Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Helt enig, det er mye rart her. Bygget vi bor er derimot laget av mur, så det er jo imponerende nok. Var derfor heller ikke så veldig bekymret.

Må si det er litt spesielt å få slik «flyalarm»-melding på telefonen med søk dekning, tornado på vei. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så det bildet der. 😛

Man kan le av det, men det blir enorm trykkforskjell ved orkaner, så det er nok ikke så dumt tenkt.

Fikk forøvrig begynt på M12 Milwaukee-samlingen min. Muttertrekkeren er dessverre utsolgt i de fleste butikker, så spørs om jeg får tak i den. Sugerør av plast er også et must 😛

IMG_2120.thumb.jpeg.b9df0bcd28c3df455e361d5c8c09c5b8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekke de der. Vinglet lenge mellom den lange med høyere moment og den lille du har der med høyere fart. Landet på førstnevnte, men skulle gjerne hatt begge 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skulle vel hatt det meste. 😛

Konkluderte med at denne klarte de fleste oppgaver jeg kan bruke den til, i tillegg var den jo en del rimeligere enn de med lang hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Fredrik 90 said:

Hmm, ettersom ikke noe annet ble sagt da jeg kjøpte bilen så har jeg bare antatt at den ikke har Service inklusive. Det burde jeg faktisk få sjekka opp i 👍

Er bare å gå i ConnectedDrive portalen din så står det om du har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2024 at 4:23 PM, Saltkjelen said:

Apropos service. For biler som er fem år eller eldre, har Bavaria prismatch. En kan derfor innhente servicetilbud med originale deler fra et uavhengig verksted og få samme pris hos Bavaria. :) 

Det har de, men de har også mulighet til å avslå forespørsel. Slik de gjorde med meg, når jeg prismatchet de med et tilbud fra NAF på oljeskift. De var ikke interessert i jobben. Hører med til historien at tilbudet fra NAF er spesifisert med 0,- i arbeid, og er ofte rimeligere enn mange andre steder å ta oljeskift. Har brukt NAF på mellomskift noen ganger av den grunn, tips til @Fredrik 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Går fint an å se med auto-oversettelse på tuben, funker ofte greit nok til å få med essensen. BMW har jo hatt 150 hk siden 2L i M50, så at de klemmer ut 170hk og kanskje litt til fra en 2,2L M54 er vel ikke utenkelig. Så er det også noe med slike målinger som ikke har oppgitt måleusikkerhet. Som en "måleperson" i jobbsammenheng blir jeg veldig fort skeptisk når slikt mangler mtp. å dra noen konklusjoner. For alt man vet hadde samme bil blitt målt til 160 hk et annet sted. Ellers har jeg faktisk hatt en vogn med samme motor og manuell og er helt enig i at den effektkurven er kjempelineær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, E.C. said:

@Werther Går fint an å se med auto-oversettelse på tuben, funker ofte greit nok til å få med essensen. BMW har jo hatt 150 hk siden 2L i M50, så at de klemmer ut 170hk og kanskje litt til fra en 2,2L M54 er vel ikke utenkelig. Så er det også noe med slike målinger som ikke har oppgitt måleusikkerhet. Som en "måleperson" i jobbsammenheng blir jeg veldig fort skeptisk når slikt mangler mtp. å dra noen konklusjoner. For alt man vet hadde samme bil blitt målt til 160 hk et annet sted. Ellers har jeg faktisk hatt en vogn med samme motor og manuell og er helt enig i at den effektkurven er kjempelineær.

Dette TV-program er ikke ment for å være veldig nøyaktig. Det er på lik linje som VG-TV og TV2, så da må du nok se på andre programmer for å få.

Liten fun fact som han også sier i Videoen at BMW var en av de første med Valvetronic-teknologien som hjelper å oppnå den flate kurven. Muligens Honda var tidligere ute med VTEC.

Også Van Beek Racing er ganske kjent og profft tuner I Nederland, med god service og spesialisert i Mini, BMW og Mercedes. Så at de presentere de tallene litt unyansert er nok TV-programmet, vil jeg tro ;)

 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Vanos BMW var tidlig ute med, Valvetronic kom ikke før N-motorer om jeg husker riktig. Vanos er justering av hvor tidlig/seint ventiler åpnes, Valvetronic er justering på hvor mye de åpnes. VTEC er en god del simplere enn Vanos, så en slags fattigmanns Vanos. VTEC (i alle fall i sin opprinnelige utgave) er kun av og på, mens Vanos er en mer trinnløs regulering. Vanos startet med én kam på innsug, så ble det på begge kammer kort tid etter. Nå på B-serie motorer har de åpenbart overkomplisert det såpass at Vanos-bytte er ekstremt kostbart og du må plukke løs halve motoren, mens på dobbel-vanos M54 (som i videoen) var det å kjøpe en overhalt enhet og så å si "bare" poppe ut den gamle og sette inn den nye (enklere enn singelvanos faktisk, som krevde låsing av kam). 

Jeg forventer i grunn ikke all verden av andres målinger, men det blir noen ganger litt frustrerende å observere diskusjoner og påstander som kan oppstå basert på måledata med ukjent grunnlag, så måtte bare "blåse ut" litt :)  
Akkurat her var det jo ikke all verden til diskusjon, men hender folk diskuterer så små marginer at det knapt gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, E.C. said:

Var Vanos BMW var tidlig ute med, Valvetronic kom ikke før N-motorer om jeg husker riktig. Vanos er justering av hvor tidlig/seint ventiler åpnes, Valvetronic er justering på hvor mye de åpnes. VTEC er en god del simplere enn Vanos, så en slags fattigmanns Vanos. VTEC (i alle fall i sin opprinnelige utgave) er kun av og på, mens Vanos er en mer trinnløs regulering. Vanos startet med én kam på innsug, så ble det på begge kammer kort tid etter. Nå på B-serie motorer har de åpenbart overkomplisert det såpass at Vanos-bytte er ekstremt kostbart og du må plukke løs halve motoren, mens på dobbel-vanos M54 (som i videoen) var det å kjøpe en overhalt enhet og så å si "bare" poppe ut den gamle og sette inn den nye (enklere enn singelvanos faktisk, som krevde låsing av kam). 

Jeg forventer i grunn ikke all verden av andres målinger, men det blir noen ganger litt frustrerende å observere diskusjoner og påstander som kan oppstå basert på måledata med ukjent grunnlag, så måtte bare "blåse ut" litt :)  
Akkurat her var det jo ikke all verden til diskusjon, men hender folk diskuterer så små marginer at det knapt gir mening.

Ja er vel egentlig VANOS, men siden jeg kunne akkurat lese og skrive på den tida den bilen kom ut gjerne tilgi meg at jeg blanda det  (og egentlig ikke helt vet hva jeg snakker om) 😛

Ja helt enig med angående grunnlag og små forskjeller, fleste av sånne ting som diskuteres er  ofte ikke statistisk signifikant…. Likevel vektlegges sånne tall om det er innenfor en konfidens intervall av 98%.

Men avisene bidrar litt med det og synes jeg:  «Ny studie: Flertal av Nordmenn…»

For så finne ut at det dreier seg om 50,2% 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Werther skrev:

 

For dere som er racere på hollandsk/flamsk/whatever og kjeder dere. 

En original 2002 520i Touring som blir benket til 173,6hk og 211nm....

Dette stemmer helt med egen erfaring. Kamerat av min fetter hadde slikt utstyr ettersom han drev med trimming og tuning, da testa vi bare for moroskyld min 2002 E39 520i 2,2 liter og den benka vi til 172 hester. Husker ikke nm men det stemmer bra med denne videoen. 

Den gang så var vel bilen bare 6 år gammel og gått rett rundt 100 000 km. Men BMW sines sugeseksere fra denne perioden hadde alltid mer power enn oppgitt. 523i med M52B25 har jo nærmere 190 hester har det vist seg. Og M54B22 har jo vist seg å egentlig være helt grei, særlig i E46 320i så synes jeg denne nesten er litt undervurdert. Synes den gjorde en helt grei figur i min E39 520i også, den gikk 230 km/t og jeg kunne "henge på" en kompis sin VW Golf 4 GTI med 150 hester hele veien 😀

5 timer siden, papertiger skrev:

Er bare å gå i ConnectedDrive portalen din så står det om du har :) 

Jeg ringte selger i dag og han kunne bekrefte at bilen ikke hadde BSI. Så da blir det å sjekke litt priser etterhvert når hovedservice skal tas, ikke umulig at jeg tar det i Tyskland i forbindelse med en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2024 den 0.32, awt skrev:

Haha, så det bildet der. 😛

Man kan le av det, men det blir enorm trykkforskjell ved orkaner, så det er nok ikke så dumt tenkt.

Fikk forøvrig begynt på M12 Milwaukee-samlingen min. Muttertrekkeren er dessverre utsolgt i de fleste butikker, så spørs om jeg får tak i den. Sugerør av plast er også et must 😛

IMG_2120.thumb.jpeg.b9df0bcd28c3df455e361d5c8c09c5b8.jpeg

Vet du hvor det er best å kjøpte milwaukee i norge? Har 18v serien til bosch og er fornøyd med det. Men milwaukee har utrolig mye kjekt i M12 serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...