Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har vært på visning på dette huset i ettermiddag :) Absolutt er fint hus, dog med en del moderniserings behov. Standarden er i hovedsak ifra 1986 da det var nytt, men vi ser ett veldig potensiale. Tomta er stor og det er dobbel garasje, det siste er viktig for meg.

Så gjenstår det å se hvordan budrunden går..

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85048182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen tvil om at man får vesentlig mer for pengene om man flytter et stykke unna sentrumskjernen (Oslo/Akershus/Romerike). Det er litt artig å se at man kan få en villa med potensiale på His for samme pris som en liten 2-roms i Oslo. :) 

Hvorfor vurderer dere å flytte, Fredrik? Har ikke dere nettopp bygget et nytt, flott hus? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er ingen tvil om at man får vesentlig mer for pengene om man flytter et stykke unna sentrumskjernen (Oslo/Akershus/Romerike). Det er litt artig å se at man kan få en villa med potensiale på His for samme pris som en liten 2-roms i Oslo. :) 

Hvorfor vurderer dere å flytte, Fredrik? Har ikke dere nettopp bygget et nytt, flott hus? :)

Kommer litt an på hva man definerer som "Mer". Ja, kanskje større tomt, hus og bruksareal, men... Det finnes jo veldig mange grunner til at det faktisk er sånn :P

1. Verdi og investering. Huset koster mindre fordi fasiliteter gjerne er lengre unna. Aller mest rammes man av det faktum at et hus til 4 mill etter 10 år ikke vil ha steget mer i pris/takst/verdi enn 250-500.000. Et rekkehus for 4 mill på Ammerud kjøpt for 4,5 år siden er i dag verdt 7,4 mill....

2.Transport og tid: Om du jobber i oslo og må pendle fra bosted så har du lang eller lengre vei enn om du bor i sentrum... kø tur retur, bompasseringer eller dyre og upolitlige NSB.

3. Etter få år i oslo med en mindre bolig vil du kunne flytte til noe større etter hvert. Hus rett utenfor sentrum har en relativt jevn verdi, og er mulig å kjøpe seg etter tid med en bolig som man har "sittet" på i noen år. Har kompiser som kjøpte seg leilighet med mye lån, og etter tid har de fått lavere renter, bedre vilkår etc. Fordi boligens primærverdi har steget såpass at man har mer i sikkerhet og egenkapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kjennern skrev:

Ser ut som du må bruke en pen slant på oppussing på det huset der..

Ja vi må nok påberegne en del her, bad og kjøkken må tas og det er jo gjerne slikt som koster. Ellers så er mye gjort med litt maling og ny tapet :)

6 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er ingen tvil om at man får vesentlig mer for pengene om man flytter et stykke unna sentrumskjernen (Oslo/Akershus/Romerike). Det er litt artig å se at man kan få en villa med potensiale på His for samme pris som en liten 2-roms i Oslo. :) 

Hvorfor vurderer dere å flytte, Fredrik? Har ikke dere nettopp bygget et nytt, flott hus? :)

Jeg er veldig glad for at jeg bor i en liten by når det gjelder bolig, man får vesentlig mer for pengene her. Og Hisøy er absolutt det dyreste området i Arendal man kan bo, så jeg synes ikke dette er spesielt billig for dette huset. 

Vi bygget nytt hus i 2012, og trives forsåvidt greit. Men dette er i ett sånn stort felt hvor alle hus har små tomter, små hager og forholdsvis tett i mellom husene. Vi ønsker mer plass, jeg må kunne stå ute med høytrykken uten å sjenere naboen som spiser middag på terrassen. Madammen ønsker seg større hage, og jeg ønsker meg en god dobbel garasje med plass. Videre ligger dette huset i nabolaget hvor vi begge vokste opp, hvor våre foreldre fortsatt bor. Det kan ha sine fordeler i fremtiden med eventuelle barn osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Kommer litt an på hva man definerer som "Mer". Ja, kanskje større tomt, hus og bruksareal, men... Det finnes jo veldig mange grunner til at det faktisk er sånn :P

1. Verdi og investering. Huset koster mindre fordi fasiliteter gjerne er lengre unna. Aller mest rammes man av det faktum at et hus til 4 mill etter 10 år ikke vil ha steget mer i pris/takst/verdi enn 250-500.000. Et rekkehus for 4 mill på Ammerud kjøpt for 4,5 år siden er i dag verdt 7,4 mill....

2.Transport og tid: Om du jobber i oslo og må pendle fra bosted så har du lang eller lengre vei enn om du bor i sentrum... kø tur retur, bompasseringer eller dyre og upolitlige NSB.

3. Etter få år i oslo med en mindre bolig vil du kunne flytte til noe større etter hvert. Hus rett utenfor sentrum har en relativt jevn verdi, og er mulig å kjøpe seg etter tid med en bolig som man har "sittet" på i noen år. Har kompiser som kjøpte seg leilighet med mye lån, og etter tid har de fått lavere renter, bedre vilkår etc. Fordi boligens primærverdi har steget såpass at man har mer i sikkerhet og egenkapital. 

Nja, definisjonen av "mer" synes jeg er rimelig klar i dette tilfellet. Man får rett og slett mer eiendom for pengene i Arendal enn i Oslo og omegn. Det er naturligvis grunner til at situasjonen er slik, og det er det vel heller ingen som har stilt spørsmålstegn til. Jeg er ikke uenig i punktoppsummeringen din, men det utgjør ingen forskjell i at man fortsatt får mer eiendom for pengene andre steder enn i Oslo og omegn. :)

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Vi bygget nytt hus i 2012, og trives forsåvidt greit. Men dette er i ett sånn stort felt hvor alle hus har små tomter, små hager og forholdsvis tett i mellom husene. Vi ønsker mer plass, jeg må kunne stå ute med høytrykken uten å sjenere naboen som spiser middag på terrassen. Madammen ønsker seg større hage, og jeg ønsker meg en god dobbel garasje med plass. Videre ligger dette huset i nabolaget hvor vi begge vokste opp, hvor våre foreldre fortsatt bor. Det kan ha sine fordeler i fremtiden med eventuelle barn osv :) 

Det er en ærlig sak å si at man ønsker større plass. Man blir jo ikke yngre med årene, og for dere som er i etableringsfasen av familie så er det rimelig fornuftig å begynne planleggingen allerede nå. Et godt tips er å ha gjort ferdig alt av renovering- og flyttearbeider før et eventuelt barn er på vei. Det er ingen god situasjon å sitte med en kombinasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Nja, definisjonen av "mer" synes jeg er rimelig klar i dette tilfellet. Man får rett og slett mer eiendom for pengene i Arendal enn i Oslo og omegn. Det er naturligvis grunner til at situasjonen er slik, og det er det vel heller ingen som har stilt spørsmålstegn til. Jeg er ikke uenig i punktoppsummeringen din, men det utgjør ingen forskjell i at man fortsatt får mer eiendom for pengene andre steder enn i Oslo og omegn. :)

Det er en ærlig sak å si at man ønsker større plass. Man blir jo ikke yngre med årene, og for dere som er i etableringsfasen av familie så er det rimelig fornuftig å begynne planleggingen allerede nå. Et godt tips er å ha gjort ferdig alt av renovering- og flyttearbeider før et eventuelt barn er på vei. Det er ingen god situasjon å sitte med en kombinasjon. :)

Ja jeg føler ikke det er noe i veien med å begynne litt tidlig. Det er ikke snakk om noen barn i overskuelig fremtid ennå, men som du sier så er det nå vi har muligheten til å få alt på plass slik vi ønsker. Huset vi har nå er helt kurant for en liten familie, men det er ikke noe typisk "familiehus" slik dette andre huset vi så på i dag er. 

Videre har vi tjent noen kroner på dette huset siden vi bygde, så da ser jeg ikke noen ting i veien for å gå på ett nytt hus og investere litt der. Det er jo en god investering, huset vi ser på hadde glatt ligget nærmere 4 mill om standarden var modernisert til dagens nivå. 

En kamerat foreslo å bare holde huset slik det er, parkere en E28 i garasjen og bare leve "the 80s dream" :P Tror ikke jeg får med "sjefen" på det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter å ha bygget nytt hus for alt for mange år siden (i 2000) er at man ikke bør spare når det gjelder størrelsen på tomten. Vår tomt er på 950 m2, men burde ha vært på minst 1500 m2. Naboene er ikke veldig tett på, men når alle har familen på besøk en vakker sommerdag hører man veldig godt hva de snakker om og det er mindre interessant for å si det forsiktig.

Vi betalte rundt 350000 for vår tomt som ligger i utkanten av Århus (nogenlunde tilsvarende til Røa i Oslo for de som er lokalkjent) og idag handles tilsvarende nye tomter i lokalområdet for rundt 2 millioner kroner. Flere mennesker betyr flere reguleringer og høyere priser. Gode tomter er en sjeldenhet og når de av og til dukker opp er de veldig kostbare. Mange har en tendens til å fokusere for mye på huset på bekostning av en god tomt, men tomten er på mange måter viktigere enn huset i det lange løp. Hvis jeg skulle ha bygget et nytt hus idag ville jeg ha kjøpt den beste og dyreste tomten jeg hadde hatt råd til. Huset kan man alltid endre eller bygge på/til, men tomten er som den er... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der, problemet er at tomter ikke vokser på trær, ihvertfall ikke om man har litt ønsker om hvor man vil bo.

Her er det null, niks og nada tomter tilgjengelig, og de få som er blir kjøpt opp av utbyggere som presser mest mulig enheter på minst mulig plass. Ganske kjedelig, da jeg gjerne kunne tenkt å bygt nytt hus, men ser ikke for meg at det skjer med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Kommer litt an på hva man definerer som "Mer". Ja, kanskje større tomt, hus og bruksareal, men... Det finnes jo veldig mange grunner til at det faktisk er sånn :P

1. Verdi og investering. Huset koster mindre fordi fasiliteter gjerne er lengre unna. Aller mest rammes man av det faktum at et hus til 4 mill etter 10 år ikke vil ha steget mer i pris/takst/verdi enn 250-500.000. Et rekkehus for 4 mill på Ammerud kjøpt for 4,5 år siden er i dag verdt 7,4 mill....

 

Men, så kommer det store spørsmålet. Når kommer sprekker boligboblen? Det kommer til å skje en eller annen gang. Selv så tror jeg prisene på boliger på bygda kommer til å stige etter boligboblen sprekker i Oslo. Norge får jo bedre infrastruktur med årene, så tror selv at å bo på bygda ikke kommer til å ha så veldig mange negative sider, kontra positive sider om noen år. Syns selv det er flere positive sider med å bo på bygda enn byen allerede.

 

Selv har jeg alltid lurt på hvorfor folk har lyst til å bo i Oslo, leier der selv grunnet studier nå. Og for 12 000kr så får man en liten leilighet på 37 kvadrat er for meg trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om plass vs pris handler vel i stor grad om i hvilket miljø man trives best i.

Sjøl hoppet vi av "boligboblen" og flyttet så langt øst du kommer i Norge minus et par kilometer. Midt i Elgeland med en kornåker og to rådyr som nærmeste nabo.. Her går det aldri buss (annet enn skolebussen) og jeg bruker 50minutter til Lillestrøm uten kø. Så lenge man skal bli boende til rullatoren må parkeres, spiller det ingen rolle hvordan prisutviklingen i markedet er. Det viktige for meg er hvertfall at huset, plassen og omgivelsene er det som i sum er det beste for vår familie, så får de som liker å bo i Oslo fryde seg over at de hadde 18% prisstigning de siste 12månedene- men det er ikke for meg.. Den delen av livet er forbi!

 

 

Par kjappe kommentarer til huset "ditt" fredrik90, jeg har ikke satt meg så veldig inn i huset, men noen ting la jeg merke til.

Hvor er kjøleskapet på kjøkkenet? For oss, hadde heller ikke kjøkkenet fungert da vinkelen går feil vei. Det er dessuten bedre med kjøkkenbenk i 90graders vinkel, enn å ha de 180grader mot hverandre.

Jeg ville hatt fler enn 3 soverom. Ved eventuell ombygging til flere rom, vær oppmerksom på mulighetene for størrelse på vindu, og hvem som skal sove i hvilken etasje. Barn under 4år bør sove i samme etasje som foreldrene så man lett kan gå inn til hverandre og/eller høre.

Skal dere ha huset lengst mulig, bør dere ha soverom i hovedetasje, så dere slipper å måtte gå i trapp.

Jeg ville hatt mye større klesskap på hovedsoverom, og mye mer bodplass. Stuen virker også svært liten for meg. Det kommer gjerne en tid hvor man sitter 8-10stykker ved bordet?

 

En dobbelgarasje med loft koster ikke mer enn 350-400 hvis du setter bort alt arbeid og tomteforholdene er greie, så jeg ville definitivt sett etter andre hus enn dette da det åpenbart ikke ville fungert for oss, men alle er forskjellige.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Par kjappe kommentarer til huset "ditt" fredrik90, jeg har ikke satt meg så veldig inn i huset, men noen ting la jeg merke til.

Hvor er kjøleskapet på kjøkkenet? For oss, hadde heller ikke kjøkkenet fungert da vinkelen går feil vei. Det er dessuten bedre med kjøkkenbenk i 90graders vinkel, enn å ha de 180grader mot hverandre.

Jeg ville hatt fler enn 3 soverom. Ved eventuell ombygging til flere rom, vær oppmerksom på mulighetene for størrelse på vindu, og hvem som skal sove i hvilken etasje. Barn under 4år bør sove i samme etasje som foreldrene så man lett kan gå inn til hverandre og/eller høre.

Skal dere ha huset lengst mulig, bør dere ha soverom i hovedetasje, så dere slipper å måtte gå i trapp.

Jeg ville hatt mye større klesskap på hovedsoverom, og mye mer bodplass. Stuen virker også svært liten for meg. Det kommer gjerne en tid hvor man sitter 8-10stykker ved bordet?

 

En dobbelgarasje med loft koster ikke mer enn 350-400 hvis du setter bort alt arbeid og tomteforholdene er greie, så jeg ville definitivt sett etter andre hus enn dette da det åpenbart ikke ville fungert for oss, men alle er forskjellige.

Kjøleksapet var i det eneste hjørnet av kjøkkenet som ikke var avbildet i annonsen, der var det ett innbygget kjøleskap. I tillegg var det er eget kjølerom i kjelleren, men slikt ser jeg for meg er dyrt å ha i drift. Det var jo litt det som var trenden i nye hus på 80 tallet det, å ha ett mindre kjøleskap på kjøkkenet og ett kjølerom i kjelleren. Jeg ser også ulempen med ett vinkel kjøkken, men vi hadde uansett revet ut alt og satt inn ny innredning som utnytter plassen bedre. Synes dog kjøkkenet og stua virket større i virkeligheten enn på bilder.

Jeg stusset også over at det kun var 3 soverom i ett såpass stort hus, ikke noen direkte ulempe da de alle befinner seg i samme etasje. Men jeg synes derimot at det er en stor ulempe å ha hovedbadet i en annen etasje enn soverommene, kun ett lite bad med skråtak duger ikke i "sove etasjen". 

Soverommet hadde et større rom til klesskap i tillegg til skyvedørs garderoben, men alt dette hadde vi nok gjort om på da. Man kan få mareritt av mindre hvordan det soverommet så ut... Ellers så er jo dette ett "husbank" hus, det vil si at primær rommet er på maks 170 m2. På 80 tallet så kunne du bygge så stort hus du bare ville på husbank finansiering, så lenge primærromet var på maks 170 m2. Derfor ble mange hus bygget med uinnredet loft og kjellere, i dette huset er store deler av kjelleren innredet. Så man har i praksis en eneste stor bod på ca 50 m2. Her ser jeg potensiale til å dele opp, lage flere boder samt bruksrom.

En annen årsak er at i dette området så er det umulig å tak i byggetomter, det meste av Hisøya ble bygget ut i 50-80 årene. Dette området er på en måte som Snarøya er til Oslo, godt utafor byen men likevel sentralt nok til at prisene her er høye. I dag bygges det kun flermannsboliger og leiligheter, det gir mest inntekt for de som bygger ut. Er man heldig å skulle få tak i en tomt så koster tomten alene minst 2 millioner, så skal men ha ett tilsvarende hus som dette så legger man på minst ytterligere 2 millioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Kjøleksapet var i det eneste hjørnet av kjøkkenet som ikke var avbildet i annonsen, der var det ett innbygget kjøleskap. I tillegg var det er eget kjølerom i kjelleren, men slikt ser jeg for meg er dyrt å ha i drift. Det var jo litt det som var trenden i nye hus på 80 tallet det, å ha ett mindre kjøleskap på kjøkkenet og ett kjølerom i kjelleren. Jeg ser også ulempen med ett vinkel kjøkken, men vi hadde uansett revet ut alt og satt inn ny innredning som utnytter plassen bedre. Synes dog kjøkkenet og stua virket større i virkeligheten enn på bilder.

Jeg stusset også over at det kun var 3 soverom i ett såpass stort hus, ikke noen direkte ulempe da de alle befinner seg i samme etasje. Men jeg synes derimot at det er en stor ulempe å ha hovedbadet i en annen etasje enn soverommene, kun ett lite bad med skråtak duger ikke i "sove etasjen". 

Soverommet hadde et større rom til klesskap i tillegg til skyvedørs garderoben, men alt dette hadde vi nok gjort om på da. Man kan få mareritt av mindre hvordan det soverommet så ut... Ellers så er jo dette ett "husbank" hus, det vil si at primær rommet er på maks 170 m2. På 80 tallet så kunne du bygge så stort hus du bare ville på husbank finansiering, så lenge primærromet var på maks 170 m2. Derfor ble mange hus bygget med uinnredet loft og kjellere, i dette huset er store deler av kjelleren innredet. Så man har i praksis en eneste stor bod på ca 50 m2. Her ser jeg potensiale til å dele opp, lage flere boder samt bruksrom.

En annen årsak er at i dette området så er det umulig å tak i byggetomter, det meste av Hisøya ble bygget ut i 50-80 årene. Dette området er på en måte som Snarøya er til Oslo, godt utafor byen men likevel sentralt nok til at prisene her er høye. I dag bygges det kun flermannsboliger og leiligheter, det gir mest inntekt for de som bygger ut. Er man heldig å skulle få tak i en tomt så koster tomten alene minst 2 millioner, så skal men ha ett tilsvarende hus som dette så legger man på minst ytterligere 2 millioner. 

Da har vi ganske like oppfatninger om hvilket innhold som er "lurt å ha". Tomten kan man jo som kjent ikke gjøre noe med, men det handler vel mye om å gjøre det beste ut av utgangpunktet (altså huset som står på tomten).

Jeg sier ikke at man må bygge nytt, renovering/oppussing/tilpasninger syns jeg er vel så bra som å bygge nytt, men man må vite hva et "gammelt" hus innebærer. Tekniske installasjoner som rør, elektrisk, tak, vinduer har som regel ikke lengre levetid enn 30-50år (hvertfall ikke det som ble bygget før 1990). Så selvom huset selges med et bruksfradrag, vil det koste mer å sette huset i stand etter dagens standard, enn det ville kostet å bygge nytt med en gang. Selvsagt kan man trekke fra egeninnsats, kjøp på finntorget, og ikke minst bruke 10-15år på prosessen. Det kan ha sine fordeler å på spredd regningene utover et større tidsrom enn å plusse 1mill på lånet (om man i det hele tatt har råd til det).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...