen som er ærlige. De intervjuet en finanspolitisk talsmann på radioen igår, husker ikke om han var H eller Frp men han sa det rett ut. Siden det skulle komme avgifter på el bil etter vært så begynte de pent nå med de tyngste bilene. Det er nok ikke riktig sitert fra meg men innholdet er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har da aldri vært snakk om at elbiler, eller "biler i fremtiden" skal være fritatt for avgifter? Det har vært helt klart at dette skulle gjelde i en innførings fase (de kjente 50 000 elbiler).

Jeg tror også de har valgt vekt for å dermed kun legge avgifter på de aller dyreste bilene, og på den måten forsøke å fordele belastningen på en rettferdig måte.

Man kunne med fordel kjappest mulig gått over til at elbil avgiftsberegnes på samme måte som vanlige biler. Systemet er godt dimensjonert for dette ved at elbiler da fortsatt vil komme bedre ut enn vanlige biler, på grunn av manglende lokale utslipp (som jo er en betydelig del av avgiften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at de tyngste elektriske bilene er de bilene som relativt har størst fordel av å være elektriske mhp. utslipp av avgasser. For de mindre og lettere bilene (spesielt bensinbilene) er forskjellen mye mindre og dermed knapt så meningsfylt. I tillegg kommer rekkevidde, plass og generell kvalitet på bilene. Jeg tror derfor ikke at folk som vurderer å kjøpe en Model S/X heller kjøper en elektrisk Golf og spesielt ikke når den nye avgiften ikke er større. Hadde myndighetene ment alvor med miljøbelastningen pga. slitasjen på veiene ville avgiften ha vært mye større slik at det på den måten var bedre samsvar mellom f.eks Model S/X og BMW 5/7-seriene. 

Jeg velger å tolke avgiften som et sted må man begynne når det gjelder å innføre avgifter på elektriske biler uten å samtidig totalt ødelegge markedet for elektriske biler som man gjorde i Danmark. Rent politisk er det også lettere å innføre avgifter på de dyreste elektriske bilene (les: misunnelse) enn på de billigere elektriske bilene selv om det i relativ forstand burde være det samme (hvis vi ser bort fra mitt første argument i dette svaret).

Idag har de fleste kun fokus på Tesla Model S/X, men om et par år vil det også handle om tilsvarende bilmodeller fra BMW, Audi, Porsche, MB etc. og det er ganske sikkert dette regjeringen har egentlig har tenkt på med avgiften og ikke slitasjen på veiene (i alle fall ikke som den underliggende primære årsaken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Piggdekk tar overflaten(som f.eks. vegmerking) og ja bidrar til svevestøv. Så piggdekkavgift på grunn av sistnevnte er forståelig. Men å lage dype hjulspor er jeg ikke med på :)

Du har sikkert sett enkelte steder hvor hjulsporene er så dype at de går ned til tidligere lag med asfalt? Hvordan forklarer du det? Er det tunge kjøretøy som gjør dette også?

1 time siden, TRF skrev:

Tror F90 må ta en tur tilbake i den forrige diskusjonen vi hadde om dette.

 

Det trengs ikke, jeg er med på at tunge kjøretøy også bidrar til kjørespor i asfalten. Men piggdekkene må nok ta sin del av skylden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant linken fra i fjor:

https://lastebil.no//Aktuelt/Nyhetsarkiv/2016/Sporete-veier-Her-er-grunnen

Singelhjul_1_fullbredde.jpg.f695dd100b14a0aa99d5700a62bfb751.jpg

Der står det mye bra. Her er det de skriver om piggdekk:

Denne artikkelen tar ikke høyde for asfaltslitasje fra personbiler med piggdekk. Disse utgjør en del av spordannelsen i topplaget, men forårsaker ikke den samme forskyvningen i grunnmassen som tyngre nyttekjøretøy gjør. Derfor er det disse vi fokuserer på her.

Det er ikke påstått at piggdekk ikke skader, men det er i så liten grad at det ikke "merkes"(du skjønner) i den store sammenheng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Du har sikkert sett enkelte steder hvor hjulsporene er så dype at de går ned til tidligere lag med asfalt? Hvordan forklarer du det? Er det tunge kjøretøy som gjør dette også?

Det trengs ikke, jeg er med på at tunge kjøretøy også bidrar til kjørespor i asfalten. Men piggdekkene må nok ta sin del av skylden!

Men kjære deg Fredrik. en ting er at du ikke visste (og nektet for i lang tid) at vi kjører med betydelig tyngre vogntog i Norge enn sørover i Europa. Du latterliggjorde faktisk påstanden om noe slikt. Så ber jeg deg bruke hodet i 2 sekund og spørre deg selv hvorfor det for det meste går 3 akslede trekkvogner i Norge, og 2 akslede sørover i Europa. Dette forstod du ikke. Det måtte faktisk bortimot staves hva greia var.

På samme måte som det å snakke om "aksellast på 24tonn på lastebiler" gjør noe med tyngden og troverdigheten, så gjør også dine demonstrerte kunnskaper rundt dette temaet noe med tyngden og troverdigheten. At du nå har moderert deg til å "ta med" tyngre kjøretøy gjør ikke saken noe bedre. Du kjører på i samme spor og renger dette for å være et lite minus i ditt argument, når faktum er at hele grunnlaget du baserer din forståelse på er feil.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn en bestilling hos Koed her om dagen, var innlogget på kontoen min og fikk bekreftelse på e-post. Ikke hørt noe mer siden, og logget inn i dag for å sjekke om det hadde dukket opp noe mer på nettsiden. Der var det ikke noe tegn til ordren i det heletatt?! Kan det være at den er under behandling og pappkassa står halveis ferdigplukket på en benk over helgen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, asv skrev:

La inn en bestilling hos Koed her om dagen, var innlogget på kontoen min og fikk bekreftelse på e-post. Ikke hørt noe mer siden, og logget inn i dag for å sjekke om det hadde dukket opp noe mer på nettsiden. Der var det ikke noe tegn til ordren i det heletatt?! Kan det være at den er under behandling og pappkassa står halveis ferdigplukket på en benk over helgen eller?

Kontakt de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...