Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg monterte jo noen ekstra "ryggelys" på min X5, men de er jo ikke godkjente i så måte. Det er jeg klar over.

Jeg skal snart på PKK/EU-kontroll, så jeg lurer på om hva jeg må gjøre for å få de godkjent.

Bare ta av ledningene? Eller må de fysisk bort fra bilen?

Er det noen som VET?

Jeg har lest instruksen for PKK, men fant ikke noe spesifikt synes jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis Det er nok opp til verkstedet hvorvidt de henger seg opp i dette. Tror nok det skal holde å koble av ledningen, men møter du en vrangpeis så tør jeg ikke garantere. Arctic Truck for eksempel deaktiverer hovedryggelysene, og det gjør sikkert flere "ombyggere". En annen ting er at du også kan definere de påmonterte ryggelysene som arbeidslys, men da må du ha egen bryter og ikke være koblet på ryggelys-ledningene. 
 

§ 28-5.Lysutstyr som bil kan ha

 

RYGGELYS
9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.
 
9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.
 
9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
 
9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
 
9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.
 
9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.
å oppfylle bestemmelsene foran.
 

 
Edit: Kan ta med arbeidslys i samme slengen: 
 
ARBEIDSLYS
 
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.

8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.

8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.





 
Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otis skrev:

Hvorfor nevner du lux?

 

21 minutter siden, Marius2002 skrev:

9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvasi skrev:

 

 

Aha. Ja, du tenker at de godkjenner lykten, basert på kun lux.

Ja, jeg er svært usikker selv.

De er montert på baksiden av fanger, så det er kun hull i fanger på ca 18mm. Tenkte å koble av ledning, så sette en propp i hullet for å satse på at de ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Aha. Ja, du tenker at de godkjenner lykten, basert på kun lux.

Ja, jeg er svært usikker selv.

De er montert på baksiden av fanger, så det er kun hull i fanger på ca 18mm. Tenkte å koble av ledning, så sette en propp i hullet for å satse på at de ikke bryr seg.

Tenker at det er svært usannsynlig at de bryr seg om det, det ville iallefall ikke jeg ha gjort med mindre det var sinnsykt lys fra de som er et problem for andre trafikanter. Men then again, vet om etpar som har fått feil på for lavt justerte tåkelys hos NAF så alt er jo mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått feil på tåkelys som har lyst for mye ned flere ganger, samt feil for at tåkelys har vært demontert, men det kom fortsatt opp symbol i dash for tåkelys når du trykket på knappen. Alle sammen 2-er feil. På sistnevnte koblet jeg ut knappen til tåkelysene og fikk bilen godkjent. Da ble jeg plukket ut i stikkontroll der kontrolløren prøvde å si at jeg skulle ha demontert hele ledningsnettet for tåkelysene, slik at de ikke kunne monteres enkelt tilbake. Helt random avhengig av hvem du møter med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis jeg hadde nok gjort som du, ledninger av og en liten propp i hullene:) Vi får høre dommen mandag, alt er vel opp til hvem du møter på slike tinger. 
 

Apropos ryggelys, Volvoen har overraskende gode ryggelys, bedre enn BMWs, tross shitty lys i hovedlyktene(vanesak, gikk fra LED til halogen. Og LED-lysene til BMWen var knallgode.). En annen ting; er jeg stadig sjokkert over ny-/nesten ny-biler med halogen. Skulle ikke vært en mulighet engang. Tilhører forrige århundre. Jepp. Synd man ikke får godkjent LED-pærer i hovedlyktene som erstatning til halogen(om noen derimot vet om noe godkjent, så skrik ut) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

Klipt ledning regnes som permanent bortkoblet og skal da ikke gi mangel.

Ang. tåkelys er det 1er-feil hvis de er for lave og 2er-feil hvis de er for høye. Ved demontering av lykter må bryter fjernes/bortkobles så det ikke lyser på bryter/instrumentpanel.

Ja, mye av dette er temmelig strengt, men vil ikke si det er vanskelig å få en bil gjennom en PKK.

Den må bare være i normalt god stand og ikke tukla for mye med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...