Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg burde jo også hatt elbil, blir mye lokal kjøring og de ukentlige langturene jeg har kan fint gjøres med en elbil med litt rekkevidde.....hadde spart myyye på det. Så er det den dårlige samvittigheten da, å drive litt lokal kjøring med f eks en dieselbil som 540en...men som sagt så har jeg ofte noen lengere turer slik at partikkelfilteret får regenerert seg. Men når madammen kjører de 8 minuttene til barnehagen, for så å kjøre i 10 min inn til jobben i sentrum...jeg liker det ikke. Lar ho bruke E60en en del da jeg føler en sugis bensin V8er tåler kortere turer bedre, men den har en annen "bivirkning" og det er ett forbruk på 1,4 liter på mila med sånn kjøring. Så all logikk og fornuft sier at jeg burde i det minste byttet ut en av bilene med en elbil, da det er kommet så mange biler her nå som kan dekke våre behov i hverdagen. Verre er det når jeg skal nedover i Europa slik jeg gjør en til tre ganger i året under normale omstendigheter, da er det kun fossil som duger :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, papertiger skrev:

@Fredrik 90 Kunne ikke en billigere elbil + en.... la oss si Alpina av nyere dato, dekket dine behov? Lokal kjøring på el, Autobahn-lokomotiv i garasjen.

Det er helt klart ett veldig bra kompromiss. Men sånn jeg ser det da, så vi en hovedbil og det er G30en. Vår hovedbil skal være en nyere og driftssikker bil, som går godt og bruker lite. En nyere Alpina som kan brukes til dette blir svært kostbar, så mye penger har jeg ikke budsjett til. Jeg kunne godt erstattet E60en som nr to bil med en e-Golf, og heller kjøp noe annet gøy og mer ufornuftig som en erstatter for E60en da jeg da ikke trenger det praktiske og hverdagslige.

Men det kompromisset jeg har kommet frem til er å erstatte enten G30 med en flott ladbar hybrid...enten G30 545e eller Panamera e-hybrid. Eller i stede for å bytte E60en ut med en elbil, så kan jeg bytte E60 i en rimeligere ladbar hybrid med lang rekkevidde. Finnes noen gode leasingdealer der ute, må kunne klare 60 km eller mer på strøm.

Men enn så lenge så beholder jeg nok de bilene jeg har. Jeg nyter litt å dailydrive en V8er selv om det koster, og nå er jeg straks fullvaksinert så da skal G30en få litt mer mil på kontinentet igjen. Blir en tur til syd Tyskland i September samt nok enn tur litt nærmere jul 😀

Men en plan B må man ha, vi vet ikke hvilken rettning dette landet tar politisk til neste år og årene fremover. Koster bensinen 25 kr litern så sier det seg selv at jeg ikke kan fortsette å dailye en bil med V8er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men enn så lenge så beholder jeg nok de bilene jeg har. Jeg nyter litt å dailydrive en V8er selv om det koster, og nå er jeg straks fullvaksinert så da skal G30en få litt mer mil på kontinentet igjen. Blir en tur til syd Tyskland i September samt nok enn tur litt nærmere jul 😀

 

Tyskland ble i dag et rødt land for nordmenn mhp. corona. De har såvidt jeg fortår problemer med en begynnende fjerde runde av epidemien og smitten stiger kraftig fordi kun rundt 65% av befolkningen er halvvaksinert (altså kun én vaksine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd Opelen vår er på siste vers nå (har vel igrunn vært redd for det lenge, men nå ser det ut som den faktisk er det).

Uansett, elbil-jungelen er ikke helt enkel. 🙄

Sett på det meste fra brukt Soul til rundt 100+/- til basismodellene av ID.4 og Enyaq. Førstnevnte er jo sikkert greit nok, men kunne tenkt meg litt mer bil. De to siste er veldig mye mer bil, men rattet er jo knapt standardutstyr, og man må legge på en god del for å faktisk få utstyr jeg anser som et minimum.

Jokeren her er jo Tesla Model 3, som faktisk virker grei ut. ...men, det er fortsatt en Tesla.

Håper i grunn mest på at Opelen helbreder seg selv. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fredrik skrev:

Tyskland ble i dag et rødt land for nordmenn mhp. corona. De har såvidt jeg fortår problemer med en begynnende fjerde runde av epidemien og smitten stiger kraftig fordi kun rundt 65% av befolkningen er halvvaksinert (altså kun én vaksine).

Feil, Tyskland har blitt oransje nå nettopp. Jeg er heldigvis fullvaksinert når jeg skal nedover, ut over det så gjelder jo det vanlige med å holde avstand, munnbind, håndsprit osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Feil, Tyskland har blitt oransje nå nettopp. Jeg er heldigvis fullvaksinert når jeg skal nedover, ut over det så gjelder jo det vanlige med å holde avstand, munnbind, håndsprit osv. 

Jeg blinset litt der ja, men for orange land gjelder såvidt jeg forstår de sammer reglene som for røde land. Er man 100% vaksinert spiller det imidlertid liten rolle. Jeg ville allikevel ha vært litt forsiktig. Yngstemann hos oss (18 år gammel) har begge vaksinene, men har i en uke nå vært skikkelig dårlig. Han var knapt en uke på skolen etter sommerferien da personen ved siden av ham i klassen fikk corona (verifisert). Han har tatt tre tester (to i nesen og en i halsen - samtlige negative), men allikevel ble han ordentlig dårlig. Hvorvidt det er corona vet vi jo ikke, men symptomene er uten tvil som om det er corona (feber, veldig vondt i hodet og mye hoste, men ikke mye slim/snørr og ikke problemer med å puste). Ganske mange andre i klassen og på skolen har opplevd lignende symptomer, men de har også vært fullvaksinerte. Personen som faktisk fikk corona hadde kun fått én vaksine.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Jeg er redd Opelen vår er på siste vers nå (har vel igrunn vært redd for det lenge, men nå ser det ut som den faktisk er det).

Uansett, elbil-jungelen er ikke helt enkel. 🙄

Sett på det meste fra brukt Soul til rundt 100+/- til basismodellene av ID.4 og Enyaq. Førstnevnte er jo sikkert greit nok, men kunne tenkt meg litt mer bil. De to siste er veldig mye mer bil, men rattet er jo knapt standardutstyr, og man må legge på en god del for å faktisk få utstyr jeg anser som et minimum.

Jokeren her er jo Tesla Model 3, som faktisk virker grei ut. ...men, det er fortsatt en Tesla.

Håper i grunn mest på at Opelen helbreder seg selv. 🙃

Hva med Opel Mokka-e eller Corsa-e? Bjørn Nyland var ganske imponert over disse bilene mhp. rekkevidde, ladekapasitet og generelt inntrykk i relasjon til pris.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik skrev:

Hva med Opel Mokka-e eller Corsa-e? Bjørn Nyland var ganske imponert over disse bilene mhp. rekkevidde, ladekapasitet og generelt inntrykk i relasjon til pris.

Har sett på begge. Mokka-e nærmer seg nevnte biler i pris, mens Corsa-e ikke er helt utenkelig. Likevel er jeg redd en havner litt mellom to stoler for vår del; gjør ikke noe mer enn en brukt Soul til halve prisen og er ikke såååååå langt unna f.eks. TM3 prismessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Uansett, elbil-jungelen er ikke helt enkel. 🙄

Sett på det meste fra brukt Soul til rundt 100+/- til basismodellene av ID.4 og Enyaq. Førstnevnte er jo sikkert greit nok, men kunne tenkt meg litt mer bil. De to siste er veldig mye mer bil, men rattet er jo knapt standardutstyr, og man må legge på en god del for å faktisk få utstyr jeg anser som et minimum.

Jokeren her er jo Tesla Model 3, som faktisk virker grei ut. ...men, det er fortsatt en Tesla

Her høres det ut som at @awt og familien trenger en rød i3S med svart alcantara taktrekk og soft close. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Her høres det ut som at @awt og familien trenger en rød i3S med svart alcantara taktrekk og soft close. :D 

Haha.

Hadde det ikke vært for at de mangler et sete for vår del hadde ikke i3(S) vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, awt skrev:

Har sett på begge. Mokka-e nærmer seg nevnte biler i pris, mens Corsa-e ikke er helt utenkelig. Likevel er jeg redd en havner litt mellom to stoler for vår del; gjør ikke noe mer enn en brukt Soul til halve prisen og er ikke såååååå langt unna f.eks. TM3 prismessig.

TM3 SR+ har jo en pris og ytelse (rekkevidde, ladekapasitet og hastighet) ratio som slår det meste. Såvidt jeg forstår mener Bjørn Nyland at dette er det beste kjøpet nå hvis man kan leve med at den kun har bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uansett hva jeg ser på og hvordan jeg regner på det så er det vanskelig å ikke vurdere TM3. Legger man til hengerfeste og vinterhjul har man en ferdig greit utstyrt bil. Det er ikke helt tilfelle med basisutgavene av f.eks. ID.4 og Enyaq (som ikke leveres med hengerfeste på basismodellene en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, awt skrev:

Ja, uansett hva jeg ser på og hvordan jeg regner på det så er det vanskelig å ikke vurdere TM3. Legger man til hengerfeste og vinterhjul har man en ferdig greit utstyrt bil. Det er ikke helt tilfelle med basisutgavene av f.eks. ID.4 og Enyaq (som ikke leveres med hengerfeste på basismodellene en gang).

Nå er det slik at idag så får man ikke hengerfeste på hverken ID.4, Enyaq eller Q4. Kun forberedelse. Selve kula er klar for ettermontering laaaangt ut i 2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...