Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at to av dere nyutdannede her har gått rett ut i jobb med "kun" bachelor samtidig som man hører om haugevis av erfarne oljeingeniører som ingen vil ansette. Er det for en gangs skyld en fordel å være ung og uerfaren som jobbsøker på ingeniøryrker om dagen, eller hva er deres inntrykk hvis dere sammenligner med de dere studerte med sin situasjon i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Werther skrev:

Ser at to av dere nyutdannede her har gått rett ut i jobb med "kun" bachelor samtidig som man hører om haugevis av erfarne oljeingeniører som ingen vil ansette. Er det for en gangs skyld en fordel å være ung og uerfaren som jobbsøker på ingeniøryrker om dagen, eller hva er deres inntrykk hvis dere sammenligner med de dere studerte med sin situasjon i dag?

Litt av saken her er vel at grunnlønnen til en nyutdannet ingeniør er lavere enn NAV støtten til Olje ingeniørene, og ingen er vel spesielt motivert eller forberedt på å gå fra en årslønn på 700,000- + til 350,000- i tilsvarende stilling. Jeg er Automatiker, og er heller ikke interressert i å gå ned i lønn for å få en ingeniør jobb. Da søker man heller videre og venter til man får en jobb med skikkelig lønn.  For en nyutdannet er derimot 350,000ish mye mere enn studentlånet var på, og antageligvis det eneste alternativet man har til å komme seg i arbeid, så da er jo valget enkelt. Alle må starte en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Ser at to av dere nyutdannede her har gått rett ut i jobb med "kun" bachelor samtidig som man hører om haugevis av erfarne oljeingeniører som ingen vil ansette. Er det for en gangs skyld en fordel å være ung og uerfaren som jobbsøker på ingeniøryrker om dagen, eller hva er deres inntrykk hvis dere sammenligner med de dere studerte med sin situasjon i dag?

Kommer vell litt an på hvilke jobber du sammenligner? Er jo ikke til å legge skjul på at olje ikke går så bra om dagen, mens informatikk, programmering og generelt IT har stor etterspørsel. Jeg vill heller ansette en nyutdannet programmerer til å programmere enn en erfaren oljeingeniør til å programmere. Litt satt på spissen, men håper du skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Daniel80 said:

Litt av saken her er vel at grunnlønnen til en nyutdannet ingeniør er lavere enn NAV støtten til Olje ingeniørene, og ingen er vel spesielt motivert eller forberedt på å gå fra en årslønn på 700,000- + til 350,000- i tilsvarende stilling. Jeg er Automatiker, og er heller ikke interressert i å gå ned i lønn for å få en ingeniør jobb. Da søker man heller videre og venter til man får en jobb med skikkelig lønn.  For en nyutdannet er derimot 350,000ish mye mere enn studentlånet var på, og antageligvis det eneste alternativet man har til å komme seg i arbeid, så da er jo valget enkelt. Alle må starte en plass.

Det er veldig mange som nå nærmer/gått over 2 års perioden med dagpenger, og føler det brenner under føttene nå trur eg og søker på alt. Tror nok det er få fornuftige arbeidsledige fra oljebransjen som holder seg for "god" til jobber relevant for erfaring og utdanning man har. Greit nok om man går på øverste satsen på dagpenger at man kanskje ikke er så gira på å begynne på kiwi, men trur nok arbeidsgivere har rimelig grei trøkk fra oljeingeniører nå. Fiskeri og ferjer har lett 3-4 ganger så høyt søkertall for matros/offiserstillinger enn før oljedippen.

Litt av grunnen til at vi har den nedbemanningen vi ser i dag med oljeingeniører, er jo at dette med dokumentasjonskrav gikk så over stokk og stein at det har brødfødt mange ingeniører. Er jo ikke bare at det er mindre arbeid, men også det arbeidet som er igjen blir effektivisert med tanke på både tekniske og hms krav. Arbeidsgivere i andre bransjer vil nok heller ha en de kan forme etter eget behov, en en ingeniør som har arbeidet mere som en blåruss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Og det viser et av de store problemene velferdsstaten har skapt for seg selv. Vi kan da ikke ha det slik at folk hever trygd fordi de ikke får en (i egne øyne) godt nok betalt jobb?

Jeg vil påstå at dette egentlig ikke er ett problem. Om staten hadde ønsket det så ville de fått alle i jobb uten problemer, men dagens regjering ønsker ikke dette, og derfor går mange å hever arbeidsledighets trygd.  Store statseide selskaper som f.eks statoil er de som står for det største kuttet i arbeidsplasser, uten at de strengt tatt hadde trengt det. De kunne fullført prosjektene de hadde startet istedefor å stanse alle prosjektene, og på den måten ville det vært jobber til vanvittig mange som i dag går arbeidsledig. De ville uansett tjent penger, istedefor at staten nå betaler trygd. Men det er sånn dagens regjering vil ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man virkelig lavere lønn som nyutdannet ingeniør enn høyeste sats hos NAV?

Jeg kjenner dessverre godt til denne satsen selv, og det er ikke akkurat noe å rope hipp hurra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan lønnsnivået for nyutdannede ingeniører er i andre fagfelt, men de som jeg har studert med har fått startlønn på 400-500k. Virker som om de som er litt frempå og klarer å snakke greit for seg fra klassen min fikk jobb rimelig fort, men vet at det er noen som ikke har fått seg relevant jobb enda, men de har annen jobb og har vel såvidt jeg har skjønt ikke gjort så veldig stor innsats på å søke heller. 

Innenfor byggebransjen som jeg holder på med er det mye nye prosjekter og med stadig nye og strengere regler samt nye måter å løse ting på ser det ut til at mange bedrifter ønsker å få inn unge og nyutdannede. Er blitt ganske store krav for mange til å kunne tegne mye digitalt i 3D (BIM) samtidig som det har kommet mange nye produkter og løsninger som de gamle gutta ofte ikke har fått med seg. Dessuten er ikke en ingeniør nødvendigvis en ingeniør, alle har sine fagfelt og mange av de som har jobbet med olje passer ikke inn der det kunne vært behov for de, så da ansetter bedrifter ofte gjerne nyutdannede som er innenfor riktig fagfelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks dagpenger fra nav er vel ca. 62% av det forrige årets inntekt, men maks 6G. Så det blir i underkant av 350k.
Begynnerlønn for en ingeniør nå til dags må være ganske mye mer enn 350k, det er ca. det jeg fikk i begynnerlønn for nesten 11 år siden som ingeniør. Og det er ikke sånn at man får lønn som en nyutdannet om man begynner i en annen bransje etter 10-30 år i oljebransjen. Noe lavere lønn må man helt klart regne med om man kommer fra Statoil etc. Men det er langt fra alle selskap i denne bransjen som betaler like godt som Statoil etter ryktene gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satsen er 66% av tidligere inntekt, og i praksis utgjør dette maksmalt rett over 20 000 pr mnd, litt avhengig av hvordan skattetrekk man har.

 

Spørsmålet er i stor grad hvordan omstillingen til nye yrker skal foregå, selvom man har hatt en mill i året som petroliumsingeniør, vil man ikke fungere særlig godt i landbasert industri uten kompetanseheving, faktisk er man på bunn igjen hvis man ikke kan finne noe relevant i forhold til utdannelse eller karriere.

Man får ikke jobb som elektriker selvom man har fagbrev og erfaring som murer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Hawkon88 said:

Man får ikke jobb som elektriker selvom man har fagbrev og erfaring som murer.. 

Det var en snedig sammenlikning! Her er det en vesens forskjell. Som ingeniør har du en bred basiskunnskap, og gjerne en spesialisering innen et felt. Det er masse folk som har gått elektro/kybernetikk/maskin/data/etc. på høyskole eller univeristet som jobber innen oljebransjen. Det er mange som har "endt opp i olja" som ikke hadde det i sine tanker når de valgte linje på skolen. Ingenting i veien for at slike kan klare seg utmerket i et firma som utvikler duppeditter som ikke har noe med olje å gjøre. Ohms lov, de fysiske lover, generell matematikk, programmering, installasjon og service av automasjonssystemer, sensorer osv. osv. gjelder like godt på land som til vanns.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OveN jeg er ikke uenig med deg, men som jeg skrev- 

hvis man ikke finner en jobb som er relevant i forhold til karriere eller  utdanning, er man på bar bakke.

selv har jeg vært prosjektleder innen olje/gass og flyttet til hedmark. Her får jeg ikke butikkjobber engang, fordi det ikke finnes stillinger til kvalifikasjonene mine (uten at det er andre som er enda bedre kvalifisert)

Selvsagt finnes det en drøss med jobber som en petroliums eller maskiningeniør kan utføre, men sett fra perspektivet til som rekrutter stiller man relativt svakt uten direkte erfaring, hvor det karrieremessig er snakk om å bytte til en stilling lengre ned på stigen. Pr definisjon kan man til og med være bedre kvalifisert enn vedkommende som får jobben, men selve utførelsen trenger man motivasjon for.

En med 20års spesialisterfaring på feks brønntraktorer bytter ikke til å bli dokumentkontroller eller prosjektassistent innen bygg og anlegg uten videre, og vedkommende blir en ansatt uten motivasjon. Derfor trenger han kompetanseheving (eller kompetansevridning om du vil)  for å få en stilling som er mer interessant for å fungere..

 

Sammenligningen var for å sette ting på spissen, da en ingeniør ikke er en ingeniør, selvom mange av basisfagene er like. Dessuten er ikke alle innenfor oljen ingeniører eller etter hva jeg har fått med meg- flyttevillig.

Stavanger som er norges største by, ville knapt vært synlig på kartet uten oljen, så å tro at det plutselig blir jobb til alle er utopi.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i byggevare, det kan vel kalles butikk, selv om det ikke er typisk H&M/Rema. Vi har hatt mye søkere fra eldre folk som har vært i oljebransjen hele livet, men mistet jobben. Jobbmarkedet er  ganske dårlig i distriktet, så vi har også fått søknader fra bioingeniører og fiskere fra ca. 25 år og oppover. Holdningen er jo bra da, at de tar den jobben de får sålenge de har jobb :) Det er riktig innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...