Fredrik 90 Skrevet Januar 24 Skrevet Januar 24 21 minutter siden, Marius2002 skrev: @Yngvejos, @E.C. er spot on hva jeg mener. Starter vi å granske hvor pengene våre havner så er det nok mye mørkt. Om det er klær, bil, elektronikk osv. Tenker vi legger den død Aller mest var den humoristisk ment da 😉 Men så føler jeg du bommer litt også, prislappen på en bil kontra klær og elektronikk er ganske forskjellig. Å kjøpe en bil fra Kina er en ganske mye større greie enn hvor skoa dine eller en laptop kommer fra. Også kan man si at om man gransker og graver dypt nok osv osv. Men med Tesla eller kinabiler så trenger man ikke grave dypt i det hele tatt for å finne ut hva man støtter iallfall… Personlig er jeg veldig opptatt av hvor dyre gjenstander er produsert. Jeg vil aldri ha en bil produsert i Kina, selv ikke ett vestlig merke. Det at noen av komponentene i bilen er fra Kina er vanskelig å holde styr på og kontrollere. Samme med hvitevarer, elektronikk og klær, her prøver jeg å unngå "Made in China". Men igjen det er vanskelig å holde styr på om komponenter i produktet er fra Kina. Så man kan ikke bli fanatisk, men å forsøke å holde seg unna Kinaprodukter føler jeg er fornuftig. Men å avstå helt fra slike varer er dessverre helt umulig i dagens samfunn.
Ingvaldsen Skrevet Januar 24 Skrevet Januar 24 På 23.1.2025 den 9.28, Fredrik 90 skrev: Er det bare meg eller er det helt slutt på drivstoff kort med gode rabatter nå? Jeg har vært godt fornøyd med Privat 365 fra Danske bank, var jo oppi over krona i rabatt på literprisen. Men dette kortet har de sluttet med og jeg finner egentlig ikke noe fullgodt alternativ, ikke noe som er i nærheten en gang for å være ærlig.. Bunker oil gir gode rabatter som merkes, men de har flest stasjon på Sunnmøre/Romsdal/nordmøre og noen i nordgudbrandsdalen og litt i Finnmark. Meste jeg har fått er vell 3kr rabatt per liter Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 2
GtiGtr Skrevet Januar 24 Skrevet Januar 24 https://austinlyngmyr.no/referanser/bilselger-trakk-seg-fra-avtalen-matte-betale-erstatning/?fbclid=IwY2xjawIAsrZleHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqxW1TZ16egEd8m1lvGQTjU0q5iXLBvm-dmwVkl0oaVYt2D-_tJkxnP8hWGLiOQJXGExL_aem_9Awe_SbYJg7YkjpTYCs43g Er nok endel kjøpere og selgere som kunne tapt litt penger om alle gikk rettens vei om en ikkje holder avtale Ingvaldsen reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Januar 24 Skrevet Januar 24 17 minutter siden, GtiGtr skrev: https://austinlyngmyr.no/referanser/bilselger-trakk-seg-fra-avtalen-matte-betale-erstatning/?fbclid=IwY2xjawIAsrZleHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqxW1TZ16egEd8m1lvGQTjU0q5iXLBvm-dmwVkl0oaVYt2D-_tJkxnP8hWGLiOQJXGExL_aem_9Awe_SbYJg7YkjpTYCs43g Er nok endel kjøpere og selgere som kunne tapt litt penger om alle gikk rettens vei om en ikkje holder avtale Snodig at innboforsikring kan brukes
Saltkjelen Skrevet Januar 24 Skrevet Januar 24 Det viser bare at avtaleretten står sterkt i Norge. Vi kjører flere dekningssalg på boliger der kjøpere finner ut at man skal "trekke seg" i etterkant. Det ender som regel opp med en dyr lærdom for folk. At advokatdekningen i innboforsikringen brukes skyldes at dette er et avtalebrudd/kontraktsrettslig brudd. GtiGtr, Ingvaldsen og fupsaker reagerte på dette 3
liffi Skrevet Januar 24 Skrevet Januar 24 Off topic men om noen er fysen på et E65 745 prosjekt så gi lyd før den fikkles litt mer med og går på finn 🥶 tid-interesse og nytt prosjekt på vei tilsier at noe må ryke .. send pm for interesse. 170k km Starter å går men fjusker til tider ( stått i mange år ) Har en del service deler ( demperere, bremser, filter mm ) 35.000,-
Fredrik 90 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 (endret) Strøm spørsmål: Jeg har ennå ikke fått somlet meg til å montere ladeboks hjemme. Sliter med å bli enig med meg selv om plassering 😅 Men jeg skal få det på plass etterhvert, ender vel opp med å montere to ladebokser. En i garasjen og en ved biloppstillingsplassen på andre siden av huset. Jeg har forstått det sånn at lading er "greit" så lenge man har 10A kurs, anlegg fra før 2022 og overspenningsvern. Jeg har anlegg montert i 2017, 16A kurs og overspenningsvern hele veien. Men jeg har forstått det slik at årsaken til at det kreves 10A og ikke 16A er at ett schuko stikk ikke tåler den belastningen en 16A kurs kan levere. Det synes jeg høres merkelig ut, hvorfor er det lov å montere schuko på 16A da? Men jeg lader altså på en 16A kurs, men en X5 45e kan ikke lade med mer enn 10A. Er dette det samme som å skulle lade på en 10A kurs? Har aldri merket at støpselet er varmt, og det sjekker jeg relativt ofte…alltid kaldt selv om bilen har stått å ladet i timesvis. Endret Januar 25 av Fredrik 90
Saltkjelen Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 Grunnen er at et schuko-stikk ikke er designet for store strømmengder med langvarig belastning over tid. Dette ser vi på varmtvannsberedere som nå må direktekobles. For å kunne lade forsvarlig på schuko må det være maksimalt 10A, egen dedikert kurs til dette stikket og jordfeilbryter type B, men dette har du ikke lenger lov til å etablere (forskriftsendring fra 01.01.2022). fupsaker, Marius2002, Fredrik 90 og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 43 minutter siden, Saltkjelen skrev: Grunnen er at et schuko-stikk ikke er designet for store strømmengder med langvarig belastning over tid. Dette ser vi på varmtvannsberedere som nå må direktekobles. For å kunne lade forsvarlig på schuko må det være maksimalt 10A, egen dedikert kurs til dette stikket og jordfeilbryter type B, men dette har du ikke lenger lov til å etablere (forskriftsendring fra 01.01.2022). Ja det var dette jeg også fant ut. Men så lenge bilen lader på 10A så tolker jeg det slik at selv om kursen er 16A så er ikke belastningen i Schuko stikket større enn hva 10A skulle tilsvare. Da er det vel trygt å lade slik frem til jeg får opp ladeboks?
Marius2002 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 (endret) @Fredrik 90 min gamle vvb smeltet kontakten. Den var fra 1992 og byttet i februar 2024, så du kan jo si den var et tiår på overtid. Men fikk da fast installasjon. Samtidig byttet vi kjøkkenet og tok platetoppen, da måtte elektriker til med helt ny kurs og tykkere tverrsnitt. Fordi de nye platetoppene kunne være opp til 6-7kw. Det er litt det samme med ladestasjon til bil, det går som regel bra, helt til det ikke gjør det En ladestasjon og kurs til dette vil uansett være en investering og en trygghet. Om ikke direkte prisøkning så kan det være en boost for interessenter på huset Men lader ikke 45e med 3,6kw? Blir ikke det 16A? Eller sykler jeg igjen? Endret Januar 25 av Marius2002 Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 3 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Ja det var dette jeg også fant ut. Men så lenge bilen lader på 10A så tolker jeg det slik at selv om kursen er 16A så er ikke belastningen i Schuko stikket større enn hva 10A skulle tilsvare. Da er det vel trygt å lade slik frem til jeg får opp ladeboks? Det er riktig. Grunnen til at man setter krav om 10A kurs er fordi man ikke skal ha mulighet til å tyne strikken. Skal det være trygt (etter boka) å lade slik, skal du i utgangspunktet oppfylle kravene over. Når det er sagt, har jeg ladet på stikk i garasjen selv siden 2021 (opptil 10A) og lader fortsatt både i3 og i4 på denne. Dette er bare midlertidig frem til jeg får satt opp garasje og gravd tilførsler der de skal være til våren. Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 2
Øyvind L. Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 Schuko-stikkkontakt er kun godkjent for maks 8A kontinuerlig belasting. Marius2002, Ron Jeremy og Saltkjelen reagerte på dette 2 1
sanders54 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 14 minutter siden, Marius2002 skrev: Men lader ikke 45e med 3,6kw? Blir ikke det 16A? Eller sykler jeg igjen? Det er riktig. Såvidt meg bekjent så er alle de litt "eldre" BMW hybrider 3,6kw, med unntak av noen av de nyere (tror f.eks nyeste X1 Hybrid kan tas 7.4kw). 16A på 230v = 3,6 kW. Anbefaler på det sterkeste en dedikert lader og ikke bruke shuko. Sett flere svidde kontakter etter lading over tid. Dog, alltid eldre kontakter. Hvis du bruker klimatisering, så vil klimanlegget fort dra 2000w+ som er mer enn 8A - og da vil den tappe batteriet selvom du er koblet til med shuko. Saltkjelen, fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 23 minutter siden, Marius2002 skrev: @Fredrik 90 Men lader ikke 45e med 3,6kw? Blir ikke det 16A? Eller sykler jeg igjen? Er det ikke sånn at ombordladeren i bilen er på maks 3,6Kw? Da antar jeg…uten å egentlig ha greie på det at så lenge bilen lader på maks 10A så lader den med lavere enn 3,6 kw. F eks når jeg lader bilen på ladeboks på jobb så lader den opp batteriet vesentlig raskere. Uten at jeg vet hva slags kurser som er lagt opp der, men det er fra 2022. 20 minutter siden, Saltkjelen skrev: Det er riktig. Grunnen til at man setter krav om 10A kurs er fordi man ikke skal ha mulighet til å tyne strikken. Skal det være trygt (etter boka) å lade slik, skal du i utgangspunktet oppfylle kravene over. Når det er sagt, har jeg ladet på stikk i garasjen selv siden 2021 (opptil 10A) og lader fortsatt både i3 og i4 på denne. Dette er bare midlertidig frem til jeg får satt opp garasje og gravd tilførsler der de skal være til våren. Akkurat ja, var det jeg tenkte 😀 2 minutter siden, sanders54 skrev: Det er riktig. Såvidt meg bekjent så er alle de litt "eldre" BMW hybrider 3,6kw, med unntak av noen av de nyere (tror f.eks nyeste X1 Hybrid kan tas 7.4kw). 16A på 230v = 3,6 kW. Anbefaler på det sterkeste en dedikert lader og ikke bruke shuko. Sett flere svidde kontakter etter lading over tid. Dog, alltid eldre kontakter. Hvis du bruker klimatisering, så vil klimanlegget fort dra 2000w+ som er mer enn 8A - og da vil den tappe batteriet selvom du er koblet til med shuko. Men som nevnt over, hva da når bilen selv begrenser seg til 10A? Da antar jeg at den tar i mot mindre enn 3,6kw. Nå var jeg som sagt fulgt litt mer på stikket i veggen og har aldri opplevd varme der. Nå kjører jeg stort sett oppvarming når batteriet er full-ladet, men jeg har også kjørt oppvarming mens bilen ladet. Ikke noe varme i schuko stikket da heller. Dette har jeg hengt meg litt opp i og fulgt nøye med på, da jeg selvsagt har vært litt skeptisk til å lade på schuko. Kanskje er en ladbar hybrid litt snillere på strømuttaket enn en ren elbil? Anyway...så lenge man følger det Saltkjelen bekrefter over her så er man vel rimelig trygg vil jeg mene. Jeg er helt klart for ladebokser til alle ladbare biler, men jeg føler vel også at faren rundt dette er en smule overdrevet? Iallfall når man gjør det riktig når man lader i Schuko.
sanders54 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 Akkurat nå, Fredrik 90 skrev: Men som nevnt over, hva da når bilen selv begrenser seg til 10A? Da antar jeg at den tar i mot mindre enn 3,6kw. Nå var jeg som sagt fulgt litt mer på stikket i veggen og har aldri opplevd varme der. Nå kjører jeg stort sett oppvarming når batteriet er full-ladet, men jeg har også kjørt oppvarming mens bilen ladet. Ikke noe varme i schuko stikket da heller. Dette har jeg hengt meg litt opp i og fulgt nøye med på, da jeg selvsagt har vært litt skeptisk til å lade på schuko. Kanskje er en ladbar hybrid litt snillere på strømuttaket enn en ren elbil? Anyway...så lenge man følger det Saltkjelen bekrefter over her så er man vel rimelig trygg vil jeg mene. Jeg er helt klart for ladebokser til alle ladbare biler, men jeg føler vel også at faren rundt dette er en smule overdrevet? Iallfall når man gjør det riktig når man lader i Schuko. Ja, 10A * 230V = 2300W. Jeg tror generelt sett det ikke er noen fare ved å bruke shuko ved nyere installasjoner. Vil tro største problemet er mekanisk slitasje på selve kontakten som ofte kan føre til problem (altså, mye inn og utplugginger eller gamle stikkontakter). Elbil har jo ofte mye større batteri enn hybridene, og kan lade i flere døgn på shuko - og i den forstand vil jo muligheten for fare være større. Har selv ladet elbil på shuko, men har da begrenset meg til å bruke 8A for å være helt sikker. Kjett hvis det skjer noe. Men jeg er enig at det er trolig ikke noe problem under de riktige forutsetningene, men personlig hadde jeg nok kjøpt ladeboks for peace of mind (for ikke å snakke om raskere lading). Ett alternativ (om du ikke vil bruke ladeboks) er å montere en blå industikontakt og bruke BMW sin Flexible Charger. Da får du 3.6kw også (flexible gjør opptil 11kw ved rød industrikontakt, eller 7.4kw ved 32A og blå industrikontakt). Fredrik 90 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå