Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, politiet gjør jo bare jobben sin. Men selv så mener jeg at det er viktigere å ta tullinger som kjører fort i boligfelt, enn de som ligger 20-30 over på en tom motortrafikk vei :( Og det er jo der de oftest står har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Bækkmann skrev:

Ja, politiet gjør jo bare jobben sin. Men selv så mener jeg at det er viktigere å ta tullinger som kjører fort i boligfelt, enn de som ligger 20-30 over på en tom motortrafikk vei :( Og det er jo der de oftest står har jeg inntrykk av.

Jepp, er et veistrekke her som folk veldig ofte mister lappen på. Ganske rett 2 felts vei begge retninger (altså 4 felt tilsammen). Er 80-sone, og man ser veldig godt biler som skal ut på veien før man er i nærheten av der de kommer ut, og sent på kvelden er det stort sett veldig lite biler der.

Men er jo der de får "fangst" så er vel derfor de fokuserer på de strekkene fremfor i boligfelt og sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Det er godt mulig, jeg bare kjenner jeg blir irritert på slik upresis språkbruk og da blir Trygg trafikk en useriøs forening i mine øyne. Man trenger ikke bryte fartsgrensen for å råkjøre samtidig så kan man enkelte ganger kjøre mye fortere enn fartgrensen uten å råkjøre.

Ja, jeg er ikke uenig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det virker meningsløst å bli tatt for å ligge litt over midt på natta med trygge forhold, som jeg selv har vært offer for noen ganger, men det er noen grunner til at de gjør det sånn.

1. De som kjører for fort i situasjoner hvor risikoen er høyere, holder heller ikke fartsgrensen når de er alene på motorveien.

2. De som holder fartsgrensen under optimale forhold kjører som regel pent uansett.

Altså, statistisk sett, er det lett å se hvem som ikke utøver en ønsket holdning når forholdene ligger godt til rette.

3. Det krever lite resurser for en patruljebil å vente i "bakhold" på motorveien i perioder på et skift hvor de ikke er opptatt med husbråk og andre ting. En laserkontroll krever mer resurser og når de først står der, kan de ikke mobilisere så lett til andre oppdrag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder stort sett aldri fartsgrense på E6, det gjør heller ingen av mine medtrafikanter. Mener nesten det er farligere å ligge i 100 der enn 130, med tanke på hvordan trafikken glir. 

 

PS: Snakker da ikke om E6 i Nordland. 

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når "alle" ligger i 130 og tenker som deg?

Her i Danmark jobber faktisk politiet nogenlunde etter den logikken som Hawkon88 skisserer. Er du istand til å kjøre alt for fort der det ikke er forsvarlig å kjøre for fort vil du sannsynligvis kjøre enda fortere hvis du er alene på veiene (og visa versa). Sånne typer blir også normalt sjekket for andre ting når de blir stoppet av politiet (alkohol/medisiner/stoffer, manglende skatteinnbetaling/avgifter og i værste fall umiddelbar husundersøkelse). Logikken er at det er den grunnleggende forståelsen og respekten for lover og regler som mangler og derfor vil sannsynligheten for også andre lovovertredelser være ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sånne typer" som ligger 20km/t over fartsgrensa  (på speedometer, så i realiteten snakker vi 10 over eller noe) på veg med 110km/t grense?  "alkohol/medisiner/stoffer, manglende skatteinnbetaling/avgifter og i værste fall umiddelbar husundersøkelse"

Med sånne fremstilling begynner jeg å tvile på kredibiliteten din selv om du aldri så mye er bosatt i Danmark. Mange nordmenn reiser til eller gjennom Danmark som en del av ferie, og du er den eneste jeg noen gang har hørt komme med slike beskrivelser. For ordens skyld er dette gjerne mennesker som har kjørt for fort og blitt stoppet (jeg antar du ikke har blitt stoppet for å kjøre for fort så mange ganger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland har jeg bodd. Jeg har også fått fartsbot der. I likhet med de fleste nordmenn (vel, de jeg har møtt) deler jeg ikke her din oppfatning.

At de er "strengere" på samme måte som tysk høflighetskultur er strengere, ja. Men ihht din påstand som jeg klippet inn i sted:

"sånne typer" "alkohol/medisiner/stoffer, manglende skatteinnbetaling/avgifter og i værste fall umiddelbar husundersøkelse"

Nei. Her har du en radikalt annen oppfatning enn meg selv, og alle andre jeg har prata med som har erfaring med Tyskland. Igjen, som da gjerne faktisk har blitt tatt for å kjøre for fort og erfart det selv.

Det oppleves dog som det er langt mindre rom for å komme med fjasete bortforklaringer, som er like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reflekterte litt over i etterkant av bota er politiets prioriteringer. Vi hadde vært i Kristiansand sentrum en sen lørdagskveld, det var en del folk ute og en del grupperinger av våre nye landsmenn. Disse sto og hang rundt i Markens gågate, som er hovedgågata i Kristiansand. Flere av dem lagde mye støy og skrål, på ett slikt nivå at vi tidvis følte ubehag på vei tilbake til parkeringshuset. På vi ut ifra Deli de Luca så spotter jeg to karer som ganske åpenlyst gjør en "liten handel", tenker ikke noe mer over det. Sånn er det i en passe stor by i Norge, selv i lille Arendal er ikke det veldig uvanlig å se. Hiver oss i bilen og kjører avgårde på en ganske tom og stille firefelts E18, det er 80 sone der jeg ble tatt men ett par kilometer lenger borte blir det 100 sone. Jeg pleier alltid å ligge litt over fartsgrensen her da jeg likevel skal opp i denne hastigheten lenger borte. 

Jeg så ikke en eneste politi i sentrum, ikke en politibil og heller ikke en politibetjent. Politiet var ikke synlige i det hele tatt. Så da tenkte jeg litt i etterkant på om ikke det var bedre å prioritere å ha ordenspoliti i sentrum, i stede for å ha utrykningspoliti langt utenfor sentrum på en tom motorvei...en sen lørdagskveld. Jeg klager ikke, men jeg bare undres. Han som tok meg var hyggeligheten selv, ingen fordommer og ingen "makt demonstrasjon". Han beklagde nesten at han hadde tatt meg, kanskje han selv hadde en følelse av at han egentelig burde vært ett annet sted og holdt orden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo veldig "feil" ut i mine ører. Sent lørdagskveld i en litt større by så tror jeg mesteparten av action sjer i gågata, og ikke i 80-sonen.

Det tror jeg faktisk de er ganske flinke til her hvor jeg bor :) En eller annen sivil er vel ute og snoker, mens ihvertfall to uniformerte patruljer triller rundt i sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Javel... jeg bare beskriver situasjonen slik den er. Det danske politiet og rettsvesenet er generelt en god del strengere enn det norske og i Tyskland er det enda strengere.

Haha, i Tyskland får man bøter på 20-30€ for å kjøre 30+ over fartsgrensen. Har tysk familie, og min 3-mening som nå har flyttet til Norge (han er født og oppvokst i Trier, Gusterath) har MC lappen og kjørt en del raske biler... han har fått (så langt) 12 bøter totalt. Han er 28... 

kamerane er jo godt gjemt i Tyskland... men du verden så mye som skal til for å virkelig tråkke i salaten. Føler ikke at de er strengere på sånt. Rettsvesenet er kanskje strengere, men du skal jobbe litt for å komme deg dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med at politiet og rettsvesenet er strengere i Danmark og Tyskland mener jeg bl.a at politiet går fast med skarpladede våpen (i Norge diskuteres det nå om politiet skal gå fast uten våpen) og hva som blir kontrollert hvis politiet har mistanke om eller at det er sannsynlig at personen de kontrollerer/visiterer har begått andre lovovertredelser.

Her i Danmark bruker de den såkalte "Al Capone" metoden som ble utviklet i USA i forbindelse med bekjempelsen av mafiaen. Dette konseptet går ut på å undersøke personer de kontrollerer/visiterer over en bred kam. Stort sett alt kontrolleres fra om bilen har betalt årsavgift, har forsikring, hvordan den er betalt eller hvordan bruksrettighetene for bilen er, trygdesvindel, hvordan synlige dyre klær og klokker er finansiert, alkohol/medisiner/stoffer, manglende skatteinnbetaling/avgifter og som sagt spontan husundersøkelse hvis politiet har en mistanke om at det er flere ulovligheter å finne ved å gjennomføre dette. 

Man kan ved mistanke om mer alvorlige ulovlighter eller ved mistanke om bevisforspillelse uten dom sitte 4 uker i varetekt (evt. med besøksforbud) og denne varetekten kan uten dom forlenges med nye 4 uker mange ganger (i Danmark holder det med en såkalt dommerkjennelse). Alt dette gjelder naturligvis kun for danske statsborgere i Danmark. Nordmenn og andre utlendinger blir så fort som mulig utvist fra Danmark og dette gjelder også ved grove fartsovertredelser og/eller uforsvarlig kjøring som ellers ville ha kvalifisert til fengselsstraff.

@Lifeasiknowit_bmw Ja, man skal jobbe litt for å komme i den situasjonen jeg skisserer. Problemet er imidlertid at mange av de som bevisst kjører alt for fort ikke vet hvor grensen går og/eller tøyer grensene alt for mye. Det at mange gradbøyer lover og regler etter egen lyst er et problem som både myndightene og politiet nå har stor fokus på i DK.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kjører på E6 som jeg refererer til er da mellom avkjøringen til RV3 og Oslo, der er det 110 km/t hele vegen. Da jeg ligger i 130 så går det vel ca i 120 km/t. Skulle du fram til at det var et stort problem Fredrik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...