Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har studert i 4 år med Mercedes med 500k på telleverket. Den er god å kjøre, kjent for å være en seig maskin på alle måter. Nå som jeg er i full jobb og MCen er parkert for vinteren kjøres Mercedesen hver dag. Jeg skal si at det ikke er problemfritt. Jeg må gjerne skru en kveld i uka for å holde den gående nå. Kjører rundt 100 mil pr. Uke. Som student hadde jeg masse tid, kostnader på deler er akseptable, men det er denne tiden da. Kjenner bilen ut og inn, vet hva som plager den når noe oppstår. Fikser det greit, men for den som er totalt avhengig av en pålitelig bil, så vil jeg si at man bør kjøpe en eldre japaner med lite km. Ganske kjipt, men jeg kjenner at jeg ikke kan holde på sånn i årene som kommer. Enten legge mer penger i bil, eller gå for noe enklere som jeg fint kan leve med.

At en E39/E34 med 3-350k er noe bedre tviler jeg på. Min erfaring er at tvilen stemmer ganske bra.

Kjøp gjerne en gammel tysk bil, man er fornøyd med tilværelsen når man kjører. Jeg koser meg veldig, men er alt som må skiftes kontinuerlig som plager meg nå som bilen brukes hver dag. Det er usikkert, og tidkrevende. Bryter den sammen såpass at den blir stående har jeg ganske få alternativ inntil det er fikset.

Jeg har kjørt snart 100k med bilen og jeg har vært overalt på den. Jeg bestiller deler nå for å skifte når jeg har tid, vet om minst en kaliper som har satt seg, håndbrekk som må smøres dempere som stadig er originale forran, de har i det siste begynt å rumle i den høyre, glødeplugger som er gående, dieselrør er PR. Nå erstattet med slange, forrige måned røyk et hydraulikkrør, venter på at oljekjøleren skal gå lekk, venter på at girkassa skal ryke, diffen høres stadig ut som en buss, styresnekka lekker som en sil, dog overhalt på 340k, krysset på mellomaksel er gåent, en hardykobling, et hjullager begynte å ule på Torsdag. Motoren går fint da... interiøret er også stadig fritt for knirk. 

Jeg tør ikke helt regne på hva den har kostet meg pr. Kilometer, men trolig kunne jeg kjøpt en nyere og dyrere bil for 6 år siden og kommet bedre ut av det, hvem vet.

 

som studentbil, helt grei, men nå trenger jeg en pålitelig bil, merker at Oslotrafikk daglig sliter fært på den gamle bilen. Uansett hva du tar i nå bærer den veldig preg av km, rent mekanisk. Stabilisatoren forran har jeg måttet legge ekstra gummi rundt for at foringene i det heletatt skal ligge inntil. Diameter er redusert med minst 5mm

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrik skrev:

Man lærer hele tiden og selvfølgelig kan man ikke ha alle mulig interessante biler selv om det hadde vært veldig kult. Allikevel mener jeg at man med årene får såpass mye innsikt at men vet hvordan man skal unngå de store fellene når det gjelder biler. Få anbefaler å kjøpe gammel luksus hvis man ikke kan skru selv og/eller har bekjente som kan gjøre dette for vennepris. Skal slike biler på verksted blir det alt for dyrt. Jeg merket dette allerede med min E46 fra 2003 iom. at den på slutten begynte å koste mer enn den smakte selv om jeg ikke brukte et merkeverksted og kjøpte mange av delene på Koed. Det er mest arbeidstiden som koster penger og på gamle biler er det typisk tidkrevende reparasjoner som dukker opp (les: det meste annet er allerede byttet/skiftet).

Jeg har egentlig ikke lyst til å krangle med deg Fredrik for langt på vei har vi det samme fokuset når det gjelder vår interesse for biler generelt og BMW spesielt. Vi er uenige om enkelte detaljer og begge er relativt pågående i diskusjonene, men i det store og hele liker jeg veldig mye av det du står for og skriver her inne. Jeg mener at du kanskje er litt vel navlebeskuende når det gjelder BMW, men på den annen side er dette bare en liten del av alt du skriver og mye av det er faktisk veldig bra.

Jo... du har vært heldig med din E34 (det ser man på hvor fin den var da du kjøpte den), men det er mulig at du gjorde hjemmeleksen før du kjøpte bilen og det gjør en stor forskjell. Det er akkurat hva som er mitt poeng hvis man først skal kjøpe en gammel BMW. Utfordringen er at ikke alle kan dette og da går det ofte galt. Spesielt hvis man samtidig har et stramt budsjett og ikke kan skru på bilen selv... :)

Ja man lærer hele livet, det er helt sikkert. Jeg skal være den første til å innrømme at det er mye igjen å lære, da er forum som dette fine. Noe har man lært så langt og annet gjenstår, det kommer med tiden. Å kjøre eldre premiumbil synes jeg er stas, så stas at jeg synes det er verd den ekstra kostnaden fremfor en liten Japse eller noe annet. Det er hva man ønsker å prioritere, det noen synes noe er verd synes andre det ikke er verd.

Jeg vil heller ikke krangle, jeg synes ikke det er slik vi skal holde på her på ett entusiast forum. Vi har våre uenigheter ja, men hadde det ikke vært forferdelig kjedelig om alle var enige hele tiden? Da er det bedre å bli enige om å være uenige for så å gå videre som venner, i neste diskusjon er vi som regel enige ;) Ser ut som vi begge også synes det samme om hverandres engasjement her inne, det er hyggelig å se synes jeg. 

Når jeg kjøpte E34en så var det egentlig litt tilfeldigheter ute å gikk. Men jeg sjekka bilen og historikken nøye før kjøp, så ut som en god bil tross at den ikke hadde sett mye vedlikehold siste to årene. Men jeg kunne se ett velholdt og godt ivaretatt eksemplar bak dette, noe det viste seg å være. Men man kunne etter bare to år se at forfallet hadde startet, jeg fikk heldigvis stoppet dette rimelig raskt. Tror ikke bilen hadde vært på veien i dag om ikke jeg eller en annen med samme intensjon som meg hadde kjøpt den. Planen er å holde den på veien så lenge det er økonomisk forsvarlig, samtidig som at den ikke skal forfalle i denne perioden. Så langt går det veldig bra, bank i bordet ;) Det er så artig å kjøre E34, selv med slapp sekser og 150 hester. Den gir meg den daglige dosen med den "gammal BMW" feeling jeg trenger, ikke mange som skjønner hva jeg mener her med det får være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, FredrikE24 said:

Jeg har studert i 4 år med Mercedes med 500k på telleverket. Den er god å kjøre, kjent for å være en seig maskin på alle måter. Nå som jeg er i full jobb og MCen er parkert for vinteren kjøres Mercedesen hver dag. Jeg skal si at det ikke er problemfritt. Jeg må gjerne skru en kveld i uka for å holde den gående nå. Kjører rundt 100 mil pr. Uke. Som student hadde jeg masse tid, kostnader på deler er akseptable, men det er denne tiden da. Kjenner bilen ut og inn, vet hva som plager den når noe oppstår. Fikser det greit, men for den som er totalt avhengig av en pålitelig bil, så vil jeg si at man bør kjøpe en eldre japaner med lite km. Ganske kjipt, men jeg kjenner at jeg ikke kan holde på sånn i årene som kommer. Enten legge mer penger i bil, eller gå for noe enklere som jeg fint kan leve med.

At en E39/E34 med 3-350k er noe bedre tviler jeg på. Min erfaring er at tvilen stemmer ganske bra.

Kjøp gjerne en gammel tysk bil, man er fornøyd med tilværelsen når man kjører. Jeg koser meg veldig, men er alt som må skiftes kontinuerlig som plager meg nå som bilen brukes hver dag. Det er usikkert, og tidkrevende. Bryter den sammen såpass at den blir stående har jeg ganske få alternativ inntil det er fikset.

Jeg har kjørt snart 100k med bilen og jeg har vært overalt på den. Jeg bestiller deler nå for å skifte når jeg har tid, vet om minst en kaliper som har satt seg, håndbrekk som må smøres dempere som stadig er originale forran, de har i det siste begynt å rumle i den høyre, glødeplugger som er gående, dieselrør er PR. Nå erstattet med slange, forrige måned røyk et hydraulikkrør, venter på at oljekjøleren skal gå lekk, venter på at girkassa skal ryke, diffen høres stadig ut som en buss, styresnekka lekker som en sil, dog overhalt på 340k, krysset på mellomaksel er gåent, en hardykobling, et hjullager begynte å ule på Torsdag. Motoren går fint da... interiøret er også stadig fritt for knirk. 

Jeg tør ikke helt regne på hva den har kostet meg pr. Kilometer, men trolig kunne jeg kjøpt en nyere og dyrere bil for 6 år siden og kommet bedre ut av det, hvem vet.

 

som studentbil, helt grei, men nå trenger jeg en pålitelig bil, merker at Oslotrafikk daglig sliter fært på den gamle bilen. Uansett hva du tar i nå bærer den veldig preg av km, rent mekanisk. Stabilisatoren forran har jeg måttet legge ekstra gummi rundt for at foringene i det heletatt skal ligge inntil. Diameter er redusert med minst 5mm

Jeg synst dette er en passende beskrivelse av det å ha/drifte en gammel bil. Dette er nok mer typisk enn å ha vært så heldig med bilen som Fredrik90 (E34'n). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo, men så er det vesentlig forskjell på 200.000 og 500.000 også. Forstår alle synspunkter jeg. Fordelen med å ha en eldre bil er hvert fall at alle enten kan skru selv eller kjenner noen som kan skru for dem. Har selv hatt flere eldre bruksbiler uten store påkostninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, 316 said:

Jo jo, men så er det vesentlig forskjell på 200.000 og 500.000 også. Forstår alle synspunkter jeg. Fordelen med å ha en eldre bil er hvert fall at alle enten kan skru selv eller kjenner noen som kan skru for dem. Har selv hatt flere eldre bruksbiler uten store påkostninger. 

Men det kan man også på en bil som er 5-10 år nyere, til samme pris, men langt enklere. Sjangsen for at det er behov for det er en del mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik skrev:

Hva med å heller delta konstruktivt i diskusjonen Shattered enn å poste tullball?... :)

 

14 timer siden, 316 skrev:

Har prøvd å forstå hva dere krangler om, men klarer det faktisk ikke... Om nyere biler er mer holdbare og billigere å drifte i lengden enn gamle, eller?

:shock:

Dere kunne heller tatt den krangelen diskusjonen på PM, det var vel kanskje noe av poenget mitt (og de andres). ;)

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe poeng med å være såpass konfliksky/unnfallende her inne. Dette er et diskusjonsforum og det er helt naturlig at vi ikke alltid er enige. Jeg vil ikke kalle dette for en krangel, men mer som en litt opphetet konstruktiv diskusjon (les: mange interessante poenger kom frem). Fredrik 90 og jeg kjenner hverandre (vi samarbeidet bl.a tett om å lage div. artikler til forumet) og som du ser ønsker vi begge to å runde av diskusjonene på en nogenlunde ryddig måte. Skikkelig krangling og direkte uvennskap hadde vi mye av i forumet da "Wicky" (Waqas) frekventerte her inne og dette førte til slutt til at han ble bortvist fra forumet.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en kassebil, suv eller crossover på grønne skilt.. Må man montere baksetene for å få den omregistrert til hvite skilt, eller er det fortsatt mulig å kjøre med den som 2-seter uten platen/skilleveggen, evt. bøye den litt, slik at man kan bevege seteryggene litt lenger bak? 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnader er en litt annen side av saken, det var ikke noe jeg hadde planer om å nevne så mye. Kostnadene jeg har pr. gang jeg skrur er ikke mye. Jeg får 30% på alle Mercedes-deler(her har jeg spart ti-tusenvis, et oljeskift koster meg 400kr for kvalitetsolje ink filter.

Problemet er når man er avhengig av bilen, og du føler du konstant ligger bakpå med vedlikeholdet. Jeg kan fint kjøre den, men jeg vet at på et tidspunkt vil den bryte sammen om jeg ikke holder en skru-kveld hver uke. Jeg er i og for seg imponert over at den holder seg såpass godt sammen som den gjør etter alle de årene og alle de kilometerne, men alt er jo slitt, skifter man ut en understellsdel så blir det alltid merarbeid og litt petter-smart løsninger for å få det sammen. Bilen begynner å bli full av dem nå. Hadde jeg ikke lagt i planene om at den skal få gå i to år til, så hadde jeg gitt den opp og jeg tar meg ikke råd til å kjøpe enda en billigbil, som jeg på nytt må sette meg inn i. Derfor er en bestemorkjørt Micra/Corolla et flott alternativ til en billig penge med slitt clutch og km. langt under 150 000km på 15 år. Jeg tenker ofte når jeg driver på, at når skal jeg si at nok er nok.. Det begynner å gå veldig ut i det at det ikke er verdt å koste på den noe mer.

BMWen jeg hadde var ikke sånn i det heletatt. Den var billig å kjøre med, kjørte mye mye mye med den. Litt bremseklosser og ymse stag, men en adskillig enklere bil i understell(noe også E34 også er i forhold til 124).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Thundercoil skrev:

OK. Jeg tenkte i samme baner, men vet jo aldri med SVV. 

Det blir jo ikke annerledes enn en stv som legger ned bakseteryggen for utvidet bagasjerom, og jeg vil gjerne slippe 90 graders vinkel på seteryggen. :)

Jeg hadde tenkt å gjør dette med en Chevrolet taho og de er ingen som kan stoppe deg fra å gjøre dette når du har fått den på kvite skilt, men du må inn og vise den med baksetene i og funksjonelle. 

Så kan du ta ut igjen setene og bygge om til varebil i( hermetegn) . De var i allfall svare jeg fikk av svv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bunner vell litt ut i sitteplasser? standarden er jo at man regger til 5 seter, og da må man ha 5 seter og somregel 5 setebelter slik tikka skriver.

mulig du kan søke om å få regga til hvite skilt med 2/3 sitteplasser forran, men jeg tror ikke det er vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...