Ingvaldsen Skrevet September 21 Skrevet September 21 4 minutter siden, E.C. skrev: E70? Kanskje enklest å kjøpe et helt brukt dørtrekk? Ikke uvanlig at enkelte dørtrekk blir nærmest gitt bort. Så fremt det ikke er noe feil som går igjen på alle. alle er nok like dårlige, jeg kjøpte nytt til min mors bil og den er like bra fortsatt etter 4 år.
Ingvaldsen Skrevet September 21 Skrevet September 21 54 minutter siden, Otis skrev: Er det noen som har noen erfaringer med ikke-oe del, når det gjelder det indre delen av indre håndtak på dør? OE fra BMW koster jo 1600,-!! Tenker på denne delen. betalte ikke i nærheten av det for 4 år siden fra gs, men nå er den borte fra lista så får ikke sett pris.
Otis Skrevet September 21 Skrevet September 21 Det som er problemet på vår bil, tror jeg er pga min samboer og hennes kremer. Det brukes endel krem på hud, og det virker å reagere med gummi/plast på indre del av håndtaket. Det er på vei til å gå i oppløsning. Meget sticky å ta på. Men det henger godt fast i døra. Problemet finnes ikke våre andre dører. Jeg er stort sett den som kjører, bestandig. Og jeg og barna bruker ikke noe særlig med krem på vår hud. Ikke på hender hvertfall.
E.C. Skrevet September 21 Skrevet September 21 @Ingvaldsen GS tar det som regel vekk fra listene om det er utgått vare (NLA), finner det ikke hos de i det hele tatt, selv ved søk på delenummer. Kunne heller ha hatt det som utgått, uten mulighet for å bestille, da vet man det om ikke annet. Koed pleier å la enkelte slike stå igjen, så kan hende man ikke får tak i disse nye lengre.
Ingvaldsen Skrevet September 21 Skrevet September 21 4 minutter siden, E.C. skrev: @Ingvaldsen GS tar det som regel vekk fra listene om det er utgått vare (NLA), finner det ikke hos de i det hele tatt, selv ved søk på delenummer. Kunne heller ha hatt det som utgått, uten mulighet for å bestille, da vet man det om ikke annet. Koed pleier å la enkelte slike stå igjen, så kan hende man ikke får tak i disse nye lengre. fått inntrykk av at de fjerner ting som ikke er utgått også, så man vet aldri. var ganske færsk produksjonsdato sist jeg bestilte
Otis Skrevet September 21 Skrevet September 21 Finner håndtak fra Kina da, koster jo nesten ingenting. Men antar de ikke har rette følelsen eller utseende.
mr.pingu Skrevet September 21 Skrevet September 21 1 hour ago, Otis said: Finner håndtak fra Kina da, koster jo nesten ingenting. Men antar de ikke har rette følelsen eller utseende. På F30 hadde de Kina håndtak en fint passform men minus den gummi-belegg, bare plast. For øvrig om det er det belegget som har gått i oppløsning, kan du også bare skrape det belegget av til plasten med blå sprit. Du mister selvfølgelig følelsen du er vant til… Problemet med disse beleggene er at de blir sticky en eller annet gang uansett… Så spørsmålet er hvor viktig er det belegget / OE-del for deg?
mr.pingu Skrevet September 21 Skrevet September 21 On 9/20/2025 at 5:39 PM, ///M-ini95 said: Tidligere var intervall for skift av haldex olje på VAG 60 000 km, men nå er det endret til hvert 3. År uavhengig av km. Mener også oljen fikk et nytt delenummer (VAG nummer), men ser fortsatt tilfeller hvor det dannes slam og sila til pumpen går tett. Det som er dumt, er at det som kalles "haldex service" på verksted i utgangspunktet bare er å tappe av gammel og fylle ny. Følger man fabrikkens intervall uten å ta ut pumpen, vil det uansett bli tett der før eller siden. Gøy at BMW har laget en «ribbe» i veien for å ta av pumpa på UKL-plattformen. Kommer ikke utenom a ta hele diffen ut 😕 Så ble bare tappe og fylle for meg. ///M-ini95 reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet September 21 Skrevet September 21 On 9/20/2025 at 7:41 PM, 540is said: På VAG er det ihvertfall mulig å ta ut pumpen. På BMW med Haldex så er det hverken tappeplugg eller mulighet for å ta ut pumpen på folkvis. Skal pumpen ut så må det skje sammen med hele clutchpakken , dvs eksosanlegg og mellomaksel må fjernes først. Tappe og fylle går an på fylle pluggen, får ikke ut alt vil jeg tro men fikk ut ganske mye med å suge det ut. Annet mulighet er å borre hull her og legge til en tappeplugg på Haldex. Det skal jeg gjøre neste år.
540is Skrevet September 21 Skrevet September 21 30 minutter siden, mr.pingu skrev: Tappe og fylle går an på fylle pluggen, får ikke ut alt vil jeg tro men fikk ut ganske mye med å suge det ut Vag bilene har jo tappeplugg og vi ser hvordan silen på pumpa blir der når de følger fabrikkens service. Renses ikke denne er det etter hvert store sjanser for havari av clutchpakken da trykket til å klemme ihop lamellene blir for lite og det begynner å slure. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet September 21 Skrevet September 21 (endret) 3 minutes ago, 540is said: Vag bilene har jo tappeplugg og vi ser hvordan silen på pumpa blir der når de følger fabrikkens service. Renses ikke denne er det etter hvert store sjanser for havari av clutchpakken da trykket til å klemme ihop lamellene blir for lite og det begynner å slure. Yep, det motiveres meg å se om jeg klare å kappe den ribben og få ut pumpa uten å må ta ut hele dritten. Selve tappeplugg er fort gjort nå, nå jeg har dokumentasjon hvor det skal borres Endret September 21 av mr.pingu
E.C. Skrevet September 21 Skrevet September 21 Fjerne tappeplugg blir ekvivalenten av å fylle opp elektronikk med lim, slik at det blir umulig å reparere/ta service på. Akkurat her kunne EU ha trøkka gjennom noe vedtak om at alt maskineri med driftsvæsker som selges til forbrukere skal være mulig å ta service på. Mange ting som skrotes alt for tidlig fordi enkelte komponenter blir alt for vanskelige å holde ved like. mr.pingu, Ingvaldsen, Otis og 1 annen reagerte på dette 4
E36 318i Skrevet September 22 Skrevet September 22 (endret) Hvordan er det med å passe inn på forumet her, om man har Mercedes? Jeg hadde BMW for ~3 år siden, den første og eneste til nå. Jeg har en liste over BMWer jeg gjerne kunne hatt, da Det er mest E31 og E36 coupe/ cab på den lista, biler med to dører. Spesifikke motorer og fargekombinasjoner. Kanskje jeg en dag vil ha BMW igjen. Om det skjer, blir det nok tråd(er) her Miljøet og stemningen osv her virker veldig bra, så tenker at takhøyden nok er stor og at dere er et inkluderende lite samfunn Endret September 22 av E36 318i
Lars89 Skrevet September 22 Skrevet September 22 Er en god del brukere her som av forskjellige grunner ikke eier BMW så det er ikke vesentlig. Det holder at man har interesse for merket. Jeg har begynt å møte opp på den lokale Porsche -klubben da jeg tenker å kjøpe det neste gang. Jeg syns det er kleint å dukke opp med feil merke, men har blitt tatt imot med åpne armer. E36 318i og sveigis reagerte på dette 2
E36 318i Skrevet September 22 Skrevet September 22 25 minutter siden, Lars89 skrev: Er en god del brukere her som av forskjellige grunner ikke eier BMW så det er ikke vesentlig. Det holder at man har interesse for merket. Jeg har absolutt interesse for BMW 26 minutter siden, Lars89 skrev: Jeg har begynt å møte opp på den lokale Porsche -klubben da jeg tenker å kjøpe det neste gang. Er det en 918 du skal ha? 😎
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå