Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002 I Tyskland har det vært relativt mye kritikk og diskusjoner rundt Xenonlys. Mange mener at de blender motkjørende trafikk og at teknologien er for dyr i forhold til hvor mye bedre slike lys i realiteten er i forhold til de beste halogenlysene. Jeg er langt på vei enig. Halogenlysene på min tidligere 2003 E46 var ingenting å skrive hjem om, men halogenlysene på min nåværende C4 Cactus er virkelig bra. 

Det finnes forskjellige typer av Xenonlys og de mest avanserte er langt bedre enn de billigste (både i rekkevidde og når det gjelder evne til ikke å blende motkjørende trafikk). De beste LED lysene er imidlertid fantastiske og man kan tydelig se at lyskjeglen åpner og lukker seg avhengig av hvordan trafikkbildet er. Virkelig imponerende og de blender heller ikke... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt en god del BMWer med LED lys og jeg synes virkelig ikke det er så mye mer imponerende enn skikkelig gode bixenon. Bixenon lysa på F10en gir helt fenomenalt lys synes jeg, alt blir til dag når jeg skrur på dem i mørket :) Jeg er imidlertid spent på de nye Laserlysene og hvordan de fungerer i praksis. De BMW jeg har kjørt med dette har jeg kun kjørt i dagslys, så jeg har ikke hatt anledning til å forsøke dem. 

Halogen er vel og bra til sitt bruk, tror det vil være med oss i mange år fremover. På E34en har jeg jo selvsagt halogen, synes faktisk det fungerer veldig greit selv i dag. BMW har alltid vært gode på lys, så gode at jeg synes min nå 23 år gamle E34 har bedre lys i mørket enn min bedre halvdel sin 2014 VW E-up....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bixenon på min også og er strålende fornøyd :) uansett om de enkleste LED-lysene ikke er bedre enn at de stiller seg likt med xenonlys, så er det ihvertfall et steg i riktig retning ved å ha dette som standard. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med LED er i utgangspunktet at det er langt rimeligere og enklere å produsere enn xenon, i tillegg til mindre energikrevende og langt mer plasseringsvennlig. Det er først nå når de dynamiske utgavene har blitt langt bedre at LED lyser bedre.

Har selv adaptive bi-xenon lykter på min bil, og bortsett fra litt kort rekkevidde på fjernlys er de fantastisk bra. Kjørte nylig en Tiguan med halogen, og det er rett og slett både stusselig og på kanten til ubehagelig i forhold til hva jeg er vant til. Halogen kan være bedre enn det, men har prøvd mye verre og. Synes det som regel oppleves som å måtte se gjennom et dårlig opplyst rør å kjøre de fleste biler med halogen i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde xenon på 525d'en, helt fantastisk deilig lys. Da jeg bytta til E46 fikk jeg kjedelig halogen, eneste merkbare forskjellen var at halogen hadde dårligere nærlys. Bilen jeg har nå har også xenon i nærlysa, og det lyser helt fantastisk deilig (selv om de ikke er riktig innstilt enda). Er enig at halogen burde vært faset ut, men det har sikkert som han over nevner, med produksjonskostnader å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halogenlys var relevant pga. den relativt store prisforskjellen i forhold til xenonlys da dette var eneste alternativ til halogenlys, men nå som de mye billigere LED lysene har kommet (iallefall når det gjelder produksjonskostnader) tror jeg at halogenlys langsomt vil bli utfaset. Utfordringen er bl.a i USA der LED lys som nærlys ennå ikke er lovlig. Laserlys er en historie for seg iom. at disse lysene stadig er veldig dyre. Mange mener også at laserlysene ennå ikke er ferdig utviklet. Xenonlys vil også bli faset ut til fordel for LED lys av de årsakene som @Hansh er inne på. De er teknisk avanserte, dyre og ikke fleksible nok når det gjelder montering i forhold til LED lys.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Julianv skrev:

Noen vesentlige forskjeller mellom en 2005 1-serie og en 2010 1-serie? :)

Ja, det meste.

Antar du mener e87, da de andre ikke finnes som 2005-modell, men er snakk om bedre/penere interiør, andre lykter, andre motorer, andre fangere (med mindre det er snakk om M-sport) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det nylig var mye snakk om piggdekk og slikt. Nå er årets vinterdekk test ute på nett. :)

Test av piggdekk og piggfrie vinterdekk 2016

For meg funker piggfritt knall. Men som alltid. Det er jo ikke tvil om hvilke dekk som f.eks gir best bremselengde på is med god margin.

(Piggdekk er utmerket med fet skrift.)

bremsing-sno.png?width=303&height=400&quality=60&anchor=topleft

Piggdekkene er også jevnt over bedre på nedbremsing på snø.

bremsing-is.png?width=275&height=399&quality=60&anchor=topleft

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...